Google Search Console – Update major afisare date, august 2018

Google Search Console este un instrument esential in orice campanie SEO. Prin intermediul sau avem posibilitatea de a obtine informatii direct din partea Google, cu privire la modul in care motorul de cautare ne indexeaza site-ul.

Din punct de vedere SEO insa, cel mai important beneficiu oferit de Google Search Console este acela ca afiseaza cuvinele cheie pe care site-ul nostru a inregistrat “impressions” in rezultatele Google (adica a fost afisat in rezultatele organice de cautare), precum si numarul de click-uri atrase de site pe acestea. De asemenea, Search Console ne comunica pozitia medie ocupa de site pe aceste cuvinte cheie, precum si multe alte informatii utile.

La inceputul acestui an, Google a realizat un update major pe acest instrument, facand disponibile date pe ultimele 16 luni, in comparatie cu 3 luni, la cate aveam acces pana in acel moment. Mai multe detalii despre acest update, precum si care au fost principalele modificari aduse instrumentului Google, gasiti in articolul dedicat de pe blogul DWF: Cel mai mare update Google Search Console din ultimii ani.

Update Google Search Console, 19 august, 2018

Pe 29 august, Google a confirmat oficial faptul ca in urma cu 10 zile a fost operata o modificare la modul in care Search Console afiseaza anumite informatii. Mai exact, update-ul se refera la afisarea “totalurilor” din raportul Search Analytics, pe KPI de “impressions” si “clicks”, cu derivatele lor, adica “CTR” si “Avg. position”.

Comunicatul oficial Google este urmatorul:

August 19 onward: Chart totals no longer include anonymous* (rare) queries when you apply a query filter. Previously, the chart totals included all anonymous queries when a “Queries not containing:” filter was applied. Because of this, you might see a drop in clicks and impressions when adding a filter that excludes specific queries. We believe that omitting anonymous queries from all query-filtered results is more consistent.

* An anonymous query is a query submitted only a few users. We omit these queries from results to protect user privacy. Some sites will have very few unique queries; other sites will have a large proportion of anonymous queries.

Sursa: Data anomalies in Search Console

De asemenea, Google ofera mai multe informatii pe acest subiect intr-o serie de 5 mesaje, postate pe contul de twitter dedicat comunicarii cu webmasterii. In discutii au intervenit si alti reprezentanti Google, pentru a clarifica anumite aspecte.

Ce inseamna mai precis acest update GSC si care sunt implicatiile SEO?

In primul rand, este important de inteles ca acest update nu afecteaza in nici un fel performanta SEO a unui site sau campaniile de optimizare existente. Nu discutam despre un update de algoritm Google (ca de exemplu Panda sau Penguin), si de update-ul unui tool. Putem face o paralela cu implementarea “not provided” in Google Analytics, in urma cu aprox. 10 ani.

Cel mai evident impact este unul vizual, la nivel de raportare. De exemplu, un client SEO din portofoliul DWF, vede in prezent urmatoarea evolutie in raportul “Search Analytics”, din Google Search Console:

Dupa cum se poate observa in partea dreapta a graficului, incepand cu 19 august, numarul raportat pentru afisari si click-uri a scazut dramatic. Acest lucru NU a influentat in mod negativ traficul organic atras pe site (vizibil in Google Analytics) si nici numarul de comenzi. Discutam doar despre o actualizare Google la nivel de raportare.

Pentru a intelege mai bine acest lucru, este nevoie de putin context: pentru fiecare KPI din acest raport, Google Search Console raporta in prezent doua dimensiuni diferite:

  • un total (numerele “mari”, din partea superioara a graficului);
  • valori individuale, pentru fiecare cuvant cheie in parte (intr-o lista);

Problema consta in faptul ca aceste valori nu se reconciliau, adica daca adunai toate datele din tabel, obtineai invariabil un total mai mic decat cel raportat de Google. Acest lucru a fost sesizat si ne noi in mod direct, atunci cand am construit sistemele de raportare SEO pe care le folosim in prezent si care se bazeaza in parte pe date extrase automat (prin API) din Google Search Console.

In forma actuala, acest update nu “ascunde” cuvinte cheie care se afisau anterior in “lista” din Google Search Console (chiar daca au un volum redus de impressions / clicks). Valorile de trafic aferente acelor sintagme care nu erau insa listate, nu se vor mai regasi in totalul general al raportului.

Specialistii DWF analizeaza inca implicatiile acestui update si vom adauga completari la acest material, pe masura ce identificam lucruri noi. Mai multe detalii despre modul corect in care se citesc datele din raportul Search Analytics, inclus in Google Search Console, sunt disponibile aici: Search Analytics Report (resursa oficiala Google).