Cel mai mare update Google Search Console din ultimii ani
Continut
Google Search Console este fara indoiala cel mai important tool oficial Google, din care se pot extrage date pentru o campanie SEO! Daca nu aveti inca un cont pe Google Search Console, va recomandam sa creati unul cat mai rapid. Este gratuit, iar informatiile pe care le ofera sunt esentiale pentru optimizarea site-ului dvs.
Pe 8 ianuarie, Google a anuntat oficial lansarea unei noi versiuni a acestui instrument, la care incepuse sa ofere acces limitat inca din luna august, 2017. Chiar si dupa data anuntului oficial, noile optiuni nu au devenit imediat accesibile tuturor site-urilor confirmate in Google Search Console, lucru pe care l-am putut observa direct, dat fiind ca in cadrul DWF avem acces la peste 300 astfel de conturi, pentru campaniile SEO pe care le gestionam.
Desi noua versiune nu este inca accesibila tuturor, specialistii SEO DWF au reusit sa vada suficiente exemple, pentru a observa noile oportunitati pe care le ofera acum aplicatia. In prezentul material vom face o scurta trecere in revista a celor mai importante dintre acestea, in viziunea noastra:
1. Data istorice pe ultimele 16 luni
Pana in prezent, probabil cea mai des invocata limitare din Google Search Console era restrictionarea datelor disponibile la ultimele 90 de zile.
In noua interfata, aceasta limita a fost extinsa pana la 16 luni. Acest lucru este deosebit de important, dat fiind ca acum putem atat vedea evolutia SEO a site-ului pe o perioada mai mare de timp (incluzand sezonalitatea). Imaginea de mai jos reflecta o astfel de vizualizare, pentru unul dintre clientii DWF:
Un beneficiu secundar este acela ca in prezent putem compara performanta site-ului in rezultatele organice Google din ultimele 3 luni, cu aceeasi perioada din anul trecut. Observam astfel mult mai usor atat efectul actiunilor SEO realizate, precum si noi oportunitati de optimizare:
Noua interfata ofera in continuare posibilitatea de a filtra aceste date in functie de tipul de cautare (web, imagini, video), dar si de a sorta rezultatele pe baza unei game variate de criterii, precum: cuvinte cheie, numar de impresii, clicks, CTR, landing pages, zone geografice, echipamentul de pe care au fost realizate cautarile etc.
Din pacate, optiunea de export este limitata tot la 1,000 de itemi, insa exista solutii pentru preluarea integrala a datelor din Google Search Console.
2. Sectiune noua: Index Coverage
Disponibil intr-o forma mult mai elementara in vechea interfata, acest raport aduce acum o perspectiva deosebit de utila asupra modului in care Google percepe site-ul nostru. Practic, raportul afiseaza evolutia numarului de pagini cu erori, pagini cu avertismente sau pagini blocate de la indexare, oferind insa o detaliere a motivelor pentru care aceste pagini sunt incadrate intr-o anumita categorie.
De asemenea, raportul ofera si exemple de URL-uri din site, pentru fiecare tip de eroare semnalata, lucru ce faciliteaza o mai rapida identificare a problemelor si o rezolvare a acestora. Exemple ale unui astfel de raport, din noua interfata Google Search Console:
O optiune utila este limitarea rezultatelor doar la URL-urile din sitemap. De asemenea, la click pe un motiv (din partea inferioara a ecranului), este oferit acces rapid la posibilitatea de a efectua verificari vs. fisierul robots.txt, de a vizualiza modul in care Google citeste pagina, de a trimite URL-ul catre index-ul Google etc.
In perioada urmatoare vom publica pe blogul DWF un material dedicat tipurilor de erori raportate de Google Search Console in acest raport. In prezent nu exista inca o documentatie completa la Google pe acest subiect.
3. Imbunatatiri pentru paginile de tip AMP
A treia directie prioritara pentru Google in noua interfata de Search Console este data de AMP – pagini construite pe o tehnologie dedicata imbunatatirii vitezei de incarcare si experientei utilizatorilor pe terminale mobile. Mai multe despre tehnologia AMP in materialele dedicate, postate anterior pe blogul DWF.
Noile rapoarte ofera insight-uri cu privire la modul in care Google percepe implementarea AMP din site (ce erori apar la crawling). In plus fata de optiunile din raportul de Index Coverage, postarea oficiala de pe blogul Google mentioneaza ca aici vom avea si posibilitatea de a verifica anumite implementari, astfel incat sa primim o confirmare rapida cu privide la validitatea acestora.
Pentru moment, raportul este activ doar pentru o parte din site-urile cu AMP implementat, aflate in portofoliul DWF. Conform Google, aceasta optiune va deveni disponibila treptat pentru toate conturile. Mai multe detalii despre acest raport sunt disponibile aici.
Concluzii DWF
Update-ul Google Search Console este deosebit de util si in mod sigur va influenta deosebit de vizibil modul in care se va face SEO in anii urmatori.
Rapoartele existente aduc un plus de transparentadin partea Google, lucru imbucurator pentru noi. Vom putea astfel intelege mai bine ce „isi doreste” motorul de cautare si cum putem sa optimizam mai eficient site-urile, astfel incat sa le crestem vizibilitatea in rezultatele organice Google si sa le putem pune mai bine in valoare.
Intr-o lume in care exista deja foarte multe instrumente, pentru orice tip de activitate de marketing (sau SEO, in cazul de fata), ne vedem adesea pusi in fata unor valori diferite pentru aceleasi metrici, de multe ori conducand al situatii dificil de reconciliat. Desi Google se face el insusi responsabil in mod direct de o parte din aceste situatii (ex: prin limitarea progresiva a accesului la datele despre volumele de cautari, din Google Keyword Planner), Search Console ramane totusi tool-ul fara de care o campanie SEO moderna este de neconceput.
Noua interfata de Google Search Console va rula in paralel cu versiunea actuala pentru o perioada de timp, dat fiind ca inginerii Google nu au migrat inca toate functionalitatile pe noul sistem. Pentru a accesa noua versiune (daca este disponibila pentru contul dvs), accesati direct adresa https://search.google.com/search-console.