Black Friday 2022, prin lentila DWF: 56,000+ comenzi într-o zi, în valoare de 40,000,000 lei
Continut
Notă: pentru analiza comparativă am avut ca reper detale aceluiași set de site-uri din 11 noiembrie, 2022 (vineri) vs. 12 noiembrie, 2021 (vineri).
Analiză trafic eCommerce de Black Friday 2022
Vineri, 11 noiembrie, 2022, cele 344 de site-uri din portofoliul DWF au înregistrat 4,414,342 vizite. Pentru comparație, media zilnică pe același set de site-uri, în luna octombrie, a fost de 1,920,000 vizite, adică în ziua de Black Friday am asistat la un trafic de +130%▲, comparativ cu o zi ”normală”.
Din toate cele 344 site-uri aflate în portofoliul DWF, 156 sunt magazine online și au tracking setat în Google Analytics pentru colectarea datelor legate de comenzi (45% din total). Acestea au cumulat un trafic total de aproximativ 2,441,000 vizite în ziua de vineri, cu -10%▼ mai puțin față de anul trecut.
Ne așteptam la o scădere mult mai mare de trafic în ziua de Black Friday, date fiind studiile publicate de Google, precum și datele din Google Trends. Conform acestora, ”interesul” românilor pentru ”black friday” este cu aprox. -35%▼ mai redus decât anul trecut (2021).
40% din traficul total pe magazinele online monitorizate de noi a venit din Ads (în special Google), în timp ce restul de 60% a fost atras din SEO, în cea mai mare măsură.
Către Google Ads, observăm alocarea unui buget total de 622,630 ron în ziua de vineri, de către magazinele online analizate. Deși echivalează cu un buget de aprox. 5,160 euro pe oră, acest nivel este cu -17%▼ mai mic vs. cel alocat de aceleași magazine online, în Black Friday 2021.
Comparativ cu luna octombrie, când am constata un CPC mediu de 0.74 ron la nivelul tuturor magazinelor online din portofoliul DWF, ziua de Black Friday a marcat un cost mediu pe click de 0.95 ron, adică o creștere de +28%▲. Creșterea costului mediu pe click de Black Friday în Google Ads a fost anul acesta mai mică decât în 2021, ceea ce indică (coroborat cu alocarea unui buget total mai mic) faptul că brandurile au fost mai rezervate.
La nivel comportamental, am observat și o scădere a timpului mediu petrecut pe site cu 20 sec. (de la 00:03:29 în Black Friday 2021, la 00:03:20, anul acesta).
Comenzi înregistrate de Black Friday
Cele 156 de magazine online din portofoliul DWF au atras vineri 56,358 comenzi, în valoare totală de 39,758,174 lei. Procentual, anul acesta s-au înregistrat cu -7%▼ mai puține comenzi, comparativ cu anul anterior, în ziua de Black Friday. 92 de site-uri au avut o scădere față de anul trecut la acest KPI, în vreme de restul de 64 au înregistrat o creștere.
La nivel de valoare a comenzilor înregistrate (Google Analytics – Transaction value), observăm însă o creștere semnificativă, de +13%▲. Pentru luna octombrie, aceleași site-uri au avut o medie zilnică totală de 6,200,000 ron, ca valoare a comenzilor. Astfel, putem spune că ziua de Black Friday 2022 a echivalat cu aproximativ. 6 zile și jumătate, din punct de vedere al valorii comenzilor înregistrate.
Acest lucru este direct corelat cu creșterea valorii medii pe comandă cu +21%▲, de la 582 ron (în 2021), la 705 ron (anul acesta). Anul acesta, valoarea medie de Black Friday are o valoare de 2x față de media lunii octombrie, în timp ce anul trecut indicele era de 1.6x. Acest lucru ne demonstrează că valoarea medie mai mare înregistrată anul acesta pe comandă nu este doar o consecință a inflației, ci oamenii chiar au cumpărat mai mult, în medie.
Am observat cele mai mari creșteri la nivel de valoare medie pe comandă în domenii precum materialele de construcții, IT și electrocasnice, produse pentru casă și grădină sau fashion.
La polul opus, valoarea medie a coșului de cumpărături a fost anul acesta mai mică pe magazinele cu produse pentru copii (jucării), cărți, frumusețe și cosmetice, bijuterii.
Costul mediu pe comandă a fost de 11.05 lei acest an, față de 12.39 lei în Black Friday 2021 (scădere de -11%▼). Atenție: acesta nu este costul mediu pe comandă raportat de Google Ads, ci un cost mediu obținut prin împărțirea costului de Google Ads la totalul comenzilor înregistrate de fiecare magazin.
Rata medie de conversie pe cele 156 magazine online analizate a fost de 2.31% în ziua de vineri (2022), în creștere față de Black Friday 2021, când a fost la valoarea de 2.23%, pe același set de site-uri.
Concluzii preliminare (vineri)
- Black Friday 2022 (vineri, 11 noiembrie) a fost peste așteptările generale, sugerate de datele Google Trends și alte studii similare.
- În total, brandurile au investit mai puțin în Google Ads decât anul trecut, bazându-se într-o măsură mai mare pe SEO și autoritate brandului propriu.
- Deși produsele au fost mai scumpe ca anul trecut, oamenii au cumpărat mai mult.
- Costul mediu pe comandă atrasă în Black Friday 2022 a scăzut față de anul anterior.
- Rata de conversie medie de Black Friday 2022 a fost la 2.31%
În cursul zilei de luni, 14 noiembrie, vom actualiza acest articol cu datele agregate, aferente întregului ”weekend Black Friday” (perioada 11-13 noiembrie).
Update: Black Friday Weekend 2022
Cu ajutorul echipei de Data Analytics DWF, am finalizat extragerea datelor agregate pentru zilele de vineri, sâmbătă și duminică (Black Friday Weekend 2022), de la toate magazinele online aflate în portofoliul agenției noastre.
Astfel, observăm următoarele:
- Traficul total pe site-urile analizate a ajuns la 5.96 mil. sesiuni, cu -5%▼ mai puțin comparativ cu anul anterior. La nivel de weekend procentul este mai mic vs. ziua de vineri, ceea ce înseamnă că anul acesta au fost mai mulți oameni care și-au ”prelungit” căutările.
- Numărul total de comenzi a fost de 112,610 în cele 3 zile analizate, cu doar 550 mai puține decât anul trecut, pe același set de magazine online. La nivelul zilei de vineri, diferența era de -7%.
- Peste weekend, valoarea totală a comenzilor a ajuns la cifra de 55.7 mil. lei, în creștere cu +7%▲ față de aceeași perioadă a anului trecut.
- Din cele trei puncte anterioare, putem deduce că în weekend s-au plasat mai multe comenzi ca anul trecut (fiind astfel recuperată deferența negativă de vineri), însă cu o valoare medie ceva mai scăzută (coșul mediu, la nivelul întregului weekend, a fost de 495 lei).
- Rata medie de conversie la nivelul celor 3 zile analizate a fost de 1.89%, in creștere de la 1.80% (în 2021). Se remarcă faptul că în weekend a existat o apetență generală mai redusă pentru achiziții.
- La nivel de costuri total Google Ads, zilele de vineri, sâmbătă și duminică au echivalat cu un buget de 1.8 mil. RON, adică 360,000 Euro. Diferența procentuală față de anul trecut, aferentă zilelor de weekend, este mai mică vs. cea aferentă zilei de vineri, ceea ce denotă faptul că magazinele online au investit un buget mai mare anul acesta, în zilele de sâmbătă și duminică (lucru confirmat și de ”recuperarea” diferenței la numărul total de comenzi).