Utilizarea corecta a codurilor HTTP din punct de vedere SEO
Orice pagina de pe Internet, fie ca este accesata de un utilizator sau de un crawler web precum Googlebot, returneaza un cod HTTP (Hypertext Transfer Protocol). In functie de acest cod, browserul (pentru pentru vizitatorul uman) incepe afisarea continutului, face o redirectionare spre alta adresa, ori afiseaza un mesaj de eroare. Emiterea unor coduri HTTP corecte este esentiala pentru buna indexare a unui site.
In faza preliminara a unei campanii de optimizare pentru motoarele de cautare, site-ul este scanat cu un crawler web (la DWF utilizam DeepCrawl si Screaming Frog), pentru a identifica toate paginile si codurile de raspuns HTTP corespondente. De asemenea, sunt analizate datele existente in Google Search Console, unde pot exista informatii despre pagini care nu mai sunt in cadrul site-ului, dar au fost totusi indexate de motorul de cautare la un moment dat.
In procesul de auditare, avem in vedere urmatoarele coduri principale (pentru a verifica codul HTTP generat de o anumita pagina din site-ul dvs. puteti utiliza acest website sau o extensie dedicata de Mozilla Firefox):
1) Cod 200 Ok – Pagina solicitata exista pe server si poate sa fie accesata atat de utilizatori, cat si de motoarele de cautare. In afara unor cazuri punctuale (meta robots noindex, blocare din robots.txt etc) continutul ei va fi indexat de motorul de cautare.
2) Cod 301 Moved Permanently – Resursa solicitata este disponibila la alta adresa, iar toate referintele existente la vechiul URL trebui sa faca acum trimitere la cel nou. Un „redirect 301”, cum este numit de multe ori in SEO, trebuie utilizat atunci cand adresa unei pagini se modifica permanent, iar continutul acesteia este disponibil la alt URL. Matt Cutts explica acest lucru:
Pentru mutarea unui website pe alt domeniu sau migrarea pe o platforma diferite (cu alta structura de linkuri), consultati ghidul DWF dedicat migrarii unui site. Realizata in mod incorect, aceasta operatiune poate compromite vizibilitatea SEO a intregului website.
3) Cod 302 Found – Codul este numit si „redirectionare temporara” in limbaj SEO. Practic, transmite motorului de cautare faptul ca resursa solicitata este disponibila temporar la alta adresa, ceea ce determina link-juice-ul sa ramana asociat vechii adrese. Utilizarea acestui cod nu este recomandata, decat in cazuri foarte rare.
4) Cod 304 Not Modified – transmite faptul ca resursa nu a fost modificata de la o anumita data. Codul se poate utiliza in eficientizarea procesului de crawling, trnasmitand motorului de cautare ca nu este necesara o redescarcare a paginii, continutul sau fiind acelasi.
5) Cod 403 Forbidden – Se poate utiliza pentru interzicerea accesului la o anumita resursa. Motorul de cautare nu va indexa paginile care emit acest cod si le va revizita mult mai rar.
6) Cod 404 File Not Found – Resursa solicitata nu a fost gasita pe server. Mesajul de eroare nu ofera nici o indicatie cu privire la caracterul permanent sau doar temporar al situatiei. De multe ori, chiar daca la nivel vizual este afisata o pagina de eroare, codul HTTP emis de aceasta este 200, ceea ce induce in eroare motoarele de cautare si conduce la probleme grave de indexare.
7) Cod 410 Gone – Resursa solicitata (pagina de produs, categorie, articol etc.) nu exista la adresa specificata si nu se cunoaste daca a fost mutata in alta locatie sau doar a disparut. Spre deosebire de paginile cu erori 404, care sunt reverificate periodic de motorul de cautare, paginile care emit erori 410 sunt reverificate de Googlebot mult mai rar. Detalii cu privire la modul in care Google gestioneaza erorile de tip 404 si 410, in clipul de mai jos, inregistrat de Matt Cutts:
8) Cod 500 Internal Server Error – Este o eroare generala, ce nu transmite multe informatii catre crawler. De cele mai multe ori se datoreaza unor erori de configurare a serverului sau a fisierului htaccess, insa trebuie adresata cat ai rapid, pentru ca site-ul nu este accesibil nici oamenilor, nici motoarelor de cautare in acest timp.
9) Cod 503 Service Unavailable – Temporar, serverul nu poate sa livreze resursa solicitata, din motive tehnice, de supraincarcare sau mentenanta. Motorul de cautare revine periodic, pentru a verifica daca situatia persista, sau resursa este disponibila pentru indexare.
Generate incorect, codurile HTTP pot produce efecte negative, atat la nivelul experientei utilizatorilor, cat si din perspectiva indexarii si ranking-ului in motoarele de cautare. Spre exemplu, o utilizare defectuoasa a codului 302 in loc de 301 pentru o adresa web va conduce la pierderea autoritatii acumulata de aceasta prin linkurile externe si implicit la scaderea vizibilitatii in SERPs.
Codurile generate de server sunt o parte din elementele analizate in cadrul unui Audit SEO realizat de agentia noastra. Pentru mai multe informatii, va invitam sa ne contactati.