Specialist SEO angajat sau colaborare cu o Agentie SEO?

Atragerea de trafic organic non-brand din Google reprezinta un element esential in planul de marketing al oricarei afaceri si este extrem de important ca pe site-ul companiei (magazin online sau nu) sa ajunga din ce in ce mai multi oameni interesati de produsele sau serviciile pe care aceasta le ofera. In timp, acesti vizitatori noi pot sa dezvolte un atasament fata de brand si sa devina clienti recurenti ai companiei sau sa o recomande altor persoane cu care intra in contact.

Procesul de optimizare SEO este unul din ce in ce mai complex, in conditiile in care algoritmii motoarelor de cautare devin tot mai avansati si pot sa identifice mai usor un astfel de demers. Acest lucru, coroborat cu faptul ca exista extrem de multe informatii contradictorii pe Internet cu privire la cele mai bune metode SEO, dar si cu riscul pe care il implica o optimizare incorect realizata, postuleaza necesitatea ca o campanie SEO sa fie implementata de profesionisti. 

In acest punct, decizia pe care trebuie sa o ia o companie care doreste sa-si optimizeze prezenta online pentru motoarele de cautare este daca sa faca acest lucru in-house, angajand un specialist SEO, sau sa colaboreze cu o agentie SEO specializata. Acest articol isi propunse sa prezinte intr-un mod cat mai impartial avantajele si dezavantajele celor doua optiuni, astfel incat sa puteti lua decizia cea mai buna pentru situatia concreta in care va aflati. 

Disclaimer: DWF este o agentie SEO dedicata 100% optimizarii pentru motoarele de cautare. Prin acest articol dorim doar sa ajutam persoanele aflate in postura de a decide intre angajarea unui specialist SEO si colaborarea cu o agentie SEO specializata sa faca acest lucru in cunostinta de cauza. 

Angajarea unui Specialist SEO in companie

Un specialist, pe oricare dintre domeniile relevante pentru companie, este un asset deosebit de valoros pentru organizatie. Cand discutam despre SEO, nu avem nici un motiv sa facem exceptie: un specialist SEO in cadrul unei firme poate aduce o valoare adaugata semnificativa prin activitatea sa, cu efect direct in cresterea cifrei de afaceri, chiar daca el personal nu face nici o vanzare, nu semneaza nici un contract.

Presupunand ca reusiti sa gasiti un specialist SEO adevarat disponibil pentru angajare (nu o persoana care sa invete SEO pe timpul si banii companiei, experimentand diverse metode de optimizare), iata care sunt principalele avantaje in a lucra cu el in-house:

  1. Viteza de implementare: un specialist SEO intern va avea acces direct la site sau la dezvoltatorul acestuia pentru realizarea implementarilor tehnice necesare in campanie. In plus, fiind in cadrul companiei, va avea posibilitatea sa insiste zilnic (daca este necesar) pentru realizarea acestor implementari.
  2. Este la curent cu modificarile aduse site-ului. Lucrand in firma, persoana de SEO va participa probabil la sedintele in care se decid modificari la site si va putea actiona rapid pentru ca acestea sa nu afecteze campanie in mod negativ ci sa reprezinte un avantaj pentru aceasta.
  3. Cunoasterea mai buna a produselor companiei si posibilitatea de a intelege mai usor profilul de client, din discutii cu agentii de vanzari sau alte persoane din companie.
  4. Confidentialitatea. Pentru activitatea unui specialist SEO este necesar accesul la date statistice despre vizitatorii site-ului, comportamentul acestora si numar de comenzi din canalul Google organic, astfel incat sa poata urmari si raporta progresul campaniei. Exista cazuri in care compania nu doreste ca la aceste informatii sa aibe acces persoane din exterior. 

Dezavantajele optiunii pentru internalizarea campaniei SEO:

  1. Dificultatea de a angaja persoana potrivita. Asa cum spuneam, este esential ca persoana care doriti sa se ocupe de campania SEO a companie din postura de angajat sa detina abilitatile necesare in acest sens. Altfel spus, sa fie om de SEO, nu doar “baiatul de la IT”. Recrutarea este cu atat mai dificila cu cat de cele mai multe ori in companie nu exista o persoana care sa poata estima in mod corect nivelul de cunostinte SEO pe care il au candidatii.
  2. Costul total (nu doar din punct de vedere financiar) pe care il presupune angajarea unui specialist SEO ajunge foarte usor sa depaseasca fee-ul unei agentii SEO. Nu discutam aici de bugetele necesare activitatii de SEO (de exemplu pentru achizitia de linkuri), de care atat angajatul cat si agentia au nevoie. 
  3. Dificultatea de schimbare. In cazul in care campania SEO nu avanseaza conform asteptarilor si considerati acest lucru este din cauza specialistului angajat, este dificil sa-l schimbati (concediere, reluarea procesului de recrutare). 
  4. Responsabilitatea limitata. Daca lucrurile nu merg in directia potrivita, de cele mai multe ori nu se poate face mai mult cu resurse interne, fiind nevoie de o intensificare a eforturilor (mai multe ore de munca) sau de expertiza suplimentara.
  5. Dupa un punct, activitatea intr-o campanie SEO poate ajunge sa devina monotona, caz in care angajatul poate pierde din vedere modificari importante de algoritmi Google, fiind prins in rutina zilnca de optimizare. Lipsa diversitatii provocarilor SEO poate sa contribuie la aceasta deconectare de la noutatile din domeniu.
  6. Este dificil ca o persoana sa fie foarte buna pe tot ce inseamna SEO: optimizare tehnica a site-ului, optimizare de continut, analiza si optimizare profil de linkuri, analiza strategie SEO competitori etc. O campanie SEO necesita expertiza pe toate aceste domenii, motiv pentru care, in agentiile SEO specializate pe acest serviciu sunt angajati specialisti diferiti pentru fiecare lucru.
  7. Lipsa de experienta pe proiecte similare, astazi. Parctic, daca persoana angajata a mai facut optimizare SEO in trecut pe site-uri din domeniul in care activati, este posibil sa incerce aplicarea unor tehnici care au functionat intr-o anumita masura la acel moment. SEO este un domeniu atat de dinamic, incat posibilitatea de a obtine informatii din mai multe campanii in acelasi timp este un diferentiator foarte important.
  8. Costurile foarte mari pentru utilizarea de intrumente SEO premium. O campanie SEO in care nu se foloseste un sistem profesional de monitorizare SEO, identificare a profilului de linkuri, generare sugestii de cuvinte cheie, auditare tehnica a site-ului sau analiza competitie, nu poate avea astazi un succes real. Accesul la aceste instrumente poate depasi usor cateva sute de euro pe luna.
  9. Este posibil ca volumul de munca necesar in campanie sa nu justifice angajarea unei persoane dedicate pentru acest lucru. Un angajat atrage dupa sine o responsabilitate mult mai mare decat o relatie de colaborare cu un furnizor extern.

Colaborare cu o agentie SEO

Colaborarea cu o agentie SEO are avantaje si dezavantaje, o parte dintre ele fiind complementare elementelor deja mentionate pana acum in acest articol. Astfel, multe dintre dezavantajele variantei “speciaist SEO intern” sunt de fapt avantaje ale colaborarii cu o agentie SEO si reciproc.

Le vom expune insa dupa acelasi cadru ca in prima parte a acestui articol, incepand cu cele mai importante avantaje ale colaboarii cu o agentie specializata in servicii SEO:

Atentie: este posibil ca aceste avantaje sa nu se regaseasca la toate agentiile SEO din Romania sau sa fie si altele pe care nu le-a enumerat aici. Discutam doar despre lucruri pe care le stim din propria experienta, a campaniilor SEO gestionate in cadrul DWF.

  1. Expertiza. Strategia SEO este realizata si implementata de specialisti SEO cu experienta si de cele mai multe ori cu know-how din campanii anterioare chiar pe domeniul in cauza. Practic, daca aveti un magazin online de piese auto, o agentie SEO care a mai lucrat sau lucreaza pe astfel de proiecte, are deja un set de insight-uri SEO deosebit de valoroase cu privire la specificul domeniului.
  2. Obiectiv precis. Intr-o campanie SEO realizata de o agentie, trebuie setat foarte clar atat un obiectiv principal, cat si obiective intermediare, astfel incat beneficiarul sa poata verifica oricand daca agentia SEO isi face corect treaba si daca este “in grafic” pentru atingerea obiectivului principal.
  3. Monitorizare. Campania SEO este corect monitorizata si primiti rapoarte periodice cu privire la evolutia acesteia, precum si la impactul pe care aceasta evolutie il are in business. O astfel de monitorizare este posibila insa doar prin utilizarea unor instrumente avansate, al caror cost este mai usor suportat intr-o agentie, unde se imparte la mai multi clienti.
  4. Instrumente premium de analiza SEO. La fel ca in cazul monitorizarii, costul acestor instrumente se imparte la mai multi clienti, ceea ce face eficienta din punct de vedere economic utilizarea lor. Spre exemplu, doar pentru un instrument precum SimilarWeb, o agentie SEO plateste aprox. 14.000 USD pe an. Aceste instrumente iti permit sa:
    • intelegi cat de mare este cererea in piata online pentru produsele sau serviciul companiei tale si cum este ea afectata de sezonalitate;
    • vezi care sunt principalii jucatori care impart acum aceasta piata si ce cota are fiecare;
    • afli pe ce cuvinte cheie lucreaza fiecare competitor si care este strategia lui SEO;
    • identifici oportunitatile de linkbuilding care exista pentru site-ul tau;
    • iei decizii de business, bazate pe identificarea modului in care oamenii cauta produsele pe care le comercializezi; etc.
  5. Transfer de Know How. Atat prin rapoartele de activitate, analizele realizate, dar mai ales prin intalnirile periodice dintre beneficiar si specialistii din agentie care se ocupa de campanie, se transfera o semnificativa cantitate de informatie in ambele directii. Clientul intelege cum functioneaza procesul de optimizare si ce efecte are, iar specialistii din agentie inteleg mai bine care sunt obiectivele de business si cum se poate alinia campania SEO la acestea.
  6. O agentie poate observa lucruri pe care echipa interna (sau specialistul SEO angajat) le trece cu vederea, din cauza unei prea mai familiarizari cu business-ul. Efectiv, exista situatii in care nu observam ceva gresit pentru ca ne-am obisnuit prea tare cu respectiva stare de fapt.
  7. Posibilitate de scalare eforturi. Intr-o agentie, daca se doreste dublarea eforturilor de SEO in urmatoarele X luni, urmand ca apoi sa se revina la ritmul normal, este posibil. Acest lucru se realizeaza prin alocarea mai multor oameni pe respectivul proiect sau prin cresterea numarului de ore de specialist alocat acestuia. 
  8. Flexibilitate. In cazul colaborarii cu o agentie SEO, exista posibilitatea (nedorita, de altfel) de a esalona platile sau chiar de a reduce temporar anumite eforturi, daca apare o problema de cash-flow in companie. Unui specialist SEO angajat nu-i poti spune ca doresti o reesalonare a salariului.
  9. Conexiuni cu media si parteneriate deja existente cu bloggeri, pentru native advertising. De asemenea, dat fiind volumul de materiale, de cele mai multe ori agentiile au preturi mai bune decat un client final.
  10. Posibilitatea (relativ facila) de schimbare a agentiei. Desi ca agentie SEO nu ne place sa recuoastem acest lucru, realitatea este ca un client nemultumit de evolutie campaniei sau de modul in care este tratat poate destul de usor sa aleaga un nou furnizor pentru acest tip de servicii. Schimbarea nu este insa un lucru dezirabil pentru nici una dintre parti, dat fiind ca de obicei aceasta presupune un pas inapoi in campanie.
  11. Continuitate si certitudine. Compania este foarte vulnerabila in cazul in care toata activitatea de SEO este gestionata de o persoana care la un moment dat poate sa plece din firma. Adaugand si faptul ca de obicei nu se pune un accent deosebit pe documentarea si proceduralizare activitatilor, astfel incat acestea sa poate fi preluate de o un alt angajat, situatia poate sa ajunga destul de neplacuta. O agentie SEO garanteaza continutatea proiectului, chiar daca are fluctuatii de personal.
  12. Aveti posibilitatea de a va concentra pe propriul business. Este evident ca o companie in care focusul principal este produsul sau serviciul pe care il ofera va putea sa livreze o calitate mai buna si sa-si eficientizeze activitatea. Daca o parte din echipa sau, mai grav, managerul companiei, aloca timp (de multe ori semnificativ) pentru activitatea de SEO, performantele companiei sunt afectate.
  13. Transparenta in diagnostic si raportare. O agentie externa nu “are prieteni” in companie, de care sa tina cont atunci cand face un raport catre management cu privire la factorii care ingreuneaza sau pun in pericol atingerea obiectivelor de crestere. Spre exemplu, daca se intarzie cu implementarea recomandarilor tehnice sau continutul nu este creat conform specificatiilor, este in interesul agentiei SEO sa traga un semnal de alarma, acolo unde un angajat ar putea lasa lucrurile sa decurga asa, pentru a pastra o relatie buna cu colegii.

Colaborarea cu o agentie SEO nepotrivita poate avea si dezavantaje, in comparatie cu angajarea unui specialist SEO in companie. Majoritatea tin insa de comunicare si se pot rezolva prin intalniri si discutii deschise. Iata care sunt insa principalele puncte slabe care pot aparea intr-o colaborare cu o agentie SEO: 

  1. Intelegerea incompleta a obiectivelor de business. In special atunci cand nu exista disponibilitate pentru intalniri (si daca obiectivul este setat la nivel de trafic), agentia va avea tendinta sa directioneze eforturile de optimizare SEO catre cuvintele cu cele mai mari volume de cautari, chiar daca exista altele pentru care clientul ar putea avea o rata mai buna de conversie.
  2. Procese structurate de analiza si implementare, mai putin flexibile. O agentie, pentru a opera in mod eficient, isi dezvolta o metodologie de lucru: integrarea de campanii noi doar la inceput de luna, analiza factorilor tehnici SEO dupa un anumit calendar si intr-o anumita ordine etc.
  3. Realist vorbind, clientilor agentiei le sunt alocate resurse de timp proportional cu dimensiunea campaniei si bugetul disponibil. 
  4. Comunicarea nu se face instant. In principiu, fie ca solicitati o informatie pe e-mail sau telefonic, este de cele mai multe ori nevoie ca account-ul dedicat campaniei sa ceara la randul sau detalii persoanelor implicate in proiect, pentru a putea formula un raspuns.

Recomandarea DWF pentru o campanie SEO de succes

Din experienta DWF, de lucru pe 300+ campanii SEO pana in prezent, o campanie SEO de succes necesita un grad ridicat de implicare din partea beneficiarului. Pur si simplu, abordari de genul “v-am dat banii, nu ma intereseaza ce faceti si vreau sa vad doar rezultatele”, nu functioneaza cu o agentie SEO, sau ajung sa necesite un buget foarte mare.

Cele mai bune rezultate apar atunci cand, lucrandu-se cu o agentie SEO, clientul poate aloca si resurse umane din companie (de nivel junior), pentru dublarea eforturilor agentiei, pe zonele in care nu este neaparat necesara o expertiza SEO deosebita. Mai exact, realizarea unor actiuni repetitive, pe baza indicatiilor precise ale specialistului SEO din agentie, este mult mai eficient din punct de vedere costuri sa fie realizata cu o persoana din firma.

Chiar daca (intelegand avantajele si dezavantajele enunmerate in acest articol) decideti sa creati propriul departament SEO in cadrul companiei, este bine ca activitatea acestuia sa fie auditata periodic de o agentie specializata in SEO.

Alegerea unei agentii SEO nu este un proces usor, insa gasiti resurse (inclusiv pe blogul DWF) din care puteti intelege mai bine cum se stabileste pretul serviciilor SEO, cum puteti sa comparati oferte SEO, care sunt costurile ascunse ale unei campanii SEO etc.

mm
Managing Partner & Crowdsourcing Specialist @ DWF
Comentarii: