Slow Content – Ce este, prin ce se caracterizează și de ce să-l adopți în strategia ta de business
Ești cu ochii pe ceas, cu paharul de cafea în mână și telefonul de serviciu în cealaltă. Te afli în drum spre birou și încerci să îți iei în acest timp și micul dejun, o gustare care să-ți potolească foamea până la prânz, pentru că astăzi ai o zi încărcată în care vrei să rezolvi cât mai multe și cât mai repede.
Când ți-ai oferit ultima dată un mic-dejun luat pe îndelete acasă, nu în fața laptopului? Mănânci singur, pe fugă, iar zilele în care te aduni cu familia la masă sunt cele de sărbătoare.
Mulți dintre noi ne simțim hăituiți de ceas, alergați mereu. Este atât de cunoscută sintagma: „N-am timp!”. Ne grăbim. Totul se petrece pe repede-nainte, avem planificată fiecare oră din săptămână și uităm să ne mai oferim o pauză de relaxare pentru noi înșine. Vrem să facem cât mai multe, să nu rămânem în urmă, ne simțim presați de timp și ne grăbim să realizăm lucrurile repede.
Continut
Conținutul livrat astăzi are loc într-un ritm amețitor de rapid. Internetul a făcut posibil accesul imediat la informație, difuzarea de conținut pe bloguri, rețele sociale, astfel că o statistică a lunii ianuarie 2020, potrivit sursei ZeList Monitor, ne arată că doar în România, pe parcursul celor 31 de zile s-au realizat:
- 1,339,617 de postări pe Facebook;
- 99,263 de postări pe bloguri;
- 621,546 de articole în presă;
Sursă foto: ZeList Monitor
Pe lângă interacțiune, divertisment, informare, rețelele sociale joacă un rol important în modul în care brandurile le comunică clienților. Provocarea cea mare este realizarea unei relații de încredere, informația să ajungă în atenția potențialului cumpărător și să nu o ignore, în ciuda bombardamentului zilnic de mesaje desfășurat pe diverse canale de comunicare (pagini web, e-mail, TV, flyere s.a.).
Slow Content se referă la a domoli ritmul în care livrăm conținut. Mai mult și mai repede nu înseamnă neapărat mai bine. A livra mai puțin conținut, dar de o calitate superioară, înseamnă rezultate favorabile și un impact pozitiv în rândul publicului țintă, care va ajunge să aibă o afinitate pentru brandul tău.
#Ce este Slow Content?
Gândește-te la fotografiile din copilărie, când pozele erau realizate cu ajutorul unui aparat foto cu film, pe care erau disponibile 36 de cadre și se făceau de regulă în vacanță sau la o aniversare. Fotografiile erau ulterior developate. Fiecare poză trebuia atent gândită, tocmai pentru a valorifica din plin cele 36 de fotografii disponibile.
Astăzi smartphone-ul îți permite să faci poză după poză, oriunde, oricând, iar în secunda imediat următoare fotografia să fie urcată pe pagina de Facebook sau Instagram unde primește like-uri. Nu mai avem răbdare să așteptăm să se termine vacanța pentru a vedea fotografiile, le postăm instant, suntem învățați cu „acum” și „aici”.
Evoluția tehnologiei se reflectă și în livrarea de conținut. Digitalul a luat locul materialelor tipărite, al ziarelor care în trecut aveau o mare putere. Aflăm ce s-a întâmplat peste mări și oceane în timp real, odată cu derularea evenimentelor. Nu știm răspunsul la o întrebare, tastăm în motorul de căutare și Google ne îndrumă la informația dorită. Această rapiditate care ne este oferită, ne-a făcut să nu mai avem răbdare.
Dar, încep să se resimtă efectele conținutului livrat cât mai repede. Dispariția regulii „celor 3 surse”, articole rescrise după altele mai vechi, informații greșite și altele asemenea, se produc din viteză, din dorința de a obține rapid rezultate. Brandurile pierd din autoritate. Astfel, puțin câte puțin se face loc unei mișcări denumite Slow Content – mai mult timp acordat realizării de conținut, în defavoarea accelerării și a vitezei de a livra mesaje în era internetului.
Dorința de a face lucrurile fără grabă s-a făcut deja resimțită în alte industrii, precum cea a gătitului sau a muncii. Mișcarea Slow Food este deja cunoscută. În cartea sa, „Elogiu lentorii. Provocări în era vitezei”, jurnalistul canadian Carl Honoré dedică un capitol acestui curent al mâncării și ne dezvăluie cum a apărut Slow Food:
„Totul a început în 1986, când McDonald’s a deschis un restaurant lângă faimoasele Trepte Spaniole din Roma. [..] Carlo Petrini, un autor carismatic de cărți culinare, a lansat mișcarea Slow Food. Așa cum o arată și numele, mișcarea militează pentru tot ceea ce nu oferă McDonald’s: hrană proaspătă, de la localnici, în pas cu anotimpul; rețete transmise din generație în generație, agricultură pentru toate nevoile localnicilor; artizanat; mese luate pe îndelete, în compania prietenilor și a familiei” (p. 86, ediția din 2019, apărută la Curtea Veche).
Mișcarea Slow își face simțită prezența și în ceea ce privește jobul, pentru ca timpul petrecut acasă cu familia să nu mai fie contra-cronometru. Astfel, implementarea în unele țări a unui program cu mai puține ore de muncă, este o realitate deja știută. La începutul lunii ianuarie (anul 2020), prim-ministrul Finlandei a propus introducerea unui program flexibil de muncă, cu patru zile lucrătoare pe săptămână și 6 ore de lucru pe zi.
De știut:
Slow Content nu este o mișcare care se opune evoluției tehnologice, nu se referă la a avea trac în fața unei foi albe, să pierzi timp redactând un material, indiferent de natura lui.
Slow Content înseamnă:
- să nu te mai simți copleșit de cantitatea mare de conținut pe care trebuie să o livrezi; să scrii mai puțin, mai bine, pe îndelete, în mod autentic și întotdeauna să distribui conținutul cât mai mult (să-l promovezi);
- să îți faci timp pentru idei care să genereze conținut valoros, care să răspundă întrebărilor publicului tău țintă;
- să ieși din rutina zilnică a muncii, înlocuind abordarea mecanică a scrisului cantitativ cu mai mult timp alocat pentru: cercetare, brainstorming, profilulul publicului țintă, scopul textului, strategia de conținut pe termen lung;
- să te gândești la publicul de astăzi, saturat de conținutul digital, plictisit de titlurile senzaționale menite să atragă doar click-uri, utilizatori care nu mai au încredere în mass-media;
- să ai ca scop conținutul bine dezvoltat, să îți aloci timp pentru a aborda în profunzime o idee, renunțând la versiunea scurtă în favoarea celei lungi;
- să te concentrezi exclusiv pe scris, fără a verifica în același timp e-mailul, pagina de Facebook; altfel spus, să renunți la multitasking pentru a încuraja gândirea creativă; (un mediu în care să nu fii întrerupt de la scris este ideal);
Livrarea de tot mai mult conținut nu este direct proporțională cu fidelizarea publicului. Din contră, a face o postare pe blog (un articol scris la repezeală), doar pentru a marca faptul că nu a trecut luna fără a publica ceva, duce în timp la scăderea atenției cititorului față de informația distribuită de tine.
În concluzie, mișcarea Slow Content ne încurajează să încetinim ritmul în ceea ce privește postarea de conținut, acordând tot mai multă atenție textului pe care îl elaborăm. Se opune conținutului realizat în grabă, care de altfel este foarte repede uitat. Ideile bine dezvoltate, în care s-a investit timp, efort, atenție, au mai multe șanse de a câștiga atenția cititorilor.
Slow Content este un conținut care răspunde cu adevărat nevoilor publicului, care le rezolvă problemele, care știe să ofere răspunsurile exacte la întrebările reale pe care ei le au. Este un conținut nou, abordat într-un mod unic, profund elaborat, autentic și clar. Este conținutul cu ajutorul căruia brandurile câștigă încredere și clienți noi.
#Care sunt avantajele mișcării Slow Content pentru businessul tău?
Content marketing-ul nu mai este de mult o noutate. Devenit foarte popular, reprezintă o abordare strategică axată pe crearea și distribuirea de conținut valoros, relevant, consistent pentru clienți. În urma informației de calitate primite, aceștia devin fideli brandului.
Conținutul are un rol important în activitatea de marketing, iar pentru a reuși să te diferențiezi în lumea puternic concurențială de astăzi, indiferent că ești o companie, mică, medie sau mare, un magazin online ori un cabinet stomatologic, a transmite audienței tale informație de calitate este un proces necesar care nu trebuie să-i lipsească businessului tău. Iată prezentate mai jos avantajele de a adopta conținutul lent în strategia ta de content marketing:
- îți crești șansele de a ajunge la audiența pe care o targetezi;
- îți construiești identitatea de brand (atunci când ai un business la început de drum);
- contribui la recâștigarea încrederii cititorilor (după o perioadă de pauză sau o etapă în care ai transmis în mod abundent mesaje de tip promoțional);
- oferi conținut de calitate care va fi apreciat de clienții tăi;
- creezi o relație de încredere cu publicul tău țintă;
- îți construiești o imagine de autoritate și credibilă în fața audienței tale; vei fi perceput ca un expert în industrie;
- susții activitatea de SEO, devii mai vizibil în mediul online, crescând pe pozițiile din rezultatele motorului de căutare Google;
- contribui la creșterea ratei de conversie, sunt mai multe șanse ca cititorul conținutului pe care l-ai livrat să cumpere de la tine;
- ajuți la creșterea ratei de retenție a consumatorului; clienții existenți sunt foarte importanți și este esențial să îi fidelizezi;
- mărești șansele de a crește interacțiunea pe paginile tale de social media;
- rămâi competitiv pe piața industriei în care activezi;
Pentru a concluziona, ne referim la trei etape ale marketingului:
- marketing tradițional – acesta a fost la începuturi, iar strategia se bazează pe reclamele sau promoțiile pentru produse ori servicii, care ajung la clienți oricând și oriunde își doresc companiile; este o formă intruzivă de marketing, pentru că întrerupe oamenii din activitatea lor (fie că se uită la TV, ascultă muzică, citesc o știre s.a.);
- content marketing – se caracterizează printr-o tehnică permisivă, publicul nu mai este întrerupt din ceea ce face, el consumă conținut ori de câte ori își dorește; informația livrată de companie nu este despre produsele pe care le vinde, ci este un conținut educativ, bun, sunt informații solide, valoroase care îl fac pe client fidel brandului;
- slow content marketing – astăzi vorbim despre un nou trend, dat fiind faptul că oamenii de marketing au ajuns să pună prea mult accent pe producerea de tot mai mult conținut care se publică cu o viteză uimitoare; această rapiditate a condus la scăderea calității conținutului; slow marketing se carcterizează prin a încetini ritmul suficient de mult pentru a identifica oportunități și a actiona cu scopul de a ajuta businessul să crească mai repede; în centrul atenției este publicul, cu care trebuie să empatizezi, pentru că informația transmisă trebuie să fie exclusiv despre ce contează pentru el; produsele vor fi adaugate în contextul vieții lor cu ajutorul a ceea ce se numește brand content, un subiect dezvoltat într-un alt articol de blog;
#Cum pui în practică strategia conținutului slow?
Acum că ai aflat că există un nou curent, Slow Content, apare întrebarea cum îl poți adopta și tu pentru businessul tău. Mai jos îți sunt prezentate câteva bune practici:
- Cunoaște-ți audiența – pentru a crea conținut care să răspundă nevoilor publicului tău, este important să îl cunoști foarte bine; creează-ți Buyer Persona (portretul detaliat al persoanei imaginare care întrunește caracteristicile audienței); folosește date reale pentru a completa profilul: sex, vârstă, venituri, nivel de educație, statut familial, activități de petrecere a timpului liber, obiective personale, obiceiuri de cumpărare, motivații de cumpărare;
- Creează conținut pentru a ghida publicul în Customer Journey – există trei etape în procesul de cumpărare: conștientizare, cercetare, decizie; prin urmare, poți crea articole de blog care să răspundă întrebărilor clienților din aceste etape; iată mai jos exemplificate pentru industrii diferite, posibile provocări ale clienților:
-
- Conștientizare (clientul a realizat nevoia pe care o are):
-
-
- Cum calculez necesarul de gresie și faianță?
-
-
-
- Unde se află cele mai frumoase plaje din Europa?
-
-
-
- Ce aparat dentar să îmi pun dacă am un job în care aspectul estetic contează?
-
-
- Cercetare (clientul se află în căutarea celei mai bune soluții pentru nevoia sa):
-
-
- Care este diferența între gresie glazurată și gresie porțelanată?
-
-
-
- Cum ajung în Lefkada?
-
-
-
- De câte tipuri sunt aparatele dentare invizibile?
-
-
- Decizie (clientul știe cum îi poate fi rezolvată nevoia, trebuie doar să se hotărască ce furnizor să aleagă):
-
-
- Ce dimensiune de gresie este recomandată pentru o baie mică?
-
-
-
- Unde mă cazez în Lefkada?
-
-
-
- Cât costă un aparat dentar Invisalign?
-
- Fii prezent pe YouTube – alcătuiește-ți o strategie de conținut video care să se bazeze pe informarea publicului și să te ajute să te conectezi cu audiența ta; este necesar ca în prealabil să analizezi în mod riguros conținutul video pe care publicul țintă obișnuiește să-l urmărească; trebuie să cunoști care sunt tendințele și ce determină interacțiunea; observă numărul de like-uri al diverselor clipuri postate pe diferite canale (YouTube, Facebook, Instagram);
- trendul continuă cu realizarea videoclipurilor de 360 de grade pentru care îți trebuie o cameră specială, cu mai multe obiective; este un tip de conținut adaptat pentru realitatea virtuală (Virtual Reality);
- Adaugă imagini personalizate (din galeria proprie) – investește în poze de calitate; un fotograf profesionist, un graphic designer te vor ajuta să ai imagini care atrag, care se fac ușor plăcute; imaginea oferă o mai bună înțelegere a mesajului, ca de exemplu infograficele;
- Realizează un audit de conținut – poate nu ești tocmai mulțumit de conținutul pe care l-ai creat în viteză; este un prilej bun să analizezi conținutul actual și să îl îmbunătățești; va trebui să vezi ce articole performează (care atrag trafic), pentru ce cuvinte cheie, timpul mediu petrecut de cititor pe pagina de blog în cauză, numărul de backlink-uri de care beneficiază acel articol (poti verifica acest lucru cu ajutorul tool-ului Ahrefs) s.a.;
- încearcă să transformi cele mai bune articole de pe blogul tău în conținut de tip:
– video;
– infografic;
– podcast;
- Optimizează-ți conținutul pentru căutările vocale – ușor, ușor tot mai multe persoane vor cauta informația dorită în Google fără să mai tasteze, o vor face cu ajutorul vocii; astfel, în locul cuvintelor cheie, ca de exemplu – pizza sector 3, vor apărea propoziții rostite natural, întrebări de tipul, De unde comand pizza în sectorul 3?; prin urmare, anticipează întrebările naturale pe care le pot pune clienții tăi (ele pot fi parte din conținutul landing page-urilor sau al articolelor de blog – în titluri sau subtitluri);
- Păstrează în minte ideea de conținut valoros – auzim de multe ori principiul potrivit căruia publicul nu mai are timp să citească, fiindcă este prea ocupat; nu, acest lucru nu se întâmplă dacă persoana găsește informație specifică, de interes, cea pe care o căuta; atunci când este un conținut general, lipsit de relevanță, desigur că pagina de web va fi închisă, fără ca utilizatorul să-i acorde din timpul său; prin urmare, realizează conținut mai amplu, mai detaliat decât cel al competiției;
- în loc de 4 articole de blog, realizează unul singur, dar complet; ține minte că nu contează frecvența, ci consistența (calitate în loc de cantitate);
- Pune accent pe formatare – misiunea ta nu s-a încheiat odată ce ai terminat de scris un articol de blog unde ai oferit informații valoroase; dacă textul nu are un aspect plăcut, adică să fie ușor de urmărit, poți pierde cititorul; altfel spus, fii atent la dimensiunea caracterelor, la tipul de font (să fie unul lizibil), la spațierea dintre paragrafe, folosește subtitluri; indiferent unde este postat conținutul tău, acesta trebuie să fie ordonat, curat, pentru a fi citit cu ușurință;
- Promovează-ți conținutul – a adopta mișcarea Slow nu înseamnă să nu mai utilizezi pagina de Facebook sau Instagram; conținutul trebuie în continuare promovat (și chiar mai mult decât înainte), prin urmare postează pe rețelele sociale și în grupurile de nișă în care ești prezent;
- Lucrează cu un brand content writer – investește în specialiști care să creeze conținut pentru businessul tău; experiența și practica acestora vor ști cum să evidențieze valoarea brandului fără a fi invazivi; Brand Content – Ce este conținutul de brand și ce face un Brand Content Writer este un alt articol publicat pe blogul DWF pe care ți-l recomandăm;
#Cum scrii un articol de blog potrivit mișcării Slow Content?
Ce problemă voi rezolva pentru cititorii mei în articolul de astăzi? Aceasta este întrebarea cu care trebuie să începi. Tu ești specialist într-o anumită industrie și cunoști aspecte și detalii pe care ceilalți nu le știu și cu care ajung să se confrunte la un moment dat. Prin urmare, folosește-ți punctele forte, experiența în domeniu, pentru a crea un conținut valoros, care să se diferențieze.
Dacă vei intra pe forumuri, vei vedea cât de multe și variate sunt întrebările pe care oamenii și le pun (într-o mulțime de domenii). Poți folosi aceste platforme ca sursă de inspirație pentru articolele tale. În plus, dacă ai contact direct cu clienții, comunici cu ei, atunci cu siguranță ai auzit de-a lungul timpului o serie de întrebări care s-au tot repetat.
Inginer, avocat, medic, economist, indiferent de domeniul în care activezi, va trebui să folosești un limbaj natural și nu unul cu termeni de specialitate.
Prin urmare, dacă și tu resimți nevoia să domolești ritmul în ceea ce privește livrarea de conținut, vestea bună este că mișcarea Slow Content este aici. Mai jos îți sunt prezentate câteva sfaturi pe care să le adopți dacă vrei să scrii un articol de blog potrivit noului curent.
- Valoare pentru cititor: blogul nu este despre businessul tău, ci despre clienții tăi; prin urmare, focusează-te pe audiență și problemele pe care aceasta le are; oamenii caută pe internet răspunsuri și sfaturi, iar publicul tău face exact același lucru; creează o listă cu posibile probleme cu care acesta se confruntă și răspunde la ele în articolele de blog; iată câteva întrebări pe care să ți le pui înainte de a livra un articol nou:
- acest conținut servește imaginea brandului?
- este în concordanță cu principiile companiei?
- are o valoare adăugată în comparație cu ceea ce există deja pe web?
- publicul meu va fi cu adevărat interesat?
- Tonul vocii: reflectă personalitatea brandului tău, te ajută să te conectezi cu publicul și te diferențiază de concurență; tonul vocii trebuie să fie consecvent, să fie respectat în fiecare text pe care îl livrezi;
- Titlul: ai grijă să fie onest, relevant, în deplină concordanță cu informația prezentă în conținutul articolului;
- Introducere: arată-le cititorilor că empatizezi cu ei și că le înțelegi problema; creează o legătură cu publicul încă din primele rânduri și oferă-le vestea bună, spune-le despre ce vor citi;
- Ce vor afla din articol?: inserează un cuprins; un text Slow Content este mai lung, mai elaborat, astfel este necesar să existe un cuprins pe bază de hyperlink, pentru ca cititorul să aibă o imagine de ansamblu asupra conținutului și să poată găsi cu ușurință informația pe care și-o dorește;
- Subtitluri: este important ca acestea să conțină factorul motivator, spunându-le punctual cititorilor despre ce urmează să citească (să răspundă problemelor acestora);
- Conținutul: educă-ți publicul și oferă-le cititorilor informațiile exacte de care au nevoie; spune-le ce vor ei să știe, tratându-i cu respect și punându-te tot timpul în pielea lor; ține minte că tu ești expertul și cititorii nu au acces la tot ceea ce tu știi;
- Date exacte: oferă-le informație precisă, dacă deții grafice, tabele, pune-le la dispoziție;
- Fotografii relevante: folosește poze noi, originale;
- Transparență: nu îți fie teamă să împărtășești din secretele succesului tău și nu acționa pe principiul, „nu este bine să oferi totul pe tavă”; fii sincer, onest;
#În loc de final sau Slow Content în ritm propriu
Snack Content sau junk information, iată cum este catalogat conținutul publicat în mod frenetic, care nu aduce plusvaloare, care nu atrage atenția, mult text care rămâne necitit.
Slow Content | Snack Content |
pune accent pe calitate (un conținut selectiv) | se bazează pe cantitate |
educă și inspiră clientul | nu este credibil, nu interesează pe nimeni |
brandurile creează o relație de încredere, mai puternică cu audiența | în centrul atenției nu este clientul, ci brandul |
brandurile au ocazia să se diferențieze și să își exprime individualitatea | brandurile vor să folosească conținutul pentru a vinde |
Suntem obișnuiți să ne grăbim, ni se cer rezultate, avem deadline-uri pe care trebuie să le respectăm. Însă unele companii au înțeles că este important să încetinești în momentele potrivite. Ele nu se mișcă tot timpul cât de repede se poate, ci au învățat să adopte o abordare lentă de marketing, care, deși pare surprinzător, oferă rezultate mai rapide pe termen lung.
Am început să scriu acest articol despre Slow Content fără a mă presa un deadline. Chiar și așa, eram condusă de viteză și încă nici nu îmi dădeam seama de asta. Mă grăbeam să ajung la final și îmi pusesem singură un termen limită. Vrem totul repede, acesta este adevărul. Dar o răceală subită m-a împiedicat să termin articolul în ziua în care îmi propusesem asta. Nu mă simțeam în formă, așa că am făcut o pauză.
De ce ar trebui sa pui și tu puțin STOP?
Ca să te regăsești, ca să reanalizezi strategia de conținut, ca să stabilești un plan editorial, ca să creezi un conținut util, elaborat, durabil și de valoare, ca să te angajezi într-o relație de încredere cu publicul tău. Adoptă mișcarea Slow Content în ritm propriu!