Sfaturi pentru alegerea unui serviciu de Online Reputation Management
Serviciile de ORM – Online Reputation Management incep sa fie cautate tot mai mult in Romania, de profesionisti, persoane publice sau de branduri. Odata cu cererea a crescut si oferta, multe din agentiile de digital incluzand in oferta lor acest tip de serviciu. Obiectivul acestui articol este sa raspuna urmatoarelor intrebari, pe care o persoana aflata in cautarea unui seriviciu de management al reputatiei online ar putea sa le aibe:
- Cand ai nevoie de o campanie de ORM?
- Ce se face in cadrul unei campanii de ORM?
- Cum sa alegi agentia potrivita pentru gestionarea reputatiei tale online?
Cand ai nevoie de o campanie de ORM? O campanie de ORM poate avea mai multe obiective si poate sa fie necesara din mai multe motive. Cel mai bine este sa nu ajungi in situatia de a simtii nevoia unei campanii active de ORM.
– Spre exemplu, o companie aflata la inceput de drum, poate alege sa se concentreze pe dezvoltarea produsului/ serviciului oferit si pe achizitia de clienti, lipsindu-i astfel timpul sau resursele umane necesare construirii si intretinerii active a unei prezente online (postari pe blog, advertoriale, interactiuni in social media etc.).
– O strategie coerenta de ORM ofera solutii pentru cazul in care apar reactii negative la adresa companiei, de exemplu din partea unui client nemultumit, a unui partener de afaceri, a unui fost angajat sau chiar a unui competitor. Fiecare astfel de caz trebuie tratat conform particularitatilor sale.
– In cazul in care reputatia dumneavoastra sau a organizatiei este deja afectata si pe prima pagina in Google apar informatii negative, o campanie de ORM cu focus in zona de SEO poate sa creasca relevanta materialelor pozitive, aflate in control si sa le faca pe acestea sa rankeze mai bine. Astfel, site-urile ce contin informatii tendentioase sunt impinse catre pozitii inferioare in motorul de cautare, unde nu mai au aceeasi vizibilitate.
Ce se face in cadrul unei campanii de ORM? Concret, pentru atingerea obiectivelor propuse, in cadrul unei strategii de Online Reputation Management se realizeaza o serie de actiuni interconectate. iata o parte din acestea (mai pastram si noi ctateva secrete, nu le spunem chiar pe toate public):
– Activitate de optimizare SEO si management al resurselor existente. Prin acest ansamblu de actiuni, se urmareste ca reursele existente sa obtina o pozitionare mai buna in Google. O agentie de ORM va face acest lucru, pentru ca persoanele ce cauta pe Internet numele dumneavoastra sau al firmei, sa gaseasca in primele pagini informatii relevante, aflate in control. In cazul in care exista informatii negative pe site-uri care apar in prima pagina Google, strategia de ORM va avea in vedere „depasirea” acestora si implicit „impingerea” lor catre pagina a doua.
– Social Media Management. Intr-o campanie de ORM corect desfasurata, platformele de social media ocupa un loc foarte important. Probabil folositi deja Facebook, Twitter sau Instagram in interes personal, insa fiecare dintre aceste platforme ofera si instrumente speciale adresate companiilor, prin care acestea pot comunica eficient cu clientii sau prospectii lor si pot raspunde in mod organizat feedback-ului acestora. De obicei, agentia de ORM va gestiona aceste canale si va crea profile noi, pe site-uri relevante, implicandu-se in discutii pe forumuri sau in grupuri de discutii.
– Monitorizarea presei, a blogurilor a formurilor de discutii si a altor site-uri, in general. Chiar daca propriul site este pus la punct si profilele de Social Media aflate in control sunt moderate, o persoana are la dispozitie numeroase mijloace prin care poate sa va atace reputatia. Un serviciu complet de ORM include si monitorizarea activa a… Internetului, pentru a identifica in timp util astfel de elemente. Folosind instrumente gratuite, precum Google Alerts, sau premium, cum este Zelist Monitor in Romania, o agentie de ORM va afla destul de rapid cand cineva vorbeste despre dvs. sau compania dvs., pe un formu de discutii, intr-un comentariu la un articol de blog etc.
Cum sa alegi agentia potrivita pentru gestionarea reputatiei tale online? Desi majoritatea furnizorilor de servicii ORM realizeaza un pachet similar de activitati, fiecare companie este pana la urma diferita si este important sa o alegeti pe cea mai buna. Gestionata in mod gresit, o criza de PR poate avea un impact major in cifra de afaceri a companiei. Inainte de alegerea unei agentii pentru ORM, asigura-te ca:
– Iti sunt clare obiectivele si care este motivul pentru care doresti imbunatatirea reputatiei online. Doresti o gestionare a profilelor de Social Media, sau o curatare a rezultatelor care apar in cautarile pe Google? Daca este vorba de rezultate Google, pe ce sintagme apar informatiile negative? Este nevoie de imbunatatirea reputatiei si pe alta tara? Spre exemplu, la aceeasi cautare in google.ro pot sa apara un set de rezultate, in timp ce in google.com pot sa fie alte rezultate.
– La firma cu care doresti sa lucrezi va exista o persoana de contact ce iti poate raspunde prompt la orice intrebare legata de campania de ORM. De asemenea, este important sa intelegi clar si complet care este strategia folosita. Exista clienti pentru care „doar rezultatul conteaza”. Este adevarat, insa o strategie in care se utilizeaza actiuni ilegale sau imorale poate produce efecte grave pentru reputatia brandului.
– Compania cu care doresti sa lucrezi are experienta in acest domeniu si iti poate prezenta cel putin cateva studii de caz recente (este ok daca nu sunt mentionate in clar numele pentru care s-a lucrat, pentru ca de cele mai multe ori acest tip de serviciu etse procedat de un contract de confidentialitate).
– Firma utilizeaza o metodologie si o strategie coerenta pentru atingerea obiectivelor de ORM. In unele cazuri, companiile specializate pe acest tip de serviciu au chiar dezvoltate tehnologii proprii de monitorizare si raportare. Existenta unui astfel de element este un indiciu important in ceea ce priveste profesionalismul companiei.