SEO pe trenduri – 7 actiuni de optimizare pentru un produs cu 1 milion de cautari
In SEO este o competitie din ce in ce mai acerba: fiecare magazin online (si nu numai site-urile de acest tip) isi doreste sa aiba o buna vizibilitate in rezultatele organice Google cu paginile sale de produse ori categorii. In mod uzual, strategia SEO pentru un magazin online tine cont de urmatoarele aspecte (in ponderi diferite, in functie de viziunea beneficiarului):
- obiectivele de business ale companiei;
- categoriile de produse pentru care firma are o ofera comerciala competitiva;
- sezonalitatea pietei (variatia volumelor de cautari pe parcursul anului);
- oportunitatea SEO (acele zone in care site-ul sta „aproape bine” si are nevoie de un efort mic pentru a ajunge in prima pagina).
Continut
Optimizarea SEO este de cele mai multe ori un proces care se aplica unor pagini existente (pentru a le creste vizibilitatea in Google). De asemenea, o campanie SEO va necesita si crearea unor pagini noi pentru optimizare, in special atunci cand sunt identificate moduri specifice in care oamenii cauta pe Internet respectivele realitati, iar site-ul nu este gandit astfel incat sa poata raspunde cu o pagina relevanta acestor tipuri de cautari.
#Sezonalitatea pietei intr-o strategie SEO
Fiecare business (prin tipurile de produse ori servicii pe care le ofera) este caracterizat printr-o anumita sezonalitate, pe parcursul unui an. Avem spre exemplu, produse care se vand mai bine vara, dar si lucruri pe care oamenii le cumpara cu precadere cand incepe sezonul rece. De asemenea, exista companii a caror activitate este „afectata” de concedii, sau altele pentru care aceasta perioada a anului reprezinta cea mai mare oportunitate.
Spre exemplu, pe piata de travel in general, se poate observa cum lunile iunie iulie si august (evidentiate in diagrama de mai jos) se caracterizeaza printr-un volum semnificativ mai mare de cautari fata de restul anului. Practic, desi pe libraria de cuvinte cheie relevante pentru acest business (1,442 de expresii) avem o medie lunara (pe ultimele 12 luni) de 744.9k de cautari, in aceste luni de varf, volumul de cautari depaseste in medie 1.1 mil.
Este important insa de mers mai in detaliu, pentru a vedea daca exista anumite destinatii responsabile pentru aceasta crestere sau anumite tipuri de calatorii (city break, last minute). Spre exemplu, exista destinatii ce inregistreaza acest varf de interes in lunile de iarna (decembrie, ianuarie, februarie).
Pentru o campanie SEO corect monitorizata, partea de keyword research si organizarea cuvintelor pe grupuri de interes reprezinta o componenta esentiala si baza de la care se poate pleca in identificarea oportunitatilor de optimizare.
Toate aceste observatii cu privire la sezonalitate se bazeaza insa pe informatii existente, adica noi putem afla de la Google care este ponderea in care aumite cuvinte s-au cautat pe parcursul anilor trecuti si presupunem ca aceasta se va pastra si anul acesta sau anul viitor.
- Cum procedam insa pentru cuvinte care nu au istoric?
- Putem optimiza un site pe anumite cuvinte cheie, inainte ca lumea sa inceapa sa le caute?
- Cum putem identifica din timp aceste oportunitati?
- Cum ne pregatim site-ul, din punct de vedere SEO?
Acest articol isi propune sa ofere raspunsuri pentru intrebarile de mai sus, pe baza experientei DWF acumulata in campaniile SEO care au integrat astfel de tactici de optimizare:
#SEO pe trenduri, urmatorul nivel in Strategia SEO pe Sezonalitatea pietei
Graficul de mai sus a fost obtinut din Google Trends si reprezinta interesul exprimat prin cautari pe web, in timp, pentru iPhone 7. Dupa cum se poate observa, varful de interes nu a fost precedat de un comportament similar in aceeasi perioada a anului trecut, lucru care il face, in teorie, foarte dificil de estimat. Daca adaugam insa in ecuatie cautarile pentru modelul anterior de iphone, obtinem urmatoarea vizualizare:
Este evident ca fenomenul s-a repetat si in trecut, doar ca pentru denumirea produsului de la acea vreme, adica „iPhone 6”, in loc de „iPhone 7”. Ne putem astfel astepta ca anul acesta, in perioada septembrie – octombrie, sa asistam la o explozie a interesului pentru cel mai recent model de telefon Apple.
Pentru a ne face o idee despre ce inseamna asta in termeni de numar cautari, apelam tot la Google, care ne spune ca in septembrie 2016 au existat aprox. 900k cautari pentru iPhone 7 in Romania, in comparatie cu numai 130k, in luna anterioara. Anul acesta volumele de cautari sunt similare in lunile premergatoare evenimentului de lansare (iulie, august), motiv pentru care…
ne putem astepta la peste 1 milion de cautari in Romania pentru noul iPhone, doar in luna septembrie 2017.
Iata care sunt cele 7 actiuni pe care trebuie sa le faceti, pentru a profita de aceste oportunitati:
#1. Urmariti in mod activ trendurile
Indiferent de domeniul din care provin principalele dvs. produse (tehnologie, carti, sanatate, produse pentru copii etc.), este important sa va conectati la noutatile din industrie, pentru a afla din timp ce urmeaza sa lanseze producatorii cu care lucrati.
Spre exemplu, in site-uri precum GSMarena exista sectiuni dedicate pentru zvonurile din piata (ce modele de telefoane urmeaza sa fie lansate). Pentru carti, puteti monitoriza serii care au o baza de fani, ce asteapta cu nerabdare urmatorul volum (ex: Harry Potter, Urzeala Tronurilor, Jocurile Foamei etc.). De multe ori, produse care se dovedesc foarte populare in alte piete pot ajunge sa fie la moda si in Romania (puteti identifica astfel de oportunitati in Amazon sau eBay: kendama, spinnere etc.).
O alta directie din care pot aparea oportunitati este data de modificarile legislative, care pot creste in mod imediat cererea pentru anumite produse. In acest caz, am avut o situatie in care un proprietar de magazin online axat pe produse de tip home & deco a sesizat faptul ca interzicerea fumatului in localuri va duce la o crestere mare pentru scrumierele de exterior, motiv pentru care a solicitat directionarea eforturilor SEO in acea directie. Succesul comercial a fost deosebit de bun.
#2. Faceti Keyword Research
Desi este un proces mai dificil atunci cand nu avem deja un produs lansat, activitatea de keyword research este un pas esential in succesul demersului de optimizare. Practic, in cadrul acestei etape identificam modurile in care oamenii deja cauta, sau ar putea sa caute in viitor realitatea pentru care dorim sa facem optimizarea.
In cazul produselor, de cele mai multe ori plecam de la notiuni de baza (tip „radacina”), precum numele produsului (sau numele vehiculate in presa, daca nu este cunoscut numele oficial), la care adaugam elemente precum brandul producator, ideea de pret, data lansare, comanda etc. Putem utiiza cu succes instrumente de keyword research, in care sa introducem versiuni anterioare ale produsului (ca de exemplu „iphone 7”), pentru a vedea cum s-au cautat atunci cand au fost lansate.
De exemplu, in imaginea de mai sus avem sintagme relevante pentru produsul „iPhone 7”, precum si numarul mediu lunar de cautari din ultimele 12 luni. Asa cum am mentionat insa anterior, aceste cautari au insa o sezonalitate foarte puternica, cea mai mare parte fiind realizate in prima luna de la lansarea produsului, adica atunci cand ne dorim sa avem deja o vizibilitate buna in rezultatele organice Google.
Putem presupune ca si in cazul noului iPhone, cele mai populare expresii de cautare vor avea o structura similara.
#3. Creati un Landing Page relevant
Este evident, nu puteti incepe sa vindeti un produs care nu a fost inca lansat. Cu toate acestea, puteti crea un Landing Page, in care sa integrati continut relevant despre viitorul produs. Puteti include cele mai interesante zvonuri lansate in piata, clipuri cu specialisti in domeniu care opineaza pe marginea lansarii sau alte materiale. Este important ca acest Landing Page sa respecte o serie de elemente SEO:
- Sa aiba un URL SEO friendly dedicat;
- Meta title sa includa cele mai importante variatii ale termenului;
- Elementul meta description sa includa un call to action, pentru optimizare CTR organic;
- Integrati elementul Breadbrumb in pagina, pentru contextualizarea acesteia;
- Numele produsului trebuie sa apara variat in structura de Headlines (H1 si H2);
- Bineinteles, expresiile pentru care dorim optimizarea trebuie integrate organic in continut;
- Adaugati elemente multimedia (video, imagini), pentru a creste timpul petrecut in site;
- Incercati sa oferiti si informatii originale sau cel putin comentarii personale pe marginea zvonurilor despre produs.
- Pastrati dimensiunea paginii in limite rezonabile, pentru o buna viteza de incarcare.
#4. Colectati leaduri (adrese e-mail)
Dat fiind faptul ca nu putem vinde inca produsul si cel mai probabil nu putem accepta precomenzi (nestiind care o sa fie pretul de comercializare), este necesara setarea unui obiectiv diferit. De cele mai multe ori, este oportuna invitatia catre utilizator de a-si lasa adresa de e-mail, pentru a fi anuntat cand produsul devine disponibil. Astfel, se construieste o baza de date foarte targetata, cu membrii careia putem comunica si catre care putem face primele vanzari.
Bineinteles, este esential ca in aceasta pagina sa fie instalate codurile Google si Facebook ce vor permite ulterior actiuni de remarketing pe audienta atrasa, adica, atunci cand produsul devine disponibil sa putem afisa acest lucru prin reclame, utilizatorilor care si-au exprimat interesul.
Puteti testa mai multe formule de adresare sau call to action prin A/B testing, pentru a vedea ce converteste mai bine, adica in ce caz se inregistreaza cele mai multe inregistrari in baza de date.
#5. Integrati pagina in structura interna de linkuri a site-ului
Un website este un „mic internet” in sine, adica un spatiu in care exista informatie, structurata intr-un anumit fel, cu semnale de natura sa indice continutul cel mai important. Motorul de cautare interpreteaza aceste semnale din interiorul unui site, pentru a identifica cea mai relevanta pagina pentru un anumit topic.
In primul rand, este important ca pagina nou creata sa nu fie blocata de la crawling (prin robots.txt) sau de la indexare (prin meta robots). De asemenea, pentru ca motorul de cautare sa o poata identifica, este nevoie ca spre ea sa existe linkuri din cadrul site-ului, preferabil din pagini importante, precum homepage-ul sau paginile relevante de categorii. In plus, recomandam redactarea unor articole de blog, din care sa se faca trimitere spre acest Landing Page, prin linkuri directe.
La nivel de anchor text, recomandam utilizarea textelor de tip „exact match”, in cadrul structurii interne de linkuri a site-ului. De asemenea, este important sa adaugati pagina in fisierul sitemap.XML si sa o trimiteti spre indexare din Google Search Console, prin optiunea Fetch as Google.
#6. Obtineti linkuri externe catre Landing Page
Aici este partea cea mai delicata, dar in acelasi timp partea care va face diferenta. Desi mult evoluat fata de anii anteriori, modul in care functioneaza Google astazi este bazat inca in buna masura pe linkuri, ca indicator al autoritatii unei pagini. Pentru a obtine o vizibilitate buna in Google a Landing Page-ului nostru in ziua lansarii produsului, este imperios necesar sa obtinem catre acesta linkuri de calitate, din contexte relevante si in numar cat mai mare.
Tactici prin care putem obtine linkuri pentru un produs inca nelansat:
- Identificare inflenceri care au vorbit despre produs si realizarea unui material in care sa-i mentionam; cel mai probabil, majoritatea vor lua acest lucru drept un compliment si vor mentiona materialul; putem face articolul sub forma unui interviu;
- Stabilirea unei „liste scurte” de specialisti in domeniu, care au scris deja despre produs; le putem solicita integrarea unei referinte catre landing page-ul nostru, in schimbul unei programari pentru testarea produsului, la data cand devine disponibil;
- Ne putem implica in discutii relevante de pe web, prin comentarii, in care sa facem trimitere catre mai multe resurse cu informatii despre noul produs, printre care si Landing Page-ul nostru;
- Putem organiza un concurs, in care sa oferim ca premiu un produs pentru redactarea si publicarea unui articol relevant, in care sa fie mentionat Landing Page-ul nostru; castigatorul se poate desemna pe baza unui KPI mentionat (poate atrage site-uri mai serioase) sau prin tragere la sorti (riscam sa avem participanti multi, de calitate slaba);
- Publicarea de continut original in Landing Page, extras din „leak-urile” de pe web.
#7. Monitorizati vizibilitatea paginii
In cadrul DWF am dezvoltat o adevarata „obsesie” pentru monitorizarea eforturilor si a rezultatelor intr-o campanie SEO. Consideram ca doar astfel putem vedea ce functioneaza si ce nu functioneaza conform asteptarilor, pentru a putea adapta in mod dinamic strategia de optimizare, in vederea atingerii obiectivelor asumate.
Daca nu utilizati un instrument profesional de monitorizare SEO, cel mai simplu mod in care puteti vedea totusi un progres in activitatea de optimizare a Landing Page-ului despre care discutam este prin verificarea datelor din Google Search Console > Search Analytics. In acest raport, mergeti pe sectiunea „landing pages” si adaugati un filtru pe URL-ul dorit. Veti putea vedea numarul de „impressions”, adica de cate ori a fost pagina afisata in rezultatele organice Google, numarul de click-uri (accesari primite), CTR-ul organic (raport intre primele doua dimensiuni) si pozitia medie ocupata.
Dezavantajul major al acestei modalitati de monitorizare este ca nu puteti vedea date pentru cuvinte cheie pe care pagina nu rankeaza inca in cautarile Google. De asemenea, cand discutam despre cautari care inca nici nu exista (sau sunt foarte putine, pana cand produsul este lansat efectiv), informatiile disponibile in acest raport se restrang si mai mult.
#Concluzii SEO pe trenduri
Cand ne referim la trenduri, discutam de fenomene care pot antrena un mare numar de oameni, adica au potentialul de a genera un volum imens de cautari online. Sunt lucruri care ajung „mainstream” foarte rapid, de cele mai multe ori cu acoperire pe TV si sustinere puternica prin campanii globale de marketing.
In momentul de varf, asistam insa la o concurenta foarte mare pentru vizibilitate, pentru ca fiecare jucator din piata doreste sa capitalizeze pe marginea fenomenului. Se apeleaza astfel cu precadere la paid media, ca metoda care te poate insera „in joc” rapid, contra cost. Aceste costuri pot escalada insa foarte usor, pe fondul conpetitiei intre brandurile interesate.
O campanie SEO corect targetata pentru un anumit trend are potentialul de a atrage un volum semnificativ de trafic spre site, iar daca exista si o oferta comerciala buna, rata de conversie este pe masura. In functie de gradul de dificultate al respectivei nise, o astfel de campanie trebuie insa initiata din timp, cu cel putin 4-6 saptamani inainte de punctul de maxim interes (lansarea produsului).