SEO & Paid Advertising Value for Money & Clicks for Free
“Jumătate din banii pe care-i dau pe publicitate sunt pierduți, problema este că nu știu care jumătate” spunea acum mai bine de o sută de ani John Wanamaker, pionier al marketingului modern. Tehnologiile au evoluat spectaculos de atunci, dar rămâne valabilă întrebarea: cum se realizează eficient promovarea, pentru ca expresia value for money să-și găsească locul meritat în bugetele de SEO și Paid Advertising?
Schimbarea paradigmei în servicii de marketing digital
Răspunsul se află în utilizarea combinației optime de instrumente specifice marketingului digital, pe baza unei noi abordări a comunicării online, atât din perspectivă de business, cât și ca demers de promovare a afacerii.
Goana după bifarea KPI-urilor face ca performance marketingul să ocupe primul loc în topul criteriilor de colaborare cu firmele specializate în digital. Se produce shift-ul de la search oriented către o abordare holistică, prin integrarea strategiei de Paid Media cu expertiza SEO și Data Analytics.
Consacratul ROAS (Return On Advertising Spend) face loc și altor metrici în evaluarea eficienței campaniilor de digital advertising.
Oamenii de strategie din firmele de marketing și specialiștii din companiile care le solicită serviciile au în vedere strategia de dezvoltare a afacerii, notorietatea de brand, creșterea business-ului prin optimizarea eficientă pentru motoarele de căutare.
Mixul de digital marketing se bazează tot mai mult pe owned media și earned media, iar social commerce devine un must-have al campaniilor de marketing pentru magazine online. Automatizarea campaniilor de PPC și includerea din mers a inovațiilor tehnologice confirmă schimbarea de paradigmă în comunicarea digitală, cu accent pe creativitate și postări multimedia (text, logo, imagine, video).
Contrastele se atrag: optimizări pentru motoare de căutare și anunțuri plătite
La prima vedere, cele două tool-uri de marketing digital se bazează pe abordări diferite. SEO se axează pe ranking și obținerea traficului organic neplătit, iar anunțurile plătite de tip PPC (pay per click) se află în zona vizitelor (click-uri) dinspre anunțuri publicitare, adică trafic monetizat, ce implică achitarea unor sume de bani către Google la fiecare accesare.
Ce alegem? Răspunsul este complicat de simplu: pe amândouă. Măiestria marketerilor constă în a echilibra cele două instrumente online, pentru a se valoriza reciproc, într-o strategie eficientă pe termen scurt, mediu și lung.
Optimizarea pentru motoarele de căutare este un proces îndelungat, ale cărui rezultate sunt măsurabile după cel puțin 4 luni de la startul campaniei. De aceea SEO produce efecte de durată, pe baza comportamentului utilizatorilor, ceea ce Google apreciază în listarea site-urilor pe primele pagini, la căutarea după keywords.
Paid Advertising produce efecte imediate, practic vizibilitatea crește chiar din momentul lansării campaniei. Este drept că la epuizarea bugetului se opresc și postările de ad-uri. Traficul se evaporă, nu există beneficii latente, ca-n cazul SEO, dar prin PPC optimizarea pe termen lung primește un boost de energie, ca să prindă puteri în lupta rank by rank cu site-urile concurente.
Măsurarea rezultatelor este mai rapidă și mai exactă pentru anunțurile plătite, deoarece se știu de la început cheltuielile cu fiecare postare și se identifică eficiența lor click cu click. În schimb, efortul SEO nu garantează un rezultat complet cuantificabil, ci creează premisele unei evoluții a site-ului. Acel ranking organic obținut prin optimizări pentru motoarele de căutare este un asset al site-ului respectiv. Reprezintă notorietatea sa online, care nu trebuie susținută prin plăți recurente, dar la anumite intervale are nevoie de sprijin în acest sens.
Pentru a obține performanțe în SEO este necesar un efort continuu, pe multiple planuri (creare și optimizare de conținut, retenție de backlink-uri, îmbunătățirea interacțiunii clientului cu site-ul respectiv). Anunțurile plătite vin să potențeze acest efort, pentru optimizarea scorului de calitate, în funcție de bugetul disponibil.
Proporția SEO – Advertising este diferită de la o firmă la alta, de la o campanie la alta, chiar și în cadrul aceleiași strategii de marketing online se pot modifica procentele alocate fiecărui tool în parte.
Este un work in progress, pentru care viteza de reacție este la fel de importantă ca acuratețea analizei rapoartelor de GA, a metricilor și a celorlalți indicatori relevanți. Într-un cuvânt, mixul dintre optimizare motoare de căutare și anunțuri plătite se află sub semnul personalizării.
Doar prin customizarea campaniilor de digital marketing se pot obține rezultate eficiente, care să dea valoare investițiilor realizate și bugetelor cheltuite. Această preocupare pentru specificul publicurilor-țintă se regăsește și în retargetarea personalizată a reclamelor, în trigger emails, SMS-uri sau push-notifications.
Strategiile de marketing digital cuprind tot mai multe scenarii automatizate de comunicare, prin proiecte multi-channel și cross-channel. Odată cu apariția de noi medii digitale, sunt necesare atât diversificarea canalelor de marketing online, cât și unificarea tool-urilor de tip SEO & Paid Advertising, pentru a nu dubla costurile și a nu duplica în mod redundant mesajele de promovare.