Right To Be Forgotten – Care este procedura de solicitare a eliminarii unui rezultat din Google

Incepand cu 13 mai 2014, cetatenii Uniunii Europene pot solicita care motoarele de cautare (Google, Bing etc.) eliminarea din indexul propriu si implicit din rezultatele de cautare a unor pagini care contin informatii invechite, nerelevante sau excesive in raport cu scopul pentru care au fost prelucrate. Informatii relevante in acest sens gasiti in eBook-ul DWF dedicat managementului reputatiei online (download gratuit).

Prezentul articol detaliaza procedura efectiva de solicitare a eliminarii unui rezultat din Google si caracteristicile pe care trebuie sa le indeplineasca acele rezultate, pentru ca demersul sa aiba sanse de reusita. Vom analiza ce s-a reglementat de fapt prin decizia C-131/12 a Curtii Europene de Justitie, pentru ca nu orice rezultat din motoarele de cautare este eligibil pentru aceasta procedura.

Inaine de toate, iata textul deciziei Curtii Europene de Justitie:

1. Ce informatii intra sub incidenta deciziei Curtii Europene de Justitie si ce tip de date sunt eligibile?

Conform dreptului european, «date cu caracter personal» inseamna orice informatie referitoare la o persoana fizica identificata sau identificabila -persoana vizata (Articolul 2 din Directiva 95/46). Motoarele de cautare sunt obligate sa elimine din rezultatele oferite linkurile spre site-uri ce contin informatii “inadecvate, nepertinente, ori excesive in raport cu scopul prelucrarii, neactualizate sau pastrate pentru o perioada mai lunga decat cea necesara” (art. 92).

Astfel, nu putem solicita catre Google, Bing ori alt motor de cautare stergerea oricaror informatii, ci doar a celor care indeplinesc criteriile de mai sus.

In practica, catalogarea unei informatii drep “inadecvata” sau “excesiva” este insa un demers extrem de subiectiv, ceea ce inseamna de fapt ca “dreptul de a fi uitat” este departe de a fi complet reglementat, iar aplicarea legislatiei (in absenta unei hotarari judecatoresti punctuale) tine foarte mult de disponibilitatea motorului de cautare de a da curs solicitarii.

In Art. 100.4 din decizia Curtii Europene de Justitie se mentioneaza insa ca “dreptul de a fi uitat” nu se aplica atunci cand, din motive precum rolul jucat de persoana respectiva in viata publica, mentinerea rezultatelor in index este justificata de interesul preponderent al publicului de a avea acces la ele.

2. Procedura de solicitare a stergerii unui rezultat personal din Google

Formularul oficial Google se afla la aceasta adresa. In primul rand, solicitantul trebuie sa aleaga una dintre tarile eligibile: sunt tarile membre UE  plus alte cateva state din Europa, precum Elvetia sau Norvegia. Formularul permite solicitantului sa plaseze cererea in nume propriu sau pentru altcineva (caz in care este necesara insa o imputernicire legala).

In pagina ce contine formularul oficial Google de plasare a cererii de stergere, compania mentioneaza: “De exemplu, poate fi refuzata eliminarea anumitor informatii privind escrocherii financiare, malpraxis, condamnari penale sau comportamentul public al unor functionari guvernamentali”.

Atentie: formularul permite specificarea unui singur nume/ beneficiar pentru solicitare. Astfel, daca rezultatul negativ apare atat pentru cautari pe forma “nume prenume”, cat si pe “prenume nume”, trebuiesc plasate doua cereri. Se pot indica insa mai mult linkuri in aceeasi solicitare. In dreptul fiecarui link trebuie mentionat motivul pentru care se doreste eliminarea.

Pentru trimiterea formularului este nevoie de incarcarea unui document care sa confirme identitatea potentialului beneficiar (persoana in beneficiul careia se face solicitarea) si de validarea solicitarii printr-o semnatura electronica.

In cazul unui aviz favorabil din partea Google, linkurile indicate de solicitant sunt eliminate din rezultatele ce apar pentru numele persoanei. Totusi, motorul de cautare va semnala faptul ca respectiva interogare a fost alterata in acest sens, prin afisarea textului de mai jos:

google-forget-notification

Notificarea include un link spre sectiunea de intrebari frecvente Google referitor la acest subiect. De asemenea, unele variatii ale mesajului contin si o legatura spre site-ul Chilling Effects, pe cei interasati pot sa descopere mai multe informatii cu privire la modul in care s-a intervenit asupra rezultatelor (cine a plasat cereri de stergere si pentru ce linkuri).

3. Procedura pentru solicitarea stergerii unui rezultat din motorul de cautare Bing

Formularul oficial Bing prin care se poate solicita stergerea unui link din rezultatele returnate la o cautare pe un anumit nume se afla la aceasta adresa. Pe pagina cu formularul Bing, gasim insa urmatoarea precizare: “This information will help us to consider the balance between your individual privacy interest and the public interest in protecting free expression and the free availability of information, consistent with European law. As a result, making a request does not guarantee that a particular search result will be blocked”.

La Bing cererea se poate plasa doar in nume propriu, iar compania solicita informatii inclusiv cu privire la “rolul in societate” pe care persoana il are. Spre exemplu, este nevoie de explicatii suplimentare  daca vorbim despre o persoana publica sau un lider la nivelul comunitatii locale.

Pentru fiecare link a carui stergere este ceruta, Bing solicita informatii mai detaliate decat Google, intr-o forma mult mai structurata. Motivele pentru care se poate solicita stergerea sunt:

  • informatia este incorecta sau falsa;
  • datele sunt incomplete sau neadecvate;
  • informatiile sunt vechi si nu mai sunt de actualitate;
  • continutul este exagerat in raport cu datele prezentate.

Elementul central in solicitarea Bing este explicatia detaliata a motivelor pentru care blocarea informatiilor personale in cauza depaseste ca si importanta accesibilitatea datelor de catre public.

4. Intrebari frecvente

  1. Cetatenii romani sunt eligibili pentru acest tip de solicitare la motoarele de cautare? – DA
  2. Companiile sau brandurile beneficiaza de acest drept? – NU, decizia Curtii Europene se refera doar la persoane fizice. Pentru companii exista solutii profesionale de ORM, bazate pe crearea de continut nou si optimizarea acestuia in vederea obtinerii unei pozitionari cat mai buna.
  3. Ce sanse are o persoana publica sa obtina un aviz favorabil din partea Google pentru o astfel de solicitare? – Destul de scazute, pentru ca decizia prevede prioritatea interesului public pentru respectiva informatie.
  4. Este posibila eliminarea unei imagini sau a unui clip video? – DA, in conditiile in care exista in Google un link spre respectiva resursa
  5. Continutul in cauza dispare de pe Internet? – NU, continutul ramane in continuare pe site-ul unde este publicat, insa nu mai apare in motorul de cautare pentru respectiva interogare. Totusi, linkul poate sa apara pentru alte interogari.
  6. Este posibila eliminarea unui link din versiunea locala Google apartinand unei tari din afara UE? – NU. Spre exemplu, nu puteti elimina linkul defaimator de pe google.ca (Canada).
  7. Solicitarea este gratuita? – DA, Google sau celelalte motoare de cautare nu solicita nici o plata de la cei care plaseaza o astfel de cerere.

Doriti sa aflati mai multe informatii despre protejarea reputatiei online? Descarcati eBook-ul DWF: Controleaza rezultatele negative din Google – nu lasa crizele sa se amplifice.

mm
Managing Partner & Crowdsourcing Specialist @ DWF
Comentarii: