Cronica SEO – Martie 2019: update-uri Google si noutati SEO
Luna martie a fost marcata de lansarea unui update Google de proportii, care a influentat pozitionarea site-urilor in rezultatele organice pe foarte multe domenii. Pe acest blog am documentat cele mai bune analize realizate pe marginea Update-ului Google la nivel international, precum si observatiile echipei DWF. Detalii in articolul: „Google Update: 13 martie, 2019 – ce stim pana in acest moment„. Materialul contine update-uri adaugate ulterior, pe masura ce am identificat date suplimentare.
Din punctul nostru de vedere, implementarea acestui update nu este inca finalizata, lucru confirmat de instrumente de tracking volatilitate SERP, precum CognitiveSEO, dar si de evolutia unora dintre site-urile pe care le monitorizam:
Ca in fiecare luna, recapitulam principalele noutati si update-uri Google. Daca ati omis articolul de luna trecuta, puteti sa-l consultati aici: „Review DWF: update-uri Google ianuarie 2019 si noutati SEO„. Pentru luna martie, 2019, principalele noutati Google, relevante din punct de vedere SEO, sunt:
In relatie cu update-ul Google de la jumatatea lunii martie, Barry Schwartz a sintetizat pe blogul Seroundtable.com mai multe „mituri” pe care le infirma, invocand diferite citate din partea reprezentantilor Google sau analize realitate de agentii SEO. Intre aceste mituri, mentionam:
- faptul ca update-ul din martie ar fi o „anulare” a celui din August, 2018;
- faptul ca acest update ar fi adresat in mod special profilul de linkuri (versiune de Penguin Update);
- faptul ca acesta ar fi cel mai mare update Google;
- relatia acestui update cu experimentele Google in zona inteligentei artificiale;
In plus, completam aceasta lista cu alte mentiuni, care s-au vehiculat frecvent in relatie cu acest update, chiar si in Romania, insa pentru confirmarea carora consideram ca nu exista dovezi suficient de clare. Analizand, impactul acestui update la peste 400 de site-uri, am observat in cadrul DWF o multime de exceptii de la afirmatii generale, precum:
- „marile branduri au fost favorizate” – intr-adevar, site-uri precum emag.ro sau olx.ro au inregistrat cresteri pe multe domenii, insa tot la acest update au crescut si branduri mult mai mici.
- „acest update a afectat site-urile de publishing” – intr-adevar, multe site-uri de publishing din Romania au inregistrat scaderi, insa avem in portofoliu si exemple de site-uri de continut, al caror trafic organic a crescut cu 30% in contextul acestui update.
- „au fost penalizate site-urile fara blog” – din punctul nostru de vedere, nu exista dovezi care sa sustina o astfel de generalizare; este adevarat ca o mare parte din site-urile care s-au concentrat pe dezvoltarea de continut au inregistrat cresteri la acest update.
Alte noutati si update-uri Google relevante:
Google a anuntat ca atributul rel=prev/next (utilizat pentru marcarea paginatiei) nu mai este folosit in procesul de indexare, iar paginile de ajutor dedicate acestuia au fost sterse de pe site-ul de suport pentru webmasteri. In articolul original din 2011, apare un avertisment in aceasta directie.
In cadrul PubCon, Gary Illyes a sustinut o prezentare in care a vorbit mult despre imagini si optimizarea acestora, lucru ce poate sugera o atentie speciala pe care Google o aloca spre acest tip de continut. Principalele sale observatii sunt:
- asigurati-va ca imaginile din site sunt accesibile Googlebot;
- adaugati un sitemap dedicat pentru imagini in Google Search Console;
- folositi texte descriptive in relatie cu imaginile din pagina;
- integrati date structurate in pagina, astfel incat imaginile sa apara in SERPs;
- in prezent, Google nu face image recognition pentru toate imaginile, desi acest lucru se va intampla probabil in viitor;
- numele fisierului care contine imaginea are un impact, insa este minim in comparatie cu contextul in care este integrata aceasta;
- daca este utilizata o incarcare a imaginilor prin javascript, de tip lazy load, este posibil ca Google sa nu vada acele fisiere.
Intr-o postare oficiala pe blogul pentru Webmasteri, Google a explicat ce informatii foloseste si care este procedura prin care stabileste data la care este publicat un material. Sfaturile Google pentru o intelegere corecta a datei de publicare sunt:
- afisarea datei in clar pe site, intr-un mod vizibil;
- utilizarea datelor structurate precum datePublished si dateModified, respectand recomandarile Google pentru afisarea datelor structurate.
- daca pe site sunt afisate doua date (publicare si actualizare), este important ca ele sa fie marcate cu date structurate si usor de distins de utilizatori;
- pastrati consistenta in afisarea datei de publicare;
- nu folositi date viitoare, chiar daca materialul se refera la un eveniment ce urmeaza sa se intample. Intr-un astfel de caz, recomandarea Google este pentru utilizarea schemei pentru evenimente, daca este necesar.
- evitati folosirea altor date in pagina.
O sectiune speciala de recomandari in cadrul articolului, este dedicata site-urilor de stiri, care transmit continut in serviciul Google News. Pentru acestea, recomandarile referitoarea la data sunt urmatoarele:
- afisarea clara pe site a datei si a timpului (ora, minut) cand articolul a fost publicat si actualizat;
- datele trebuie sa fie pozitionate intre titlu si text; mai multe detali, aici;
- este important ca datele sa fie disponibile si ca informatie structurata;
- daca un articol se modifica in mod semnificativ, poate fi relevanta modificarea datei de publicare. Cu privire la acest punct, Google atrage atentia ca nu este corect sa fie facut acest lucru doar pentru pentru „un refresh artificial”. De asemenea, scrierea unui articol nou si stergerea celui vechi, cu redirect la noua adresa, este impotriva recomandarilor Google.
Martin Splitt, de la Google, a continuat si in luna martie postarea de clipuri video pe Youtube, in care explica lucruri relevante, cu privire la implicatiile SEO pe care le au tehnologii precum Angular, React, atunci cand sunt folosite in construirea de site-uri. Lista completa de video-uri este disponibila aici.