Motoarele de cautare – istoria lor si statistici actuale
Au trecut 30 de ani de cand primul motor de cautare a aparut si a deschis calea altora mult mai sofisticate, precum Yahoo, Bing sau Google. Cu totii ne-am “lovit” de anumite motoare de cautare de-a lungul vremii, dar cu adevarat ne-au ramas in minte cele 3 amintite mai sus. Totusi istoria creeaza prezentul, asa ca stramosii motoarelor de cautare merita sa-si faca povestea auzita.
Continut
#1) Cand au aparut primele motoare de cautare
#1990 – Archie – primul motor de cautare din lume
In 1990, la un an de la lansarea www (World Wide Web) s-a simtit nevoia, (automat din pricina cerintei de a fi “stiute” ce site-uri sunt prezente in lume), de creare a unui motor de cautare. Asa ca a aparut Archie, primul motor de cautare din lume.
Acest motor de cautare era foarte simplu si destul de greu de folosit. (daca ne raportam la usurinta folosirii motoarelor de cautare in ziua de azi). Practic faceai o cautare iar rezultatul era o fila .txt de downloadat care iti oferea ca informatie doar URL-ul site-ului, nimic altceva.
In 1991 a aparut un fel de motor de cautare numit Gopher. Acesta era mult mai dezvoltat fata de sus-amintitul Archie, pentru ca acesta avea capabilitatea sa caute implicit in textele prezente pe site-uri. Asa ca rezultatele cautarii erau mult mai clare si targetate.
In 1993 a aparut JumpStation, un motor de cautare ce seamana din punct de vedere UX (User Experience) cu motoarele de cautare moderne. Practic in rezultatele cautarii aparea URL-ul site-ului click-uibil dar si titlul paginii. Afisarea rezultatelor erau pur si simplu ordinea in care erau gasite paginile.
In 1994 a aparut celebrul motor de cautare Yahoo. Acesta a fost primul motor de cautare care oferea proprietarilor de site-uri sa seteze o descriere manuala pentru paginile site-urilor. Proprietarii site-urilor informationale puteau adauga in motorul de cautare site-urile gratis, dar cei ce detineau site-uri comerciale plateau o taxa de $300 pe an. ($520 la valoarea de acum, luand in considerare inflatia).
#AltaVista cel mai popular motor de cautare al anilor 90
In anii 1994-1996 au aparut alte motoare de cautare precum: Excite, WebCrawler, Ask Jeeves si AltaVista. Alta Vista urma sa devina cel mai popular motor de cautare a celei de-a doua decade a anilor 90 (1995-1999). Acesta ajunsese in 1996 sa aiba cea mai mare baza de date dintre toate motoarele de cautare. Acesta a fost cumparat de Yahoo in 2003.
In 1996 apare Backrub, predecesorul Google. Acest Motor de cautare, este primul care folosea backlink-urile ca mod de diferentiere intre site-uri, astfel incat rezultatele in cautari sa fie cat mai clare.
In 1998 apare Google.com, motor de cautare ce a inceput sa creasca incet si sigur inca de la lansare, ajungand in anul 2002 sa fie cel mai popular motor de cautare si sa ramana pe pozitia 1 ca si popularitate pana in zilele noastre (2020).
Un alt motor de cautare care ar trebui amintit este MSN, ce s-a lansat in 1999 si a devenit Bing.com in 2009. In prezent este dupa Google al doilea motor de cautare ca si popularitate.
#2) Cum functioneaza motoarele de cautare
#Ce este un motor de cautare?
Ca sa intelegem cum functioneaza un motor de cautare, in primul rand trebuie sa intelegem ce este un motor de cautare. Pe scurt, este un sistem ce “crawleaza” informatia de pe web, aceasta informatie incluzand pagini, imagini, file, video-uri si alte documente pe care le poate identifica la vizita unui site. Cand un document este detectat (sau un update al unui document deja existent), noile date receptionate sunt stocate pe un server al motorului de cautare. Acest lucru se numeste “caching”. Dupa aceea toate datele stocate vor aparea utilizatorului in SERPs (in paginile de rezultate Google) in functie de cautarea pe care o face acesta.
#Ce este si cum se produce procesul de crawling?
Crawlarea este abilitatea motorului de cautare de a trece prin miliarde de pagini de pe www. Acest lucru este facut de robotei (bots) care fac acest lucru in locul “mainii umane” careia i-ar fi imposibil sa faca acest proces. Roboteii asteapta semnale din partea paginilor ce au fost indexate in trecut, precum ar fi link-urile, astfel sa fie notificati ca un content nou s-a creat. Asa ca daca ai creat o noua pagina si ai atasat-o in meniu sa zicem, sau pe o pagina deja indexata, aceasta este un semnal spre robotel sa “vina” si sa indexeze pagina cea noua. Noile pagini pot fi aduse la cunostinta roboteilor prin sitemap-uri si sau prin fila de robots.txt. Detectarea noilor pagini poate fi accelerata prin adaugarea manuala a noilor pagini prin tool-uri precum Google Webmaster Tools.
#Ce este indexarea?
Dupa ce o pagina sau document a fost detectat de robotei, toata data acumulata este accesibila si pastrata (cach-uita) pe serverele motoarelor de cautare si informatiile vor fi aduse in fata utilizatorului motorului de cautare in momentul in care acesta creaza o cautare relevanta. Indexarea are doua scopuri:
- Sa returneze rezultate ce-s in legatura cu cautarea facuta de utilizator
- Sa rankeze rezultatele intr-o ordine logica ca importanta si relevanta.
Felul in care sunt rankate paginile sunt diferite in functie de motorul de cautare pe care te aflii. Algoritmele sunt create din formule complexe, in care intervine si legatura dintre site-ul respectiv ce apare in rezultatele cautarilor si www, precum si factorii on-page ai acestuia.
Pe scurt, indexarea exista pentru a returna utilizatorilor raspunsuri la intrebarile puse de acestia intr-un mod cat mai rapid si cat mai relevant.
#3) Statistici ale motoarelor de cautare de-a lungul anilor
Motoarele de cautare au avut evolutii interesante in ultimii 25 de ani, multe dintre ele avand suisuri si coborasuri cand vine vorba de popularitate, unele dintre ele desfiintandu-se de tot. Dintre motoarele de cautare care s-au tot luptat de-a lungul timpului enumeram: Lycos, Infoseek, Excite, Yahoo, Altavista, Ask Jeeves, Hitbot, AOL, MSN, Google, Baidu, Yandex si DuckDuckGo.
Intreaga evolutie a motoarelor de cautare din ultimii 26 de ani o puteti urmari in acest filmulet pe Youtube:
#4) Popularitatea motoarelor de cautare in prezent
In acest moment, pe plan mondial, Google conduce detasat ca cel mai accesat motor de cautare din lume cu cu un market share de 92.51%.
#Particularitati
- In China cel mai popular motor de cautare nu este Google, ci motorul lor de cautare intern Baidu ce are un market share de 63.56% iar pe locul 2 alt motor de cautare intern: Sogou cu 26.02%. Google ocupa un loc 4 cu doar 1.97%. Aceasta particularitate are loc in China pentru simplul fapt ca gigantul Google este interzis de catre guvernul chinez, iar cei ce folosesc acest motor de cautare sunt cei din Hong Kong si cei ce folosesc V.P.N-uri.
- In Rusia cel mai popular motor de cautare este Google cu un procent de 50% de market share, dar dupa o revenire si o depasire motorului local de cautare Yandex, ce avea in anul 2012 o cota de piata de 62%, Google conduce si in Rusia cu o cota de piata de: 50.06%.
Momentul in care Google a depasit Yandex in Rusia in August 2019:
#Popularitatea motoarelor de cautare in Romania
In Romania precum in majoritatea tarilor din lume, Google conduce detasat cu un procent de 97.93%: