Mobile Search este noua prioritate Google! Care este efectul SEO?
In lunile care urmeaza, Google va face probabil una dintre cele mai importante modificari de infrastructura a indexului web. O schimbare la acest nivel s-a realizat ultima oara in anul 2010, cand a fost introdus Google Caffeine, un nou sistem de indexare web.
Indexul web Google este practic o imensa baza de date, in care sunt stocate toate informatiile pe care Googlebot le identifica pe Internet. Simplu spus, in indexul Google exista o copie a fiecarei pagini pe care motorul de cautare a accesat-o. Cand un utilizator face o cautare, algoritmul Google cauta in aceasta baza de date si afiseaza rezultatele in ordinea relevantei lor.
Google separa indexul mobil de cel pentru desktop
Mai corect spus, Google a decis sa mentina doua baze de date diferite, una dedicata cautarilor realizate de pe dispozitive de tip desktop (inclusiv laptopuri) si una pentru cautarile de pe terminale mobile. Modificarea ar urma sa se realizeze in urmatoarele luni, fara a se vehicula insa o data mai precisa.
Anuntul a fost facut de Gary Illyes in cadrul Pubcon, Las Vegas, fiind preluat de mai multi specialisti SEO participanti la eveniment:
Aceasta separare a indexului Google ar putea duce la diferente si mai mari intre rezultatele pe care le primim acum de pe desktop si de pe mobil, chiar daca realizam aceeasi cautare, din aceeasi zona geografica. Mai mult, este posibil ca indexul Google pentru cautarile realizate de pe terminale mobile sa fie actualizat mai frecvent decat cel destinat cautarilor de pe desktop.
Un index separat, permite de asemenea o eficientizare a crawling-ului, in sensul indexarii cu precadere a paginilor optimizare pentru mobil. Este de remarcat in acest sens accentul deosebit pus de Google in ultima vreme pe suportul implementarii tehnologiei AMP. O indexare preferentiala a resurselor optimizate pentru mobil va conduce in mod cert la o imbunatatire a experientei de utilizare Google pe aceste terminale.
Dintr-un studiu publicat de Google la inceputul acestei luni (octombrie 2016), reiese ca 40% dintre oameni folosesc doar telefoane mobile pentru cautarea pe Internet, iar timpul mediu petrecut de o persoana pe smarphone este de 3 ore pe zi. In acest context, decizia companiei de a pune „mobile first” este una logica.
Ce inseamna acest lucru din punct de vedere SEO?
In primul rand, este de remarcat din miscarea Google ca accentul companiei a trecut deja pe „mobile web” si mai precis pe „mobile serch”. Acest trend va continua sa se evidentieze in perioada urmatoare, cand din ce in ce mai mult trafic se va muta de pe desktop pe mobil. Conform studiilor Google, acestea sunt cresterile volumelor de cautari pe mobil in cateva dintre cele mai populare industrii:
Faptul ca Google isi asuma prioritizarea „mobilului” este un semn clar catre proprietarii de site-uri si specialistii SEO din industrie ca trebuie sa faca acelasi lucru, pentru a se putea mentine in joc. La cel mai elementar nivel, asta inseamna ca nu mai putem discuta despre un site fara versiune optimizata pentru mobil.
Viteza o sa devina un factor din ce in ce mai important. Faptul ca o pagina se vede bine pe mobil nu este suficient, un studiu Google aratand ca 53% dintre utilizatori aleg sa abandoneze un site daca acesta nu se incarca in 3 secunde. Observatiile releva si faptul ca site-urile care se incarca in mai putin de 5 secunde castiga in medie de doua ori mai multi bani din reclame decat cele care se incarca intr-un timp mai indelungat.
Cea mai usoara metoda de optimizare a continutului pentru viteza este publicarea acestuia in format AMP (Accelerated Mobile Pages). Google a lansat in acest sens un tool pentru testarea AMP. Instrumentul indica in detaliu erorile de implementare, facand rezolvarea lor mult mai usoara.
Conform studiilor Google, distributia medie a cautarilor intr-o zi, intre mobil si desktop este urmatoarea (pe desktop este inca un volummai mare de cautari in timpul programului de lucru, in timp ce pe mobil cautarile cresc in a doua jumatate a zile):
Foarte important, la nivel de monitorizare a campaniei SEO: desi era important si pana acum sa avem situatia diferentiata a rankingului pe desktop si pe mobil, dupa implementarea acestei modificari este posibil sa asistam la diferente si mai mari de vizibilitate intre cele doua medii. Practic, un site va putea aparea pe pozitii foarte diferite in rezultatele Google, pentru aceeasi cautare si din aceeasi zona geografica, in functie de echipamentul utilizat de vizitator.
Chiar daca nu a fost indicata o data exacta pentru realizarea acestei modificari, este bine sa fim proactivi si sa incepem din timp aceste activitati. Este posibil ca intr-o prima faza sa existe un anumit vid de site-uri corect optimizate, ceea ce inseamna ca cele care au deja principalele elemente corect implementate vor beneficia de un start mai bun.
Echipa DWF lucreaza la rafinarea procedurilor interne de Mobile SEO, pentru adaptarea lor la aceste modificari.