Meta description tag – update Google si relevanta ca factor de ranking SEO
Pe scurt, meta description este o descriere sumara prin care utilizatorului Google ii este oferita informatie, de preferat in plus fata de cea din meta titlu, cu privire la rezultatul din SERP.
Pentru a simplifica procesul de intelegere, ganditi-va la rezultatele Google ca la o rubrica de anunturi dintr-un ziar: fiecare anunt in parte are alocat un anumit numar de cuvinte de care autorul se poate folosi pentru a face anuntul cat mai atractiv pentru cititor, si astfel sa determine o actiune din partea acestuia.
Realitatea este aceeasi si in cazul Google. Insa, ceea ce se schimba este mediul in care este prezentata informatia (de la offline la online), si odata cu mediu si posibilitatea de a modifica informatia in timp real, facilitand procesul de adaptare al “anuntului” la cautarile, dorintele, nevoile si, implicit, comportamentul publicului tinta.
Meta description este factor de ranking?
Lumea SEO expune puncte de vedere diferite cu privire la importanta meta descrierilor in pozitionarea in cadrul SERPs. Exista pozitia oficiala Google, sustinuta si de institutii cu un cuvant important de spus in lumea SEO, precum MOZ, care afirma clar ca meta descrierile nu influenteaza procesul de ranking al rezultatelor.
Conform acestora, meta descrierile au insa un rol descriptiv, de informare a utilizatorului si, astfel, pot avea un cuvant important de spus in imbunatatirea CTR-ului (click-through rate). Desigur, pe langa aceasta pozitie oficiala, in extrema opusa exista tabara care considera ca, de fapt, Google analizeaza continutul meta descrierilor si le ia in considerare, in algoritmul de ranking.
Indiferent de tabara catre care tindem sa inclinam, important de tinut minte este faptul ca meta descrierile au un cuvant de spus atunci cand vine vorba de pozitionarea in mediul online, fie ca o fac intr-un mod direct, prin intermediul indexarii Google, sau intr-un mod indirect, prin impactul pe care il aduc la nivelul utilizatorului atunci cand acesta le citeste. De aceea, in randurile urmatoarea vom analiza si vom expune cateva recomandari cu privire la meta descrieri si cum ar fi ideal ca acestea sa fie redactate.
Recomandari meta description (format si continut)
La inceputul lunii decembrie, Google a confirmat in mod oficial extinderea numarului de caractere afisat in SERPs, acolo unde se preia in mod frecvent textul din meta dexscription. Din analizele preliminare, se pare ca dimensiunea maxima este acum in jurul a 320 de caractere (in loc de 160-170 cate erau afisate pana la aceasta modificare).
Conform unui studiu Rank Ranger, citat de Search Engine Land, media numarului de caractere al meta descrierilor din cadrul Google SERP’s in luna noiembrie 2017 a inregistrat o crestere semnificativa, dupa cum se poate observa in graficul de mai jos. Este de remarcat in special cresterea semnificativa din ultima parte a intervalului:
Modificarea a fost confirmata si de inginerul Google John Mueller, intr-o discutie pe Google Hangout, dar si de Danny Sullivan sau Rand Fishkin, pe twitter.
Este probabil ca unii dintre voi sa luati in considerare posibilitatea de a actualiza meta descrierile pentru a le oferi o dimensiunie mai mare, odata cu modificarea oficiala anuntata de Google. Cu toate acestea, snippet-urile Google sunt din ce in ce mai des generate in mod dinamic, in baza specificului cautarii efectuate de utilizator si a continutului identificat de motorul de cautare atat in meta descriere, cat si in continutul vizibil din pagina.
Cu alte cuvinte, daca Google va considera ca rezultatul tau este atat de relevant incat are nevoie de o meta descriere mai voluminoasa, cel mai probabil se va orienta catre continutul paginii si va extrage informatia de acolo.
Continutul tagului meta description trebuie sa fie usor de inteles de catre utilizatorul motorului de cautare. Intr-o mare de snippet-uri care promit sa ii puna la dispozitie ceea ce el cauta, rezultatul tau nu va primi atentie pentru mai mult de cateva secunde din partea unui utilizator. De aceea, trebuie sa te asiguri ca interactiunea utilizatorului cu “anuntul” tau va imbunatati CTR-ul, rezultand intr-o intr-o actiune din partea acestuia, fie ca este vorba de o simpla vizita, sau de o vizita care sa duca la o conversie (achizitie, abonare, vizualizare video etc.).
Recomandari DWF pentru redactarea de meta descrieri (pentru situatia in care decideti sa personalizati acest parametru):
- Sa respecte noua dimensiune promovata de Google (in jur de 300-320 de caractere)
- Sa prezinte scurt si la obiect continutul din pagina.
- Sa prezinte un scurt advertisement (un call to action).
- Enuntul sa fie formulat la diateza activa, si sa includa elemente in interogare.
- Sa reflecte faptul ca site-ul raspunde motivatiei userului din spatele cautarii.
- Sa includa cuvintele principale de 1-2 ori, incat sa fie vizibile in search cu bold.
- Sa includa USP-ul site-ului (unique selling proposition / un punct forte al site-ului)
In perioada urmatoare, specialistii DWF vor analiza impactul modificarilor Google in rezultatele motorului de cautare pe Romania, astfel incat campaniile SEO aflate in derulare sa beneficieze de aceasta noua oportunitate. Pe masura ce descoperim insight-uri relevante, vom publica aceste informatii pe blog.