Marketing online în era cookieless – GA4 și datele personale
Printe cele mai importante trenduri de marketing digital se află preocuparea pentru confidențialitatea datelor și a accesărilor de site-uri. Peste 70% dintre utilizatorii de platforme ecommerce declară că apelează la servicii online care să le asigure un nivel mai ridicat de protecție a datelor. Printre acestea sunt motoarele de căutare ce protejează intimitatea navigării, emailurile criptate și ștergerea istoricului de accesări.
Totuși marketerii au nevoie de date despre clienți, pentru a concepe strategii și mesaje comerciale care să îmbunătățească experiențele online ale consumatorilor și să le ofere informații utile, detalii semnificative, imagini memorabile.
Soluția este construirea unei strategii pentru protecția datelor, care să aibă în centrul atenției clienții. Acest lucru necesită reproiectarea metodelor de colectare și de măsurare a datelor într-un mod transparent, care să ofere oamenilor siguranță și control asupra informațiilor pe care aleg să le partajeze.
Ca să vină în întâmpinarea acestei nevoi, trecerea la Google Analytics 4 marchează începutul erei cookieless. De la 1 iulie 2023, noua versiune de GA nu se va mai baza pe informațiile stocate în browsere despre vizitatorii site-urilor.
Binecunoscutele cookies sunt în centrul unei controverse în legătură cu drepturile utilizatorilor la confidențialitate, versus nevoia firmelor de a colecta date despre comportamentul de consum al clienților: A mai utilizat persoana site-ul respectiv? În ce mod a interacționat cu paginile de produs?
Detaliile importante pentru marketeri și specialiști în vânzări sunt obținute pe baza partajării către terți a datelor de navigare, iar pentru a preveni acest lucru tot mai mulți useri blochează accesul prin bifarea opțiunilor de ignorare și eliminare a cookie-urilor (fie că este vorba despre cookies de bază, funcționale, behaviorale sau de targetare).
Ca să rezolve această dilemă informațională, GA4 schimbă abordarea de analytics și utilizează tehnologii noi, de tip machine learning și AI. Astfel sunt inițiate protocoale diferite, care să permită umplerea golurilor cu blended data (date amestecate) relevante din punct de vedere statistic, dar care nu încalcă cerințele GDPR.
Pentru ca noua metodă de interpretare a datelor să fie funcțională, odată cu trecerea la GA4 trebuie ca marketingul online să ia în considerare un mix de soluții și platforme, într-o abordare omnichannel și multichannel:
- platforme de date despre clienți și utilizatori ai site-ului;
- sisteme de content management și content optimization;
- platforme de automatizare a marketingului;
- aplicații și soluții de e-mail marketing;
- proceduri de testare și optimizare;
- soluții de segmentare și targetare;
- soluții de marketing client oriented pentru retenția audienței;
- soluții software de editare video;
- aplicații de inteligență artificială.
Până la urmă este o problemă de încredere. Mesajele de marketing online trebuie să comunice onest și deschis în legătură cu modalitatea de colectare a cookie-urilor și să arate în mod transparent în ce moment al interacțiunii client-site are loc această strângere de informații.
Doar așa se pot obține date care să fie și relevante, nu doar actuale și colectate de la întreaga masă de utilizatori. Astfel se creează legătura personală cu brandul, se pot pune bazele fidelizării audienței pe baza unei conexiuni autentice.
Vechea abordare de tip tracking the customer journey trebuie să fie înlocuită cu una nouă, care poate fi enunțată ca assisting the customer journey, de la primul click de accesare a site-ului, până la realizarea conversiilor.
Acest lucru este realizabil prin utilizarea instrumentelor potrivite, precum Google Analytics 4 și stabilirea unei comunicări directe cu utilizatorii, prin content interactiv, mesaje transparente și o politică echitabilă de confidențialitate a datelor.
La aceste acțiuni se adaugă eforturile de amplificare a colectării datelor din surse primare și de obținere a datelor din surse secundare precum platforme sociale și publisheri.
Marketingul online în era cookieless primește o importantă șansă de a se reinventa, prin reorganizarea întregului ecosistem, pentru a deveni un domeniu tech based, în locul unuia preponderent responsive.
Liviu Taloi – Managing Director of Data Analytics DWF, și echipa lui vă așteaptă să stabilțti o întâlnire în care să discutați gradul de pregătire a companiei voastre, fie că vindeți produse sau servicii online, fie că aveți un magazin online sau un site de tip lead generation. Folosiți acest link (https://calendly.com/liviu-taloi/ga4) pentru a afla ce trebuie să faceți astfel încât la 01 iulie 2023 să aveți activitățile de marketing online măsurate așa cum v-ați obișnuit până acum, folosind noul Google Analytics 4.
Slide-urile prezentate la eveniment sunt afișate pe pagina de Thank You după ce completați acest sondaj privind modalitatea tehnică de implementare GA4 și momentul în care site-urile din România vor decide sa facă această migrare la noua versiunea de Google Analytics. https://forms.gle/BSWVjRjS57QuDD959