Mai este nevoie de cunostinte tehnice pentru SEO in 2015?
Intr-un articol publicat recent in revista americana Entrepreneur, Jayson Demers avanseaza ideea conform careia astazi nu mai sunt necesare cunostinte tehnice pentru a face un site sa rankeze bine in Google. Practic, spune autorul, datorita complexitatii fantastice a algoritmului Google, precum si a faptului ca acesta este secret, oamenii trebuie sa se concentreze doar pe crearea de continut de calitate si pe o buna experienta a vizitatorilor. In plus, pentru a avea succes in acest SEO modern, autorul mai spune ca este nevoie sa ajungi (tu sau site-ul tau) sa fii perceput ca autoritate in domeniu si sa ai succes in social-media. Toate aceste elemente se pot subsuma unuia singur: acela de a-i face fericiti pe vizitatori.
Articolul a primit mii de mentiuni in social-media, ceea ce indica un anumit grad de aprobare din partea persoanelor care l-au citit. Succesul sau l-a determinat pe Rand Fishkin (CEO Moz) sa dedice acestui topic Whiteboard Friday-ul din data de 7 august. In prezentare, Rand explica motivele pentru care el considera ca astazi SEO necesita din partea persoanei care il realizeaza o combinatie de abilitati si cunostinte tehnice, creative si de strategie, pentru a fii eficient:
Deci nu contesta importanta elementelor mentionate in articol, Rand spune ca acestea sunt mult prea generaliste, fara o componenta actionabila evidenta. Ce inseamna, pana la urma „continut de calitate”? In mod clar, este nevoie ca un site sa raspunda intrebarilor pe care vizitatorii sai le au, adica sa contina informatia cautata de acestia – altfel, nu are nici o ratiune sa existe in topul rezultatelor organice, iar Google stie acest lucru.
Exista insa un numar enorm de elemente tehnice extrem de importante, critice chiar, care influenteaza rezultatul unei campanii de SEO. Omiterea unora dintre ele sau tratarea lor incorecta, din lipsa de expertiza, poate face complet inutile toate eforturile de content marketing sau imbunatatirile aduce pe site la nivel de experienta a utilizatorului. Pentru ca o campanie de SEO sa fie de succes, persoana care o implementeaza sau agentia raspunzatoare, trebuie sa fie capabila sa inteleaga notiuni precum:
- Afisarea continutului si indexabilitate – cand se incarca MC (main content) din pagina, in relatie cu SC (secondary content: meniuri, footer, alte elemente repetitive). Exista elemente care se incarca prin Ajax, in mod dinamic?
- Structura de linkuri interne sau gradul de crawl-abilitate al site-ului – exista pagini inaccesibile motorului de cautare din cauza modului in care a fost gandita structura de linkuri din site? Sunt linkuri in meniu sau in structura de filtre, pe care crawler-ul Google nu poate sa le indexeze?
- Dezactivarea indexarii pentru paginile cu continut „subtire” sau care nu aduc valoare reala vizitatorului (rezultate de cautare, combinatii de filtre, paginatii etc). Care este cea mai buna abordare: controlul indexarii din robots.txt sau prin meta tag-ul robots, la nivel granular? Este nevoie de excluderea paginilor prin intermediul protocoalelor disponibile in Google Webmaster Tools / Search Console? Cand se foloseste rel canonical?
- Gestiunea redirectionarilor, modul in care se face migrarea unui domeniu sau a unor elemente de continut. Spre exemplu, cum trebuie procedat cand sunt retrase anumite pagini sau continutul este mutat la alta adresa? Care este structura optima pentru continutul unui site: subdomenii, foldere sau fisiere cu extensia html?
- Codurile corecte pentru statusul paginilor: cand serverul trebuie sa returneze eroare de tip 404 si cand trebuie sa raspunda cu 410. Cand punem 301 si cand punem 302? Ce trebuie facut cand site-ul are o cadere de server? Se emite o eroare de tip 503? Care este utilizarea corecta a codurilor HTTP din punct de vedere SEO?
- Site-uri multi-language. Avem de a face in mod frecvent cu site-uri ce au atat variante in limba romana, cat si engleza, franceza, germana sau altele. Exista un set concret de actiuni tehnice pe care trebuie sa le implementam, ca site-ul sa rankeze in mod corect pe aceste elemente de continut.
- Continutul duplicat in site: ce este continut duplicat, cat de grava este problema pentru SEO si cum putem sa o remediem? Este nevoie de cunostinte tehnice pentru identificarea problemei si de cele mai multe ori si pentru rezolvarea ei.
- Diagnosticarea caderilor de trafic in analytics, adica acea capacitate de a conexa evenimente de trafic din canalul Googl organic non-brand (scaderi sau cresteri) cu evenimente sau activitati din campania de SEO, ori din cea de content marketing. Care este continutul care performeaza cel mai bine (nu doar la nivel de numar vizitatori) intr-o anumita perioada de timp? Scaderea de trafic se suprapune pe o scadere a numarului de pagini indexate?
- Intelegerea parametrilor avansati de cautare, precum „site:”, „cache:”, „related:”, „inurl:” si altii. Prin aceste comenzi simple, se pot diagnostica probleme grave de SEO, dar se pot si identifica spre exemplu oportunitati extraordinare de linkbuilding.
- Interpretarea datelor din Google Search Console, fostul Google Webmaster Tools. Instrumentul Google contine foarte multe informatii tehnice despre un site, de o importanta extrem de mare: practic, ne arata cum vede Google site-ul in cauza si ce probleme are,la un anumit nivel. Mai multe, este singurul loc in care poti sa primesti un mesaj (cei drept, automat) direct de la Google, cand ai o problema tehnica pe site.
- Folosirea de date structurate, pentru obtinerea de rich snippet in SERPs. Ce este schema.rog si care clasa de instructiuni se potriveste fiecarui tip de continut din site?
- Aplicarea unor instructiuni pentru crawler-ul Google, precum rel canonical, rel prev/ next, meta robots, sitemap xml, rel nofollo, rel noindex etc. O singura astfel de indicatie gresita in codul sursa al site-ului poate face ca nici cel mai valoros continut sa nu rankeze in Google.
- Identificarea problemelor de viteza, care impiedica paginile unui site sa se incarce rapid. Fara cunostinte tehnice, este aproape imposibil sa intelegi ce determina aceste intarzieri si cum trebuie rezolvata fiecare problema in parte, ca rezultatul sa fie cat mai aproape de recomandarile Google.
- Extragerea de informatii relevante din instrumente SEO specializate, precum Moz, Majestic, Ubersuggest, Google Keyword Planner si altele.
- Ce inseamna https si care este importanta lui pentru magazinele online? Ce impact are acest factor in algoritmul de ranking Google, dar si in experienta utilizatorilui? Cum se implementeaza si ce alte modificari presupune, pentru conservarea link-juice-ului existent?
- etc. etc. etc.
Nu este nevoie ca dumneavoastra (proprietar de magazin online, publisher, persoana care detine un site de prezentare etc.) sa cunoasteti toate aceste elemente. In schimb, este obligatoriu ca acestea, impreuna cu multe altele sa fie cunoscute de cei in care aveti incredere pentru campania dumneavoastra de SEO.