fbpx

Link building avansat: 7 tehnici de obtinere linkuri, utilizate in campaniile SEO DWF

Linkurile au fost primul criteriu utilizat de creatorii Google in stabilirea autoritatii unei pagini. Bazandu-se pe ratiunea ca “cu cat o pagina are un continut mai valoros, cu atat mai multe alte site-uri de pe Internet vor pune link spre ea in mod natural”, ei au acordat acestui element o pondere foarte importanta in algoritmul de raking. 

In timp, pe masura ce tehnologia a evoluat si a permis procesarea unui volum mai mare de date, algoritmii Google s-au rafinat permanent, ajungand astazi sa tina cont de sute de criterii in stabilirea relevantei unei pagini. Desi contestate de multe voci, linkurile au ramas un factor de ranking foarte important pentru Google, fiind extrem de dificil sa obtii si sa pastrezi o vizibilitate buna in rezultatele Google fara un profil de linkuri de calitate.

In cadrul campaniilor SEO DWF, utilizam o gama variata de tactici pentru obtinerea de linkuri relevante pentru site-urile pe care le optimizam. Pe baza acestei experiente, expunem 7 dintre cele mai bune tehnici de link building, in viziunea noastra. Exista pe web mii de articole, in care puteti sa descoperiti sute de tehnici de linkbuilding, insa noi am ales sa le prezentam doar pe cele mai bune 7, adica pe acelea cu care am obtinut cele mai bune rezultate SEO in cadrul DWF.

Este posbil ca unele dintre aceste metode sa implice costuri, insa prin fiecare metoda se pot obtine linkuri relevante si in mod gratuit, in masura in care se investeste efortul necesar. De asemenea, am inclus metode doar “proactive”, adica nu lucruri de genul “scrieti continut de calitate si linkurile se vor obtine in mod natural”.

1. Analiza competitorilor, pentru identificarea de oportunitati linkbuilding

Desi este un lucru elementar in construirea unei strategii SEO eficiente, de foarte multe ori analiza competitiei este trecuta cu vederea sau tratata in mod superficial. Pentru succesul demersului este necesara in primul rand identificarea adevaratilor competitori in rezultatele Google, adica a acelor site-uri care ofera produse sau servicii similare si targeteaza aceleasi cuvinte cheie.

Pentru o detaliere a procesului de analiza utilizat in cadrul agentiei noastre, va recomandam articolul Analiza SEO a concurentilor: studiu de caz pe domeniul “bilete avion”, publicat pe blogul DWF.

Dupa identificarea corecta a competitorilor, se trece la obtinerea datelor despre profilul de linkuri al fiecaruia. Acest lucru se poate realiza prin intermediul unor instrumente SEO premium, precum Ahrefs sau Majestic. Fiecare dintre aceste instrumente ofera o optiune special dedicata acestei operatiuni, care face mult mai rapida identificarea oportunitatilor de link building:

Bonus Tip: prin aceste instrumente puteti monitoriza foarte usor concurenta si sa primiti alerte cand acestia obtin linkuri noi. Aveti astfel acces direct la rezultatele pe care ei le obtin, pentru a deduce strategia de SEO folosita. 

2. Outreach catre site-uri relevante, de publishing

Aceasta metoda de linkbuilding este deosebit de eficienta, in cazul in care se aplica in mod corect. Tentatia multor proprietari de site-uri (sau chiar a unor agentii SEO) este de a trimite o multime de e-mailuri, pentru a solicita linkuri de pe alte site-uri, cu o relevanta mai mare sau mai mica. Dincolo de faptul ca aceasta abordare poate ajunge sa consume foarte mult resurse si este periculoasa din punct de vedere legal (poti fi acuzat de SPAM), nici nu ofera rezultate semnificatie in ziua de astazi.

Abordarea utilizata in cadrul DWF pentru obtinerea de linkuri din site-uri relevante, prin outreach, presupune urmatorii pasi:

  1. Cu ajutorul unor instrumente precum BuzzSumo sau Ahrefs sunt identificate teme populare in domeniul cercetat, care s-au bucurat de un numar mare de semnale sociale sau au atras un numar semnificativ de linkuri. 
  2. Pe baza acestor insihght-uri, dublate de feedback-ul primit din experienta de business a beneficiarului, echipa de Content Marketing DWF redacteaza un articol de tip 10x.
  3. Prin utilizarea operatorilor de cautare avansata in Google (ex: site, inurl, intitle etc), echipa de link building DWF identifica site-uri relevante, cu buna autoritate SEO si cu potential de atragere trafic.
  4. Proprietarii acestor site-uri sau redactorii din sectiunile relevante sunt contactati individual, pentru a li se prezenta materialul creat, cu propunerea de publicare in exclusivitate.
  5. In cazul exceptional, in care materialul nu este acceptat de site-urile contactate (in conditiile solicitate, adica sa mentina linkurile introduse organic in text), articolul este publicat pe blogul clientului.

In mod evident, in cadrul acestei campanii nu se face apel la site-uri comerciale, ci sunt targetate in principal site-urile de publishing (de tip revista online sau comunitate), blogurile specializate pe respectivul tip de continut sau bloguri personale, dar in care exista articole relevante.

3. Recuperarea linkurilor ce fac trimitere spre pagini 404

Metoda este deosebit de lucrativa, in special in cazul site-urilor cu vechime, care au trecut prin mai multe versiuni. Practic, un site acumuleaza linkuri in mod natural (pe forumuri, bloguri, alte site-uri), catre paginile sale. Atunci cand aceste pagini dispar (ex: un produs care iese din stoc, o categorie care este redenumita, site-ul se restructureaza), linkurile acumulate ajung sa faca trimitere spre un URL inexistent (eroare 404).

Imaginea de mai jos reflecta situatia unui site din portofoliul DWF, pentru care am descoperit 5,583 de pagini ce aveau cel putin un link extern (de pe alt domeniu), insa ele nu mai existau efectiv pe server (eroare 404). De exemplu, primul element din lista are 97 de linkuri, de pe 40 de domenii web diferite. 

Intr-un caz precum cel prezentat, beneficiul SEO pe care site-ul il castiga prin tratarea corecta a acestei situatii este extraordinar. Practic, investind in campanie timpul necesar construirii regulilor de redirectionare permanenta (301) intre aceste pagini si alte pagini relevante din site, aceste linkuri externe vor transfera autoritate SEO catre website.

Procesul se poate aplica si pentru identificarea domeniilor care fac trimitere spre pagini ce returneaza alte coduri http relevante din punct de vedere SEO, precum: 

  • 302 sau 307 – redirectionare temporara spre alt URL;
  • 403 – acces interzis;
  • etc.

4. Realizarea de studii relevante pentru o zona si distribuirea lor catre ziare locale

In Romania exista aprox. 400 de ziare locale (in print sau versiune electronica). Acestea trateaza de obicei subiecte de interes local, la nivelul judetului sau orasului in care se afla. Site-urile sunt bogate in continut original si au o autoritate SEO foarte buna. De cele mai multe ori, includ sectiuni dedicate unor subiecte diverse, precum auto, lifestyle, cultura etc.

In cadrul departamentului de Content Marketing DWF, am dezvoltat o metodologie eficienta prin intermediul careia putem realiza materiale localizate, de interes pentru acest tip de ziare. Odata redactat materialul, acesta este trimis catre ziaristi pentru publicare (o singura publicare/ material).

Exemple de astfel de articole, publicate pana in prezent (linkurile sunt prescurtate; copiati intr-o fereastra noua de browser pentru a le accesa):

  • https://goo.gl/PoBIlq 
  • https://goo.gl/TN49SP
  • https://goo.gl/JZfHnU
  • etc.

Datele utilizate in materiale se pot obtine de la client sau din surse publice, precum Institutul National de Statistica, Politia Romana, Guvernul Romaniei, Ministerul Educatiei etc. In plus, date relevante se pot prelua din Google Keyword Planner si Google Trends. 

5. Identificarea de mentiuni ale brandului, pentru a obtine link din respectivele locatii

Aceasta metoda presupune identificarea paginilor in care un anumit brand este mentionat, fara a se pune insa link spre website. Desi exista studii potrivit carora Google trateaza aceste mentiuni intr-un mod similar linkurilor, in cadrul algoritmului de ranking, experienta demonstreaza ca este mult mai bine pentru performanta campaniei SEO sa convertim pe cat posibil aceste mentiuni in linkuri efective (chiar si cu nofollow).

Metodologic, activitatea consta in realizarea de cautari in Google pe numele de brand (sau pe domeniu, daca avem un brand apropiat de un cuvant comun) si analiza rezultatelor, pentru a le identifica pe cele care fac referire la companie, dar nu includ si un link activ. In etapa urmatoare, aceste site-uri sunt contactate, pentru a li se sugera sa includa un link in respectivele pagini, unde oricum mentioneaza brandul in speta.

Realizat manual, acest proces consuma foarte mult timp. 

In cadrul DWF, utilizam un instrument realizat in Google Spreadsheets, prin intermediul caruia putem automatiza partea de identificare a oportunitatilor. Dupa cum se poate observa in imaginea de mai jos, scriptul verifica automat rezultatele Google, pentru a identifica paginile in care brandul pe care lucram este mentionat, dar nu se pune si link spre el. 

Specialistul SEO care coordoneaza campania alege site-urile relevante din lista astfel generata si initiaza procesul de outreach (contacteaza persoanele in masura sa opereze modificarea). Pentru resurse, taskul este alocat catre client sau firma de PR a acestuia, astfel incat sansele de reusita sa fie cat mai mari.

O alta abordare consta in realizarea unei cautari in Google Images utilizand logo-ul companiei. Prin aceasta metoda sunt identificate pagini care contin acest logo, chiar daca nu se mentioneaza efectiv numele companiei. De cele mai multe ori acestea sunt pagini de tip parteneri, portofoliu, furnizori, clienti etc. Proprietarii respectivelor site-uri sunt contactati direct de specialistul DWF sau prin intermediul firmei de PR, pentru a adauga un link pe respectivul logo, catre site.

In plus fata de cele doua abordari expuse in acest capitol, este foarte utila setarea unui instrument de monitorizare brand. Exista solutii premium, precum ZeList Monitor sau Brand Mentions, insa puteti incepe cu o solutie gratuita cum este Google Alerts. Oricare astfel de tool va expedia o alerta pe adresa dvs. de e-mail atunci cand identifica o noua mentiune a brandului pe care il gestionati. Se poate verifica astfel foarte usor daca aceasta include un link sau nu, caz in care puteti contacta site-ul in care a aparut, facand aceasta observatie.

6. Wikipedia 

Indiscutabil, Wikipedia este unul dintre site-urile cu cea mai mare autoritate SEO din lume. Prin cantitatea de continut pe care o gazduiest, faptul ca este paginile sale sunt permanent actualizate si includ o structura interna de linkuri deosebit de bine pusa la punct, enciclopedia “libera” si-a castigat un statut de invidiat (privilegiat chiar, ar spune unii) in motorul de cautare. 

Campaniile de linkbuilding care targeteaza obtinerea de mentiuni in Wikipedia sunt notorii pentru dificultatea de implementare, dat fiind faptul ca desi linkurile sunt usor de adaugat, ele sunt la fel de usor de eliminat de editori, copetitori sau chiar simplii vizitatori ai site-ului. De cele mai multe ori se incearca (fara succes) obtinerea de linkuri pe Wikipedia prin metode heirup-iste, catalogate nu fara dreptate ca SPAM.

Abordarea DWF este diferita!

Ideea de baza consta in identificarea acelor pagini relevante din Wikipedia, care includ linkuri externe nefunctionale (spre pagini care nu mai exista), sau care necesita mentionarea unei resurse. Aceste pagini se pot identifica printr-un instrument dedicat sau printr-o suita de cautari in Google cu operatori avansati. Cel mai bun instrument de verificare automata este WikiGrabber, insa pot exista perioade mari de timp in care acesta nu este disponibil (serviciul nu pare sa mai fie intretinut de cel care l-a creat). 

 

In lipsa unui instrument care sa ajute la procesul de identificare a paginilor eligibile, utilizam insa cautari pe Google de tipul site:wikipedia.org keyword “[citation needed]” sau site:wikipedia.org keyword “[dead link]” (cu rafinarile dorite). Acest cautari vor returna pagini din Wikipedia ce contin linkuri nefunctionale sau au nevoie de specificarea unei resurse. In oricare dintre cazuri, putem redacta un material relevant in site-ul de care ne ocupam (ex: pe blog), catre care sa facem ulterior trimitere din pagina de Wikipedia.

O alta strategie de link building in cadrul Wikipedia, pe care am aplicat-o cu succes, a plecat de la urmatoarea observatie: catre o pagina de produs (o carte) din site-ul pe care il optimizam a aparut un link dintr-o pagina de Wikipedia a autorului respectiv. Pe acest model, am identificat alti autori cu pagini de Wikipedia, in care am integrat cate un link spre paginile aferente din cadrul site-ului. 42% dintre autori au pastrat linkurile in pagina personala de Wikipedia (verificare realizata dupa 30 de zile de la adaugare). 

7. Link building on-site

Desi pe ultimul loc in lista noastra, partea de “link building” in cadrul propriului website are un rol cel putin la fel de important ca obtinerea de linkuri externe, pentru un rezultat bun al campaniei SEO. Prin structura interna de linkuri putem influenta modul in care Google identifica informatia in site-ul nostru, o intelege si o asociaza unor anumite subiecte, pentru a-i calcula ulterior relevanta.

Practic, printr-o structura interna de linkuri corect realizata putem sa:

  • ne asiguram ca partea de Crawling se realizeaza corect in site si nu avem probleme de crawl budget;
  • indicam motorului de cautare care sunt cele mai importante pagini din site;
  • paginile din site primesc autoritate textuala datorita ancorelor folosite.

Un instrument foarte util pentru identificarea problemelor (dar si a oportunitatilor) existente la nivelul structurii interne de linkuri este Screaming Frog. Acesta pemrite o indexare a site-ului, respectand metodologia Google, astfel incat putem identifica foarte usor elemente precum linkuri nefunctionale, pagini de eroare, redirectionari, adancimea site-ului (de cate click-uri este nevoie, plecand din homepage, pentru a ajunge la paginile din site) etc.

Concluzii

Activitatea de link building este un element central in orice strategie eficienta de SEO. De obicei, spre aceasta sunt directionate 30 – 70% din resursele existente (bugetul campaniei), in functie de situatia concreta a site-ului sau de punctul la care acesta se gaseste (ex: de cele mai multe ori, la inceputul unei campanii SEO se aloca resurse mai multe pentru identificarea si rezolvarea problemelor tehnice, urmand ca ulterior sa se pune mai mult accent pe zona de link building). 

In era Google Penguin real-time, construirea unui profil de linkuri sanatos si natural este din ce in ce mai dificila. Acest lucru impune un efort permanent de a dezvolata metode de link building cat mai creative si cu rezultate durabile. Chiar daca exista in prezent si metode ce pot produce castiguri mai rapide in vizibilitate SEO, frecventa cu care Google identifica si penalizeaza aceste practici este in crestere. 

Pentru un business legitim, cu un plan de dezvoltare pe termen lung, recomandam doar utilizarea de practici corecte de link building. In acest fel, cresc foarte mult sansele ca site-ul dvs. nu doar sa treaca bine peste viitoarele update-uri Google referitoare la linkuri, ci chiar sa fie avantajat de acestea.