Ianuarie 2018 – recapitulare noutati SEO si update-uri Google

Anul 2018 a inceput cu foarte multe noutati SEO si o serie de update-uri interesnte din partea Google. La DWF, monitorizam constant aceste informatii, in scopul de a identifica cele mai bune oportunitati pentru campaniile SEO pe care le gestionam. Incepand cu anul 2016, publicam (aproape) lunar pe blogul DWF o recenzie a acestor update-uri:

1) Google Speed Update

Pe 17 ianuarie, Google a anuntat un update majorin ceea ce priveste impactul vitezei de incarcare a site-urilor, in ranking-ul pe mobil. Practic, conform Google, “starting in July 2018, page speed will be a ranking factor for mobile searches”.

Ca si in cazul anuntului similar pentru SSL, Google nu specifica ponderea pe care acest factor o va avea in algoritmul de ranking. Anuntul Google mentioneaza ca desi factorul se va aplica tuturor site-urilor cu aceeasi pondere, indiferent de tehnologia pe care sunt construite, intentia cautarii (“intent of the search query”) este inca un factor foarte important, motiv pentru care pentru anumite cautari pot ranka in continuare pagini cu o viteza mai slaba, dar cu un continut de calitate.

Google incurajeaza dezvoltatorii sa urmee setul de bune practici pentru optimizarea vitezei, pus la dispozitie in documentatia motorului de cautare, dar si sa foloseasca instrumente precum:

Pentru rezultatele afisate pe desktop, Google a anuntat oficial viteza ca factor de ranking inca din aprilie 2010.

2) Google PageSpeed Insights Update

Pe 10 ianuarie, Google a anuntat un update la instrumentul PageSpeed Insights, devenit un tool de referinta pentru diagnosticarea preliminara a problemelor de optimizare viteza la un website. Pe baza informatiilor din utilizarea Chrome, Google integreaza acum in acest instrument si date referitoare la “viteza reala” de incarcare a paginilor, in conditii de utilizare normala a acestora.

Pe baza unor KPI tehnici – First Contentful Paint (FCP) si DOM Content Loaded (DCL) – instrumentul clasifica viteza ca fiind Fast, Average sau Slow. Documentatia Google explica modul in care sunt calculati acesti indicatorisi afiseaza o distributie a lor pe esantionul de vizitatori analizati.

De asemenea, instrumentul ofera in continuare sugestii pentru imbunatatirea performantei, precum:

  • eliminarea elementelor JavaScript si CSS care conditioneaza incarcarea paginii;
  • evitarea redirectionarilor (301, 302 etc.);
  • reducerea timpului de raspuns al serverului;
  • optimizarea imaginilor;
  • prioritizarea continutului vizibil;
  • etc.

3) Update Google Search Console

Probabil cel mai vizibil update Google din aceasta luna tine de lansarea noului Google Search Console, despre care am scris deja un articol detaliat pe blogul DWF. Pe scurt, principalele noutati sunt:

  • Data istorice pe ultimele 16 luni;
  • Sectiune noua: Index Coverage;
  • Imbunatatiri pentru paginile de tip AMP.

Puteti accesa o recenzie detaliata despre aceste noi optiuni in articolul dedicat, mentionat anterior. De asemenea, Google a lansat un cont de twitter dedicat comunicarii cu webmasterii, pe marginea subiectelor ce tin de acest instrument. O dezbatere pe tema acestui update exista si pe Webmaster World forum.

4) Posibil Update Google ±15 ianuarie

Mai multe instrumente de monitorizare SERPs au semnalat o activitate specifica unui update Google, la jumatatea lunii ianuarie. Motorul de cautare nu a confirmat acest update. Analizam in continuare schimbarile care se produc in ranking-ul celor peste 100,000 cuvinte cheie monitorizate zilnic pentru clientii DWF.

5) Noutati cu privire la Google featured snippets

Danny Sullivan, fondatorul Search Engine Land si recent membru al echipei Google, a publicat un articol foarte detaliat, dedicat Google featured snippets.

Materialul ofera insight-uri interesante cu privire la acest feature Google, care ajunge sa fie din ce in ce mai prezent in SERPs, unde ocupa un spatiu din ce in ce mai mare. De asemenea, articolul contine o serie de experimente realizate de Google cu acest feature de-a lungul timpului, precum si exemple concrete de afisare.

Conform unor studii interne mentionate in articol, acest tip de afisare in rezultatele Google este foarte apreciat de utilizatori, rezultand in trafic semnificativ mai mare pentru site-urile care ajung in aceste sloturi. De asemenea, autorul mentioneaza faptul ca Google va continua sa investeasca in aceasta directie.

6) Google scade valoarea textului ascuns

John Mueller a mentionat pe twitter faptul ca Google acorda o importanta mai mica textului ascuns dintr-o pagina, in cadrul algoritmului de ranking. Inginerul Google mentioneaza ca desi acest text este indexat si pagina poate aparea in Google atunci cand se cauta un fragment din el, importanta sa in rankings este mai mica decat a textului vizibil din pagina.

Textul “ascuns” in pagina (dar accesibil utilizatorului prin optiuni de tipul “vezi mai mult”) nu reprezinta asadar un pericol de penalizare Google, insa impactul lui in cresterea relevantei paginii este mai redus.

In trecut, Gary Illyes a mentionat tot pe twitter ca in cazul versiunilor de mobil, ascunderea de text in taburi, din motive de UX este perfect valabila, iar continutul in cauza “ar trebui” sa aiba aceeasi valoare in algoritmul de ranking.

7) Un numar mare de foldere in URL nu afecteaza ranking

Intr-o postare pe twitter de pe contul oficial Google pentru Webmasteri, se confirma faptul ca un numar mare de foldere in structura unui URL nu afecteaza in mod negativ performanat SEO a respectivei pagini, cu conditia ca structura interna de linkuri sa faca referire la respectivul URL in mod consistent.

Aceasta precizare constrazice “know-how-ul popular” in SEO, potrivit caruia un URL cat mai scurt este un avantaj pentru ranking. Exista chiar situatii in care pe baza unor asfel de idei lipsite de actualitate sunt propuse modificari masive in structura de linkuri a unor site-uri, lucru ce are de multe ori un impact negativ in rankings.

In cadrul DWF, nu recomandam decat in cazuri extrem de punctuale interventii asupra URL-urilor unui site, chiar si atunci cand acestea sunt construite in mod dinamic, aparent “non SEO-friendly”. Ne bucuram atunci cand o mentiune Google confirma o practica pe care o folosim in cadrul agentiei, contrar de multe ori opiniei generale.

Concluzii update-uri Google ianuarie 2018

Google pune un accent din ce in ce mai mare pe viteza de incarcare a site-urilor, fiind un lucru foarte bun faptul ca anunta impactul acestui factor de ranking cu 6 luni inainte de implementare. Ne asteptam ca in perioada urmatoare sa asistam la update-uri si pe zona de AMP pentru magazine online, dat fiind ca suportul AMP pentru site-urile de publishing este destul de matur.

Suntem deosebit de incantati de update-ul Google Search Console si de perspectivele pe care le ofera noua interfata. Speram ca noile module sa nu se lase mult timp asteptate.

Considerati ca exista alte noutati SEO sau update-uri Google relevante, pe care nu le-am mentionat in cadrul acestui material? Va rugam sa postati in comentarii aceste lucruri. De asemenea, daca apreciati acest tip de articole, apreciem feedback-ul vostru, astfel incat sa putem redacta pe viitor materiale si mai bune.