Google update 1 august, 2018 – observatii preliminare DWF
Continut
- Observatii DWF cu privire la Update-ul Google din 1 august, 2018
- 1) Update-ul s-a manifestat foarte rapid in Romania.
- 2) Au fost influentate site-uri in domenii foarte diferite.
- 3) Putem observa „perechi” de site-uri influentate de acest Update Google
- 4) Site-urile afectate negativ de update nu au fost notificate in GSC
- 5) Pe domeniul pharma, am identificat modificari majore la nivel de tip rezultate Google
- Alte observatii cu privire la Update-ul Google din 1 august, 2018
- Ce facem in cadrul DWF, in contextul acestui update Google
- Cum puteti verifica daca site-ul dvs. a fost influentat de acest update Google
In data de 1 august, Google a confirmat oficial (pe twitter) implementarea unui „broad core algorithm update”, adica a unui update major la algoritmul de ranking. De asemenea, completarea ulterioara a anuntului sugereaza faptul ca propagarea completa a modificarilor va dura cateva zile.
Update-urile de tip „broad core” sunt mai rare si au de obicei un impact major in SERP. Inainte de a trece la observatiile DWF pe marginea acestui update, rezumam in mod succint principalele anunturi Google legate de subiect:
- 1 august: Anuntul initial Google, cu privire la update (twitter); in el se face referire la un update similar, din luna Martie (twitter);
- Danny Sullivan confirma update-ul, dar spune ca momentan nu poate sa ofere mai multe informatii, in afara delor indicate pentru update-ul similar din Martie (twitter);
- pe 2 august, acelasi reprezentant Google subliniaza faptul ca site-urile afectate negativ de acest update nu au ceva „specific / actionabil” gresit (twitter); aceasta idee este subliniata ulterior in mod repetat (twitter);
- majoritatea sistemelor de monitorizare volatilitate SERP au identificat o activitate semnificativa in aceste zile, ceea ce confirma faptul ca impactul update-ului este unul major (link).
Cantitatea de date SEO disponibila in cadrul DWF, precum si metodologia de analiza pe care o folosim, pe permit sa constatam relativ rapid schimbarile in algoritmii Google. Pentru a intelege insa corect care sunt factorii ce le-au motivat, este insa nevoie de un timp mai indelungat. Acest lucru este cu atat mai dificil cu cat cele mai recente update-uri Google, asa cum se mentioneaza si de aceasta data in comunicatul oficial, nu sunt direct corelate cu un anumit parametru SEO.
In acest context si pentru astfel de update-uri, „verdicte” formulate de diversi „specialisti SEO”, de forma „este despre viteza”, „continut duplicat”, „optimizarea pentru mobil”, etc. sunt nu doar superficiale si inutile prin generalismul lor, ci pot chiar conduce la decizii SEO incorecte.
Observatii DWF cu privire la Update-ul Google din 1 august, 2018
Pozitionarea DWF in acest moment este de a prezenta public o serie de observatii bazate pe date concrete, formulate la un timp suficient de mare dupa lansarea update-ului, astfel incat efectele sale sa se manifeste la nivel global.
1) Update-ul s-a manifestat foarte rapid in Romania.
Anuntat oficial pe 1 august, update-ul Google a produs efecte vizibile pe rezultatele din Romania inca de a doua zi (2 august). Acest lucru demoleaza un mit des vehiculat in spatiul SEO romanesc, conform caruia sunte necesare mai multe zile sau chiar saptamani, pentru ca un update Google sa „ajunga” in tara noastra.
2) Au fost influentate site-uri in domenii foarte diferite.
DWF gestioneaza in prezent 120+ campanii SEO, in cadrul carora sunt monitorizate zilnic 150,000 de cuvinte cheie (sintagme relevante), atat pe desktop cat si pe mobil. Pentru fiecare campanie sunt monitorizate in medie 5-7 site-uri concurente, astfel incat avem o imagine destul de ansamblu cu privire la impactul oricarui Update Google in Romania.
Cu mici exceptii, constatam ca acest update a influentat site-uri din toate domeniile de activitate, de la fashion, produse bio sau jucarii copii, pana la medical, materiale de constructii, decoratiuni interioare, materiale de constructii etc. Cele mai puternice variatii au fost observate de specialistii DWF pe zona de sanatate.
3) Putem observa „perechi” de site-uri influentate de acest Update Google
Spre exemplu, in graficul de mai jos este vizibil impactul acestui Update Google pentru cateva site-uri din domeniul medical (fiecare linie punctata reprezinta scorul de vizibilitate SEO aferent unui site).
Analizand impactul update-ului asupra celor 3 site-uri din top, observam efecte foarte diferite: unul a crescut semnificativ, cel evidentiat cu verde s-a mentinut la acelasi nivel, in timp ce site-ul reprezentat cu albastru a inregistrat o scadere semnificativa. Atat cresterea, cat si scaderea, au fost declansate pe 1-2 august, in contextul update-ului Google.
Pe un alt domeniu (mobilier si decoratiuni interioare), situatia se prezinta intr-un mod similar:
Si pe aceasta industrie, observam perechi de site-uri cu o evolutie proportionala, „in oglinda”, in urma acestui update: site 3 in crestere / site 4 in scadere, site 2 in crestere / site 1 in scadere etc.
4) Site-urile afectate negativ de update nu au fost notificate in GSC
Majoritateca campaniilor SEO pe care le desfasuram au inregistrat cresteri in contextul acestui update. Cu toate acestea, in portofoliul DWF exista si site-uri care au fost afectate negativ. Desi numarul acestora este prea mic pentru a putea formula o concluzie generala, pana la acest moment putem spune ca nici unul nu a primit o notificare concreta din partea Google, in contul de Google Search Console, cu privire la un anume aspect de natura sa atraga acest impact.
In lipsa unei monitorizari SEO corecte, este dificil pentru o persoana sa identifice impactul acestui update asupra unui site si cu atat mai mult sa formuleze un plan de recuperare a traficului si a vizibilitatii SEO. Un bun punct de plecare este insa contul de Google Search Console, din care puteti obtine informatii importante cu privire la impactul acestui Update asupra propriului site.
5) Pe domeniul pharma, am identificat modificari majore la nivel de tip rezultate Google
Se remarca o crestere semnificativa a vizibilitatii site-urilor bogate in continut, pentru cautari din sfera numelor de medicamente, sau a unor substante active. De asemenea, a crescut si vizibilitatea unor site-uri oficiale, precum cel operat de Agentia Nationala a Medicamentului si a Dispozitivelor Medicale.
Majoritatea paginilor comerciale (farmacii) au inregistrat scaderi pentru aceste tipuri de cautari (ex: numele unui medicament), insa vedem cresteri de pozitii pe interogari mai „comerciale”, ca de exemplu: medicament + pret, medicament + gramaj etc. La nivel de CTR organic, impactul acestor modificari este insa unul pozitiv, de multe ori chiar si atunci cand pozitia medie este putin mai slaba:
In exemplul de mai sus se poate observa cum pozitia medie de dupa update este ceva mai slaba (4.3 comparativ cu 3.5), inca CTR-ul este mai bun, adica mai multi oameni care au vazut site-ul in rezultatele organice Google, au dat click pe rezultat.
Este dificila formularea unor concluzii pe baza acestor observatii, dat fiind ca putem identifica si situatii complet diferite, iar interfata Google Search Console nu permite aplicare aunor filtre complexe pe aceste seturi de date. In cadrul DWF, lucram la o metoda pentru agregarea si analizarea scalabila a acestor date, iar pe masura ce avem mai multe noutati, le vom publica pe blog.
Alte observatii cu privire la Update-ul Google din 1 august, 2018
Numeroase site-uri specializate pe analize SEO, dezvoltatori de instrumente SEO, precum si agentii care ofera acest tip de serviciu la nivel international, au publicat observatii cu privire la acest update Google. In continuare, redam o serie dintre aceste insight-uri:
SISTRIX ofera o lista cu site-urile care au avut cel mai mult de castigat, dar si cu cele care au fost cel mai grav afectate de acest update. Remarcam faptul ca in lista cu site-urile afectate gasim multe domenii din domeniul sanatatii, iar concluzia analizei lor este ca acest update Google (al treile de tip „core” din cursul acestui an) pune un accent deosebit pe calitatea continutului sensibil dar si pe autoritatea autorilor sau a site-urilor unde acesta este gazduit.
Search Engine Roundtable a publicat un studiu realizat pe 300 de site-uri, conform caruia majoritatea site-urilor afectate de acest update sunt din domeniul santate / ecommerce. Chiar daca peste jumatate dintre site-urile analizate fac parte din acest domeniu, autorul subliniaza faptul ca acest update a influentat si alte domenii.
Marie Haynes (consultant SEO independent din UK), noteaza observatii personale si exemple cu privire la acest update, ce converg spre concluzia ca a fost o actiune Google directionata in special catre site-urile de tip YMYL (Your Money or Your Life), adica site-urile cu informatii despre sanatate.
Local Search Forum semnaleaza variatii majore si in zona de Local SEO, lucru pe care il vom putea verifica si in cadrul DWF pe parcursul zilelor urmatoare, data fiind metodologia proprietara de monitorizare pe care am dezvoltat-o in cadrul agentiei si care ne permite sa comparam retroactiv datele, pe ultimele 18 luni.
Pe bloguri precum Moz, Ahrefs, Searchmetrics sau SEM Rush nua u aparut inca reactii cu privire la acest update Google. Ne asteptam ca in perioada urmatoare aceste companii sa publice observatii bazate pe datele la care au acces, ceea ce va ajuta in mod cert la clarificarea situatiei.
Ce facem in cadrul DWF, in contextul acestui update Google
Data fiind amploarea acestui Update Google, prioritatea numarul unu la nivelul agentiei este de a identifica in mod corect impactul asupra fiecarui site din portofoliu, dar si pentru a izola acele situatii in care variatia a fost indusa de alti factori, independenti de update-ul de algoritm. La aceasta activitate lucreaza in prezent toti specialistii SEO din cadrul DWF.
Simultan cu analiza fiecarui site, analizam evolutia competitorilor, pentru a observa site-urile care au fost influentate de update, atat in mod pozitiv cat si in mod negativ. Acest lucru va ridica numarul site-urilor pe care este nevoie sa le analizam la peste 700.
In urma centralizarii acestor informatii, vom putea trece la etapa urmatoare, care consta in identificarea elementelor comune la nivelul celor doua grupe de site-uri: cele care au crescut si cele care au scazut in urma acestui update. La acest nivel, nu mai discutam doar despre clientii DWF, ci despre numeroase alte site-uri din Romania, care fac parte din industriile de interes pentru clientii DWF.
Dupa identificarea punctelor pe care le au in comun site-urile care au inregistrat cresteri, precum si pe cele specifice celor care au scazut, revenim la portofoliul DWF, pentru a formula recomandari in vederea optimizarii site-urilor pentru a performa cat mai bine in noile conditii Google.
Intelegem ca obiectivul Google este de a furniza rezultate cat mai relevante in SERPs, astfel incat suntem convinsi ca astfel de update-uri sunt un lucru benefic pentru industria SEO in ansamblu, dar si pentru site-urile care investesc in continut de calitate, care-i ajuta in mod real pe utilizatori.
Cum puteti verifica daca site-ul dvs. a fost influentat de acest update Google
In lipsa unui instrument dedicat de monitorizare SEO, puteti verifica impactul update-ului Google din 1 august asupra site-ului dvs. prin verificarea datelor in Google Search Console. Va recomandam sa comparati urmatorii KPI pentru site, setand ca intervale de timp cel putin o saptamana inainte de 1 august si o saptamana dupa aceasta data:
- Pozitia medie a site-ului: daca acest indicator a variat semnificativ, poate fi un semnal ca site-ul dvs. a fost influentat de acest update. In esenta, cu cat pozitia medie este mai mica, inseamna ca site-ul a aparut in general pe un loc mai bun in rezultatele organice Google. Va recomandam sa eliminati brandul prin setarea filtrului pe Query, pentru ca rezultatele sa fie mai relevante.
- CTR-ul organic al site-ului: cu cat acesta este mai mare, cu atat este mai bine pentru site. De obicei, acest indicator se coreleaza cu pozitia medie, adica cu cat pozitia medie este mai mica (numeric), cu atat CTR-ul este mai mare. Atentie: acest indicator este puternic influentat de activitatea in Google Adwords pe respectivele cuvinte cheie.
- Numarul de afisari (impressions): de cate ori a fost afisat site-ul dvs. in rezultatele organice Google. O scadere la acest capitol poate fi expresie a unei sezonalitati, motiv pentru care este nevoie de corelarea mia multor informatii, astfel incat sa formulati un diagnostic corect.
Daca doriti o evaluare profesionala a site-ului dvs., pentru a identifica impactul acestui update Google, puteti transmite o solicitare catre departamentul nostru comercial, accesant pagina de contact DWF.