Google Keyword Planner Update – cum afecteaza procesul de keyword research si monitorizarea unei campanii SEO
Google Keyword Planner este un instrument esential in analiza de cuvinte cheie pentru o campanie SEO si datele referitoare la volumele de cautari, pe care motorul de cautare le ofera prin intermediul acestuia constituie (in principiu) standardul in industrie. Acest fenomen este cauzat de lipsa altor punct de referinta si se manifesta foarte vizibil in piete precum Romania, unde prin Google se realizeaza peste 95% din cautari.
In cursul acestei saptamani, Google a implementat o modificare majora in modul de functionare al acestui instrument (fara sa anunte in mod oficial acest lucru). Practic, in loc sa afiseze volumele de cautari in mod individual, pentru fiecare sintagma analizata, Google returneaza acum un volum de cautari cumulat, asociat intregului „topic” desemnat de respectivul cuvant cheie sau expresie.
De exemplu, in imaginea de mai jos se pot observa volumele de cautari indicate de Google Keyword Planner in prezent pentru fiecare dintre cele 4 expresii analizate. Aparent, Google inregistreaza lunar un total de 33,100 x 4 = 132,400 cautari pentru aceste cuvinte. In realitate insa, conform acestui update, Google afiseaza in mod agregat numarul de cautari, pentru anumite variante ale unui cuvant.
Pentru a ne convinge ca volumele de cautari afisate acum de Google Keyword Planner nu sunt cele reale, putem face o comparatie a popularitatii acestor sintagme in Google Trends (vezi imaginea de mai jos). Observam ca in prezent expresia „ceasuri barbatesti” (albastru) este depasita in popularitate (are un volum de cautari mai mic) decat „ceasuri barbati” (rosu), iar celelalte doua forme se afla de asemenea la nivele diferite de interes.
In imaginea de mai jos avem un alt exemplu, cu o si mai evidenta diferenta. In prezent, Google Keywprd Planner raporteaza 3,600 de cautari pentru feicare dintre aceste doua cuvinte. In realitate, volumul de 3,600 include ambele cuvinte, plus (multe) altele, pe care Google le considera parte din acelasi topic, dar la care nu avem acces.
Aceasta modificare a modului de raportare Google are un impact major din punct de vedere SEO, pe cel putin urmatoarele directii:
- Nu se mai poate face diferentierea intre formele mai cautate si mai putin cautate ale unui cuvant (ex: singular vs. plural, articulat vs. nearticulat etc.); acest lucru este si mai grav cand avem expresii formate din doua cuvinte, precum cel oferit in exemplul de mai sus;
- Devine foarte dificil de calculat dimensiunea potentiala a unei piete (exprimata din perspectiva volumului de cautari), pentru ca nu este clar ce cuvinte consolideaza Google si pentru care sunt oferite volumele individuale de cautari; practic, poti ajunge sa numeri de mai multe ori aceleasi cautari, ca in exemplul de mai sus, crezand astfel ca piata este mult mai mare. In cazul setarii unor obiective SEO de trafic, prin raportare la dimensiunea estimata a pietei, acestea vor fi cel mai probabil nerealist de mari.
- In cazul utilizarii unor instrumente de analiza SEO neactualizate, imaginea pe care acestea o ofera cu privire la performanta campaniei (in special scorul de vizibilitate SEO) devine unreliable, ceea ce face ca progresul si rezultatele campaniei sa fie intelese in mod gresit;
- Realitatea demonstreaza ca rezultatele din Google pot sa difere foarte mult intre aceste cuvinte, chiar daca motorul de cautare le asimileaza aceleiasi notiuni. Este dificil de prioritizat variatia cea mai populara, pentru optimizarea on-page.
Prin aceasta modificare, comparabila probabil cu decizia de a nu mai transmite cuvintele cheie pe care site-urile primesc trafic organic (blamatul not-provided), Google reuseste sa sporeasca gradul de dificultate al anumitor aspecte dintr-o campanie SEO. Industria raspunde insa la provocari, asa cum a facut-o de fiecare data, venind cu solutii pentru rezolvarea acestor impedimente.
Google continua sa fie cea mai importanta sursa de trafic pentru majoritatea site-urilor de business din Romania (magazine online, publisheri sau site-uri de servicii), iar optimizarea pentru o buna vizibilitate in rezultatele sale este mai importanta ca niciodata.