Google Analytics 4 (GA4) vs Universal Analytics (GA3): Ce diferență este între ele?

Google Analytics 4 (GA4) vs Universal Analytics (GA3): Ce diferență este între ele?

Eficiența activității în online trebuie să fie în permanență măsurată și evaluată, pe baza unor metrici și indicatori specifici. În acest scop se utilizează modele de date, prin intermediul Google Analytics (GA). Marea provocare constă în modificările anunțate de Google Analytics pentru 2023. Anul viitor de va realiza shift-ul de la Universal Analytics (GA3) la Google Analytics 4 (GA4)

Vă prezentăm în continuare caracteristicile celor două modele de date, diferența dintre ele și cum să măsurați conversiile în GA4 pentru integrarea cu magazine online.

Ce reprezintă Universal Analytics (GA3)

În a doua parte a anului 2012, Google lansa o versiune nouă de colectare și organizare a datelor despre site-uri și accesări ale paginilor de magazine online. Cu ajutorul acestui instrument complex denumit sugestiv Universal Analytics, companiile din zona digital aveau posibilitatea să măsoare comportamentului utilizatorilor într-o manieră mai exactă și mai detaliată.

Rapoartele din GA3 veneau cu o varietate largă de date, modele de analiză și indicatori compuși, pentru scanarea activității la nivel de website. Dispozitivele mobile erau și ele cuprinse în acest demers analitic de mari proporții. Vreme de 10 ani, caracterele UA- (prescurtare de la Universal Analytics) au fost prezente în ID-urile la nivel global, arătând că este vorba despre proprietăți GA3.

Ce este Google Analytics 4 (GA4)

Dinamica marketingului digital și transformările majore ale interacțiunii dintre clienți și site-uri au făcut necesară upgradarea și rafinarea modelelor de date folosite în analizarea activității online.

Astfel, Google a anunțat trecerea la modelul de date GA4, care devine din luna iulie 2023 proprietatea default (implicită) la crearea unui cont Google Analytics. Această modificare schimbă complet filosofia de măsurare și modul în care afacerile trebuie să se raporteze la lucrul cu rapoarte, date, statistici și alte instrumente GA.

De aceea multe firme au început deja migrarea la GA4, pe baza unor tutoriale Google Analytics 4 și sub îndrumarea specialiștilor în Data Analytics, SEO și marketing digital.

Ce aduce nou Google Analytics 4?

GA4 are avantaje în utilizare și se bazează pe o nouă abordare a interacțiunilor user-site. Dacă UA avea mai multe tipuri de interacțiuni, categorii și etichete (denumite page view, events, social, transaction/e-commerce, user timing, exception și app/screen view), GA4 consideră toate interacțiunile ca fiind de tip event.

Așadar, Google Analytics 4 funcționează pe baza analizării evenimentelor din website-uri, aplicații mobile ș.a. Această transformare determină schimbarea structurilor de date, practic fiecare firmă trebuie să-și regândească arhitectura site-ului conform modelului GA4.

Pe ce să se bazeze business-urile în noua realitate online?

În primul rând trebuie să ia în considerare tipurile de events. Google Analytics 4 structurează 4 mari tipuri de evenimente:

  • Evenimente colectate automat (Automatically collected events);
  • Evenimente de măsurare îmbunătățite (Enhanced measurement events);
  • Evenimente recomandate (Recommended events);
  • Evenimente personalizate (Custom events).

Care sunt principalele diferențe între GA3 (UA) și GA 4

Așadar a venit vremea ca ID-ul de măsurare să fie schimbat din UA- în G-, ca semn al trecerii la tipul de urmărire din GA4. Necesitatea acestei evoluții este vizibilă și prin analizarea diferențelor dintre GA3 și GA4, urmărind cele mai importante criterii structurale și funcționale.

Diferențe între UA și GA4 după modelul de măsurare a interacțiunilor dintre user și site

Modelul de măsurare diferă între cele două versiuni de GA, datorită abordării specifice pe care o are fiecare dintre ele. UA se bazează pe vizualizări de pagini și pe vizitarea de pagini, pe când GA4 ia în considerare evenimente și construiește analizele pornind de la parametrii acestora.

Diferențe între UA și GA4 după interfața de raportare a datelor

Ca urmare a abordărilor diferite în ceea ce privește acțiunile user-site, și interfețele de raportare sunt diferite. Particularitatea GA4 este că generarea rapoartelor începe doar după startul unui event setat în site-ul sau magazinul online asupra căruia se desfășoară analiza.

Diferențe între UA și GA4 după setările de vizualizare

Printre cele mai importante diferențe între cele două tool-uri de GA se numără opțiunile disponibile pentru setări de vizualizare și fluxuri de date. În cazul versiunii actuale, (UA), programatorii pot veni cu moduri adiționale, care să le permită analizarea pagină cu pagină a site-urilor.

Noutatea GA4 este că schimbă această opțiune suplimentară și o înlocuiește cu posibilitatea de a crea fluxuri independente de date, atât pentru paginile web, cât și pentru aplicații.

Diferențe între UA și GA4 după modul de stocare a datelor despre useri si events

Așa cum află oricine accesează un site, GA stochează informații de tip cookies. Acestea sunt păstrate o perioadă de timp și constituie baza unor analize pentru a crea profile de useri și caracteristici de advertising. După expirarea perioadei stabilite, informațiile sunt șterse definitiv.

Versiunea actuală UA permite setarea acestei perioade, opțiunile sunt deschise, iar ștergerea datelor nu are loc automat, ci este rezultatul unei comenzi de sistem. În cazul GA4, datele pot fi păstrate pentru 2 luni sau 14 luni, deci există doar două opțiuni, iar ștergerea este automată.

Diferențe între UA și GA4 la gruparea în funcție de conținut

Este clar că abordarea inițială diferită pe care o are GA 4 față de UA în ceea ce privește configurarea acțiunilor are consecințe importante la nivel de conținut. În versiunea actuală, Universal Analytics, conținutul are rol de comparator între diferite valori. Se poate defini un nume de grup, iar pe baza acestui identificator să fie consultate afișările tuturor paginilor din grup, cu detalii despre URL-uri și titluri de pagini.

În cazul Google Analytics 4 există predefinit un parametru de event, special pentru grupări în funcție de content. Este vorba despre content_group în gtag.js sau despre Grupare în funcție de conținut în Google Tag Manager (GTM).

Datorită importanței pe care o are conținutul în analiza user-site, este asigurată preluarea din UA a parametrilor suplimentari din grupările în funcție de conținut. Acești parametri pot fi implementați direct și sunt preluați separat de GA4, sub forma unor parametri customizați, la nivel de eveniment.

Diferențe între UA și GA4 în ceea ce privește codul de utilizator

Prin codul de utilizator (user ID) se află numărul de useri și structura acestora, fiind un indicator standard în toate versiunile de GA. Preluarea lui se poate face direct, atunci când are loc migrarea de la UA la GA4.

Avantajul GA4 constă în caracterul multi-platformă, care asigură monitorizarea interacțiunii dintre user și diferite aplicații, nu doar cu website-ul. Această particularitate determină necesitatea generării unui cod unic pentru fiecare utilizator, indiferent de platforma pe care acesta o accesează, și includerea acestuia în datele ce sunt transmise către GA.

Diferența majoră între UA și GA4 constă în faptul că proprietățile GA4 preiau automat orice cod de utilizator în toate analizele, statisticile și rapoartele. Deci nu mai este necesară o comandă prin care să se obțină vizualizarea raportării pentru fiecare user ID, cum se întâmplă în prezent în cadrul proprietăților UA.

Diferențe între UA și GA4 în ceea ce privește compararea datelor din rapoarte

Apar diferențe importante la compararea datelor din rapoarte în proprietățile GA3 față de GA4, de aceea este recomandată migrarea cât mai rapidă la GA4. Iată ce trebuie avut în vedere atunci când sunt analizate în paralel rapoartele de date obținute prin cele două versiuni de GA:

  • Paginile web de referință trebuie să fie aceleași la colectarea datelor, altfel apar neconcordanțe între codul de tracking (din UA) și codul de măsurare (din GA4);
  • Trebuie verificate tag-urile în cele 2 versiuni, pentru implementări de tag-uri echivalente și funcționarea lor corespunzătoare, mai ales la utilizarea de tag-uri pentru site-uri conectate;
  • Pot apărea diferențe la setarea orei, de aceea este necesară stabilirea unui fus orar pentru raportare care să fie același pentru ambele versiuni: UA și GA4; Coordonarea temporală este necesară și la compararea datelor din rapoarte în timp real, așa că orice diferență sau decalaj reprezintă o sursă de erori;
  • Pentru o analiză comparativă relevantă, trebuie stabilite entități comparabile din cele două versiuni de GA. De aceea se consideră o comparație standard aceea dintre o vizualizare nefiltrată din proprietatea Universal Analytics și un flux unic de date web din proprietatea Google Analytics 4;
  • Pentru tracking e-commerce, diferențele dintre GA3 (UA) și GA4 sunt vizibile la nivel de complexitate a informațiilor. În UA se pot obține informații despre comportamentul la cumpărare și la check-out, detalii despre performanța la nivel de produse, liste de produse, vânzări, promoții, cupoane, coduri de afiliat. GA4 pune la dispoziție informații despre achiziții și ad-uri.

Diferențe între UA și GA4 la parametrii utilizați și valorile customizate

Abordările diferite pe care le au cele două versiuni determină diferențe de interpretare a informațiilor din datele colectate, de aceea este necesară asocierea adecvată a parametrilor și a valorilor personalizate:

Scop (nivel)  desemnat în UA pentru parametri și valori customizateMapare asociată în GA4 pentru parametri și valori customizate
Nivel de accesări/Hit-scopedEvenimente sau parametri pentru evenimente /Event scoped custom dimension
Nivel de utilizator/User-scopedProprietățile utilizatorului/User scoped custom dimension
Nivel de sesiune online/Session-scopedFără echivalent în GA4
Nivel de produs/Product-scopedParametri pentru eCommerce/eCommerce parameters.

Programatorii și specialiștii în marketing digital trebuie să știe ce se schimbă la GA4, ce poate fi bifat la GA4 avantaje și ce probleme de migrare UA/GA3-GA4 pot apărea. Toate aceste demersuri au ca scop identificarea detaliilor pentru a seta evenimentele, parametrii acestora si proprietățile utilizatorilor în funcție de specificul și de limitările proprietății Google Analytics 4.

Liviu Taloi – Managing Director of Data Analytics DWF, și echipa lui vă așteaptă să stabilțti o întâlnire în care să discutați gradul de pregătire a companiei voastre, fie că vindeți produse sau servicii online, fie că aveți un magazin online sau un site de tip lead generation. Folosiți acest link (https://calendly.com/liviu-taloi/ga4) pentru a afla ce trebuie să faceți astfel încât la 01 iulie 2023 să aveți activitățile de marketing online măsurate așa cum v-ați obișnuit până acum, folosind noul Google Analytics 4.

Slide-urile prezentate la eveniment sunt afișate pe pagina de Thank You după ce completați acest sondaj privind modalitatea tehnică de implementare GA4 și momentul în care site-urile din România vor decide sa facă această migrare la noua versiunea de Google Analytics. https://forms.gle/BSWVjRjS57QuDD959

Data articol: 3 iunie 2022

Peste 850 de companii își multiplică profitul cu noi

Hai să discutăm despre proiectul tău!

Formular contact

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.