Ghid SEO pentru utilizarea corecta a filtrelor intr-un magazin online
Un magazin online poate avea la vanzare sute, mii sau chiar sute de mii de produse. In cadrul agentiei DWF derulam campanii de SEO si Content Marketing pentru magazine online romanesti, unele dintre ele depasind 180.000 de produse. In foarte multe cazuri insa, constatam probleme grave la modul in care au fost implementate categoriile si filtrele in magazinele online care apeleaza la noi pentru o campanie de SEO. Acest lucru influenteaza in mod negativ performanta site-ului in Google si-l impliedica sa atraga un numar mai mare de vizitatori.
Am observat insa pe parcurs ca multe probleme sunt recurente. O parte din ele sunt specifice platformelor alese (de exemplu Prestashop, OpenCart, Magento etc) sau apar din cauza unei alegeri neinspirate in faza de planificare a site-ului. Am decis sa publicam acest Ghid SEO pentru utilizarea corecta a filtrelor intr-un magazin online pentru a expune solutii concrete, pe care le poate aplica un proprietar de magazin online pentru a beneficia de o indexare corecta a site-ului sau in Google.
Continut
- #1. Problema: ce se poate intampla daca filtrele dintr-un magazin online sunt setate incorect
- #2. Cum poti recunoaste o implementare incorecta SEO a filtrelor intr-un magazin online? Cele mai frecvente greseli:
- #3. Bune practici: cum se face implementarea corecta a filtrelor din punct de vedere SEO intr-un magazin online
- #4. Studiu de caz: analiza implementare filtre la emag.ro, altex.ro si f64.ro (din punct de vedere SEO)
- #5. Probleme SEO cu filtrele in magazine online construite pe Prestashop, OpenCart si Magento
- #6. Concluzii Ghid SEO filtre
#1. Problema: ce se poate intampla daca filtrele dintr-un magazin online sunt setate incorect
Consideram ca filtrele sunt implementate corect din punct de vedere al unui utilizator uman, adica acestea functioneaza astfel incat utilizarea lor afiseaza rezultatele dorite. In cazul in care acest lucru nu se intampla, intrerupeti parcurgerea acestui ghid si rezovati problemele. De cele mai multe ori este vorba de incadrarea incorecta a produselor sau se setarea gresita a atributelor acestora.
In situatia in care filtrele dintr-un magazin online sunt setate incorect, efectele din punct de vedere SEO sunt foarte grave, putandu-se ajunge chiar pana la atragerea unei penalizari Google Panda asupra site-ului si implicit pierderi masive de trafic organic. Iata care sunt riscurile la care este expus un astfel de magazin online:
- Daca paginile generate de filtre sunt oprite complet de la indexare, site-ul pierde oportunitati de atragere trafic pe expresii mai lungi, ce au de multe ori o rata de conversie mai buna.
- In cazul in care toate combinatiile de filtre genereaza pagini indexabile de Google, motorul de cautare este „inundat” cu ele si cresc sansele sa ignore pagini mai importante din site, sau sa le trateze in acelasi fel.
- Prin combinarea filtrelor se poate ajunge la generarea unui numar foarte mare de pagini cu un continut similar, lucru care scade calitatea generala a site-ului si creeaza premisele unei penalizari Panda.
- Cand motoarele de cautare au de indexat un numar foarte mare de pagini obtinute din combinatii de filtre, se mareste consumul de resurse al site-ului, iar costul pachetului de gazduire web creste si el.
- Exista moduri de implementare a filtrelor care nu genereaza linkuri unice pentru fiecare selectie, lucru ce face imposibila postarea in Social Media sau pe un forum a unui link direct spre tipul de produse dorit.
- O implementare incorecta poate duce la generarea de numeroase pagini fara continut, care de cele mai multe ori nu sunt semnalate cu un cod de eroare corect catre Google.
- Combinaa cu lipsa unei canonicalizari sau cu realizarea ei incorecta, o implementare gresita a filtrelor poate face paginile de produs accesibile la mai multe adrese, ceea ce este o problema foarte grava de continut duplicat.
Exista si alte probleme SEO generate de o implementare incorecta a filtrelor intr-un magazin online, cele enumerate mai sus fiind intalnite insa cel mai frecvent, pe platformele de ecommerce din Romania. Intr-o grupa de risc similara, dar cu un impact SEO ceva mai mic, putem plasa paginatia si sortarile (dupa pret, nume, popularitate).
#2. Cum poti recunoaste o implementare incorecta SEO a filtrelor intr-un magazin online? Cele mai frecvente greseli:
Dupa ce am prezentat pe scurt problemele pe care le poate genera aceasta optiune intr-un magazin online, redam in aceasta sectiune o serie de indicatii pentru recunoasterea unei implementari de filtre incorecta din punct de vedere SEO. Daca doriti sa aflati exact ce probleme are site-ul dvs. cu privire la filtre, ne puteti contacta.
Atentie: este posibil ca pe un site sa existe unele dintre elementele semnalate mai jos, insa daca sunt in combinatie cu alti factori, efectul lor negativ este anulat. Va recomandam sa contactat un specialist inainte de a lua decizii asupra site-ului dvs. pe baza acestor indicatii:
- Parametrii din URL-ul generat de filtre sunt indicati prin caractere speciale, precum virgule sau paranteze drepte, in loc de perechi de tipul „tip=valoare&”. Exemplu implementare nerecomandata de Google:
exemplu.ro/telefoane?[sub-ategorie:smartphone][sort:pret-asc][id:789] exemplu.ro/telefoane?categorie,smartphone,,sort,asc,,id,789
Mod de implementare parametrii in URL filtru, recomandat de Google: exemplu.ro/telefoane?categorie=smartphone&sort=asc&id=789. In cazul in care se utilizeaza caractere speciale, pot aparea probleme de crawling si indexare.
- Utilizarea in URL a unor directoare sau cai de acces sub forma de parametrii, pentru variabile care nu schimba continutul paginii. Intr-un astfel de caz este dificil pentru motorul de cautare sa identifice acei parametrii care conteaza cu adevarat in redarea informatiilor de pe pagina. Exemplu de implementare incorecta parametru dinamic in URL:
exemplu.ro/categorie123/sesiune789/produs?iphone6s
Mod de implementare recomandat de Google in acest caz: exemplu.ro/produs?item=iphone6s&categorie=smartphone&sesiune=789. Aceasta forma permite motorului de cautare sa evalueze mai rapid necesitatea indexarii acestei pagini.
- In URL apar valori generate de utilizator, cu potential infinit de variatii, inutile in rezultatele Google. Exemple de implementare incorecta parametru dinamic in URL filtru:
exemplu.ro/cauta-magazin?raza=15km&latitude=40.7565068&longitude=-73.9668408c123 exemplu.ro/articol?categorie=sanatate&vechime-zile=7
Moduri de implementare potrivite in aceste cazuri: exemplu.ro/cauta-magazin?oras=bucuresti§or=4, respectiv exemplu.ro/articol?categorie=sanatate&data=01-10-2015.
- Includerea de parametrii redundanti in URL, care nu sunt necesari pentru generarea paginii respective. Google recomanda salvarea acestor informatii in sesiunea utilizatorului, pentru a pastra URL-ul cat mai curat. Exemple de implementare incorecta:
exemplu.ro/telefoane/apple/smartphone/apple/produs?iphone6s exemplu.ro/produs?cat=telefoane&cat=apple&cat=smartphone&cat=apple&item=iphone6s
Mod de implementare recomandat: exemplu.ro/produs?item=iphone6s&categorie=telefoane
- Din selectarea filtrelor disponibile se poate ajunge in pagini fara produse. Intr-o implementare corecta, fiecare selectie a unei optiuni de filtrare trebuie sa reduca optiunile disponibile utilizatorului doar la acelea pentru care exista cel putin un produs in baza de date.
- Daca atunci cand selectati o serie de filtre, URL-ul paginii nu se modifica (selectia se face in mod dinamic, prin Ajax), inseamna ca respectivele variante nu se vor indexa in Google (sau in orice caz, nu se vor indexa corect) si nu puteti obine linkuri de pe forumuri, bloguri sau social media catre ele.
- Daca URL-urile generate de filtre se modifica, insa contin semnul # (diez), Google nu va indexa variantele obtinute, iar site-ul nu poate sa rankeze pentru expresii mai lungi, chiar daca aveti un continut foarte relevant.
- Sunt situatii in care paginile generate de filtre sunt indexabile, insa modul tehnic in care se face selectia parametrilor nu permite motorului de cautare sa urmeze linkurile si implicit sa gaseasca pagina de filtru. Exemplu dintr-un magazin online, pentru filtrarea unor sampoane cu extract din Arbore de ceai:
<li><label><input type="checkbox" rel="nofollow" onclick="window.open('http://www.exemplu.ro/categorie/filtru/tip-produs/sampon/ingredient-activ/arbore-de-ceai', '_self');" />Arbore de Ceai</label></li>
- In cazul in care un site are indexate in Google toate combinatiile de filtre poate sa rezulte o explozie a numarului de pagini indexate, ceea ce dilueaza valoarea paginilor cu continut de calitate. Puteti verifica acest lucru in Google Seearch Console sau folosind comanda site:exemplu.ro in cautarea Google.
- Meta tag-uri implementate gresit. Cele mai frecvente probleme au legatura cu tagul canonical si cu robots, care este chiar setat uneori pe valoarea nofollow.
#3. Bune practici: cum se face implementarea corecta a filtrelor din punct de vedere SEO intr-un magazin online
Un prim pas in obtinerea unui sistem de filtre optimizat pentru motoarele de cautare, care sa ajute site-ul sa atraga mai mult trafic organic relevant este bineinteles evitarea greselilor prezentate in sectiunea anterioara. Observam insa ca nu este fezabila aplicarea tuturor elementelor, ci trebuie aleasa o combinatie de factori. Practic, o platforma de magazin online trebuie sa permita proprietarului un control foarte precis asupra filtrelor, in ceea ce priveste indexarea lor in Google.
Pe baza articolului Google citat anterior, dar si ca urmare a experientei acumulate in campaniile de SEO pe care le oferim clientilor nostri, am sintetizat o serie de sugestii concrete in vederea implementarii unui sistem de filtre care sa fie in concordanta cu recomandarile Google. Daca folositi o platforma standard de eCommerce, o parte din aceste recomandari pot necesita dezvoltari suplimentare, de module personalizate.
- Implicit, pentru a evita indexarea necontrolata, recomandam ca toate filtrele sa fie oprite de la indexare, prin tagul robots=”noindex, follow”. Acest lucru ii spune insa lui Googlebot ca poate sa urmeze linkurile intalnite in pagina, adica in principal linkuri spre produse, dar si linkurile spre alte filtre. Metode alternative de blocare a indexarii sunt fisierul robots.txt si utilizarea rel=”nofollow” pe linkurile ce duc spre filtre, insa acestea sunt mai dificil de controlat.
- Asigurati-va ca paginile de filtre sunt accesibile de Googlebot (chiar daca, dupa cum am vazut la punctul anterior, sunt oprite de la indexare) si se afiseaza la URL-uri diferite, fara simbolul # (diez) in componenta. Elementul care poate sa impiedice de cele mai multe ori aceasta accesibilitate este utilizarea javascript sau ajax in selectia filtrelor. Exceptie fac filtrele care nu ar contine nici un produs – acestea nu trebuiesc sa fie active, adica sa nu poata face trimitere spre o pagina goala.
- Analizati filtrele disponibile in site, pentru a intelege care dintre ele ofera o selectie de produse ce ar corespunde unei intentii de cumparare sau informare si care genereaza o simpla reordonare sau limitare a aceluiasi set de itemi. De exemplu, in categoria „Ciocolata”, un filtru pe parametrul aroma este de natura sa genereze pagini ca „ciocolata amara”, „ciocolata cu fructe” etc. In acelasi timp, un filtru de pret face doar o limitare a numarului de itemi returnati de filtrele selectate, deci nu este necesar ca pagina astfel generata sa fie indexata in Google.
- Asigurati-va ca paginile rezultate din aplicarea filtrelor isi modifica cel putin meta title, meta-description, canonical si h1 in concordanta cu filtrele selectate. Daca exista o descriere generala a categoriei, aceasta nu trebuie sa se transmita ca atare intr-o pagina de filtru.
- Controlati din panoul de administrare (daca nu aveti aceasta optiune, ea trebuie creata) ce combinatii de filtre doriti sa fie indexabile de Google. O modalitate de a face acest lucru este includerea URL-ului respectiv intr-o lista de filtre indexabile. Acestora trebuie sa li se aplice tagul robots=”index, follow”. De asemena, cand adaugati un URL in aceasta lista, trebuie sa puteti modifica cel putin parametrii meta title, meta-description, canonical si h1 ce se vor afisa in pagina.
O alternativa la punctul 5 este stabilirea unor tipuri de filtre care sa fie permanent indexabile. Alte abordari propun reguli prin care oricare combinatii de x filtre sa fie indexabile, urmand ca atunci cand sunt selectate x+1 filtre, paginile rezultate sa fie oprite de la indexare. Aceste abordari sunt mai rapide, insa de cele mai multe ori produc efecte neasteptate.
Prin metodologia prezentata mai sus aveti control complet asupra filtrelor pe care doriti sa le indexati in Google, astfel incat magazinul online pe care il administrati sa poata obtine o pozitionare buna in SERPs pe o gama mai larga de expresii. De asemenea, site-ul este protejat impotriva unei indexari necontrolate, care poate atrage o penalizare SEO de tip Google Panda.
Alte elemente caracteristice unei implementari corecte a filtrelor intr-un magazin online, din punct de vedere SEO:
- Lungimea URL-urilor generate si complexitatea acestora sunt relativ scazute: adresele au logica si sunt inteligibile.
- Ordinea parametrilor din URL este constanta si nu sunt incluse variabile personale (sesiune, timp etc) sub forma de directoare (vezi URL-urile rescrise cu .htaccess).
- In sitemap-ul site-ului trebuie sa fie incluse doar URL-urile de filtre pentru care doriti indexarea.
- Parametrii din filtre sunt configurati corect in Google Search Console (realizate incorect, modificari ale acestor setari pot duce la dezindexarea completa a site-ului din Google).
- Paginatia este tratata corect, prin folosirea tagurilor robots=”index, follow” si canonical.
#4. Studiu de caz: analiza implementare filtre la emag.ro, altex.ro si f64.ro (din punct de vedere SEO)
Pentru exemplificarea notiunilor teoretice de mai sus am decis sa analizam cateva magazine online din Romania, din punct de vedere al modului in care trateaza filtrele (SEO-wise). Exemplele sunt valabile la data alcatuirii acestui articol si este posibil ca pe viitor sa nu mai fie de actualitate, daca respectivele site-uri fac modificari in propriul sistem. Toate informatiile prezentate sunt publice (nu am avut acces la datele din Google Search Console sau Google Analytics). Niciunul dintre site-urile analizate nu este client direct al agentiei DWF la acest moment.
#4.1. Caracteristicile modului de implementare filtre la emag.ro
Categoria de Laptopuri contine nu mai putin de 23 de tipuri de filtre: pret, brand, procesor, memorie, capacitate de stocare, tip display etc. In absenta unui sistem de management al paginilor generate de optiunile de filtrare, s-ar genera doar in aceasta categorie de produse mai mult de un milion de combinatii de pagini. Totusi, Google indexeaza doar 4.000 de pagini din aceasta sectiune a site-ului:
Mecanismul principal de control este limitarea indexarii doar la paginile generate prin selectia a 1, 2 sau cel mult 3 filtre diferite. In cazul in care este selectat cel putin un filtru suplimentar, pagina astfel generata este oprita de la indexare prin tagul robots noindex. Observatia nu este insa generala, pentru ca exista si combinatii de 2 filtre care sunt oprite de la indexare. Cel mai porobabil, magazinul foloseste si alte mecanisme de decizie a paginilor a caror indexare este permisa (numar de produse ce sunt returnate de filtru / volum de cautari pentru landing-page?).
Modul in care este construit URL-ul ce rezulta din aplicarea unor filtre nu respecta indicatiile Google (vezi mai sus), fiind utilizate virgule pentru delimitarea parametrilor:
http://www.emag.ro/laptopuri/toshiba/filter/tip-laptop-f667,gaming-v-17788/capacitate-memorie-f127,16-gb-v6592/baterie-f134,pana-in-6-celule-v588/c?pc=40
Un alt element ignorat de emag este adaptarea dinamica a datelor din meta title, description si h1 la filtrele selectate. Pagina rezultata in urma alegerii filtrelor de producator (Toshiba) si tip procesor (Intel Core i7) nu contine aceste detalii, dupa cum se poate observa in imaginea de mai jos:
Din acest motiv, pentru o cautare de forma „laptop toshiba i7”, site-ul emag desi rankeaza pe prima pozitie, are ca pagina de aterizare o listare de produs, nu pagina de categorie/ filtru, unde utilizatorul ar putea sa gaseasca mai multe laptopuri care indeplinesc aceste criterii. Singurul magazin online ce rankeaza cu pagina corecta in prima pagina cu rezultate Google pe aceasta cautare este cel.ro
Emag.ro rezolva relativ ok problema indexarii filtrelor, in sensul ca limiteaza numarul paginilor a caror indexare este permisa. Totusi, exista elemente ce se pot optimiza in modul de gestiune al filtrelor, in special la nivel de optimizare On-Page.
#4.2. Implementarea filtrelor pe altex.ro
Magazinul trateaza filtrele in mod diferit fata de emag. Desi paginile generate de filtre sunt accesibile motorului de cautare ca urmare a structurii de linkuri interne, indexarea acestora este oprita prin intermediul fisierului robots.txt, care contine liniile evidentiate in imaginea de mai jos:
Aceasta comanda blocheaza practic indexarea tuturor URL-urilor din site-ul altex.ro ce contin expresia „/filtru/”, motiv pentru care site-ul nu rankeaza in Google cu nici o astfel de pagina. La aceeasi cautare de test ca in cazul emag, adica „laptop toshiba i7”, site-ul altex.ro apare in rezultatele Google cu o pagina de produs. Motorul de cautare identifica o parte dintre paginile de filtre, insa nu le afiseaza in rezultate:
#4.3. Abordarea magazinului online f64.ro cu privire la filtre
Magazinul este dedicat aparatelor foto digitale si accesorilor aferente, fiind recunoscut ca referinta in domeniu. Din punct de vedere al modului in care trateaza filtrele, observam o abordare diferita decat la emag si altex. Solutia aleasa comporta o serie de avantaje pe care le vom detalia in paragrafele urmatoare.
In primul rand, la nivel de usability, magazinul face o diferenta intre o serie de filtre considerate „simple” si altele „avansate”. Partea de filtre avansate este realizata complet in javascript, ceea ce face linkurile generate inaccesibile motorului de cautare. In plus, paginile rezultate din aplicarea filtrelor avansate sunt toate oprite de la indexare prin meta robots cu valorile noindex, nofollow:
Chiar si atunci cand este selectat un filtru avansat echivalent cu unul disponibil ca selectie in zona de filtre simple, URL-urile rezultate sunt diferite, cel avansat (obtinut prin javascript) fiind oprit de la indexare. Exemplu: selectia marcii Canon returneaza urmatoarele URL-uri, in functie de locatia din care s-a facut alegerea:
Filtre simple: http://www.f64.ro/aparate-foto-digitale-canon.html Filtre avansate: http://www.f64.ro/aparate-foto-compacte-digitale.html?Marci%5B0%5D=Canon
Filtrele simple disponibile se impart la randul lor in doua grupe: o parte din ele genereaza linkuri de tipul celui prezentat mai sus (pagini afisate ca static html), in timp ce altele se executa prin aplicarea unui parametru la URL-ul existent. De exemplu, selectia camerelor cu ecran tactil adauga la URL-ul existent ?Ecran_tactil[]=Da. Pagina rezultata este oprita de la indexare prin meta robots, cu valorile noindex, nofollow.
Filtrele care au astfel de parametrii si implicit produc pagini neindexabile par specificate manual de administratorii site-ului, pentru ca nu se observa o regula dupa care sa fie aplicate. Spre exemplu, la filtrul „Subacvatic”, este indexata pagina cu un singur produs (care indeplineste acest criteriu), insa pagina cu celelalte produse este oprita de la indexare. Cel mai probabil, criteriul este existenta unui interes al clientilor, manifestat prin cautari: nimeni nu cauta „camere canon ne-subacvatice”:
Din punct de vedere SEO On-Page, paginile de filtre pentru care este permisa indexarea stau foarte bine: meta title, description si h1 pentru fiecare pagina reflecta filtrele selectate. De asemenea, URL-urile sunt foarte curate, logice si faciliteaza preluarea pentru linking.
#5. Probleme SEO cu filtrele in magazine online construite pe Prestashop, OpenCart si Magento
Conform unui studiu, cele mai populare platforme open-source pe care se construiesc magazine online in Romania sunt Prestashop, OpenCart si Magento. Nu intram in detalii aici cu privire la avantajele si dezavantajele fiecareia dintre ele, acest lucru urmand a se face intr-un articol viitor. Obiectivul acestui material este semnalarea problemelor principale pe care instalarile default ale acestor platforme le au din punct de vedere SEO la nivelul filtrelor. Prin pluginuri specializate sau programare custom, toate aceste probleme sunt corectabile.
#5.1. Probleme SEO la filtrele dintr-un magazin Prestashop
Platforma genereaza URL-uri foarte curate, chiar si in cazul in care sunt selectate mai multe criterii, din filtre diferite. Acesta este un exemplu de URL generat in urma selectie a 6 filtre diferite (pentru studiu s-a utilizat versiunea demo oferita de site-ul oficial Prestashop):
http://fo.demo.prestashop.com/en/3-women#/categories-dresses/size-s-m/color-white-black/condition-new
De asemenea, la nivel de SEO On-Page, Prestashop gestioneaza corect meta tagurile title si description, actualizand in consecinta si valoarea elementului h1. Un alt element corect este realizarea sortarilor in mod dinamic, fara schimbarea URL-ului.
Cu toate acestea, implicit filtrele dintr-un magazin online realizat pe platforma Prestashop nu sunt implementate astfel incat sa poata ranka in Google. Practic, toate paginile generate de filtre nu sunt accesibile motorului de cautare, din cauza simbolului # (diez) prezent in URL-uri. In aceste conditii, fara modificari suplimentare, magazinele online create pe baza platformei Prestashop nu au flexibilitatea de a controla ce pagini de filtre pot sa se indexeze in Google.
Peste 90% din magazinele onlie create cu Prestashop pe care le-am auditat in cadrul agentiei DWF au aceasta problema. Ca solutii, sugeram pluginul Advanced Search 4 Module sau dezvoltarea unui plugin propriu, de catre firma care a realizat magazinul (in acest caz, atentie la respectarea arhitecturii Prestashop, pentru ca site-ul sa fie upgradabil ulterior).
#5.2. Probleme SEO la filtrele dintr-un magazin online creat cu OpenCart
Platforma foarte populara in Romania, OpenCart este din multe puncte de vedere o alegere excelenta pentru un magazin online. Vom intra in detalii cu privire la acest aspect intr-un articol viitor. Ca si in cazul Prestashop, obiectivul este identificarea gradului de SEO-friendliness pe care filtrele il au out of the box.
Implicit, sistemul de filtrare din OpenCart nu este unul dinamic, ci necesita apasarea unui buton de aplicare filtre dupa bifarea optiunilor dorite. Aceasta abordare nu este optima pentru motorul de cautare (paginile generate nu sunt crawlabile) si nici din punct de vedere al experientei de utilizare (se poate ajunge usor in pagini fara produse).
OpenCart este insa o platforma (prea) flexibila, astfel incat… am intalnit pana acum 5 tipuri diferite de implementari filtre, la clienti cu magazine online construite pe aceasta platforma si care au apelat la serviciile noastre de SEO. Din pacate, niciuna dintre aceste implementari nu producea efecte corect indexabile de Google:
- implementare default, cu filtre selectabile prin intermediul unui buton de aplicare: produce pagini pe care Googlebot nu poate sa ajunga, cu un URL de forma index.php?route=product/ category&path=20&filter=8
- o varianta putin modificata a intalarii default, tot pe baza de buton confirmare, insa care nu produce deloc schimbari in URL; aceasta abordare este mai nociva decat prima, pentru ca in acel caz, cel putin se pot crea linkuri spre URL-ul de filtru, care sa fie astfel crawlat de Google
- o varianta in care filtrele se aplica dinamic (fara buton de confirmare), dar selectia nu produce un URL nou, ci se executa prin Ajax.
- o solutie inrudita cu varianta anterioara, dar care produse un URL nou la fiecare filtru selectat. Din pacate, ca si in cazul anterior, acesta nu este crawlabil si mai mult, chiar daca plasam linkuri spre el din alte surse, continutul sau indexabil nu este cel afisat, din cauza semnului # (diez) pe care il contine: /…#/marimi-l-o13-v65/ sort=p.sort_order/ order=ASC/ limit=16/ minPrice=99/ maxPrice=450
- in final, am intalnit si site-uri cu o implementare mai apropiata de cea optima: filtrele sunt dinamice si produc URL-uri de forma /…/filtre/ gramaj-30-ml/ tip-edp. De asemenea, la nivel on-page, se actualizeaza corect meta title, description si h1. Din pacate insa, paginile sunt imposibil de crawlat si de indexat de Google (selectia se face prin javascript iar in header contin tagul robots cu valorile noindex, nofollow).
Exista o multitudine de module cu optiuni SEO pentru OpenCart, insa nu am identificat pana in acest moment unul care sa ofere flexibilitatea necesara unui magazin online si sa genereze URL-uri compatibile cu indicatiile Google referitoare la filtre. In cazul clientilor la care am identificat aceste probleme, solutia a fost realizarea unor dezvoltari personalizate de catre cei care au dezvoltat magazinele respective, pe baza indicatiilor noastre.
#5.3. Probleme SEO filtre magazin online implementat in Magento
Magento este o plaforma de eCommerce foarte puternica, destinata in special proiectelor de mare anvergura, cu bugete de dezvoltare pe masura. Firmele de web development care ofera astfel de implementari au de cele mai multe ori un nivel de costuri mai ridicat decat media pietei, iar personalizarile ulterioare sunt si mai costisitoare. In aceste conditii, de cele mai multe ori magazinele implementate in Magento raman cu setarile implicite.
Demo-ul oficial Magento este accesibil pe acest link (este posibil sa aveti nevoie de crearea unui cont gratuit pentru a putea accesa toate sectiunile site-ului). Instalarea implicita produce filtre crawlabile si indexabile de Googlebot:
http://enterprise-demo.user.magentotrial.com/women/women-new-arrivals.html?color=16&gender=94&occasion=31&sleeve_length=46
De remarcat urmatoarele elemente, pentru care nu pare sa existe un control in sectiunea de administrare, ci este posibil sa necesite un modul sau o dezvoltare suplimentara:
- toate paginile generate au tagul robots setat pe „index, follow”, insa nu exista optiunea de a schimba aceste valori petru un anumit URL;
- din punct de vedere on-page, tagurile meta title, description si h1 din pagina generata nu se modifica in concordanta cu filtrele seelctate;
- paginile generate contin rel canonical spre categoria de baza, fara filtre – in principiu este un lucru bun, insa lipseste flexibilitatea in a gestiona acest parametru la nivel individual, pentru fiecare combinatie de filtre.
Magento permite si transformarea unor combinatii de filtre in pagini statice, la care se poate modifica totul, de la meta title, meta description, robots si canonical, pana la headlines si continut in pagina. Aceasta optiune necesita insa un efort deosebit din partea proprietarului de magazin online, pentru scrierea de texte si documentarea acestor landing-pages-uri. Este insa cea mai buna solutie pentru un control precis al indexarii filtrelor in Google.
#6. Concluzii Ghid SEO filtre
Filtrele (sau navigatia fatetata) sunt element foarte important in cadrul unui magazin online. Ele fac posibila navigatia eficienta, utilizatorul putand restrange rapid o gama imensa de produse, selectand criteriile care corespund intentiilor sale sa cumparare. Dincolo de beneficiile evidente pe care le overa la nivelul experientei utilizatorului, un modul de filtrare corect implementat din punct de vedere SEO deschide noi oportunitati pentru atragerea de trafic relevant (pe long-tail in special) din motoarele de cautare.
In acest articol am prezentat ce consecinte poate avea o implementare incorecta a filtrelor pentru un magazin online, dar si cum puteti recunoaste o astfel de implementare. De asemenea, pe baza documentatiei Google ce face referire la aceasta chestiune, precum si in urma experientei pe care am acumulat-o prin campaniile de SEO la care lucram in cadrul DWF, am formulat si un set de recomandari practice, concrete, pentru realizarea unui sistem de filtre care sa ofere flexibilitatea necesara unei campanii SEO de succes.
Studiile de caz prezentate in acest articol (analiza sistemului de filtre de la magazinele online emag, altex si f64) au ca singur mobil aspectul educational. Nu dorim sa criticam pe nimeni, mai ales ca la fiecare dintre aceste site-uri lucreaza profesionisti, care suntem siguri ca au luat deciziile constatate de noi in cunostinta de cauza si din ratiuni de business. Observatiile sunt valabile doar la momentul publicarii acestui articol.
Ultima sectiune cuprinde o succinta expunere a celor mai populare platforme open-source de eCommerce din Romania, din perspectiva modului in care trateaza by-default problema filtrelor. Dintre cele trei platforme analizate, consideram ca Magento ofera forma cea mai apropiata de specificatiile Google.
Pentru o analiza completa a modului in care sunt implementate filtrele in magazinul dumneavoastra online si a impactului pe care aceasta implementare o are in pozitionarea sa pe Google, ne puteti contacta folosind datele de pe site-ul DWF.