Ghid SEO pentru migrarea unui site

Migrarea unui site este un proces complex, dar necesar la un moment dat in aproapte orice business online. Fie ca discutam de un magazin online (de fapt, mai ales in acest caz), de un site de prezentare companie, un forum sau un simplu blog personal, odata cu trecerea timpului, lucrurile se schimba. Daca ne referim spre exemplu la un magazin online, vedem cum de cele mai multe ori nevoile business-ului evolueaza: avem de integrat mai multi furnizori, dorim sa actualizam stocurile in mod dinamic, sa lansam promotii pe anumite tipuri de produse etc. In plus, tehnologia se schimba, apar solutii noi, mai eficiente ca si consum de resurse, cu o securitate mai buna sau cu optiuni ce permit o flexibilitate mai mare.

Din pacate insa, in cazul unei migrari de site realizata in mod incorect, putem ajunge in situatia in care noul site sa nu mai beneficieze de o buna parte din eforturile de SEO realizate in trecut. Acest lucru este foarte grav si se poate manifesta in mod concret prin pierderi masive de trafic din Google, sau scaderi in pozitiile ocupate la cuvintele cheie de interes. Exista insa solutii pentru minimizarea acestor efecte, iar gestionat corect, procesul nu poate sa fie decat unul foarte benefic pentru site-ul dvs. (presupunand ca noua paltforma este la randul ei optimizata SEO, pentru o indexare corecta).

Faza 1: Actiuni de realizat inainte de migrare

1.1. Indexarea site-ului, pentru identificarea redirectionarilor.

Este necesara in primul rand indexarea intregului site, pentru a obtine o lista completa a paginilor acestuia. Prin unelte precum Xenu Link Sleuth, Screaming Frog sau Integrity, se poate afla care sunt paginile din site cu cele mai multe linkuri interne, precum si ce redirectionari interne exista in acest moment, intre paginile site-ului. Acest lucru este important, pentru evitarea ulterioara a redirectionarilor in lant. Lista de URL-uri se va exporta in Excell, pentru procesare:

1.2. Identificarea paginilor cu cele mai multe/ valoroase linkuri externe.

In paralel cu realizarea acestei liste, este necesara identificarea paginilor catre care exista linkuri din site-uri externe. Spre exemplu, in cazul unui magazin online, este posibil ca pe un forum sa fi scris cineva despre un produs disponibil si sa fi dat link spre acesta. In cazul in care nu se va face o redirectionare de tip 301 intre vechea adresa si cea noua, nici utilizatorii, nici motorul de cautare nu vor putea ajunge pe noua pagina. Pentru obtinerea acestor informatii, recomandam Majestic (este nevoie de un cont platit pentru accesul datelor). Este nevoie de exportul datelor, pentru procesarea mai eficienta a lor.

De asemenea, recomandam exportul datelor din Google Search Console, numit pana de curand Google Webmaster Tools. Demersul este necesar pe de o parte pentru a vedea si cum percepe Google site-ul nostru actual, dar si pentru a completa imaginea oferita de datele din Majestic. Optiunea se gaseste in meniul “Trafic de cautare > Linkuri catre site-ul dvs”. O alta artenativa pentru identificarea paginile cu cea mai buna pozitionare in Google este verificarea in Google Analytics a landing-page-urilor cu cel mai mare trafic in ultimele luni, din canalul Google organic.

1.3. Masurarea indicatorilor de performanta ai platformei actuale

In algoritmul de ranking Google se tine seama si de anumiti factori tehnici, care depind in buna masura de modul in care este construit un site. Masurarea acestor elemente inainte de migrare permite setarea unui nivel minim de performanta la care noul site trebuie sa se pozitioneze, pentru a elimina riscul unei scaderi in Google pe baza acestor considerente. Cu ajutorul unor instrumente precum Pingdom sau Google PageSpeed Insights, putem masura viteaza de incarcare a site-ului, atat in versiunea de desktop cat si pe cea de mobil, dar si alti indicatori, precum dimensiunea paginilor (in kb) sau ordinea de incarcare a elementelor. Relevant este si numarul de pagini indexate in Google, pe care il putem afla printr-o cautare cu operatorul avansat “site:”.

1.4. Masurarea scorului de vizibilitate SEO al domeniului actual

Necesar pentru a putea identifica impactul real pe care migrare il are in ranking-ul organic al site-ului, acesta se calculeaza astfel: este necesara crearea uni librarii se cuvinte cheie relevante pentru business (de obicei, 300-500 de cuvinte organizate pe grupuri sunt suficiente pentru a forma o imagine de ansamblu). Pentru fiecare dintre aceste cuvinte, se masoara pozitia ocupata de site in Google, cel putin cateva zile consecutiv.

Stiind volumul de cautari al fiecarei singame, se poate calcula care este vizibilitatea generala a site-ului (de exemplu, putem avea o pozitie foarte buna pe cuvinte cu volum mic de cautari, dar nu si pe cuvintele mai generale – vizibilitatea SEO se calculeaza tinand cont de toti acesti factori). O solutie pentru acest calcul este aplicatia http://analytics.dwf.ro/, folosita de agentia noastra.

1.5. Pregatirea fisierului sitemap.xml aferent noului site

Generarea acestui fisier se poate face cu instrumente externe, insa cel mai eficient este crearea unui script sau instalarea unui modul (daca site-ul nou foloseste o platforma comuna) dedicat in acest sens. Pentru detalii privind sintaxa, accesati pagina dedicata, din documentatia Google. Este posibil sa aveti nevoie de mai multe fisiere, daca site-ul este foarte mare (se accepta maxi 50.000 de url-uri intr-un fisier) sau daca doriti sa includeti mai multe tipuri de continut: se pot face liste separate pentru imagini sau clipuri video.

Atentie: nu incarcati noul sitemap in Google Search Console! Vedeti faza 3 din acest tutorial pentru mai multe informatii in acest sens. Puteti insa testa sitemap-urile create, chiar folosind instrumentul pus la dispozitie de in Google Search Console.

1.6. Verificarea indexabilitatii noului site

Procedura este similara celei realizate asupra vechiului site si detaliata la punctul 1.1. din acest tutorial (se pot utiliza aceleasi instrumente). Motivul pentru care trebuie realizata aceasta operatiune este identificarea posibilelor probleme de linking intern in noua platforma, care ar impiedica site-ul sa se indexeze corect in Google. Daca un crawler precum Screaming Frog sau Xenu Link Sleuth nu poate accesa anumite pagini, este foarte probabil ca nici Google sa nu le poata indexa. De obicei situatia este cauzata de probleme de programare/ arhitectura platformei.

1.7. Realizarea listei de redirectionari

In cadrul acestei faze, URL-urile din vechiul site trebuie sa fie asociate paginilor corespondente din noua platforma. Livrabilul concret in urma acestei actiuni poate fi sub forma unui tabel Excell, cu doua coloane: url_vechi si url_nou. Paginile care isi pastreaza acelasi link nu este nevoie sa fie incluse in tabel. In functie de dimensiunea site-ului, activitatea se poate face manual sau automat, insa oricare ar fi metoda aleasa, cuvintele de ordine sunt atentie  si calitatea executiei. In cazul in care asocierea se face in mod gresit, impactul de SEO este unul foarte mare.

Ca regula generala, putem spune ca este nevoie de redirectionarea tuturor linkurilor vechi spre linkuri noi, folosindu-se un codul 301 care inseamna “resursa mutata permanent la noua locatie”. In nici un caz, sa nu se opteze pentru o redirectionare de tip 302, adica “resursa mutata temporar la noua locatie”. In cazul in care site-ul este foarte mare sau arhitectura nu permite o procesare automata a acestor corelatii, trebuie sa prioritizam lucrurile, moment in care se vede utilitatea listelor obtinute in pasul anterior (paginile cu cele mai multe linkuri externe, sau paginile cu linkurile externe cele mai valoroase).

Spre exemplu, in cazul unui magazin online, procedura de stabilire a listei de redirectionari ar putea fi urmatoarea:

  • identificarea tipurilor de continut existente in site: pagini generale (despre noi, termeni livrare etc), categorii, subcategorii, pagini de produse, pagini de filtre etc.;
  • realizarea manuala a corespondentei pentru paginile generale si pentru categorii (de obicei, odata cu schimbarea unui site se produc modificari si la nivel de structura, motiv pentru care este posibil ca unele categorii sa nu mai existe in noua structura);
  • pentru produse, este nevoie de identificarea unui numitor comun intre cele doua baze de date (din vechiul site si din noua platforma): de obicei, este codul intern al produsului (nu id-ul de produs, conferit automat de baza de date). In Excel, cele doua liste se pot imbina prin functia VLOOKUP, aflandu-se astfel corespondentul nou al fiecarui url vechi;
  • implementarea efectiva a redirectionarilor se face d eobicei in fisierul .htaccess. Totusi, in functie de configuratia serverului dvs, este posibil a aceasta optiune sa nu fie cea mai potrivita. Exista insa numeroase alternative pentru redirect 301 corect.

Sfat: nu realizati redirectionari pentru paginile care nu au primit nici un vizitator organic din Google in ultimele 12 luni. Cel ai probabil sunt pagini cu o calitate slaba din punct de vedere SEO, cu care nu dorim sa asociem noile linkuri.

1.8. Conservarea semnalelor sociale

In timp, paginile din vechiul dvs. site au acumulat probabil semnale sociale, precum like-uri, mentiuni pe twitter sau google +1. Chiar daca nu par sa aibe o importanta mare in SEO, aceste elemente ofera un plus de incredere vizitatorilor noi (in special in sie-uri de e-commerce). Consultati acest tutorial pentru o modalitate in care numarul de actiuni sociale primite de un URL se poate reflecta dupa migrare, pe noua adresa.

Faza 2: Actiuni dupa mutarea pe server a noului site

Dupa publicarea noului site, in functie de popularitatea acestuia (vezi scorul de vizzibilitate SEO al domeniului), noile pagini vor incepe sa fie indexate destul de rapid. Poate dura insa si cateva saptamani pana vechile linkuri sa dispara din indexul Google. Pentru ca trecerea sa fie cat mai ok si site-ul sa nu scada in ranking, sunt de realizat urmatoarele actiuni, imediat dupa migrare:

  • Verificare robots.txt pentru a ne asigura ca site-ul nu este oprit de la indexare. De asemenea, este important si ca vechile URL-uri sa nu fie blocate de la indexare in acest mod, chiar daca ele nu mai exista fizic pe server.
  • Verificare indexabilitate site pentru a identifica eventualele probleme de linking intern, erori de tip 404 si redirectionari gresite (vezi puctul 1.1. din acest tutorial);
  • Fisierul sitemap.xml corespunzator vechiului site trebuie sa ramana online o perioada de cateva zile dupa migrare (inclusiv in Google Search Console), pentru ca acelea sunt linkurile existente in Google, pe care motorul de cautare le are deja indexate si prin intermediul carora, datorita redirectionarii de tip 301, va ajunge sa indexeze noile adrese;
  • Noul fisier sitemap.xml se va publica in paralel cu cel vechi (atat in robots.txt cat si in Google Search Console), la cateva zile dupa publicarea noului site, cand acesta incepe deja sa se indexeze. Dupa aproximativ o saptamana, daca procesul de reindexare decurge ok, vechiul sitemap.xml se poate scoate;
  • Monitorizati erorile de indexare, semnalate de Google Search Console. Acestea nu ar trebui sa existe, daca site-ul a trecut cu bine testele de indexabilitate desfasurate anterior, insa panoul de control Google poate semnala si alte erori;
  • Bonus: asigurati-va ca pe noul site este implementata o pagina personalizata de eroare 404 (care sa si emita acest cod), in care vizitatorii sa fie atat informati ca pagina cautata este posibil sa fi facut parte din vechea versiune a site-ului, dar mai important, sa fie ajutati sa gaseasca informatia dorita.

Faza 3: Monitorizare si masurarea impactului SEO

O interventie de asemenea amploare va avea cu siguranta un impact in performanta site-ului dvs., pe mai multe nivele. Important este ca acest impact sa fie masurat corect, pentru a putea sa se intervina acolo unde este cazul. Forte importante in acest moment sunt masuratorile realizate in prima faza a migrarii, pentru ca avem astfel la ce sa ne raportam. Spre exemplu, viteza de incarcare a site-ului (masurata acum, in conditiile in care site-ul este accesat de vizitatori) trebuie sa fie cel putin la fel de buna cu a vechii platforme.

Cel mai important element de urmarit este vizibilitatea SEO a domeniului (vezi punctul 1.4. din tutorial). Din acest panou de control putem identifica foarte rapid modul in care noul site este perceput de Google. De mentiona insa ca variatiile zilnice nu sunt relevante, ci trebuie observat trendul care se evidentiaza pe parcursul primelor 3-5 saptamani. Chiar in cazul in care sunt realizate corect toate etapele migrarii, traficul organic din Google va scadea cu siguranta intr-o prima faza. Moz, unul dintre cele mai recunoscute resurse pentru specliatisti SEO, a experimentat o scadere de 20% dupa migrare intregii platforme (vedeti studiul de caz aici si aici).

In cazul in care noile pagini din site nu incep sa se indexeze in cateva zile, in mod sigur s-a produs o greseala in procesul de migrare. Trebuie verificate in primul rand redirectionarile, fisierul robots.txt dar si logurile de pe server, pentru identificarea erorilor 404 sa de alta natura. In paralel, monitorizati permanent Google Search Console.

Pentru asistenta in migrarea site-ului dumneavoastra, folositi formularul nostru de contact si un specialist SEO va va raspunde in cel mai scurt timp.

mm
Managing Partner & Crowdsourcing Specialist @ DWF
Comentarii: