Februarie 2018 – recapitulare noutati SEO si update-uri Google

Continuam seria de articole lunare, dedicate noutatilor SEO si update-urilor Google relevante pentru activitate de optimizare. Puteti consulta recapitularea SEO aferenta lunii ianuarie 2018 in acest articol.

Incepand cu aceasata luna, vom include in materiale si update-uri ale diferitelor instrumente SEO cu care lucram in cadrul DWF. Bineinteles, in cazul in care considerati ca exista noutati omise in recenzia noastra, va invitam sa le mentionati in comentarii. De asemenea, la finalul fiecarei recapitulari, incepand din aceasta luna, vom recomanda o serie de articole relevante, publicate in cursul lunii la care ne referim:

1) Google Algorithm Updates in Februarie 2018

Serviciile de monitorizare volatilitate SERPs pe care le verificam in mod curent (RankRanger, SEMRush, Accuranker, SERPMetrics, Advanced Web Rankings, Algoroo, Mozcast) nu au semnalat o activitate deosebita pe parcursul lunii februarie, specifica unui update Google. In plus, pe cele peste 120,000 cuvinte cheie monitorizate zilnic in campaniile SEO gestionate de agentia noastra, nu au fost inregistrate variatii inexplicabile de rankings.

In aceste conditii, consideram ca luna anterioara nu a adus cu sine un update semnificativ Google. Cu toate acestea, Google a confirmat in repetate randuri ca algoritmul de ranking este imbunatatit chiar si de mai multe ori pe zi, cu obiectivul de a obtine cele mai relevante rezultate in SERPs. De asemenea, stim in update-urile majore, de tip Panda sau Penguin, au devenit deja parte integranta din algoritmul de ranking si se actualizeaza real-time, fara un impact atat de vizibil ca in trecut.

2)  Google mobile-first index update

Gary Illyes a confirmat in cadrul PubCon faptul ca Google va intensifica eforturile de migrare catre mobile-first index, pentru mai multe site-uri. Desi nu au fost oferite date specifice, despre tipologii de site-uri, zone geografice sau industrii, ne putem astepta ca pe parcursul lunilor urmatoare sa vedem si in Romania efectele acestor masuri.

In urma cu mai bine de 1 an, Google isi anunta intentia de migrare a indexului web catre unul mobile-first. Desi anuntul mentioneaza clar ca Google va continua sa foloseasca un singur index (nu vor exista doua baze de date, aferente celor doua tipuri principale de device-uri), se precizeaza ca, la un moment dat, “our algorithms will eventually primarily use the mobile version of a site’s content to rank pages from that site, to understand structured data, and to show snippets from those pages in our results”.

In Decembrie, pe blogul oficial Google pentru Webmasteri a fost publicat un nou articol dedicat acestui subiect, in cadrul caruia sunt mentionate urmatoarele indicatii:

  • pe versiunea de mobil a site-ului trebuie sa fie disponibil continutul de versiunea desktop;
  • implementare corecta a datelor structurate pe versiunea de mobil, ca si pe cea desktop;
  • meta-data sa existe si pe versiunea de mobil, cu continut echivalent celui de pe desktop;
  • la site-urile cu mai multe versiuni de limba, este necesara o atentie deosebita pentru elementul rel=hreflang;
  • pentru site-urile care folosesc URL-uri diferite pentru desktop vs. mobil, este important sa existe elementele rel=canonical si rel=alternate intre cele doua versiuni;
  • de asemenea, daca versiunea de mobil este pe un server separat, este important ca acesta sa fie optimizat pentru a permite un nivel mai mare de crawl in perioada urmatoare.

3) Update afisare in SERPs pentru cautarile polisemantice

Momentan doar pentru anumite interogari in limba engleza, Google a inceput sa afiseze raspunsuri complet diferite in rezultate, aferente sensurilor pe care cautarea ar putea sa le aiba. Mai multe detalii sunt disponibile in acest articol, postat pe blogul oficial Google.

Aceste rezultate imping mai jos in pagina atat anunturile platite, cat si pe cele organice, lucru de natura sa scada CTR-ul aferent tuturor pozitiilor din pagina. Pe domeniile in care apar astfel de elemente in SERPs, oportunitatea consta in a avea site-ul inclus in ele, prin adaptarea continutului la acest format.

4) Update afisare imagini in in Google Image Search

In urma unui proces cu compania Getty Images, Google a fost nevoit sa elimine butonul “View Image” din rezultatele afisate in cautarea pe imagini. Acesta permitea utilizatorilor sa acceseze direct imaginea dorita, sarind peste pagina in care aceasta aparea.

Masura a generat o serie de reactii negative, insa din punct de vedere al proprietarilor de site-uri modificarea este buna, dat fiind ca poate duce la o crestere a traficului organic din acest canal. Din analiza initiala a datelor, pe o serie de site-uri din portofoliul DWF, constatam si cresteri de pana la 50% in ceea ce priveste traficul organic atras din Google Image Search.

Anuntul Google si reactiile, pe twitter.

5) Lansare “cautari relevante” in SERPs, pe Google.ro

Dupa o lunga perioada de teste, din februarie au devenit disponibile si in google.ro sugestiile de cautare, afisate in mod dinamic, dupa accesarea unui site din SERPs si intoarcerea la rezultatele de cautare. De exemplu:

Din pacate, nu avem controlul asupra elementelor afisate de Google in aceasta zona si nici nu putem influenta aparitia lor prin actiuni de optimizare on-page. Expresiile sunt generate de Google in mod dinamic, in functie de cautarile realizate de alti utilizatori, care au folosit query-ul nostru.

6) Ordinea in care se afiseza continutul in pagina, factor de ranking

In cadrul PubCon, Gary Illyes a sugerat ca diferentele de rankings pentru acelasi query, intre versiunile de desktop si de mobil, pot fi cauzate si de faptul ca intre cele doua variante exista de obicei deosebiri cu privire la modul in care este afisata informatia, respectiv ordinea in care este prezentat continutul. In acest sens, Google poate considera ca o afisare in partea inferioara a paginii pentru un element de continut este preferata data fiind importanta mai scazuta a acestuia.

7) Update-uri Google Search Console

In luna februarie, Google Search Console a primit mai multe update-uri minore, dintre care mentionam modificarea limitelor pentru numarul de pagini care se pot trimite pentru reindexare si faptul ca din noul Search Console a fost eliminata optiunea de a vedea paginile indexate, dar cu un interes scazut.

In continuare, asteptam migrarea tuturor rapoartelor in noul Google Search Console. Un feature putin folosit in versiunea actuala, din cauza modului in care a fost implementat, dar foarte util in esenta, este cel ce grupare a mai multor site-uri in seturi de proprietati. In primul rand utila pentru gruparea tuturor versiunilor unui site (http, https, www, non-www), aceasta optiune poate ajuta insa la construirea unor rapoarte agregate, pe industrii. John Mueller a mentionat ca se are in vedere o implementare diferita a acestui feature, mai buna, in noul Google Search Console.

8) Update-uri ale principalelor instrumente SEO folosite in cadrul DWF

La DWF, punem un accent deosebit pe tehnologie, in care investim foarte multe resurse, atat financiare cat si de timp. Consideram ca doar astfel putem sa oferim un serviciu de optimizare competitiv, modern si sigur, cu beneficii masurabile pentru companiile care ne aleg.

In luna februarie, salutam urmatoarele noutati:

  • A fost lansata versiunea 9.0 a programului Screaming Frog Spider. Acest update este unul major, cu foarte multe noutati, insa cel mai tare ne place faptul ca acum exista posibilitatea de a configura o baza de date externa pentru salavarea datelor (astfel, nu mai suntem limitati de RAM in crawling-ul unui website).
  • Majestic, instrumentul SEO pentru analiza profilului de linkuri, pe care il folosim in paralel cu aHrefs, a anuntat doua update-uri in luna februarie: un instrument experimental pentru identificarea linkurilor “mutuale” si o actualizare a datelor prezentate in raportul de analiza comparativa domenii.
  • Yoast, unul dintre cele mai populare plugins de SEO pentru WordPress, a anuntat versiunea 7, ce poate fi testata inainte de lansarea oficiala. Update-ul aduce numeroase imbunatatiri in plugin, atat vizibile cat si la nivel de functionare interna a sistemului.

9) Articole SEO sau conexe, recomandate de DWF

 

Pe parcursul lunii februarieau fost publicate foarte multe articole interesante, relevante pentru activitatea de SEO (market research, tehnic SEO, link building, content marketing sau monitorizare). Indicam in lista de mai jos o parte dintre cele mai bune, in opinia noastra: