Factori SEO importanti in 2015, care tin de Experienta Utilizatorului
Continut
Acest articol face parte din seria Searchmetrics: Cei mai importanti factori de SEO, editia 2015.
Aceasta sectiune trateaza factorii de ranking Google importanti in 2015, care tin de Experienta Utilizatorului. Aceste elemente tin mai mult de design si usability, incadrandu-se oarecum intre factorii tehnici de ranking si cei care tin de continut. In cazul in care unele notiuni nu va sunt clare, puteti solicita informatii suplimentare in comentarii sau folosind formularele de contact din site-ul DWF.
Analiza Searchmetrics acorda o nota fiecarui factor, in functie de impactul pe care acesta il are pentru o pozitionare buna in Google. Notele sunt de la -1 (impact negativ in ranking), pana la 2 (impact pozitiv foarte mare). Nota 0 semnifica lipsa unei corelatii intre respectivul factor si o pozitionare buna in Google.
1. Numarul de linkuri interne
Comparativ cu anul 2014, numarul mediu de linkuri interne a crescut, atat pentru site-urile din prima pagina, cat si pentru site-urile din paginile 2 si 3 cu rezultate Google. Astfel, site-urile din top 10 (prima pagina) aveau anul trecut 131 linkuri interne, in timp ce anul acesta numarul este de 150. Pentru paginile 2 si 3, numarul mediu de linkuri interne a fost de 115, iar anul acesta este de 132, de asemena in crestere. Cifrele contrazic parerea „mostenita” din preistoria web-ului, conform careia nu este bine sa existe mai mult de 100 de linkuri intr-o pagina.
Atentie: aceste medii nu trebuiesc privire ca un deziderat cantitativ. Nu ajuta cu nimic in SEO sa adaugam 150 de linkuri in fiecare pagina, ci mult mia importanta este arhitectura interna de linking. Aceasta trebuie realizata astfel incat utilizatorul sa fie ghidat in mod intuitiv catre continutul care il intereseaza (vedeti si acest post pentru notiuni privind identificarea intentiei vizitatorului si targetarea corecta a landing-page-urilor). De asemena, este important ca spre paginile importante din site (care targeteaza cuvinte mai generale, cu volume mai mari de cautari), sa existe un numar de linkuri interne care sa reflecte aceasta importanta a lor. Searchmetrics acorda acestui factor nota 1 – impact pozitiv.
2. Numarul de imagini folosite
Numarul de imagini identificate de Searchmetrics in rezultatele care apar pe primele 30 de pozitii in Google a crescut in 2015, comparativ cu anul trecut. Studiul mentioneaza insa ca nu imaginile in sine aduc beneficiul de SEO, ci faptul ca ele contribuie la o mai buna experienta pentru vizitator, care se reflecta in timpi mai mari de navigare pe site (continutul este mai atractiv) si interactiune cu acesta. Exista cazuri in care galerii de imagini rankeaza in fata unor pagini mult mai bogate in continut text, pentru ca acestea raspund cel mai bine intentiei vizitatorului. Un avantaj secundar al utilizarii de imagini in site si al optimizarii acestora este aparitia lor in motorul de cautare Google pentru imagini. Searchmetrics acorda acestui factor nota 1 – impact pozitiv.
3. Utilizarea de continut video
Rezultatele analizei Searchmetrics cu privire la acest aspect (de subliniat faptul ca au fost analizate peste 10.000 de site-uri diferite), sunt din nou contrare acceptiunii generale, ca si in cazul imaginilor. Pe de o parte, se observa o scadere a numarului de site-uri aflate in primele pagini si care includ continut video:
Acest lucru se datoreaza si faptului ca la ora actuala 8 din 10 video-uri ce rankeaza in Google vin de pe Youtube, fiind mult mai dificil pentru un clip din afara sa ocupe o pozitie buna in rezultate. Totusi, existenta unui clip integrat in pagina poate duce la cresterea timpului petrecut in site de un vizitator. Mai multe informatii despre impactul clipurilor video in Google, pasiti in acest studiu dedicat problemei. Cu toate acestea, dupa analiza datelor obtinute, Searchmetrics acorda nota 0 acestui aspect, adica nu se poate stabilii o corelatie intre integrarea de continut video in pagini si ocuparea unei pozitii mai bune in Google.
4. Design Responsiv
Designul responsiv este o tehnica prin care se incearca adaptarea automata a continutului unui site la diversele echipamente de pe care acesta este accesat: desktop, tableta, telefon mobil etc. Un design responsiv nu inseamna „micsorarea” la scara a intregii pagini, astfel incat aceasta sa fie vizibila pe ecranul unui telefon, ci rearanjarea elementelor (sau chiar eliminarea unora dintre ele) si redimensionarea fonturilor, astfel incat de obicei varianta de mobila unui site ofera o experienta complet diferita de varianta desktop.
Aproximativ 30% din site-urile care rankeaza in parima pagina Google folosesc design responsiv, valoarea fiind cu aproximativ 10% mai mica in cazul paginilor 2 si 3. Pentru contributia semnificativa pe care acest factor o are la experienta utilizatorului (care acceseaza in mod curent web-ul de pe o multitudine de echipamente), Searchmetrics i-a acordat nota 2 – impact pozitiv foarte mare in SEO.
5. Structurare continut – existenta listelor
Prezenta listelor neordonate numeric se coreleaza ain mod pozitiv cu o pzitionare mai buna in Google. Aproape jumatate din site-urile care rankeaza in prima pagina (47% mai exact) includ astfel de liste, insa procentul este apropiat si pentru site-urile din paginile 2 si 3. Diferenta se observa in momentul cuantificarii cantitative a acestui tip de continut: site-urile aflate in prima pagina folosesc mai multe elemente in astfel de liste:
Nota acordata de Searchmetrics acestui factor este 1 – corelatie pozitiva cu rezultate bune in SEO. O explicatie ar putea sa fie si aceea ca motorul de cautare „intelege” mai bine continutul structurat (aici se poate deschide discutia si despre schema.org, insa intram deja in zona tehnica). Totusi, chiar si pentru un utilizator uman, este mult mai usor de inteles continutul afisat intr-o forma structurata, decat asemeni unui bloc de text.
6. Reclame in pagina
Trendul cu privire la integrarea de reclame in site-urile ce se lupta pentru un loc pe prima pagina in Google este in continuare descendent. Motorul de cautare a oferit chiar indicatii asupra faptului ca reclamele in exces, in special in primule cran vizibil, pot fii percepute ca un semnal negativ. Abundenta add-urilor si modul in care acestea incadreaza continutul principal pot sa contribuie la o experienta neplacuta a utilizatorului, care este distras de la obiectivul cautarii sale. Este singurul factor din categoria User Experience, caruia i se acorda nota -1, adica este corelat cu un impact negativ la nivel de SEO.
7. User Signals
Semenalele date de comportamentul utilizatorilor, precum CTR-ul din serps, timpul petrecut pe site sau rata de bounce sunt printre cei mai importanti factori SEO de ranking in anul 2015, conform Searchmetrics (vezi pag. 34 din studiul agentiei). Acest lucru se datoreaza faptului ca analiza directa a reactiilor utilizatorilor la rezultatele afisate de Google permite o masurare a gradului de multumire al acestora fata de ele. In plus, Google poate sa calculeze modul in care utilizatorii interactioneaza cu un site, prin analiza datelor obtinute dintr-o multitudine de alte canale, care includ dar nu se limiteaza la: browserul google chrome, google analytics, reclamele adsense prezente pe site-urile accesate etc.
Acest factor este singurul din analiza Searchmetrics cu un coeficient de corelatie 2+, adica se poate observa o legatura pozitiva foarte mare intre site-urile care performeaza la aceste aspecte si o buna pozitionare a lor in Google.
7.1. Rata de click in rezultatele Google / CTR
Distributia masurata a CTR-ului mediu in prima pagina Google este redata in graficul de mai jos. De notat insa ca vorbim aici de date agregate, de la peste 10.000 de site-uri diferite, utilizate de Searchmetrics in studiu. In mod clar, exista domenii pentru care comportamentul utilizatorilor este diferit, adica se intalnesc in practiva rate de CTR mai mari sau mai mici pe pozitiile inferioare. Exemplu: la o cautare pe „rochii de mireasa” avem clienti care primeau trafic semnificativ chiar si atunci cand se aflat in paginile 3 sau 4 din Google.
Site-urile aflate pe pozitii inferioare, dar care primesc un CTR mai mare se pot astepta la cresterea in ranking (pag. 35 in studiul Searchmetrics). Dintre modalitatile prin care se poate obtine acest lucru, amintim: optimizarea meta-tile si meta-description, astfel incat acestea sa se sincronizeze cu intentia exprimata in sintagma cautata; implementarea schema.org pentru structurarea datelor, astfel incat sa se obtina rich snippets in Google; etc.
Pentru un material mai dezvoltat pe aceasta tema, consultati si studiul realizat de noi: Factorul SEO pe care il ignora 90% din specialisti.
7.2. Timpul petrecut in Site / time on site
Din analiza timpilor petrecuti de utilizatori in cele peste 10.000 de site-uri monitorizate, Searchmetrics a identificat o corelatie puternica intre pozitia ocupata de acestea in Google si durata medie a unei sesiunei. Practic, site-urile aflate pe primele 3 pozitii in Google se evidentiaza printr-un timp mai lung pe care utilizatorii il petrec in cadrul lor. Din nou, se impune precizarea ca aceste medii nu trebuiesc luate ca deziderate absolute. Timpul perecut in site difera foarte mult de la industrie la industrie, precum si in functie de intentia vizitatorului.
7.3. Rata de parasire site dupa prima pagina vizualizata / bounce rate
Acest factor trebuie neaparat corelat cu timpul petrecut in site. Spre exemplu, o persoana poate face boune (revine la lista de rezultate Google) dupa ce a stat 5 minute intr-o pagina, citind continutul acesteia. In mod clar, situatia este diferita de aceea in care bounce-ul apare dupa cateva secunde. De asemenea mai trebuie facuta diferenta intre bounce-back spre rezultatele de cautare (sau pogo-sticking) si bounce-ul rezultat din inchiderea ferestrei browserului.
Concluzie
Searchmetrics recomanda ca acele pagini care creeaza o experienta neplacuta utilizatorului si care sunt identificabile in special prin tipul scurt petrecut pe ele sa rata de bounce crescuta in comparatie cu media generala a site-ului, sa fie modificate sau chiar eliminate. In categoria User Experience, factorii care au cel mai puternic impact pentru SEO in anul 2015 sunt urmatorii:
Acest articol face parte din seria Searchmetrics: Cei mai importanti factori de SEO, editia 2015.