Experiment SEO: influenta ancorelor de tip exact-match si partial-match intr-o campanie SEO
Specialistii SEO care inteleg modul corect in care se utilizeaza „ancorele” intr-o campanie de optimizare au sanse infinit mai mari sa faca performanta si sa obtina pozitii bune in Google pe cuvintele cheie de interes. Daca sunt insa folosite in mod gresit, aceste elemente pot atrage rapid penalizarea site-ului si astfel pierderi serioase la nivel de business.
Anchor-text-ul (sau „ancora”, in limbaj popular SEO) este acel element vizibil (in acest caz de tip text) din componenta unui link, pe care o persoana poate da click efectiv, pentru a ajunge pe pagina de destinatie. Spre exemplu, in cazul de mai jos, „ancora” este expresia „monitorizare SEO”:
Pe blogul Digital Workforce poti afla cum se face corect monitorizare SEO pentru un magazin online si care sunt principalii KPI intr-o campanie de optimizare SEO.
Inainte de update-ul Penguin din 2012, acest element era in mod intens folosit in campanii de optimizare SEO, plecand de la observatia ca Google considera o pagina cu atat mai relevanta pentru o sintagma cu cat exista un procent mai important de linkuri spre acea resursa, care au ca ancora respectiva sintagma. Astfel, se ajungea la situatii evident artificiale, in care linkurile catre un website „optimizat” constau numai in cuvinte cheie special alese.
Efectul acestei practici:
#Experiment SEO Ahrefs, pe 16.000 de cuvinte cheie
Compania care produce Ahrefs, unul dintre cele mai apreciale intstrumente de analiza profil de linkuri din lume, a publicat un studiu pe blogul propriu, in care analizeaza modul in care se coreleaza ancorele exact-match si partial-match in profilul de linkuri al unui website si rankingul acestuia. Practic, dupa 3 ani de cand Google a luat masuri energice impotriva modului abuziv de utilizare al acestor elemente, observam o serie de lucruri surprinzatoare:
Din graficul de mai sus rezulta o corelatie puternica intre primele pozitii in Google si un procent ridicat de ancore exact-match, adica ancore exacte pe cuvintele cheie pe care s-a facut analiza si pe care pozitia site-urilor este verificata. In acelasi registru, corelatia intre procentul de ancore partiale nu este atat de pronuntata (nu sunt variatii majore intre primele pozitii in Google si restul site-urilor clasate).
Aceasta prima observatie a experimentului demonstreaza ca „fobia” multora dintre specialistii SEO de ancorele de tip exact-match nu este pe deplin intemeiata sau este cel putin exagerata. In fond, un website care vinde carucioare pentru copii este normal ca aibe in profilul de linkuri un procent semnificativ de ancore pe aceste cuvinte.
A doua perspectiva a experiemntului a constat in analiza numarului efectiv de domenii din profilul de linkuri al site-uriloor studiate, care ofera linkuri de tipul exact-match sau partial-match. Daca in primul caz a fost vorba de procente, acum raportarea se face asadar la numarul efectiv (nu insa si la calitatea acestor linkuri), relatia de corelatie fiind urmatoarea:
Graficul vorbeste de la sine: exista o corelatie evidenta intre varietatea (numarul) domeniilor de pe care un site primeste linkuri si pozitia pe care acesta o ocupa in Google pe cuvintele cheie respective. De mentionat insa ca acum discutam de date agregate, cu relevanta statistica: exista cu siguranta exemple in care anumite site-uri au o buna pozitionare in Google chiar si in lipsa unui numar de linkuri (cu calitatea aferenta) care ar justifica acest lucru sau chiar avand un profil de linkuri foarte back.
A treia faza a experimentului a presupus analiza datelor dintr-o perspectiva calitativa. Mai mult, s-au luat in calcul doar acele pagini cu un profil de linkuri similar, atat din punct de vedere al cantitatii (numar de linkuri), cat si al calitatii (ahrefs domain rating). Au fost alese astfel doar acele cuvinte pentru care primele 5 rezultate din Google nu au o variatie mai mare de 30% din aceste puncte de vedere, lucru ce a restrans grupul de cuvinte cheie analizate de la 16.000 la 2.000:
Dupa cum se poate observa din grafic, in cazul in care paginile analizate au un profil de linkuri similar din punct de vedere al calitatii, procentul de ancore de tip partial-match a facut cea mai mare diferenta, in timp ce ancorele de tip exact-match se pastreaza la un nivel similar (desi se poate observa o corelatie pozitiva si in cazul acestora).
In concluzie, din experiment rezulta ca ancorele de tip exact-match si partial-match au in continuare o influenta foarte mare in obtinerea unei pozitionari mai bune in Google, chiar daca motorul de cautare nu admite acest lucru sau ar dori ca oamenii sa creada contrariul. Trebuie subliniat insa ca acest element nu este decat unul dintre factorii de ranking in Google, lucru evident in ultima faza a studiului, cand analiza s-a realizat pe pagini si caracteristici similare din punct de vedere al profilului de linkuri.
Concentrarea pe un singur factor de ranking (in acest caz distributia anchor-text-ului) nu poate atrage rezultate bune in Google si va duce cu siguranta la o penalizare, mai devreme sau mai tarziu. Din studii precum cel prezentat in acest articol, este insa bine de retinut ca un profil de linkuri sanatos va contine un procent semnificativ de ancore de tip exact-match si partial-match insotite, bineinteles, de ancore pe brand si cuvinte neutre.
O practica recomandata, in cazul in care depuneti eforturi de linkbuilding, este analiza competitiei si mai precis a site-urilor care ocupa primele locuri in Google pe cuvintele cheie de interes. Acest lucru presupune utilizarea unor instrumente SEO specializate, precum Majestic sau Ahrefs.