Este o campanie SEO DWF potrivita pentru afacerea ta, in acest moment?
O campanie SEO corect implementata reprezinta un beneficiu major pentru orice companie, traficul suplimentar generat pe site traducandu-se in cresterea volumului de vanzari si implicit a cifrei de afaceri. Prin atragerea de trafic organic non-brand, compania inregistreaza practic nu doar comenzi noi, ci face achizitie reala de client nou (care nu are in prealabil o apetenta dezvoltata pentru un brand).
In plus, in comparatie cu alte strategii de marketing (in special cele concentrate pe plata-per-click, printr-o campanie SEO se obtin rezultate de durata, adica oamenii continua sa vina pe site chiar si dupa finalizarea campaniei:
In aceste conditii, sunt usor de inteles motivele pentru care o campanie SEO este foarte atractiva pentru orice companie care doreste sa faca business pe termen lung. Acest lucru determina foarte multi proprietari de afaceri (online sau nu) sa decida ca doresc sa investeasca intr-o campanie SEO.
Subiectul acestui articol poate parea bizar, venind din partea unei agentii SEO (100% dedicata acestui tip de serviciu). Faptul ca analizam saptamanal zeci de site-uri/ afaceri care doresc sa inceapa o campanie de promovare SEO, ne-a permis sa identificam o serie de circumstante sau caracteristici pe care le au acelea pentru care un astfel de efort nu reprezinta cea mai buna investitie la momentul prezent.
Au toate afacerile nevoie de o campanie SEO? Noi consideram ca nu si iata care sunt, din experienta DWF, cele mai frecvente cazuri in care acest lucru este valabil:
#1. Cash flow-ul companiei
Astazi, o campanie SEO corect gandita si implementata reprezinta un proiect complex, ce implica resurse umane si materiale diverse. Pe blogul DWF am detaliat in mai multe articole care sunt costurile reale ale unei campanii SEO, cum se stabileste bugetul (in functie de eforturile competitorilor), dar si cum poti face comparatie intre mai multe oferte SEO.
Exista foarte multe cazuri in care o companie doreste sa beneficieze de o campanie SEO profesionista, insa bugetul necesar atingerii obiectivelor dorite nu este disponibil sau alocarea lui ar reprezenta un efort prea mare pe termen scurt pentru companie. In acest caz, recomandam de obicei orientarea catre alte canale de marketing.
Din pacate, majoritatea persoanelor aflate in aceasta situatie aleg sa faca un compromis, optand pentru propuneri SEO ce promit aceleasi obiective, cu alocarea unui buget minim. Dincolo de riscul imens de penalizare Google pe care si-l asuma astfel (pentru ca nu le este explicat in mod transparent modul de lucru), de cele mai multe ori se ajunge la concluzia ca experienta a fost una nefericita, obiectivele nu s-au atins, iar banii (atatia cati au fost) s-au cheltuit degeaba. Multi dintre acesti oameni isi pierd astfel definitiv increderea in SEO.
Concluzia: in cazul in care cash flow-ul companiei nu permite realizarea unei campanii SEO corecte, cu o strategie transparenta si rezultate masurabile, mai bine este sa directionati bugetul existent catre alt canal de marketing.
#2. Orizontul de timp pentru atingerea obiectivului SEO
Discutia despre buget este totdeauna secondata de cea referitoare la orizontul de timp, de cele mai multe ori ajungandu-se la un fel de „negociere” de tipul „dar nu putem atinge acest obiectiv in n-1 luni, cu aceleasi resurse?”. In realitate (si acum sper sa nu sochez persoanele aflate in cautarea unui furnizor de servicii SEO), timpul necesar pentru atingerea unui obiectiv de tipul „prima pagina pentru aceste x cuvinte” nu se poate estima de o agentie SEO responsabila. Punct. Exista prea multe variabile care nu sunt in controlul acesteia:
- viteza cu care se vor implementa pe site-ul companiei recomandarile tehnice formulate de specialistul SEO care gestioneaza campania;
- calitatea continutului produs pentru acoperirea necesarului de landing page-uri;
- raspunsul primit in campania de outreach, pentru obtinerea de linkuri relevante;
- eforturile celorlalti competitori;
- etc.
Ce poate face insa o agentie SEO (daca dispune de infrastructura software necesara), este sa realizeze o prognoza, un roadmap din punctul de start al campaniei, pana la obiectivul propus. Bineinteles, aceasta merge pe axa timpului, insa ratiunea sa este de a permite urmarirea si calibrarea in timp real a eforturilor de SEO, pentru a ne asigura ca vom atinge obiectivul propus, in timpul estimat initial.
De asemenea, aceasta metodologie ne permite sa evaluam din timp daca estimarea este nerealista. Exemplu de astfel de prognoza pentru o campanie SEO pe 12 luni:
In exemplul de mai sus este prognoza pentru campania SEO a unui client DWF, inceputa in luna Decembrie 2015. Dupa cum se poate vedea, avem un obiectiv setat pentru 12 luni (de trafic si de vizibilitate), dar si mai important este ca sunt definite praguri lunare pe care trebuie sa le atingem, astfel incat sa stim ca suntem pe drumul cel bun catre indeplinirea obiectivului.
Concluzia: setati asteptari realiste intr-o campanie SEO si nu va cramponati de obiective fantasmagorice. Daca obiectivele de trafic setate in mod responsabil de agentia SEO nu justifica efortul financiar, atunci este mai bine sa nu initiati deloc o campanie SEO.
#3. Maturitatea operationala a business-ului
O campanie SEO necesita timp, efort si bani, iar rezultatele care „se simt” in business apar mai tarziu. In acest sens, pentru o afacere noua, preocupata in primul rand de ROI-ul imediat al actiunilor de marketing, investitia in SEO nu este cea mai oportuna decizie. Mult mai rapid se pot inregistra vanzari prin intermediul altor canale, precum pay-per-click.
De asemenea, tot o campanie de pay-per-click se poate utiliza pentru validarea business-ului (daca exista un interes real in piata), urmand ca in caz afirmativ, sa fie initiata o campanie SEO, cu obiective de crestere trafic organic relevant pe termen lung.
In al doilea rand, daca business-ul nu este suficient de matur, nu va putea face fata „succesului” unei campanii SEO. In activitatea DWF avem doua astfel de exemple, in care magazine online pe nisa de fashion au fost duse in prima pagina Google pe cuvinte foarte competitive si cu volume de cautari cumulate de ordinul sutelor de mii pe luna. Din pacate, aceasta crestere enorma de vizibilitate nu s-a reflectat in vanzari, pentru ca oferta nu era suficient de competitiva, iar gama de produse nu era suficient de variata.
Intrebarea esentiala este: afacerea ta merita locul 1 in Google pentru cuvintele pe care le targetezi? Ai o oferta comerciala suficient de competitiva si un sistem de lucru eficient, pentru a onora comenzile? Daca nu, atunci probabil ca investitia intr-o campanie SEO nu este cel mai bun lucru momentan.
#4. Produse noi, fara o piata formata
Daca produsele sau serviciile pe care le ofera un business nu sunt deja cunoscute intr-o piata si implicit nu exista volume de cautari pentru acestea, o campanie SEO nu reprezinta cea mai eficienta metoda de promovare. In acest caz, un site bine pus la punct din punct de vedere tehnic, pe care postati continut relevant in mod periodic, ar trebui sa ajunga in mod natural in topul rezultatelor organice Google.
Discutam, asadar, in acest caz despre content marketing. Content marketing-ul este o modalitate prin care companiile informeaza si educa publicul tinta, in sensul ca invata oamenii cum le pot fi de folos produsele oferite, chiar daca acestea nu au o traditie in piata. Este tot un proces de durata, insa avantajul principal consta in faptul ca se poate derula cu resurse proprii ale companiei, fara instrumente costisitoare.
In articolele create, orientarea trebuie sa fie catre problemele concrete pe care le rezolva produsul sau serviciul oferit si nu catre „cuvinte cheie”. Acest tip de continut este unul valoros ca sursa de informatie si are sanse crescute sa ajunga un punct de referinta pe domeniul respectiv, fiind astfel citat in mod natural pe forumuri, in articole de blog sau in alte contexte.
Concluzie: exista domenii sau mai bine spus momente in dezvoltarea unei piete in care este suficient sa produceti continut relevant pentru a obtine o vizibilitate buna in Google, fara o campanie SEO propriu-zisa.
#5. Afaceri cu target preponderent local
Daca afacerea dvs. are cu precadere clienti locali, adica poate sa deserveasca in mod eficient doar clienti dintr-o anumita zona geografica, o campanie clasica de SEO poate sa nu fie cea mai buna investitie. Bineinteles, sunt mai multe elemente de luat in calcul cand discutam despre un caz concret, care pot modifica aceasta concluzie.
Acum se pune foarte mult accent pe conceptul de „Local SEO”, pentru ca Google afiseaza in mod curent rezultate diferite pentru aceleasi cautari, in functie de tara, orasul sau chiar cartierul din care se face cautarea. In functie de particularitatile fiecarui caz, poate sa fie mai eficienta o campanie de tip pay-per-click, in care exista avantajul unei precise targetari din punct de vedere geografic.
Pot exista situatii in care un business are mai multe puncte de desfacere (magazine) in teritoriu. Vorbim insa despre un business matur, ce poate aborda online-ul ca un punct suplimentar de desfacere (un magazin nou), cu particularitatile specifice. In acest caz, prezenta fizica in teritoriu constituie un avantaj major in campania SEO, pentru ca de cele mai multe ori este dublata de un capital de brand.
Concluzie: pentru afaceri mici, cu acoperire locala, o campanie SEO profesionista nu este de cele mai multe ori cea mai buna investitie.
#6. Nise cu decizie foarte rapida de achizitie
Cand discutam despre decizia de achizitie, fiecare industrie are anumite particularitati. Google a facut publice o serie de studii in care analizeaza acest aspect, introducand astfel conceptul de micro-momente. Practic, spun specialistii Google, „calatoria consumatorului” de la idee pana la achizitie este acum formata din zeci sau sute de micro-momente, adica puncte pe care acesta le parcurge in procesul sau (o cautare, o vizualizare de clip video, citirea unui articol, accesarea unei informatii in social media etc.).
Exista domenii in care decizia de cumparare este precedata de o atenta analiza a pietei si de compararea atenta a ofertelor comerciale existente, lucru care poate sa dureze cateva zile, saptamani sau chiar luni. In anumite industrii insa, acest proces este unul foarte comprimat, data fiind nevoie urgenta a consumatorului. Exemple de astfel de domenii: tractari auto, pompe funebre, servicii medicale de urgenta etc.
Particularitatea acestor domenii este ca de obicei persoanele interesate se opresc la accesarea a cel mult la 2-3 resurse, sau chiar mai putin daca isi rezolva problema. Mare parte din trafic este atras astfel de reclamele platite din Google, in timp ce dintre rezultatele organice, un volum semnificativ de trafic se obtine doar pe pozitiile 1-2. Practic, intr-o astfel de industrie nu exista jumatati de masura: ori acorzi o importanta maxima campaniei SEO, ori nu o mai faci deloc.
Exista insa si reversul medaliei (motiv pentru care, pana la urma decizia este una foarte particulara, in functie de specificul fiecarui caz in parte): in astfel de industrii, rata de frauda pe Adwords (click-uri false) este foarte mare. Avem exemple concrete de clienti care au fost nevoiti sa renunte la reclama platita din acest motiv si sa se reorienteze catre SEO.
Concluzie: intr-o astfel de industrie, SEO poate reprezenta o sursa foarte buna de trafic, cu conditia sa se obtina cea mai buna vizibilitate. O campanie „de incercare” echivaleaza cu o risipa de resurse.
#7. Concluzie: cu sau fara SEO?
Exista cazuri in care SEO nu este rentabil pentru o companie? Da! Exista situatii in care alte canale de promovare pot genera un ROI mai bun, in acelasi interval de timp? Da! Exista clienti pe care DWF ii refuza pentru ca pur si simplu o campanie SEO profesionista nu este potrivita pentru ei in acel moment? Sigur ca da si ne asumam acest lucru.
SEO de calitate nu este ieftin si necesita multa implicare din partea beneficiarului. SEO de calitate este realizat cu instrumente premium, de persoane specializate in acest domeniu si pe baza unei strategii conforma recomandarilor Google. In SEO de calitate nu exista scurtaturi, sau retete secrete pe care sa le aplici pentru a ajune pe locul 1 in Google.
La DWF, rezultatele in SEO se vad destul de rapid, data fiind solutia avansata de monitorizare pe care o folosim. Se poate observa evolutia zilnica a campaniei SEO, astfel incat beneficiarul poate vedea daca aceasta se indreapta in directia buna. Poate trece insa un timp destul de lung pana ce aceste cresteri sa se resimta in numarul de comenzi, pentru ca de cele mai multe ori acest lucru se intample doar dupa ce cuvintele principale ajung in prima pagina a motorului de cautare.
Chiar daca suntem insa o agentie SEO dedicata 100% acestui domeniu, sunt si cazuri in care nu recomandam initierea unei astfel de campanii. Pe termen lung insa, un site care se bazeaza pe trafic organic si pe trafic direct (recunoasterea brandului) va avea mult mai mult de castigat fata de unul ce-si atrage cu precadere vizitatorii din surse platite.