Eroare 404 – Ce este și cum îți poate afecta campania SEO?
Nu de puține ori ți s-a întâmplat să te lovesti de așa zisa ”Eroare 404” și cel mai probabil ai dat ”back” și ai vizitat alta pagina. Însă ce înseamnă mai exact aceasta eroare? Și ce se întâmplă când aceasta eroare îți afectează propria pagina? Răspunsurile le vei găsi în acest articol.
Continut
#Ce este o eroare 404?
Este o întrebare foarte importantă la care trebuie sa cunoastem răspunsul. O ”eroare 404 – not found”, în termeni tehnici, este un cod HTTP care indică faptul că pagina web pe care ai încercat sa o accesezi nu mai exista sau nu a existat niciodată. Surprinzător, aceste tipuri de erori sunt destul de des intalnite și pot fi găsite într-o mare varietate, atât ca mesaj, cât și ca design vizual.
În afară de returnarea acestui cod ca răspuns la solicitarea ta, serverul va afișa și o pagina de eroare.
#Când apar erorile 404?
Aceste tipuri de erori apar de regula, atunci când adresa URL a fost tastata greșit sau conținutul site-ului a fost șters sau mutat către o alta adresa URL. Desigur, există și alte motive pentru care ar putea apărea astfel de erori, iar printre acestea se numără faptul ca exista link-uri postate greșit pe alte site-uri, link-urile au fost postate greșit în propriul site sau utilizatorul a accesat un link vechi către o pagina care nu mai există. De asemenea, una dintre problemele pentru care poate aparea eroarea 404, este și faptul ca serverul pe care este gazduit site-ul, nu funcționează așa cum ar trebui sau conexiunea este întreruptă.
#Cum afectează erorile 404 campania SEO?
Este important de știut faptul că erorile HTTP 404, pot deteriora poziționarea site-ului în conturile Google sau chiar reputația unui site web. Prin urmare, se pierd vizitele organice.
Motoarele de căutare vor evolua negativ un site, în cazul în care acesta are mai multe erori de acest tip, deoarece sistemele motoarelor de căutare presupun ca site-ul respectiv nu este bine întreținut. Link-urile care duc catre aceste site-uri, sau „link-urile moarte”, afecteaza clasarea site-ului în topul motoarelor de căutare și pot chiar opri indexarea unui site, implicit, scăderea numărului de vizite organice. Dacă în site-ul sau pagina pe care o detii, ai investit mult în SEO ca sa poți aduce vizite organice, atunci cand va aparea aceasta eroare, motoarele de căutare îți vor ignora pagina.
Cu alte cuvinte, în cazul în care site-ul tau sa confrunta cu aceste probleme în mod repetat, vizitatorii nu vor mai avea încredere în pagina ta web și nu o vor mai vizita.
#Cum găsim paginile cu eroare 404?
Dacă te-ai lovit de aceasta situație, este important sa iei rapid primele măsuri pentru a remedia problema, iar primul pas pe care trebuie sa îl faci este sa identifici paginile site-ului tau care dau aceasta eroare.
În acest caz, îți vine în ajutor un tool de la Google pe care-l poți folosi fără reținere – Google Search Console. Ca sa poți folosi acest tool, trebuie sa te loghezi în panoul de comanda al acestui tool, să dai click pe ”Accesare cu crawlere” și ”Erori de accesare cu crawlere”. În final, da click pe link-urile afișate pentru a identifica paginile cu astfel de probleme.
In cazul in care folosesti platforma WordPress, poti folosi un plug-in pentru redirecturi pentru a putea monitoriza paginile care îți dau o astfel de eroare. În momentul în care ai o lista completa a acestor pagini, poți începe sa rezolvi aceste probleme.
Una dintre soluții și poate chiar cea mai ușoară, ar fi sa implementezi un ”Redirect 301” către cea mai relevantă postare sau categorie de pe website.
În situația în care Eroarea 404 este data de către un link scris greșit, este recomandat sa rogi deținătorul site-ului care găzduiește link-ul sa il actualizeze.
În cazul în care nu se poate rezolva aplicând una dintre soluțiile de mai sus, la un moment dat, Google va scoate din index în mod automat paginile care dau eroare 404. Poți scoate și tu manual din index astfel de pagini, folosind un tool conceput pentru așa ceva, însă acest lucru poate fi dificil, mai ales dacă site-ul tău are mai multe pagini care afișează aceasta eroare. Dacă ai un număr mare de pagini care afișează ”Eroarea 404”, cel mai recomandat este sa nu lași motoarele de căutare să se ocupe de acest detaliu. Foloseste-te de redirectul 301 sau de fișierul Robots.txt pentru a bloca accesul roboților motoarelor de căutare la aceste pagini, apoi scoate-le de pe site, folosind tool-ul Google Search Console.
În ceea ce privește SEO, paginile de tip 404 nu sunt neapărat dăunătoare, însă nu este recomandat sa ai un număr prea mare de astfel de pagini pe website, deoarece acestea afectează în mod negativ experiența utilizatorului.
#Cum putem rezolva erorile 404?
În mediul online, vei găsi numeroase instrumente gratuite care te vor ajuta sa poți verifica care sunt linkurile moarte, atat pe site-ul tău, cât și pe alte pagini web externe. Printre aceste tool-uri care te pot ajuta în identificarea imaginilor cu eroare 404, se numără Google Search Console, Dead Link Checker, Broken Link Checker sau W3C validator. Acestea te vor ajuta sa gasesti paginile cu erori și să le elimini.
În cazul în care nu poți remedia aceasta problema sau nu o poți remedia intr-un timp foarte scurt, poti imbunatati experienta de utilizare a vizitatorilor, configurand site-ul astfel incat acesta sa afișeze o pagina 404 personalizată. Lasă-ți imaginația să creeze cele mai interesante pagini, iar vizitatorii tai vor fi impresionați. În plus, oferi vizitatorilor oportunitatea de a se întoarce pe pagina principala, de exemplu, poți adapta pagina de eroare astfel incat sa conțină un link spre pagina de pornire, spre cele mai populare postari sau alte link-uri utile.
Cand vine vorba despre personalizarea unei pagini care afișează Eroare 404, poți sa:
- Adaugi texte simple, ușor de înțeles de către vizitatori;
- Sa folosești un limbaj prietenos și pozitiv;
- Este recomandat ca paginile 404 să aibă un conținut minimal și să fie axate în principal pe livrarea mesajului de eroare;
- Este recomandat ca paginile 404 personalizate să nu arate la fel ca celelalte pagini ale site-ului web, dar sa includa imagini care sa se potrivească cu designul site-ului web;
- Folosește jocuri de cuvinte sau glume, astfel încât mesajul de eroare îl va face sa zambeasca si sa nu inchida site-ul sau sa îl părăsească furios.
- Chiar dacă nu este o soluție care îți va rezolva problema, personalizarea paginii web care da eroare 404, va fi remarcata de către vizitatori, precum și de către motoarele de căutare.
Chiar dacă nu este o soluție care sa te ajute foarte mult, sa ai o pagina de eroare 404 personalizată este mai bine decat sa nu ai una deloc, deci este o varianta mai avantajoasa din mai multe puncte de vedere. În plus, așa poți fi sigur ca vizitatorii primesc un cod HTTP exact, care sa includă un mesaj scurt care sa explice de ce este afișată aceasta pagina și care sunt posibilele motive pentru afișarea paginii 404.
Poți furniza o pagina de eroare special concepută, care sa conțină link-uri conexe (link-uri către pagina principala a site-ului sau subpagini in cazul în care conținutul se suprapune cu cel care a fost solicitat inițial). Pentru un ”plus de valoare” care o sa te ajute pe viitor, poti adauga chiar și o funcție de cautare pentru site (un search box). Aceste măsuri suplimentare pot determina vizitatorii sa nu părăsească site-ul imediat după aflarea erorii 404.
Deși acest lucru este inevitabil, paginile de eroare pot determina vizitatorii sa nu părăsească site-ul tău și îi poate ajuta sa găsească conținutul pe care acestea îl căuta. Scopul unei pagini 404 personalizate este de a oferi vizitatorilor informații suplimentare. Un mesaj creativ pe pagina de eroare ar putea diminua frustrarea vizitatorilor – acestea vor fi dezamagiti pentru ca nu au găsit conținutul promis, dar un mesaj original sau unul amuzant pe pagina 404 i-ar putea face pe utilizatori sa nu părăsească site-ul.
#Concluzie
Este important sa te asiguri ca poți rezolva problema în cazul în care site-ul tău afișează o pagina cu eroare 404, însă poți găsi variante care sa te ajute sa reduci din impactul negativ pe care o astfel de pagina o poate avea, în cazul în care apare. Asigura-te ca design-ul paginii de eroare se potrivește cu stilul site-ului. Dacă vizitatorii sunt informați într-un mod amuzant despre faptul ca pagina sau conținutul căutat nu este disponibil, aceștia nu vor fi la fel de dezamăgiți. Dacă pagina respectivă furnizează un conținut cat mai util utilizatorului, atunci aceștia vor fi încurajați sa exploreze site-ul mai departe și să treacă cu vederea aceasta eroare neplacută.
Erorile 404 pot fi o problemă foarte mare mai ales pentru cei care nu știu sa gestioneze o astfel de situație. Important este sa folosesti tool-urile Google ca sa poți remedia problema sau sa creezi o interfata „friendly” care sa îi atragă pe vizitatori.