Elementele de continut, cu cel mai mare impact SEO in 2015
Continut
Acest articol face parte din seria Searchmetrics: Cei mai importanti factori de SEO, editia 2015.
Desi suna deja cliseic, expresia „continut de calitate” apare constant in indicatiile Google pentru site-urile ce doresc sa rankeze bine in rezultatele de cautare. Importanta continutului relevant nu poate fi subestimata, fiind baza de la care se pleaca in orice demers de optimizare SEO. Totusi, ce inseamna pentru Google „continut de calitate”? O definitie cuprinzatoare, cu elemente concrete, nu a fost formulata de gigantul din Mountain View, insa ne putem face o idee despre criteriile sale prin analiza continutului existent pe site-urile ce rankeaza deja bine.
Pe aceasta logica, Searchmetrics a analizat continutul din peste 10.000 de site-uri si a calculat indicii de corelatie existenti intre diverse caracteristici ale acestuia si pozitionarea respectivului rezultat in Google. Iata care sunt factorii de SEO ce tin de continut, pe care agentia i-a analizat:
1. Numarul de cuvinte.
In comparatie cu datele din 2014, numarul mediu de cuvinte folosite in pagini a crescut simtitor. Astfel, anul acesta landing-page-urile din prima pagina au in medie 1,285 de cuvinte (de la 975 in 2014), in timp ce site-urile care se pozitioneaza pe locurile urmatoare cu cu aproximativ 140 de cuvinte mai putin. Continutul are asadar tendinta sa fie mai amplu in general, coeficientul de corelatie intre cele doua segmente analizate fiind mic.
Concluzia acestei analiza nu trebuie sa fie insa „texte mai lungi”, ci texte mai ample, care sa acopere in mod cat mai eficient topicul pentru care sunt alcatuite. Searchmetrics acorda acestui criteriu 2 puncte – corelatie pozitiva mare fata de rezultate bune in SEO.
2. Cuvinte cheie in meta-description si continut pagina
Pe masura ce Google trece din ce in ce mai mult de la citirea textului, la intelegerea continutului dintr-o pagina, includerea unui anumit cuvant cheie in acesta capata un rol secundar. Motorul de cautare trebuie sa poata stabili sensul unui fragment, iar acest lucru nu se face prin repetarea unui singur keyword, ci prin includerea in text a mai multor cuvinte din aceeasi arie semnatica. Despre acest lucru se va discuta insa la calitolele urmatoare. Analiza site-urilor incluse in studiu a relevat o corelatie usor negativa intre repetarea cuvintelor cheie in meta mescription si continut, ceea ce a determinat notarea cu o a acestui criteriu, adica fara efect pozitiv in SEO sau chiar cu efect usor negativ.
3. Folosirea de cuvinte cheie in linkuri externe
Studiul Searchmetrics arata ca procentul paginilor care rankeaza pe cuvinte cheie folosite drept ancore pentru linkuri externe a scazut fata de anul anterior. Modificarea este cel mai vizibila in randul primelor 5 rezultate din Google. In principiu, sintagma pentru care dorim sa rankam cu o pagina nu trebuie folosita ca ancora pentru un link extern, in aceeasi pagina. Prin aceasta actiune, practic relevanta fata de acea sintagma este transferata linkului extern. Studiul acorda acestei practici nota -1, influenta puternic negativa din punct de vedere SEO.
4. Utilizarea de „proof terms”
Pe fondul avansului tehnologic inregistrat de Google in domeniul procesarii limbajului, sunt din ce in ce mai evidente progresele realizate de motorul de cautare in directia „intelegerii” continutului unei pagini. In consecinta, cu cat algoritmul intelege mai bine despre ce este vorba in respectiva pagina (utilizand pentru asta o multime de factori), cu atat mai bine va pozition resursa pentru termenii relevanti.
Spre exemplu, daca keyword-ul principal dintr-un landing-page este „Panda Update”, atunci exemple de „proof terms” ar fi: Google, algoritm, Panda, site-uri afectate, etc.
Searchmetrics pozitioneaza acest factor, adica includerea de termeni inruditi, din aceeasi arie semantica, de natura sa clarifice sensul unui text prin oferirea de puncte multiple de interpretare, in randul celor mai importanti factori de SEO in 2015. Nota acordata este 2 – corelatie puternic pozitiva cu rezultate bune in SEO.
5. Includerea de cuvinte relevante in continut
Diferenta intre ceea ce numim „cuvinte relevante” si „proof terms” etse data de apropierea fata de notiunea principala. Spre exemplu, mergand pe cazul anterior, in care optimizam o pagina pentru „Panda Update”, cuvinte relevante sunt: webmaster, ranking, seo etc. Studiul Searchmetrics confirma importanta incadrarii sintagmei targetate intr-un context mai larg, care sa permita motorului de cautare stabilirea afiliatiei la topic.
6. Concluzii
La nivel de continut, tendinta este catre pagini mai bogate, care trateaza mai in profunzime subiectele abordate – altfel spus, continutul creste in calitate. In acelasi timp insa, complexitatea textelor a scazut, acestea fiind mai usor de citit. Site-urile care au inclus proof terms si alte cuvinte relevante si-au imbunatatit pozitiile ocupate in Google, in comparatie cu acelea care au ramas fixate pe ideea de „un cuvant cheie per pagina”.
Acest articol face parte din seria Searchmetrics: Cei mai importanti factori de SEO, editia 2015.