DWF Talks: Impactul AI & ChatGPT în Digital Marketing
Continut
- Cum să crești coeficientul de inteligență artificială al firmei tale
- IQ, EQ sau AIQ?
- Ce impact are AI în campaniile PPC?
- Cum extragem valoare din Big Data?
- Cum să faci Data Mining cu AI?
- AI fără bullshit – cu detașare și puțin umor
- Maximizarea productivității și profitului în e-commerce cu ajutorul AI
- Automatizarea în SEO – cum creștem traficul pe site cu ajutorul AI
- Îmbunătățirea conversiei prin personalizarea UX bazată pe AI
- Rolul agențiilor digitale în era inteligenței artificiale
Seria de evenimente DWF Talks din 2023 a debutat cu cel mai hot topic al momentului: impactul inteligenței artificiale și al Chat GPT în digital marketing. Ne-am adunat în real life peste 60 de humans: antreprenori, specialiști SEO, programatori, clienți DWF și colaboratori, ca să evaluăm impactul AI la job și nu numai.
Cum să crești coeficientul de inteligență artificială al firmei tale
AI sau nu AI – aceasta-i întrebarea! Cum poate fi utilizată inteligența artificială pentru a crește eficiența și eficacitatea campaniilor de marketing digital, precum și pentru a oferi soluții inovatoare pentru problemele actuale din industrie? Găsiți aici câteva răspunsuri utile și multe noutăți la care să vă gândiți în continuare, când vă evaluați modelul de business.
IQ, EQ sau AIQ?
Primul invitat al lui Sorin Drăghici a fost Mugurel Stan, Leadership & Systemic Coach, creator al Big Life Project, program de dezvoltare personală bazat pe autenticitate, generozitate, generativitate. Pentru că da, AI-ul trebuie privit din perspectivă umană.
Avem cu toții sentimentul de iminență, schimbarea se întâmplă aici și acum, între doi octeți și-o clipire de ochi. O nouă revoluție industrială și nu numai, cum spune Mugurel, pentru că AI-ul înseamnă mai mult decât un upgrade tehnologic. Sunt influențate piața muncii, zona de business, dar va fi și o schimbare profundă la nivel de mental uman.
În această cursă contracronometru de oameni și parametri, pariul nostru va fi pe inteligența emoțională și pe dezvoltarea personală prin intermediul relațiilor offline, potențate de tool-urile online. Așadar, mizați pe IQ-ul organizațional, creșteți EQ-ul angajaților și folosiți pragmatic coeficientul de inteligență artificială al echipei, noul AIQ (artificial intelligence quotient).
Cum să integrăm AI în domenii dinamice, precum digital marketing, ecommerce ș.a.? Primul panel al DWF Talks răspunde la această întrebare și formulează altele noi:
Ce impact are AI în campaniile PPC?
Eugen Predescu – Paid Media Managing Director DWF: Regulile jocului s-au schimbat, ca și rolul agențiilor de PPC. Facem campanii mai inteligente, pentru că utilizăm metode smart de setare a obiectivelor. Am trecut de la manual CPC la smart bidding.
Acum putem avea un control mai precis asupra licitațiilor pentru anumite obiective: Maximize Conversions – Target ROAS – Target CPA – Maximize Clicks – Volumul de trafic în site. Codurile oferă Machine Learning Triggers despre comportamentul utilizatorilor online.
Ce beneficii are switch-ul manual-smart? Eugen a pus punctul pe i-ul din AI: această schimbare permite targetarea în funcție de obiectivul campaniilor (conversii, leads, brand awareness). AI optimizează procese, iar noul rol al agenției de PPC este de Strateg și Consultant. Un rol care devine mult mai valoros decât rolul de Implementator, pentru că strategul de PPC se raportează la piață, la momentele cheie, știe cum funcționează algoritmii din spate, când setăm un bidding, cum scalăm și când.
Prin strângerea de date și istoricul conturilor, PPC-iștii identifică potențial în structura de campanii existentă. De exemplu, pornind de la o campanie Performance Max pe toate produsele, după volumul conversiilor, putem analiza și identifica Best Performing Products în funcție de ROAS, Conversii, CPA sau orice alt indicator de interes.
Cum va fi viitorul în PPC-ul cu AI? Cu Chat GPT, firește! Ce ne oferă Chat Generative Pre-Trained Transformer-ul?
- Eficientizarea timpului de implementare a campaniilor, prin delegarea task-urilor de tip creare text, a tool-urilor bazate pe Machine Learning și AI;
- Identificarea scripturilor în Google Ads;
- Analize SWOT, targetări broad;
- Generare de previziuni la nivel de campanii și de audiență;
- Soluții de eficientizare a timpului.
Cum extragem valoare din Big Data?
Sergiu Drăgănuș – Co-Founder GeoRanker: Big Data & AI în digital marketing reprezintă o importantă sursă de avantaj competitiv. Cum pot să transforme companiile această oportunitate virtuală în beneficii reale? Iată câteva metode prezentate de Sergiu la DWF Talks:
- Analiza comportamentului de cumpărare – vom reuși un user profiling mai performant;
- Optimizarea campaniilor de marketing – prin personalizarea mesajelor și a ofertelor;
- Optimizarea cheltuielilor de marketing – prin identificarea canalelor și audiențelor cele mai eficiente pentru fiecare campanie;
- Analiza sentimentului – prin AI avem o abordare out of the box a percepției clienților față de produse, servicii, branduri;
- Personalizare în timp real – prin Big Data construim patterns, nu mai filtrăm, ci configurăm în timp real recomandări de produse și oferte personalizate.
Cum să faci Data Mining cu AI?
Reține că nu algoritmii sunt importanți, ci data set-ul și modul de prelucrare, cum realizezi trainingul algoritmilor. Acești algoritmi au nevoie de cantități mari de date pentru a fi eficienți, ceea ce poate fi dificil și costisitor de obținut.
Nu uita că algoritmii de AI sunt la fel de buni precum datele pe care sunt antrenați, așadar este important să te asiguri că datele sunt precise și relevante, înainte de a fi utilizate pentru a antrena un algoritm AI. Content is the king, dar extragerea valorii din datele disponibile și conținutul creat pe baza lor sunt mai importante, iar AI se dovedește extrem de util la această extragere.
AI fără bullshit – cu detașare și puțin umor
Viorel Spânu – Senior Software Engineer Cegeka vine cu un diagnostic realist: AI is the new black and nobody knows how to wear it! Iar dacă nu știi cum să monetizezi Chat GPT-ul, în curând o să întrebi chiar Chat GPT-ul despre asta, și o să-ți dea el soluția…1-0 la pauză pentru team AI!
Mintea umană a iscodit forme de inteligență artificială încă din cele mai vechi timpuri, doar că în 2022 am asistat la fenomenul global al democratizării AI. Are loc o schimbare majoră de paradigmă: există supertools pentru scriere de conținut, generare de imagini, muzică, conversie text-to-video, creare de website-uri originale, chiar și pentru detectarea textelor realizate cu ajutorul AI.
Dar ce este în spatele acestor beneficii multiple? Este AI-ul too good to be true? Avem în back un spațiu latent, matematica este la putere, pentru că este vorba despre un spațiu numeric. Ne bazăm pe compute features array, minimal distance și un pic de umor: oare programăm AI-ul să ne reprogrameze felul în care facem business, ca să știm în continuare cum să programăm AI-ul…greu de spus, nu-i așa?
Bine c-am trecut la Panelul 2, moderat de Mihai Vînătoru – CEO DWF. Un panel interactiv, dinamic, aplicat pe 3 business-uri povestite chiar de fondatorii lor.
Maximizarea productivității și profitului în e-commerce cu ajutorul AI
Bogdan Irimia – Fondator Zupria ne-a prezentat provocările din e-commerce și cum poate să ajute AI la creșterea ratei de conversie. Utilizăm deja algoritmi de machine learning, dar prin ei putem controla doar o parte dintre factorii ce influențează conversion rate. Completăm cu aplicații mobile, custom software, APIs și integrări.
Care este mixul optim pentru maximizarea productivității și creșterea profitului? Evident că nu există o rețetă a succesului, dar ingredientele se regăsesc printre AB/Multivariate Testing, Continuous Multivariate Testing (CMT), Dynamic Pricing. Cu accent pe customer experience și printr-o profilare multifactor care să permită un website morphing în timp real, iar paginile de produs ale magazinelor online să-și schimbe structura în funcție de specificul fiecărui user.
Sună SF? Este doar the next step către adaptarea cameleonică la nevoile clientului, chiar și prin utilizarea de algoritmi care să modifice prețul de vânzare al unui produs pe site, în funcție de criterii legate de cerere și ofertă.
Bogdan ne-a prezentat și câteva exemple de integrare a AI și VR în platforme inovative de comerț electronic, așa că viitorul se vede bine, cu rețele hyper conectate, suport self-service, NLP chatbots, aplicații de realitate augmentată (AR) și realitate virtuală (VR).
Automatizarea în SEO – cum creștem traficul pe site cu ajutorul AI
Marius Dosinescu – Fondator aysa.AI a venit cu răspunsuri la întrebarea multor antreprenori din e-commerce: cum creștem traficul pe site cu ajutorul AI? Prin softuri de automatizare a proceselor de SEO pentru comerț electronic, cu focus pe initial SEO, pentru crearea unei strategii cu adevărat funcționale, prin keyword research, competitor research și prin particularizarea pentru fiecare business, pe baza unui local SEO relevant.
Omul de sales empatic, proactiv, care știe ce vinde și mai ales cum să vândă – acel personaj din spatele tejghelei făcea diferența în marketingul tradițional. A venit vremea AI-ului să pună umărul (mai bine zis algoritmul) la creșterea traficului pe site și, de aici, la creșterea vânzărilor.
Ce trebuie să facă SEO guys în acest context? Feed the machine learning with relevant info, competitors included – așa ar suna recomandarea AI. Rămâne de văzut cum se aplică această abordare în dezvoltarea noilor strategii de SEO și cum vor arăta modelele create pentru training AI customizat pe business features.
Îmbunătățirea conversiei prin personalizarea UX bazată pe AI
Tudor Goicea – CRO & Co-Founder Aqurate ne-a mai ridicat moralul prin data science, vorba ceea, cifrele nu ne mint, dar înțelegem ce ne spun? Prin platforme bazate pe AI pentru analiza datelor din e-commerce, realizăm predicții în funcție de istoricul datelor. Sunt agențiile SEO amenințate de softurile sofisticate ce realizează aceste analize UX?
Răspunsul este (oarecum) liniștitor: încă nu! AI nu poate să facă predictive SEO, este nevoie de fulfilment. Da, AI poate fi predictivă, dar numai pe baza datelor prin care îi facem feeding. Vestea bună este că AI furnizează ansambluri de date și creează context pentru prezentările către clienți. AI devine o resursă reală de personalizare a experienței utilizatorului, pentru că realizează rapid zeci de mii de iterații până se ajunge la varianta optimă.
Zona de B2B sales este tot mai impactată de AI, iar acest lucru se vede în speech to text, comunicare automatizată cu clientul, fiind realizată chiar o programare personalizată a mailurilor în funcție de obiceiurile fiecărui client (zi, oră, format, device ș.a.).
Rolul agențiilor digitale în era inteligenței artificiale
Mihai Vînătoru – CEO DWF ne-a reamintit care-i “elefantul din cameră”: de fapt, când spunem artificial intelligence (AI), utilizăm ușor impropriu termenul inteligență, pentru că este vorba despre numere și despre niște instrumente digitale ce ne pot ajuta la o serie de taskuri.
Da, AI influențează agențiile de marketing și aduce transformări ale rolurilor sale fundamentale:
- Ajută brandul să-și înțeleagă mai bine audiența vizată, mai precis comportamentul acesteia în mediul online. Când i se oferă un context adecvat, ChatGPT este capabil să propună sugestii coerente de tipologii clienți. Mecanismele existau și înainte, se făcea profiling în background, acum este impresionantă exprimarea acestora în cuvinte articulate, așa cum face AI-ul;
- Propune abordarea strategică prin care brandul să capteze atenția publicului său țintă și să-i livreze mejele potrivite în contextele și la momentele potrivite. Pentru moment, ideile de targetare strategică oferite de soluțiile AI disponibile sunt destul de clișeice. De asemenea, mesajele de marketing formulate au tendința să fie repetitive, deși tehnic vorbind respectă arhitectura recomandată;
- Amplifică vizibilitatea brandului și mesajele acestuia, pentru a obține un rezultat măsurabil, cu valoare comercială. Calitatea creativelor dintr-o campanie de digital marketing se poate corela cu un ROI de până la 4x mai bun. Agențiile de digital marketing vor integra AI în procesul creativ, pentru a produce mai rapid iterații relevante, adaptate strategiei de marketing și identității de brand. AI poate declina materialele, pentru adaptare la formatele impuse de fiecare platformă de media;
- Analizează datele colectate, le interpretează și adaptează strategia de marketing în concordanță, pentru diferențierea față de competitori și o dezvoltare cât mai sustenabilă a brandului.
Se diminuează rolul agențiilor de marketing digital în era AI? Răspunsul este nu. Însă se modifică major. Clienții nu vor încredința strategia go to market a business-ului lor unui blackbox, dar vor selecta partenerul specializat (agenția SEO) care să lucreze motivat cu AI-ul și să-l pună deștept la treabă. Motivația este keyword-ul aici. Factorul motivațional este caracteristic oamenilor și tot ei sunt aceia care vin cu deciziile finale, își asumă responsabilități.
Vor fi schimbări în firmele de marketing digital? Răspunsul este nu. Va fi Revoluție! Oamenii din agenții trebuie să-și modifice abordarea spre un focus pe utilizarea strategică a tuturor informațiilor disponibile, experiența clientului și acel inefabil human touch care nu poate fi scris în linii de cod.
Cum se întâmplă toate acestea la DWF? Sorin a prezentat asistentul AI utilizat de oamenii din agenție pentru crearea de conținut valoros, relevant și SEO friendly. Iar tema n-a fost aleasă întâmplător, ci am creat on the spot un articol despre vinurile de la Domeniile Davidescu, care a fost sponsorul DWF Talks, alături de Yoko Yoko Sushi. Am continuat seara la un pahar de vorbă, ca între prieteni și colegi.
Concluzia: ne asumăm step by step impactul AI & ChatGPT, fie că suntem specialiști IT, agentii digitale, clienți, antreprenori sau consumatori ai produselor și serviciilor furnizate și promovate de digital marketeri. Inteligența artificială a creat un tsunami, iar noi toți învățăm să facem surf pe uriașele streamuri informaționale. So, let’s ride the tide!
Disclaimer: acest articol n-a fost scris cu AI, dar ar fi putut să fie. Întrebarea este: v-ați fi dat seama?