Cum verifici daca firma de SEO cu care lucrezi isi face treaba corect?

Dupa lungi saptamani de cautari, recomandari, solicitari de propuneri si comparatii de oferte SEO, ati ales in sfarsit un furnizor, cu care ati semnat un contract de optimizare pentru site-ul dvs. Toata lumea zambeste, este increzatoare in viitor si va asigura ca lucrurile se vor intampla asa cum va doriti. Felicitari!

In cadrul acestui articol vom expune punctual cateva metode prin care puteti verifica daca agentia cu care colaborati in campania SEO isi face treaba corect, adica daca realizeaza o activitate SEO eficienta si in beneficiul site-ului dvs. pe termen lung. Printr-o campanie SEO incorect implementata nu se pierd doar bani si timp, ci site-ul este expus unui risc foarte mare de penalizare din partea Google, care se poate traduce in pierderi semnificative de trafic organic.

#1. Care sunt obiectivele contractului de SEO

In esenta, obiectivele unui contract SEO pot fi pe una sau mai multe dintre urmatoarele dimensiuni:

Fiecare tip de obiectiv are avantajele si dezavantajele sale. Spre exemplu, un obiectiv de crestere a traficului organic non-brand, cu target de X vizitatori peste 12 luni, poate avea dezavantajul ca luna a 12-a pica intr-o perioada de extrasezon, in care volumul efectiv de cautari pentru acel tip de produse sau servicii este mai redus.

Un obiectiv de tipul „pozitii in Google pentru X cuvinte cheie” are cel mai mare potential de nocivitate pentru site, pentru ca de obicei campania SEO in acest caz se concentreaza pe o supra-optimizare a acestor cuvinte.

Din experienta DWF, cel mai porivit obiectiv este in zona de crestere a vizibilitatii SEO a domeniului. In cazul in care ati agreat cu furnizorul SEO un livrabil concret ce consta doar intr-un set de actiuni punctuale (practica des intalnita in cadrul „pachetelor SEO”), ca de exemplu X articole pe bloguri, Y analize tehnice, Z texte pentru site, fara un obiectiv de tipul celor expuse in paragraful anterior, se presupune ca achizitionati aceste servicii ca parte dintr-o campanie SEO pe care o gestionati in regie proprie si ale carei obiective le aveti in vedere personal.

In acest articol nu discutam despre acest tip de colaborare, in care verificarea este simplu de realizat. In primul rand, asigurati-va ca furnizorul intelege corect si complet, accepta si isi asuma acelasi tip de obiectiv, pentru care sunt definiti apoi KPI specifici.

Clarificarea asteptarilor si a strategiei efective de lucru inca din faza de inceput a campaniei este esentiala pentru bunul mers al acesteia. Insistati pentru setarea unor obiective internediare (preferabil cu o cadenta de 2-3 luni), la care sa puteti verifica daca evolutia campaniei este conform prognozei initiale si implicit daca ritmul de crestere este suficient pentru atingerea obiectivului principal (setat probabil pentru 12 luni sau mai mult). Ideea este ca trebuie sa aveti instrumentul de control necesar pentru a nu ajunge in situatia ca abia la finalul contractului sa realizati ca nu s-au atins obiectivele.

Concret, daca setati un obiectiv de crestere a traficului organic non-brand de la 50.000 la 100.000 de vizite pe luna in urmatoarele 12 luni, puteti mentiona in contract urmatoarele obiective intermediare:

  • 55.000 vizitatori pe luna dupa primele 3 luni de colaborare;
  • 65.000 vizitatori dupa primele 6 luni de colaborare;
  • 80.000 vizitatori pe site la implinirea a 9 luni de colaborare;
  • 100.000 de vizitatori pe luna in site, la finalul celor 12 luni de campanie;

#2. Cum poti valida recomandarile de optimizari On-Page

O activitate esentiala in cadrul campaniei SEO este analiza tehnica si de continut, in vederea identificarii acelor probleme care nu permit o indexare optima a site-ului sau o intelegere corecta a structurii acestuia (ce pagini sunt mai importante si pentru ce topicuri sunt relevante). Verificarea acestei activitati este insa probabil cel mai dificil demers din partea beneficiarului, pentru ca se bazeaza foarte mult pe expertiza specialistului SEO, precum si pe strategia acestuia.

Sugeram urmatoarele metode de verificare/ validare a recomandarilor SEO de optimizare On-Page, a caror aplicare poate sa va ajute la evitarea implementarii unor modificari cu efect negativ sau ineficient pe site:

  • Solicitati motivarea recomandarilor prin indicarea surselor care confirma respectivul punct de vedere (de exemplu, o postare pe blogul Google sau un studiu realizat de o agentie precum Moz sau Searchmetrics).
  • Cereti agentiei SEO sa va explice modificarile solicitate, pe intelesul dvs. Nu exista recomandari SEO care nu se pot exprima in termeni usor de inteles, daca persoana care le formuleaza le intelege in profunzime.
  • Apelati la un consultant extern, care poate sa valideze recomandarile agentiei SEO. In mod evident, nu este eficient din punct de vedere al costurilor sa dublati aceasta activitate, insa puteti solicita o parere punctuala, acolo unde aveti indoieli.
  • Intrebati ce instrumente de analiza sunt folosite in procesul de auditare si solicitati exporturi (sau print-scrrens) din acestea.

Un specialist va utiliza instrumente premium de analiza SEO, insa catre beneficiar trebuie sa trimita rezultate interpretate, insight-uri extrase din analiza datelor procesate de aceste tool-uri. In nici un caz, un audit SEO tehnic nu echivaleaza cu o diagnosticare automata a unor probleme elementare.

#3. Cum verifici campania de linkbuilding

Dincolo de interventiile la nivel de website (din punct de vedere tehnic si de continut), pentru succesul unei campanii SEO este necesar un profil de linkuri sanatos. De multe ori, acest proces poate incepe prin eliminarea unor linkuri existente, atat prin stergerea lor efectiva, cat si prin formularea unei solicitari de disavow catre Google. Daca agentia SEO propune acest lucru, solicitati o explicatie punctuala pentru fiecare link in cauza, precum si o etapizare a procesului, astfel incat riscul unui impact negativ major sa fie minimizat.

In rapoartele periodice cu privire la activitatea de linkbuilding trebuie sa verificati in primul rand daca linkurile obtinute de agentie sunt integrate in mod natural/ nativ in context (de exemplu intr-un articol), sau sunt plasate in „Secondary Content”, adica in sidebar, footer, blogroll etc.

Al doilea aspect pe care il puteti verifica, pentru a intelege modul de lucru al agentiei SEO, este evolutia profilului de linkuri, redata in instrumente precum Google Search Console, Majestic, Moz sau Ahrefs. Pentru ultimele trei aveti nevoie de conturi platite, astfel incat sa obtineti acces la setul complet de date. Aici puteti observa, spre exemplu, daca numarul de linkuri creste intr-un ritm nenatural, lucru care poate atrage o penalizare Google.

Tot prin intermediul unor unelte precum Majestic sau Ahrefs puteti identifica profilul de ancore, adica acele cuvinte cheie pe care sunt plasate linkurile. Spre exemplu, daca doriti optimizarea unui magazin online de fashion si ati setat un obiectiv de crestere a pozitiei sintagmei „rochii de seara”, este posibil ca furnizorul SEO sa realizeze un profilul de ancore mult prea concentrat in aceasta directie, care desi poate sa aduca rezultate bune pe termen scurt, mai devreme sau mai tarziu o sa atraga o penalizare din partea Google.

Un profil de ancore corect trebuie sa prezinte o distributie proportionala a sintagmelor de tip exact/ partial match si a celor de tip brand (nume companie, url) sau neutru (click aici, etc). Nu exista o reteta universal aplicabila, insa cea mai buna proportie este data de obicei de industria in care se lucreaza, adica se poate afla prin analiza SEO a competitiei. La nivel calitativ, exista trei elemente principale pe care trebuie sa le urmariti:

  • relevanta pe topic a site-urilor pe care sunt plasate linkurile;
  • indicatorii SEO ai domeniilor respective (Domain Authority, TrustFlow, etc);
  • inregistrarea de trafic pe site, prin intermediul acelor linkuri.

#4. Concluzii

Verificarea activitatii unei agentii SEO este posibila, pana la un anumit nivel, fara cunostinte tehnice sau foarte specializate de SEO. Este nevoie insa de mult timp locat in aceasta directie si un serios efort de documentare.

Perioada critica intr-o campanie SEO este in primele 3 luni de la inceputul colaborarii. Acest timp este prea scurt pentru a se observa o evolutie pozitiva majora a campaniei, insa suficient de lung pentru a afecta in mod negativ site-ul, daca se fac lucruri incorecte din punct de vedere SEO. Dupa aceasta perioda, in mod normal, evolutia capaniei este vizibila, in cazul in care se face o monitorizare SEO corecta.

Teoretic, de la acest punct beneficiarul trebuie sa fie interesat doar de aceste rapoarte, adica de efectul campaniei SEO, nu de actiunile efective care se realizeaza in cadrul acesteia. Exista insa cazuri in care, dintr-o setare incorecta a obiectivelor (in special atunci cand se pune un accent deosebit pe anumite cuvinte cheie) este posibil ca rezutatele bune sa fie de fapt bazate pe actiuni riscante.

Cea mai buna metoda prin care puteti verifica activitatea agentiei SEO, atat in prima parte a colaborarii si si ulterior, este sa va implicati activ in campanie. Dincolo de rapoartele lunare, solicitati intalniri periodice in care sa va fie explicate lucrurile si exprimati in mod clar ce nu va este suficient de clar.

O colaborare de tipul „eu va dau bani, voi faceti SEO, nu ma intereseaza decat rezultatele” nu va functiona pe termen lung.

Bineinteles, va puteti raporta si la reputatia pe care o are in piata respectivul furnizor, element pe care l-am detaliat in articolul despre modul in care puteti sa comparati mai multe oferte SEO.

Data articol: 22 mai 2016

Peste 850 de companii își multiplică profitul cu noi

Hai să discutăm despre proiectul tău!

Formular contact

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.