Cum faci meta descrierile semi-automat pentru un site de 1.000+ pagini?

Sa zicem ca ai un site de 1.000+ pagini. Cum faci meta descrierile? Ai mai multe optiuni:

#1: Sa nu faci deloc meta descrieri.

Poate parea paradoxal asta, dar decât sa le faci pe principiul “Sa preiau automat primele 160 de caractere din textul din pagina”, e de preferat sa nu le faci deloc.

#2: Sa le faci manual.

Pentru site-uri cu pâna în 1.000 de pagini, poate fi OK. Daca depaseste asta, în general, nu mai e OK. Gasiti un ghid bun despre meta descrieri pe site-ul Moz, Meta Description | Moz, si tot acolo un articol despre noile lungimi-standard pentru meta descrieri, How Long Should Your Meta Description Be? (2018 Edition) – Moz. Câteva criterii pentru o meta descriere buna (am scris mai multe aici):

  • Sa te incite sa faci click.
  • Sa nu fie duplicat.
  • Sa nu contina caractere speciale (de preferat, fara diacritice, sau ghilimele duble “).
  • Sa nu fie întesate de cuvinte cheie, acestea sa existe, dar nu excesiv.
  • Sa, fie în general, între 110/120 si 160 de caractere, desi situatii mai recente au sugerat ca Google testeaza si variante în care meta descrierilor le este alocat mai mult spatiu, de vazut unul din linkurile de la începutul articolului pe tema asta.

#3: Sa le faci automat – cum?

Aici intervine articolul de fata.

Fa o cercetare pe Google AdWords, în România si alte tari, pentru fraze, în limba româna si nu numai, legate de business-ul tau. Te poate ajuta acest tool sa cauti în reclame Google AdWords. Joaca-te cu termenii, testeaza si cuvinte de tipul “pret” sau “cumpar” în cautari, verifica cât mai multe piete. Mergi si pe pagina 2 de rezultate. Desigur, tool-ul functioneaza doar daca dezactivezi un eventual AdBlock activat în browser, anterior. Nu te îndemn sa copiezi, dar vei avea probabil surse de inspiratie bogate.

Fa 3 sau 4 grupuri de cuvinte cheie. În fiecare grup de cuvinte cheie poti avea fraze care nu se întâlnesc în celelalte grupuri. Spre exemplu, un grup de cuvinte cheie poate contine fraze legate de livrarea produselor, garantie, politica de retur si de ce te face unic. Un alt grup de cuvinte cheie poate sa se refere la discount-uri, preturi, suportul clienti, comunitate si de ce revin clientii la tine în site. În fine, un grup de cuvinte cheie poate contine îndemnuri la actiune de a intra pe site, îndemnuri de a cumpara, îndemnuri de a se informa mai mult.

Retine ca într-o enumerare se retine de obicei primul, si, într-o masura mai mica, ultimul element din lista. Asadar, pune în grupul final lucruri care sunt importante. Vom folosi în meta descrieri titlul produsului pentru grupul initial. E bine ca aceste grupuri sa aiba cât mai multi termeni (15-20, ca minimum, dar pot fi si mult mai multi). Daca ai multi termeni, scade probabilitatea de a genera meta descrieri duplicat în site. E de preferat ca în cadrul aceluiasi grup lungimea textelor sa fie similara. Cele trei grupuri de texte trebuie sa aiba un numar de valori diferite unul de altul.

Faci un algoritm pentru generarea semi-automata a meta descrierilor. Genereaza un numar de forma unui cod hash (hash code, un programator ar trebui sa înteleaga asta) pentru fiecare URL. Apoi împarte, pe rând, acest numar la fiecare din lungimile grupurilor de cuvinte de mai sus. O sa obtii 3 valori. Ia din cele 3 grupuri fix itemii care corespund numarului de ordine obtinut prin împartire.

Exemplu: ai 3 grupuri de cuvinte (const string array grup_1_texte = [ “Livrare in 2 zile lucratoare”, “Livrare in 48 de ore lucratuare”, “Comanda azi si livram in maximum 2 zile”, “Comanda azi si vom livra in 2 zile”, “Garantie 14 zile”, “Poti returna produsul oricand in primele 2 saptamani”, “Retur produse fara intrebari suplimentare”, “Singurul magazin online care …” … etc. ]; // ca mentiune, e de preferat ca lungimea textelor sa fie cât mai similara, nu am respectat asta; e un vector de tip constanta care contine toate elementele din primul grup const string array grup_2_texte = [etc., etc.]; // fara “dubluri” cu grupul 1, fara texte care ar suna ciudat daca ar fi puse în plus fata de grupul 1; const string array grup_3_texte = [etc., etc.]; // fara “dubluri” cu grupul 1 si 2 de texte).

Calculezi o valoare ASCII, sa zicem ca obtii 347. Împrati numarul 347 la numarul de elemente din primul, al doilea si al treilea grup, si obtii 3 valori. Meta descrierea finala devine: [nume pagina curenta, conform URL-ului] [brand site] [text din grup 1] [text din grup 2] [text din grup 3].

Am detaliat algoritmul aici: Meta description tag for large web sites – Olivian.ro – by Olivian Breda si aici: Ai un magazin online de dimensiuni mari, peste 1.000 de produse? Cum faci meta descrierile semi-automat? | ECOMpedia.

Ca observatie, folosesc hasul si nu fac un simplu Random, pentru ca daca algoritmul va rula de mai multe ori pe acelasi URL, va genera valori distincte prin Random, pe când artificiul folosit de mine face sa fie aceeasi valoare de fiecare data. Algoritmul descris de mine are avantajul ca veti avea niste descrieri cu o probabilitate mare de a fi unice, vor fi incitante, vor atrage clickuri, si vor putea fi actualizate usor.

Va sfatuiesc sa faceti grupuri de cuvinte cât mai mari, pentru a creste probabilitatea de a face meta descrierile unice. Principala “buba” a algoritmului meu e probabilitatea de a genera continut duplicat, dar consider ca pentru niste grupuri mari din care sa se aleaga meta descrierile, probabilitatea respectiva e redusa. În opinia mea, solutia e mult superioara variantei de a genera meta descrierile din primele 160 de caractere din descrierile unui produs.

Despre autor: Olivian Breda este freelancer cu 11 ani de experienta in digital marketing. Are expertiza in SEO (optimizare pentru motoarele de cautare), UX (eXperienta Utilizatorilor) si WordPress. Cofondator al lumeaseoppc.ro (o serie de evenimente pe tema SEO si PPC) si al cetd.ro (carte de branding personal adresata medicilor).