fbpx

Canibalizarea SEO a cuvintelor cheie. Diagnostic, consecinte si 12 modalitati de rezolvare.

La DWF, ne confruntam zilnic cu probleme de canibalizare SEO, in site-urile pentru care gestionam campanii de optimizare pentru cresterea traficului organic. Discutam de situatii in care rankeaza pagini de produs in loc de categorii, pagini de categorie in loc de filtre, articole de blog in loc de produse etc. In aceste cazuri, este esential pentru progresul campania SEO sa identificam problemele si sa le rezolvam cat mai rapid.

Colegii nostrii in laboratorul de experimente DWF Labs, au dezvoltat un proces care estimam ca o sa ne aduca o economie de 200 ore de munca / luna, pe care specialistii SEO din agentie le au acum la dispozitie pentru alte interventii in campaniile active.

Iata ce vei citi in acest articol:

#Ce este canibalizarea SEO a cuvintelor cheie si a landing page-urilor?

Canibalizarea cuvintelor cheie este o problema SEO ce apare atunci cand mai multe pagini vizeaza aceleasi cuvinte cheie. Practic, mai multe pagini din site “concureaza” intre ele pentru o pozitie in rezultatele Google, pentru aceleasi cuvinte. Din acest motiv, vizibilitatea site-ului in motorul de cautare va fi influentata in mod negativ.

Targetand aceleasi cuvinte cheie pe pagini multiple al unui site web, “dezorientam” motorul de cautare, care nu mai stie prin ce pagina dorim sa raspundem la respectiva intentie de cautare. In astfel de cazuri, Google va fi fortat sa aleaga singur cea mai buna varianta, iar aceasta s-ar putea sa nu fie pagina pe care ne-o dorim noi.

Aceasta este o situatie raspandita pe scara larga. Din analizele efectuate in cadrul DWF, am observat ca majoritatea site-urilor au intre 18% si 42% din pagini efectate de aceasta problema. In acest articol vom explica si modul in care puteti sa diagnosticati scorul de canibalizare SEO din site-ul dvs si cum puteti rezolva cazurile de canibalizare SEO.

#Consecintele canibalizarii, la nivel SEO si User Experience

Aceasta situatie are un impact negativ nu doar la nivel de vizibilitate a site-ului in rezultatele organice Google (SEO) ci si din perspectiva experientei utilizatorului:

  • Scaderea ratei de conversie: Atunci cand pentru o cautare nu apare in Google pagina potrivita (de exemplu, un produs in loc de pagina de categorie), chiar daca vizitatorul ajunge pe site, el nu are parte de o experienta optima. Acelasi lucru se poate intampla si atunci cand pentru o cautare comerciala, site-ul raspunde cu un articol de blog.
  • Diluarea profilului de linkuri: Un factor de ranking important pentru Google in prezent este calitatea profilului de linkuri, pe care o pagin il are. Astfel, daca in cadrul site-ului nostru avem mai multe pagini pe acelasi topic, fiecare cu propriul profil de linkuri, rezultatul final este mai slab decat atunci cand toate linkurile s-ar concentra catre landing page-ul corect.
  • Slabirea relevanei linkurilor interne si a ancorelor: Incercand sa facem referire catre atat de multe pagini diferite, dar cu acelasi subiect, nu vom putea sa concentram valoarea ancorelor interne catre cea mai buna varianta.
  • Calitatea redusa a continutului: Ganditi-va ce se va intampla cu calitatea continutului dvs. atunci cand veti scrie diverse articole si descrieri asupra aceleiasi teme in mod repetat. Google recompenseaza website-urile cu continut organizat, calitativ si folositor publicului tinta, iar daca totul este un haos, atunci nu veti mai aparea pe locul mult dorit.
  • Scaderea generala de trafic organic, ca urmare a Update-ului Google din iunie 2019, referitor la limitarea numarului de pagini diferite din acelasi site, car epot aparea simultan in rezultatele organice Google.

#Identificarea cazurilor de canibalizare SEO

Google Analytics si Google Search Console, principalele instrumente Google din care putem extrage date relevante SEO, nu ofera in mod direct un raport cu aceste probleme. Mai precis, nu gasim o centralizare a cuvintelor pentru care apar in rezultatele Google mai multe pagini diferite.

In Google Search Console poti accesa aceasta informatie, insa doar individual, prin click pe fiecare query in parte si apoi pe tabul “Pages”. Procesul este insa unul dificil si ineficient, prin prisma faptului ca poti avea zeci de mii de cuvinte cheie disponibile, fiind necesara verificarea manuala a fiecaruia dintre ele. In plus, Google Search Console ofera informatii in interfata web doar pentru 1,000 de cuvinte cheie.

In Google Analytics, limitarea este chiar mai mare. Presupunand ca aveti conturile conectate, astfel incat sa puteti accesa datele despre interogari (din Google Search Console) in Google Analytics, sistemul de filtrare din acest instrument nu permite concatenarea celor doua dimensiuni, astfel incat sa obtinem un raport relevant.

#Solutia DWF: scorul de canibalizare SEO

La DWF, ne confruntam zilnic cu probleme de canibalizare SEO, in site-urile pentru care gestionam campanii de optimizare pentru cresterea traficului organic. Discutam de situatii in care rankeaza pagini de produs in loc de categorii, pagini de categorie in loc de filtre, articole de blog in loc de produse etc. In aceste cazuri, este esential pentru progresul campania SEO sa identificam problemele si sa le rezolvam cat mai rapid.

Pentru aplicarea unui tratament, este insa mai intai nevoie de un diagnostic corect. Astfel, am dezvoltat un algoritm prin intermediul caruia putem analiza rapid orice site, pentru a afla scorul de canibalizare SEO, adica procentul de cuvinte cheie (expresii relevante) care sunt afectate de aceasta problema. Spre exemplu, in cazul pe care il vom prezenta in acest articol, scorul de canibalizare SEO este 16.07%:

Pentru o acuratete cat mai buna a acestei evaluari, am eliminat expresiile de tip brand, adica acele sintagme de tip navigational, care denota o cunoastere prealabila a brandului nostru de catre vizitator. De obicei, pe astfel de cautari tind sa rankeze mai multe pagini din cadrul site-ului, motiv pentru care datele ar fi influentate in mod negativ.

Din tabelul de mai sus, generat de aplicatia de analiza DWF in cateva minute, aflam ca:

  • Exista 30,043 de cuvint cheie pentru care site-ul rankeaza in Google cu un singur landing page; ele NU sunt afectate de canibalizare SEO.
  • Aceste expresii reprezinta aproximativ 84% din totalul cuvintelor pe care site-ul a inregistrat trafic organic in perioada analizata.
  • Sunt 4,390 de cuvinte pentru care apar in rezultatele Google 2 pagini diferite; de la acest punct in jos, discutam de posibile probleme de canibalizare.
  • Numarul de cuvint cheie care sunt afectate de canibalizari masive (3 pagini sau mai multe) scade rapid, insa observam ca acestea cumuleaza un volum foarte mare de afisari.

In continuare, putem accesa lista efectiva a cuvintelor cheie afectate de canibalizare SEO, pentru fiecare nivel de intensitate. Spre exemplu, daca dorim sa vedem expresiile pentru care se canibalizeaza 5 pagini, obtinem lista de mai jos:

In tabelul obtinut, avem filtrate cuvintele cheie pentru care “se cearta” 5 landing page-uri diferite din site-ul nostru. Datele referitore la numarul de afisari, click-uri, CTR sau pozitia medie sunt agregate, pentru a reflecta totalul, respectiv media ponderata, pe fiecare dintre cele 5 pagini. Aceasat lista este in prezent imposibil de obtinut in Google Search Console sau in Google Analytics.

De la implementarea acestui mod de lucru in cadrul DWF, estimam o economie de 200 ore de munca / luna, pe care specialistii SEO din agentie le au acum la dispozitie pentru alte interventii in campaniile active.

Selectand oricare dintre aceste cuvinte, obtinem lista paginilor care se canibalizeaza, precum si datele de trafic aferente acestora. Aceasta lista se poate obtine si direct in Google Search Console, in ipoteza in care cunosteti expresia pentru care doriti generarea raportului.

Din tabel, observam ca:

  • numarul total de afisari este distribuit in mod semnificativ pe 4 din cele 5 landing page-uri;
  • niciuna dintre acestea nu atrage trafic (coloana “clicks”), chiar daca doua dintre ele se afla in prima pagina (pozitiile 2, respectiv 9), iar celelalte se afla in pagina a doua cu rezultate Google;
  • in canibalizare sunt 4 pagini de produs si o pagina de categorie (linia 4); pentru interogarea noastra, consideram ca cel mai potrivit rezultat ar fi pagina de categorie;
  • pagina de categorie are insa un numar redus de afisari si o pozitie medie slaba.

Intr-un alt exemplu, observam o tipologie diferita de situatie. In cazul interogarii “chiuveta bucatarie”, pe acelasi site avem un caz de canibalizare intre 5 pagini: categoria, o subcategorie, homepage-ul, un articol de blog si o alta subcategorie:

In acest context, niciuna dintre pagini nu reuseste sa inregistreze o pozitie buna in rezultatele Google, desi, pagina de categorie este foarte relevanta pentru aceasta interogare, are continut de calitate si un profil de linkuri foarte bun. In astfel de situatii se impun o serie de masuri la nivel de site, pentru redirectionarea autoritatii SEO spre pagina corecta.

Doriti un audit gratuit pentru identificarea scorului de canibalizare SEO si a problemelor de canibalizare SEO in site-ul dvs? Puteti sa folositi in mod gratuit modelul nostru de analiza, disponibil la aceasta adresa. In document exista instructiuni pentru setarea lui. Este de mentionat insa ca preluarea datelor din Google Search Console necesita un cont de Supermetrics.

Instrumentul intern de auditare canibalizari SEO DWF este imbunatatit periodic, insa actualizarile nu se aplica in mod automat catre documentul oferit public in acest material. O alta solutie pentru identificarea problemelor de canibalizare este detaliata in acest articol. Abordarea este similara, insa autorii au preferat Google Data Studio pentru procesarea datelor.

#Remedierea problemelor de canibalizare SEO

Rezolvarea problemelor de canibalizare SEO presupune nu de putine ori luarea unor decizii dure, precum blocarea de la indexare a unor pagini. In alte cazuri solutiile sunt mai simple, fiind necesara doar o imbogatire a continutului in pagina principala sau o clarificare a arhitecturii interne de linkuri la nivelul site-ului. In fiecare caz in parte, specialistul SEO decide insa care este abordarea optima.

Masuri care se pot lua pentru adresarea canibalizarii SEO a cuvintelor chieie si a landing page-urilor:

  • reorganizarea structurii de categorii si subcategorii a site-ului;
  • implementarea corecta a sistemului de filtrare (la magazine online);
  • auditarea blogului, pentru gestionarea articolelor ce canibalizeaza paginile de tip tranzactional;
  • rescrierea, stergerea sau comasarea articolelor de blog care adreseaza intentii de cautare similare;
  • canonicalizarea corecta a paginilor in site;
  • rescriere meta data (title & description) si headlines, in paginile afectate, pentru a reflecta mai bine intentia de cautare targetata prin respectivul landing page;
  • implementarea de redirectionari, acolo unde acest lucru este necesar;
  • dezvoltarea continutului in paginile de categorie, daca se canibalizeaza cu pagini de produs;
  • evaluarea profilului de linkuri si comasarea autoritatii catre landing page-ul principal;
  • analiza profilului de ancore pentru backlinks, pentru a identifica situatii de utilizare a aceleiasi ancore pentru pentru mai multe landing page-uri;
  • monitorizarea constanta a situatiilor de canibalizare din site si comparatia acestora cu perioada anterioara (activitate recurenta in campaniile SEO DWF);
  • optimizarea arhitecturii interne de linkuri (diagnostic cu ScreamingFrog).

Pentru o analiza gratuita a canibalizarilor in site, ne puteti contacta pe adresele de e-mail din sectiunea de contat, sau puteti utiliza instrumentul de auditare construit de DWF, pus la dispozitie in mod gratuit, in acest articol.