Cum alegi intre doua (sau mai multe) oferte SEO?

Alegerea a unui furnizor de servicii SEO pentru compania/ website-ul dvs. este o decizie extrem de importanta. Ales in mod corect, acest partener de business va contribui la cresterea afacerii pe care o administrati, in timp ce o alegere neinspirata la acest nivel se va traduce prin timp si oportunitati pierdute, sau poate avea consecinte grave la nivel de business.

Acest articol prezinta o metodologie pe care o puteti utiliza in alegerea unui furnizor de servicii SEO. Bineinteles, ca orice metodologie, reflecta un mod de gandire, care este posibil sa nu rezoneze in totalitate cu fiecare dintre cititori. Va indemnam insa la parcurgerea acestui material si la postarea in comanetarii a  lucrurilor ce vi se par relevante pentru situatia proprie.

Pasul 1: Realizare unei liste cu potentiali furnizori de SEO

Pentru a putea face o alegere, in primul rand este esential este sa cunoastem optiunile. Cercetarea pietei este deosebit de importanta, fiind punctul de plecare al intregului demers. De cele mai multe ori, acestei faze i se aloca insa cel mai putin timp, practica fiind de tipul “contactez toate agentiile din prima pagina Google”. Bineinteles, este normal sa folositi Google pentru a cauta o companie al carui obiect de activitate este chiar buna pozitionare intr-un motor de cautare.

Totusi, pentru a face o alegere corecta, aveti in vedere urmatoarele aspecte atunci cand realizati lista cu furnizorii de servicii SEO pe care doriti sa-i contactati:

  1. Folositi mai multe combinatii de cuvinte cheie, atunci cand cautati pe Google (de exemplu: “optimizare seo”, “agentie seo”, “promovare seo”, “servicii seo” etc.) si realizati o lista cu furnizorii de servicii SEO pe care ii identificati in primele doua pagini;
  2. Identificati evenimente dedicate industriei de SEO si online marketing (precum Lumea SEO PPC, SEM Days, SEO Hot Seat etc.) si urmariti agentiile prezente in cadrul acestor evenimente sau din partea carora vin speakeri;
  3. Cautati pe Google articole sau eBook-uri dedicate unor probleme concrete de SEO si observati daca anumite agentii ofera in mod constant astfel de materiale (pe blogul firmei sau in alte contexte);
  4. Accesati comunitati SEO, precum forumul SEOpedia sau sectiunea de SEO din cadrul Ecompedia.ro si observati ce furnizori de servicii SEO sunt activi in aceste zone.

In realizare listei de furnizori SEO pe care doriti sa-i contactati pentru o propunere, este bine sa tineti cont si de aspecte precum: modul in care fiecare se prezinta in propriul website; ce referinte exista pe Internet despre acea companie; firma are sau nu experienta in domeniu (portofoliu de clienti); compania are un birou accesibil, unde puteti cunoaste echipa; etc.

Pentru anumite persoane, activitatea descrisa in aceasta etapa poate parea lipsita de importanta, in conditiile in care, pana la urma, este “gratis” sa ceri o oferta si cel mai bine este ca ofertele sa fie cat mai numeroase sa ai de unde sa alegi. Aceasta atitudine este insa complet gresita, din cel putin 2 motive principale:

  1. Timp/ Bani: Cu cat contactati un numar mai mare de furnizori, cu atat aveti de alocat un timp mai mare pentru a le raspunde la emailuri sau intrebari telefonice, pentru intalniri si prezentari; in tot acest timp, activitatile dvs. curente pot fi neglijate;
  2. Confidentialitate: pentru realizarea unei propuneri SEO serioase, furnizorul va avea nevoie de acces la date sensibile despre site-ul dvs., precum Google Analytics sau Google Search Console; chiar si cu un NDA semnat, este bine sa va ganditi de doua ori inainte de a oferii acces oricui la aceste informatii;

Pasul 2: Mod de solicitare oferta SEO

Dupa stabilirea agentiilor pe care doriti sa le contactati pentru solicitarea unei propuneri SEO, este momentul in care trebuie sa faceti efectiv acest lucru. Daca selectia a fost realizata corect, probabil aveti acum nu mai mult de 3-4 furnizori cu care v-ar placea sa lucrati pe SEO pentru site-ul dvs. Bineinteles, alegerea finala se va face prin compararea ofertelor pe care le primiti, insa aceasta etapa o vom dezvolta in capitolul urmator.

In primul rand, este bine sa stabiliti pe plan intern ce doriti/ ce asteptari aveti de la o campanie de SEO, dincolo de clasicul “mai multi clienti”. Acesta este in mod clar scopul final, insa in atingerea lui campania de SEO reprezinta o componenta, iar evaluarea acesteia trebuie sa se face pe criterii care depind in mod direct de ea. Spre exemplu, un obiectiv SEO ce contribuie la cresterea cifrei de afaceri este atragerea unui volum de N vizitatori din Google, pe canalul organic search non-brand (o agentie SEO care se respecta va poate ajuta in definirea unui obiectiv SEO realist).

De asemenea, este bine sa aveti clar un buget pe care il puteti aloca pentru campania de SEO (preferabil gandit pe un an de zile), pentru ca de el depinde foarte tare strategia pe care o agentie SEO v-o poate propune. Comunicarea transparenta a acestui buget catre agentiile de la care solicitati o oferta asigura un numitor comun ce va face mult mai usoara comparatia ulterioara a ofertelor.

Practic, intr-o campanie de SEO focusul este sa obtineti maxim pentru un buget disponibil, nu sa economisiti x Euro alegand cea mai ieftina propunere.

Foarte important: in realizarea unei propuneri SEO documentata, este necesar accesul la anumite date statistice ale site-ului, disponibile in Google Analytics si Google Search Console. Pentru detalii despre modul in care DWF foloseste aceste informatii, consultati acest articol: 12 motive pentru care trebuie sa ceri o propunere de SEO la DWF. Asadar, cand solicitati o oferta SEO, asigurati-va ca:

  1. Aveti un obiectiv concret si realist pentru campania de SEO, pe care il comunicati;
  2. Specificati agentiei SEO un buget la care sa se raporteze in realizarea ofertei;
  3. Permiteti agentiei accesul la datele din Google Analytics si Search Console;
  4. Transmiteti agentiei care va sunt competitorii principali;
  5. Indicati domeniile principale de interes pe care doriti sa atrageti trafic;
  6. Aveti disponibilitatea de a participa la o intalnire, pentru a vi se prezenta propunerile;
  7. Acceptati ca in campania SEO este necesara o implicare activa din partea dvs.

Pasul 3: Criterii de comparatie oferte SEO

In acest punct ofertele SEO pe care le-ati solicitat sunt pregatite si trebuie sa luati o decizie. Cel mai bine este sa insistati pentru o intalnire cu fiecare agentie in parte, in cadrul careia aceasta sa-si prezinte propunerea. In mod normal, o agentie SEO care a lucrat serios la o astfel de propunere va accepta cu greu sa o trimita pur si simplu pe e-mail, ci va dori sa v-o prezinte si sa o explice.

Pentru alegerea unei oferte SEO, va sugeram sa aveti in vedere urmatoarele aspecte (elemente precum experienta agentiei sau portofoliul de clienti nu fac parte din aceasta lista, pentru ca au reprezentat deja criterii de selectie a agentiilor de la care ati solicitat oferta SEO):

  1. Asigurat-va ca agentia intelege business-ului dvs. si obiectivul pe care il aveti;
  2. Propunerea include un obiectiv SEO clar si masurabil, asumat contractual;
  3. Va sunt expuse transparent costurile campaniei SEO (in ce se investeste bugetul);
  4. Agentia va comunica strategia de optimizare SEO (si mai ales modul in care obtine linkuri);
  5. Specialistii care se vor ocupa de optimizarea site-ului au solide cunostine SEO tehnice;
  6. Metodele de optimizare pe care le propune agentia SEO nu va pun site-ul in pericol;
  7. Puteti avea intalniri periodice cu un specialist SEO, pentru a discuta progresul campaniei;
  8. Contractul permite rezilierea in orice moment a campaniei, daca nu sunteti multumit;
  9. Clarificati ce se intampla in cazul in care nu se obtin rezultatele promise la timp;
  10. Intuitia dvs. personala (ce echipa va transmite incredere).

Cand comparati doua sau mai multe oferte SEO, nu alegeti in mod automat pe aceea care promite cele mai mari obiective, cu cele mai mici costuri. Costul unei campanii SEO este infuentat de foarte multi factori, pe care este bine sa-i intelegeti, astfel incat sa luati o decizie corecta.

Daca este nevoie, este recomandat sa va puteti consulta cu o persoana de incredere, care are cunostite in domeniu, astfel incat sa puteti intelege corect si complet diferentele tehnice intre propuneri.

Spre exemplu, o componenta importanta o reprezinta uneltele folosite intr-o campanie SEO pentru identificarea problemelor si a masurarii rezultatelor. In cazul in care agentia foloseste instrumente premium, ce ofera precizie si calitate a informatiilor, cu siguranta acest lucru se va reflecta in pret. Pentru ca o cmapanie SEO sa produca efecte vizibile la nivel de trafic, pozitii sau vizibilitate in Google, este nevoie de timp.

Cu toate acestea, va puteti da seama chiar si dupa primele doua luni daca relatia pe care o aveti cu agentia de SEO este benefica sau nu, daca primiti valoare adaugata reala sau nu. Acesta este insa subiectul unui alt articol de blog. Care sunt criteriile dupa care alegeti in prezent o oferta pentru servicii SEO?