fbpx

Cronica SEO – septembrie, 2019: Google Core Update & Rater Guidelines Update

Luna septembrie a fost deosebit de activa din punct de vedere SEO, domeniul fiind marcat de mai multe evenimente importante. Google a confirmat un nou update de tip Core, a actualizat documentatia destinata evaluatorilor umani care verifica manual calitatea site-urilor si a lansat optiuni noi in Google Searh Console.

Din punct de vedere al impactului acestor modificari in rezultatele Google din Romania, luna septembrie a fost destul de agitata, echipa DWF inregistrand variatii majore de vizibilitate SEO pe numeroase industrii. Ca al fiecare update de tip Core, este extrem de dificil (Google spune ca este imposibil) de stabilit “despre ce a fost acest update”.

Coreland informatii SEO de la cele 400+ site-uri la care avem acces, din instrumentele SEO pe care le folosim, precum si de pe site-urile de specialitate pe care le urmarim, specialistii SEO din cadrul DWF sunt permanent in cautarea acelor lucruri care fac diferenta, pentru atingerea obiectivelor SEO pe care le avem agreate in campaniile de care ne ocupam.

In Cronica SEO DWF, consemnam cele mai relevante noutati SEO din luna anterioara, astfel incat sa venim in ajutorul celor care doresc sa fie la curent cu evolutia industriei, insa nu au timpul necesar sa monitorizeze toate anunturile si update-urile Google. Ca de fiecare data insa, va invitam sa mentionati lucruri pe care considerati ca le-am trecut cu vederea, in comentarii sau pe pagina DWF de facebook.

#1) Nou update Google de tip Core

Pe 24 septembrie, Google a anuntat ca va publica un nou update de tip Core, la nivel international. Mesajul a fost publicat pe twitter. Conform completarilor ulterioare din partea reprezentantilor Google, propagarea update-ului pe toate proprietatile Google dureaza cateva zile. Conform graficului de mai sus, in Romania modificarile s-au manifestat cel mai vizibil in zilele de 26, 27 si 28 septembrie.

Tinand cont ca Google a mentionat faptul ca va anunta update-urile majore in prealabil, iar acest update a fost unul anuntat, putem considera ca modificarile pe care le aduce in algoritmul de ranking sunt semnificative. Ca de fiecare data insa, Google insista pe faptul ca nu exista “greseli” punctuale, pe care acest update le adreseaza si care, odata corectate, ar duce la recuperarea vizibilitatii site-urilor afectate in mod negativ.

Pe forumul WebmasterWorld este un thread dedicat acestui update, in care sunt postate zilnic observatii din partea specialistilor SEO de pe tot mapamondul. La DWF, monitorizam aceste discutii, primind alerte atunci cand sunt publicate mesaje ce mentioneaza impactul update-ului pe piata din Romania.

#2) Update Google pentru identificarea versiunii originale a unui material

Pe 12 septembrie, Google a publicat un articol in care confirma anumite update-uri la algoritmul de ranking, ce au ca obiectiv identificarea mai precisa a “original reporting”, in special atunci cand este vorba despre o stire. Desi mentioneaza ca este preferata in continuare versiunea “cea mai recenta, mai completa”, a unei stiri, Google subliniaza ca acest update va creste vizibilitatea versiunii originale a unei stiri, in forma in care a fost publicata initial:

While we typically show the latest and most comprehensive version of a story in news results, we’ve made changes to our products globally to highlight articles that we identify as significant original reporting. Such articles may stay in a highly visible position longer. This prominence allows users to view the original reporting while also looking at more recent articles alongside it.

Aceasta modificare de optica a Google are potentialul de a influenta in mod semnificativ vizibilitatea SEO a site-urilor de tip publishing (stiri, televiziuni, site-uri de continut).

#3) Update la datele structurate pentru afisarea recenziilor in rezultatele Google

Google a lansat un update cu privire la modul in care afiseaza datele structurate despre recenzii in pagina cu rezultate. Articolul oficial subliniaza faptul ca acest tip de rezultate vor fi generate in continuare doar pentru anumite tipuri de date structurate:

Articolul face si precizari cu privire la ceea ce considera “self-reviewing”, interesant fiind ca abordari ce ar parea conforme, sunt indicate in mod contrar de Google. De exemplu: “What if I’m using a third-party widget to display reviews about my business? Google Search won’t display review snippets for those pages. Embedding a third-party widget is seen as controlling the process of linking reviews.”

In contextul acestui anunt, MozCast a identificat o scadere semnificativa a procentului de interogari pe care apar recenzii (aprox. 10%), ceea ce reprezinta o oportunitate SEO, pentru site-urile care depun efortul de a le implementa conform noilor recomandari Google:

#4) Parametrii noi pentru linkuri: rel=”sponsored” si rel=”ugc”

Pe 10 septembrie, Google a anuntat introducerea a doua noi atribute pentru linkuri: rel=”sponsored” si rel=”ugc”. Acest update vine la mai bine de 15 ani dupa rel=”nofollow”, care a modificat in mod fundamental industria SEO. In mod simplificat, cele doua noui atribute au urmatoarele destinatii:

  • rel=”sponsored” – este menit sa semnaleze linkurile obtinute in baza unei relatii de sponsorizare, contra unei sume de bani, sau ca parte dintr-un contract comercial;
  • rel=”ugc” – a fost gandit pentru semnalarea linkurilor adaugate de utilizatori (UGC este un acronim pentru “user generated content”); spre exemplu, linkurile din comentariile unui articol de blog sau de pe un forum;
  • rel=”nofollow” – proprietarul site-ului adauga acel link in mod constient pe site, pentru ca este relevant in contextul respectiv, insa nu doreste sa trnasmita un semnal de raking catre Google.

In materialul Google sunt clarificate o serie de situatii, printr-o sectiune de intrebari frecvente, la care Google formuleaza raspunsuri precise (conform propriilor standarde). In esenta, desi mentioneaza ca ar fi bine ca aceste atribute sa fie folosite, Google subliniaza ca ele sunt interpretate doar ca “indicii”, algoritmul fiind cel care decide in final in ca clasa de linkuri va incadra o anumita legatura.

Moz a publicat un infografic, in care rezuma aceste modificari.

#5) Update la nivelul Google Search Quality Rating Guidelines – noutati pentru site-urile YMYL

Google a actualizat fisierul destinat evaluatorilor umani, care fac parte din programul companiei de verificare manuala a site-urilor, pentru stabilirea calitatii acestora. Rezultatele acestui demers nu afecteaza in mod direct site-urile evaluate, insa Google foloseste aceste date pentru imbunatatirea constanta a algoritmului de ranking.

Cel mai recent update de acest fel a fost pe 16 mai, diferentele pe care le-a adus fata de versiunea anterioara a ghidului (20 iulie, 2018) fiind evidentiate in acest articol de pe blogul DWF: Google Search Quality Rating Guidelines Update – 16 mai, 2019. Versiunea actuala a documentului este disponibila aici, iar principalele modificari fata de varianta anterioara sunt detaliate in aceste articole:

Un accent deosebit s-a pus (ca si in versiunea anterioara) pe site-urile de tip YMYL (financiar si medical). De asemenea, “paginile” au fost inlocuite cu “topics” in limbajul documentului, ceea ce denota progresul Google catre intelegerea informatiei in mod holistic, la nivel de topic, nu doar de pagina.

#6) Meta taguri noi, pentru un control mai bun al modului de afisare in SERP

Google a lansat noi optiuni, prin care proprietarii de site-uri pot exercita un control mai precis asupra modului in care continutul lor este afisat in pagina cu reuzltate Google. Articolul postat pe blogul oficial Google ofera indicatii tehnice de implementare, precum si detalii despre evaluarea impactului, in Google Search Console.

Modificarile nu vor avea un impact la nivel de ranking, insa pot genera un CTR organic mai bun, ceea ce se concretizeaza in mai mult trafic relevant pe site.

#7) Modificarea dimensiunii la care Google afiseaza titlurile in SERP

Conform RankRanger, numarul mediu de caractere afisate de Google in SERP pentru titlul paginilor a scazut semnificativ in luna septembrie, cu aproximativ 10% (5 caractere). Astfel, desi titlul este un element foarte dinamic, pe care Google il poate rescrie de multe ori, la nivel general se pare ca exista o tendinta a motorului de cautare spre afisarea unor titluri mai scurte:

Daca acest lucru se confirma, ar putea fi oportuna o regandire a modului in care sunt construite titlurile paginilor web, astfel incat sa ne asiguram ca elementele importante raman totusi vizibile. Oricum, ca si bune practici generale, cuvintele reprezentative pentru o pagina trebuie sa fie asezate in partea de inceput a titlului.

#8) Date mai proaspete in Google Search Console

Google a anuntat ca datele disponibile in Search Console vor avea o intarziere de o zi, o imbunatatire binevenita fata de situatia actuala, in care treceau uneori 3-4 zile pana la actualizarea datelor in acest instrument. Astfel, putem identifica mult mai rapid impactul pe care anumite modificari il au in vizibilitatea SEO a unui site.

La conturile GSC pe careavem acces, observam deja aceste actualizari:

#9) Google Search News sau buletinul de stiri pentru specialistii SEO

John Mueller este gazda unei noi serii video din partea Google, intitutala Google Search News. Primul clip din serie are aproximativ 5 minute si este sub forma unui buletin de stiri, in care reprezentantul Google anunta noutati, exemplificand cu imagini relevante, acolo unde este necesar.

In acest episod, sunt abordate urmatoarele subiecte:

  • Update-uri recente la Google Search Console;
  • Noutatile legate de rel=”nofollow”, rel=”sponsored” si rel=”ugc”;
  • Modificarile ce privesc afisarea recenziilor in SERP;
  • Noile meta-taguri pentru controlul afisarii in SERP;
  • Cele mai recente conferinte Google pentru webmasteri.

 

#10) Adio, old GSC.

Vechea interfata Google Search Console a fost retrasa in mod oficial de Google, pe 9 septembrie. Majoritatea optiunilor care nu apucasera sa fie migrate in noua interfata au fost transferate “pe repede inainte”, fiind acum accesibile din noua aplicatie, insa pastrand pe alocuri vechile stiluri.

Daca ti-a placut Conica SEO de luna asta, asteptam un Like pe Facebook. In cazul in care consideri ca ne-a scapat ceva important, lasa un comentariu. Nu ne suparam.

O luna usoara!