fbpx

Cronica SEO, octombrie 2019: BERT Update si alte noutati SEO

 

Cel mai titrat update Google din ultimele luni a fost lansat pe 25 octombrie. Cunoscut in industrie ca “BERT”, update-ul afecteaza peste 10% din cautarile efectuate pe Google, conform comunicatului oficial al companiei. Algoritmul a fost prezentat drept cel mai important update Google din ultimii 5 ani si unul dintre cele mai importante din intreaga istorie a companiei: “…representing the biggest leap forward in the past five years, and one of the biggest leaps forward in the history of Search”.

#Ce inseamna Google BERT Update?

BERT este un acronim, de la “Bidirectional Encoder Representations from Transformers”. Simplu spus, acest algoritm are ca obiectiv intelegerea mai corecta a sensului pe care cuvintele de legatura il confera unei interogari si implicit afisarea unui set de rezultate mai relevant, in relatie cu respectiva intentie. Conform Google, update-ul este capabil sa aplice lucrurile invatate pe limba engleza la interogarile formulate in alte limbi.

BERT nu este o noutate pentru lumea SEO, Google oferind informatii despre acest algoritm de tip AI inca de anul trecut. Tehnic, este vorba despre o retea neuronala, construita pentru proiecte de tip NLP (natural language processing), astfel incat sa deduca relatii intre concepte, pe baza cautarilor Google.

Ca la fiecare update, Google subliniaza ca nu exista lucruri “tehnice” pe care un site le poate face astfel incat sa “optimizeze” pentru BERT. De asemenea, un site afectat de acest update nu isi va recapata vizibilitate SEO in urma unor astfel de interventii.

Solutia consta in reevaluarea modului in care continutul afectat raspunde intentiilor de cautare din spatele interogarilor (cuvintelor cheie) folosite de oameni. Astfel, printr-o analiza onesta a expresiilor pentru care un anumit continut nu mai rankeaza, se pot formula directii noi de redactare, astfel incat la respectivele intentii sa fie oferit un raspuns cat mai relevant.

Pana la acest moment, nu am sesizat un impact major al acestui update Google in Romania. Observatia este confirmata si de instrumente de monitorizare SERP, precum CognitiveSEO. Cu toate acestea, ne asteptam ca efectul BERT sa fie vizibil gradual si in tara noastra, in special pe cautarile de fip informational.

Alte noutati SEO relevante si update-uri Google in noiembrie, 2019:

#1. Google Site Kit plugin, disponibil pentru site-urile WordPress.

Disponibil in mod gratuit sub forma unul plugin pentru platforma WordPress, Site Kit este un instrument prin care proprietarii de site-uri construite pe WordPress pot accesa direct in panoul de administrare informatii din Google Search Console, Analytics, AdSense, PageSpeed Insights, Tag Manager si Google Optimize. Avantajul major pe care il aduce acest plugin este ca permite accesarea rapida a datelor din mai multe instrumente Google, intr-o zona familiara utilizatorilor de WordPress.

#2. Raport nou dedicat optimizare video, disponibil in Search Console.

Google a anuntat un raport nou, dedicat identificarii problemelor legate de integrare clipuri video in paginile unui site. Statisticile sunt disponibile in Google Search Console > Enhancements > Videos. In plus, video-urile apar acum si in Performance Report, cel mai des folosit raport fin GSC, pentru intelegerea intentiilor de cautare.

Tot in relatie cu acest raport, Google a inceput sa transmita notificari catre webmasteri, in care le sunt comunicate erori de integrare video in pagini. Mai multe sfaturi pentru optimizare continut video, gasiti in aceasta pagina cu resurse Google, sau in articole din blogul DWF: Cum sa-ti optimizezi filmuletele de pe site si de pe Youtube.

#3. Stop indexare continut de tip flash.

Desi perioada site-urilor construite in flash a apus acum mai bine de 10 ani, Google a anuntat luna aceasta in mod oficial ca intrerupe indexarea acestui tip de continut. Inca din 2017, Microsoft anuntase ca Internet Explorer nu va mai afisa in mod implicit continut Flash, in vreme ce Chrome sau Firefox blocasera deja acest format de mai multa vreme.

Desi majoritatea site-urilor nu vor fi afectate de acest lucru, iar sansele sa aveti continut flash in site sunt reduse, va recomandam sa verificati totusi acest lucru cu dezvoltatorul site-ului dvs., in special daca aveti o versiune de site ce nu a mai fost actualizata in ultimii 7-8 ani.

#4. Nu exista un scor EAT pentru site-urile de tip YMYL.

In cadrul PubCon, inginerul Google, Garry Illyes, a subliniat ca algoritmul motorului de cautare nu calculeaza un scort pentru EAT in ceea ce priveste site-urile de tip YMYL. Aceasta ipoteaza a aparut in urma folosirii acestor concepte in Google Search Quality Rating Guidelines. Astfel, instrumentele care afirma ca pot calcula acest indicator, nu au o baza reala.

In continuare, este important ca un site sa emita semnale care ii confirma Expertiza, Autoritatea si Increderea (thrustwortiness), in special daca adreseaza subiecte care tin de zona medicala sau de financiar. Detalii despre aceste concepte in articolul DWF dedicat update-ului de Google Search Quality Rating Guidelines din 16 mai, 2019.

#5. Optimizare pentru cautari vocale & Google Assistant.

Google poate utiliza datele structurate dintr-un site (Schema.org) pentru a formula raspunsuri la cautarile vocale ale utilizatorilor, prin intermediul Google Assistant. Acest lucru devin din ce in ce mai important, pe masura ce ponderea cautarilor vocale creste, la nivel mondial. In mesajul postat pe contul de twitter al Google se face trimitere catre o sectiune cu documentatie dedicata acestui tip de implementari.

#6. Traficul atras pe un link nu este factor de ranking si nu influenteaza autoritatea SEO transferata de acel link.

Contul oficial de twitter “Google pentru webmasteri” a raspuns in mod lipsit de echivoc unei intrebari directe, adresata de un specialist SEO. Intrebarea in cauza este ca scaderea numarului de vizite pe care un site il primeste printr-un anumit backlink duce la diminuarea importantei pe care acel link o are in algoritmul de ranking. Mai mult, specialistul SEO intreaba daca este oportuna adaugarea unui astfel de link in fisierul de disavow.

La ambele intrebari, Google raspunde in mod negativ.

O idee similara a fost subliniata si de John Mueller in urma cu aproximativ 2 ani, cand a spus ca linkurile provenite de pe pagini cu trafic mare nu au in mod automat o autoritate SEO mai buna.

In campaniile de link building DWF, obtinem exclusiv linkuri contextuale, integrate natural in articole de tip informational, redactate de specialistii nostri in conformitate cu intentiile de cautare ale publicului tinta. Acest lucru, conexat cu autoritatea foarte mare a domeniilor in care obtinem aceste linkuri, duce la imbunatatirea semnificativa a vizibilitatii in rezultatele Google, pentru site-urile din portofoliul agentiei noastre.

Pentru mai multe detalii despre modul in care specialistii SEO DWF construiesc o strategie de link building, ne puteti contacta, folosind informatiile de pe site DWF. In mod exceptional, pana la finalul anului 2019, oferim in mod gratuit o analiza a profilului de linkuri existent si o strategie de link building, tuturor celor care ne vor contacta in urma acestui articol.

#7. Site Speed Report in Google Search Console

Desi lansat pe 4 noiembrie, am considerat oportun sa integram in acest review si update-ul legat de afisarea informatiilor despre viteza site-ului, in Google Search Console. Practic, Google afiseaza date cu privire la timpul de incarcare pentru fiecare pagina din site, grupadu-le pe segmente in functie de viteza: Slow, Moderate, Fast.

Vizualizarea datelor se poate face in mod separat, pentru desktop si mobil. Raportul este disponibil in sectiunea Enhancements > Speed (experimental).

#8. Serie video despre SEO pentru incepatori, de la Google

Pe blocul oficial Google pentru webmasteri, a fost anuntata o noua serie de clipuri video, dedicate incepatorilor. Episodul 1 se concentreaza pe explicarea modului de functionare al Google Search, dar si pe interventii simple la site, precum modificarea unei meta-descrieri. De asemenea, Google incurajeaza folosirea acestor clipuri de catre agentii, pentru a le explica anumite informatii clientilor cu care interactioneaza, sau juniorilor aflati in programe de formare profesionala.

Daca ati aflat ceva nou din acest articol, sau considerati utila seria de materiale publicate in Cronica SEO, ne bucuram foarte mult. Stim cat de aglomerat este insa internetul, astfel incat este foarte posibil ca acest articol sa nu fie observat de toti cei carora le-ar fi de ajutor. Daca aveti un prieten care lucreaza in domeniul SEO, ii puteti trimite acest link – va aprecia.

In cazul in care consideri ca ne-a scapat ceva important, lasa un comentariu. Nu ne suparam.

O luna usoara!