Cronica SEO martie – aprilie, 2020: SEO in vremea COVID-ului si Update-uri Google
Efectele pandemiei de Covid-19 ne afecteaza pe toti. Situatia a impus modificari majore de comportament, atat la nivel individual, cat si social. Mediul de business nu a scapat nici el neafectat. „Online-ul” si modul in care oamenii „consuma” (folosesc) Internetul, se modifical si el. Obiceiurile de cumparare sau de plata, la fel.
Acest articol nu este insa despre Coronavirus, ci despre SEO. Este parte din Cronica SEO, aceasta serie de articole lunare, pe care le publicam de peste 4 ani, pentru a sintetiza cele mai relevante noutati si update-uri din acest domeniu. Din pacate, pentru luna martie nu am reusit sa publicam Cronica la timp, motiv pentru care acest material va include si noutatile din acea luna.
Inainte de a intra in punctele din Cronica SEO, doresc sa profit de ocazie pentru a adresa un set de multumiri sincere catre:
1) Intreaga echipa DWF
In lunile martie si aprilie, colegii mei eu depus un efort fantastic, impus de acest context. A fost nevoie de reevaluarea tuturor celor 150+ campanii SEO gestionate de agentie, pentru adaptare de la modificarile de interes ale oamenilor (volumele de cautari) din timpul pandemiei.
De asemenea, pentru ca o parte semnificativa din clientii DWF au pus sub semnul intrebarii oportunitatea continuarii campaiei SEO, colegii mei s-au straduit sa arate fiecaruia care sunt oportunitatile din aceasta perioada, in functie de domeniul in care activeaza, care sunt beneficiile continuarii campaniei, dar si ce implicatii are stoparea ei.
De asemenea, colegii mei au refacut complet peste 50% din strategiile campaniilor din portofoliul agentiei. Acest lucru a fost necesar pentru a le adapta la modificarile de buget, modificari care au variat de la scaderi cu 50%, pana la dublarea sau chiar triplarea resurselor investite de anumiti clienti.
2) Clientii DWF
Ultimele 2 saptamani din martie si primele 2 saptamani din aprilie au fost de foc. Multa incertitudine, balbaieli la nivel politic, ezitarea luarii unor masuri de sprijin pentru mediul de business – toate acestea au reprezentat motive de panica pentru multe business-uri. Reflexul multor branduri a fost de conservare a lichiditailor, prin stoparea, amanarea sau diminuarea cheltuielilor. Nici SEO nu a scapat de acest lucru.
Astfel, am „pierdut” in aceasat perioada clienti care ne-au fost alaturi de peste 5 ani. Evident, discutam aici de branduri aflate in cele mai afectate domenii, precum Turism sau HoReCa. Stim ca trec prim momente extrem de dificile si am incercat sa le fim alaturi, cum am putut: mentinerea unor sisteme SEO active, oferirea de update-uri SEO sau insight-uri, chiar daca bugetu a fost redus la zero.
Avem si clienti care au ales sa fie alaturi de noi in aceasta perioada, chiar daca, sunt convins ca asta a insemnat pentru multi „un pariu”, un vot de incredere, acordat cu speranta ca lucrurile vor reintra pe fagasul normal in curand. Sunt oameni care au rezistat panicii, care aleg sa priveasca spre viitor cu optimism si care au vazut in SEO o investitie pe termen lung in business-ul lor, nu un cost operational.
Tuturor, deopotriva, le multumim. Am invatat multe lucruri de business de la acesti oameni in ultimele 2 luni. Cu unii dintre ei am avut lungi discutii la telefon, nu pentru a renegocia bugete, ci pentru a discuta deschis despre business, abordari, idei, oportunitati etc. Ma bucur ca am avut aceasta sansa.
3) Partenerii DWF
Last but not least, multumesc partenerilor DWF – acei oameni si acele companii care ne ajuta sa de derulam activitatea, sa ne atingem obiectivele asumate si sa ne extindem orizontul. Am sa mentionez aici doar cateva grupe de colaboratori:
- specialistii din domenii tehnice, cu ajutorul carora producem continut pe anumite subiecte;
- partenerii din reteaua de publisheri (lucram peste 400 de site-uri din Romania, pentru campaniile de link building prin native advertising);
- colegii din alte agentii din Romania, cu care comunicam periodic;
- cele 21 de agentii partenere DWF din Europa, cu care colaboram pentru schimb de experienta si servicii internationale de SEO;
- etc.
#Cronica SEO martie – aprilie, 2020
Continut
- #Cronica SEO martie – aprilie, 2020
- #1) Google va trece toate site-urile pe „mobile-first indexing”, pana in septembrie, 2020
- #2) Date structurate dedicate pentru anunturile legate de COVID-19
- #3) Recomandari Google pentru „punerea pe pauza” a unui magazin online
- #4) Prezentari oficiale Google, de la conferinta pentru webmasteri din 2019
- #5) Google ofera tracking pe modificarile documentatiei oficiale de Search (SEO)
- #6) Optiuni noi pentru locatii reprezentante auto multibrand, in Google My Business
- #7) Sfaturi Google pentru clinici medicale, de optimizare a prezentei in Maps si rezultatele locale
- #8) Google ofera listare gratuita in Google Shopping
- #9) Etichete noi pentru restauranet in Google My Business
- #10) Google extine Questions Hub in US
- #Google Core Update (start 4-5 mai, 2020)
#1) Google va trece toate site-urile pe „mobile-first indexing”, pana in septembrie, 2020
Anuntul oficial a venit din partea Google pe 5 martie, printr-o postare pe blogul pentru Webmasteri. Acest lucru nu este o surpriza, compania anuntand in mai multe randuri iminenta deciziei. Conform datelor Google, 70% din site-uri sunt deja indexate in acest mod.
In cadrul DWF, tinem cont de recomandarile Google pentru mobile-first indexing, atunci cand facem un audit tehnic SEO sau cand formulam recomandari pentru optimizarea paginilor.
Daca site-ul dvs. nu este inca adaptat pentru aceasta schimbare de paradigma in modul de functionare al index-ului Google, este foarte posibil ca pe parcursul urmatoarelor luni sau cel tarziu in septembrie, anul acesta, sa inregistreze scaderi masive de vizbilitate SEO, trafic organic si vanzari atrase prin acest canal de promovare.
Google recomanda utilizarea tehnologiei „responsive” pentru diferentierea modului de afisare a continutului intre desktop si mobil. Daca site-ul dvs. foloseste URL-uri dedicate pentru fiecare tip de sistem (ex: m.site.ro), Google avertizeaza ca pot exista probleme de indexare, in special la nivel de imagini (dar nu numai).
#2) Date structurate dedicate pentru anunturile legate de COVID-19
Google a publicat un set nou de date structurate, menite sa fie folosite pentru a evidentia anunturile unor institurii precum spitale, scoli dar si business-uri, ce fac referire la COVID-19. Documentatia oficiala include exemple de implementare si se aplica pentru auntarea unor elemente precum: modificari program de functionare, restrictii de calatorie, modificari de locatie evenimente (din offline in online), zone aflate in carantina etc.
Intr-o forma mai extinsa, Google ofera un set special de optiuni tuturor business-urilor pe perioada pandemiei, in cadrul Google My Business. Astfel, fiecare brand are posibilitatea de a-si actualiza programul de lucru, precum si de a comunica alte informatii relevante, aceste aspecte fiind disponibile instant in rezultatele locale Google si pe Google Maps.
Pentru mai multe detalii, precum si o diagnoza gratuia a modului in care brandul dvs. foloseste Google My Business, va invitam sa va inscrieti in aceasta campanie: DWF sprijină 10.000 de afaceri locale afectate de COVID-19. Pana in acest moment, sunt peste 2,000 de locatii inscrise in campania DWF.
#3) Recomandari Google pentru „punerea pe pauza” a unui magazin online
In contextul generat de coronavirus, magazine online din anumite domenii, dar si alte business-uri care ofera servicii online s-au vazut in imposibilitatea de a-si continua activitatea. Chiar si din feedback-ul primit de la clientii DWF, stim ca au fost probleme de aprovizionare (cu stocurile), probleme de livrabilitate (cu curierii), imposibilitatea de a gestiona comenzile din punct de evdere logistic (ex: depozite inchise) sau chiar scaderea efectiva a interesului clientilor pentru anumite tipuri de produse.
In acest context, sunt branduri care au dorit sa isi suspende temporar prezenta online, pentru a nu mai inregistra comenzi pe care nu le pot onora, lucru ce ar duce la o experienta negativa a clientilor in relatie cu brandul. In sprijinul acestor branduri, Google a publicat un set de recomandari punctuale, insotite de documentatia tehnica pentru implementare, astfel incat masura sa nu afecteze vizibilitatea site-ului din punct de vedere SEO.
In esenta, Google recomanda limitarea fuctionalitatilor din site, dublata de o comunicare transparenta catre clienti, in detrimentul „blocarii” complete a site-ului sau a accesului pe acesta. Spre exemplu, una din sugestiile Google este eliminarea temporara a butonului de „cumparare”, daca magazinul se afla in imposibilitatea de a-si onora comenzile. De asemenea, Google recomanda si actualizarea informatiilor despre disponibilitate produse, prin intermediul datelor structurate.
In campaniile SEO pe care le gestionam la DWF, nu a fost nevoie de implementarea unor astfel set de masuri.
#4) Prezentari oficiale Google, de la conferinta pentru webmasteri din 2019
Google a publicat inregistrari video pentru un numar de 8 prezentari, sustinute de inginerii sai la conferinta din noiembrie, 2019, dedicata unor subiecte de interes pentru zona de SEO.
Cu o singura exceptie, clipurile au pana in 10 minute, ceea ce le face relativ usor de urmarit. Subiectele atinse variaza de la adresarea problemelor de continut duplicat, optimizare meta data sau imagini, pana la puncte mai tehnice, precum crawl budget, viteza, configurare server hosting etc.
Speram sa vedem mai multe astfel de inregistrari in viitor, dat fiind ca participarea fizica la evenimentele Google din California nu este tocmai accesibila.
#5) Google ofera tracking pe modificarile documentatiei oficiale de Search (SEO)
Probabil cel mai important link din acest articol, pe care ar trebui sa-l salveze ca bookmark orice specialist SEO sau persoana ce are ca obiectiv imbunatatirea vizibilitatii unui site in rezultatele Google.
In aceasat pagina, Google afiseaza modificarile operate in documentatia tehnica relevanta pentru crawling si indexarea corecta a site-urilor in motorul sau de cautare. Aceste lucruri reprezinta premisele unui Ranking bun in top rezultate Google.
Spre exemplu, in luna aprilie au existat 12 astfel de modificari, iar in luna martie, 9. Desi atunci cand se fac interventii cu un impact potential la scara larga, de care sunt afectate multe site-uri, Google tinde sa anunte si separat acest lucru, monitorizarea atenta a acestei pagini poate ajuta la obtinerea unui avantaj competitiv din punct de vedere SEO. Practic, vezi ce schimba Google sau ce update-uri aduce, astfel incat sa poti profita din timp de oportunitatile aparute.
#6) Optiuni noi pentru locatii reprezentante auto multibrand, in Google My Business
Google a actualizat documentatia oficiala in care detaliaza optiunile disponibile pentru afisarea reprezentantelor auto (auto dealers) in Google My Business si implicit in Google Maps. Practic, noutatile sunt ca incepand cu luna aprilie, aceste business-uri au posibilitatea sa-si listeze separat fiecare brand auto pe care il reprezinta, precum si fiecare tip de serviciu, chiar daca toate sunt, in mod efectiv in aceeasi locatie fizica.
In cadrul departamentului DWF dedical „Local SEO”, ne bucuram cand sunt anuntate astfel de optiuni din doua motive:
- se confirma interesul Google pentru dezvoltarea produsului Google My Business si oferirea de rezultate locale cat mai relevante;
- ne pune la dispozitie mecanisme noi prin care putem creste vizibilitatea brandurilor pe care le optimizam, in rezultatele locale Google si in Google Maps.
#7) Sfaturi Google pentru clinici medicale, de optimizare a prezentei in Maps si rezultatele locale
Tot in sfera Google My Business, semanlam si publicarea unui set de recomandari oficiale pentru optimizarea profilurilor de Google My Business, apartinand unor branduri care ofera servicii medicale. Google indica cele mai importante elemente de definit in My Business pentru astfel de branduri, intr-un material de tip „ghid”, foarte practic si usor de urmarit / aplicat.
La fel ca un cazul reprezentantelor auto, Google face disponibile aceste optiuni suplimentare in contul de My Business in functie de categoriile in care locatia este clasificata.
Interesul Google pentru acuratetea informatiilor despre companii (datele din Google My Business) este atat de mare incat a folosit chiar si apeluri telefonice automate. Cu ajutorul acesora, un robot valideaza elemente precum orele de functionare, direct cu persoana de contact indicata pentru o anumita locatie. De asemenea, motorul de cautare a publicat si un ghid destinat companiilor, pentru utilizarea Google My Business in perioada pandemiei de COVID-19.
#8) Google ofera listare gratuita in Google Shopping
Pentru moment, optiunea este disponibila doar in US. Cu toate acestea, Google a anuntat ca lucreaza la extinerea functionalitatilor Google Shopping la nivel global, orizonul de timp estimat fiind spre finalul acestui an.
Ce inseamna acest lucru pentru magazinele online? O noua oportunitate de atragere trafic organic (fara plata per click) de tip tranzactional, prin listarea produselor intr-o sectiune dedicata Google. In acest sens, magazinele au nevoie sa-si deschida un cont de Merchant Center si sa incarce un feed de produse.
Specialistii SEO DWF studiaza deja optiunea, pentru a avea toate datele necesare utilizarii acestor functii, imediat ce ele devin disponibile in Romania.
#9) Etichete noi pentru restauranet in Google My Business
In cele doua luni pe care le acopera aceasta editie de Cronica SEO, avem foarte multe update-uri cu privire la Google My Business si optiunile disponibile in acest instrument.
Pentru restaurante, observam ca Google a implementat posibilitatea semnalarii faptului ca ofera preluarea comenzilor „la pachet” si livrarea la domiciliu. Astfel, prin confirmarea acestor optiuni in contul de Google My Business, restaurantul dvs. va fi insotit in rezultatele Google si in Google Maps de un indicator care sa evidentieze aceste lucruri.
#10) Google extine Questions Hub in US
Desi nu este inca o noutate relevanta pentru Romania, notam faptul ca Google extinde Questions Hub in Statele Unite, dupa ce sistemul a fost mai bine de 2 ani in Beta, pe piete precum India.
In esenta, sistemul este unul destinat creatorilor de continut (site-uri de publishing in special), prin care Google le comunica acestora subiectele pentru care are date ca nu exista inca un continut suficient de relevant. Pagina oficiala a programului este disponibila aici.
#Google Core Update (start 4-5 mai, 2020)
Cel mai recent update Google de tip Core. Desi s-a petrecut la inceputul lunii mai, l-am inclus in aceasta editie de Cronica SEO, pentru ca este un eveniment foarte important.
Pana in acest moment nu se cunosc foarte multe detalii asa ca, „atentie” la articolele de genul „Tot de trebuie sa stiti despre Core Update-ul Google din luna mai, 2020”. Fiind un update de tip „core”, Google nu a furnizat alte informatii, facand trimitere doar la vechile indicatii, asociate cu aceste update-uri (oferite in 2019).
Pentru Romania, CognitiveSEO semnalaeaza o anumita activitate in SERP, insa la nivel de trafic organic efectiv, pe site-urile monitorizate de noi, inca nu este vizibil un impact:
Ca de obicei, echipa DWF prioritizeaza in aceasat perioada analiza de impact asupra clientilor din portofoliu, pentru a identifica landing page-urile care au inregistrat cresteri, dar si pe cele cu scaderi. Pe baza acestor informatii, sunt formulate apoi seturi de recomandari punctuale, specifice fiecarui site, pentru adaptare la noul cadru setat de acest update.
Anterior, cele mai recente update-uri Google de acest tip (Core Update) au fost in ianuarie 2020, respectiv septembrie, 2019.