Cronica SEO ianuarie, 2020: Google Core Update si deduplicarea rezultatelor din featured snippets

Cronica SEO pentru luna ianurie, 2020, în direct din Bratislava. Aici, DWF participă la #SEOzraz, cel mai mare eveniment de SEO din Europa Centrala și de Est, alături de 400 pasionați de SEO, din 8 țări. Agenda evenimentului a fost postată într-un articol anterior, iar imediat ce obținem prezentările expuse, le vom publica pe blogul DWF, într-un material dedicat. Până atunci însă, puteți consulta prezentarea susținută de Mihai Vînătoru pe scena #SEOzraz – SEO in the Personalization Age.

#1. Main SEO event: Google Core Update

Luna ianuarie a fost destul de ”agitată” din punct de vedere SEO, fiind marcată de un nou update Google de tip Core. Anunțat oficial pe 13 ianuarie, update-ul s-a manifestat puternic în România, în zilele de 14-18 ianuarie, cu ”replici” pe tot parcursul lunii ianuarie:

Up mesaj postat pe twitter de Google în 16 ianuarie, confirmă faptul că update-ul poate necesita chiar și două săptămâni pentru a se propaga la nivel global, lucru care explică variațiile majore din zilele următoare (și chiar la începutul lunii februarie).

Ca la fiecare update de acest tip, Google a reluat precizările și sfaturile oferite în august, 2019. La acea dată, pe blogul oficial Google a fost publicat un articol dedicat acestei clase de update-uri. O analiză detaliată a materialului, precum și abordarea DWF în aceste situații, sunt disponibile în acest articol: Ce considera Google ca trebuie sa stim cu privire la update-urile de tip “Core”.

DWF va continua să NU opineze public pe marginea aspectelor vizate de update-urile Google tip Core, dată fiind conștientizarea complexității fenomenului, precum și a faptului că acest tip de discuții relativizează în mod semnificativ întreaga situație. Impactul asupra fiecărei campanii din portofoliul DWF este analizat în mod punctual, astfel încât să putem face intervențiile care se impun.

#2. Eliminarea din SERP a domeniilor ce apar și în featured snippets

Conform lui Danny Sullivan, reprezentant Google, motorul de căutare va înceta să mai afișeze în rezultate (cel puțin pe prima pagină) o pagină al cărei conținut a fost deja folosit pentru a genera ”featured snippet” (poziția 0) pentru o anumită interogare. Postat pe twitter în 22 ianuarie, mesajul este următorul:

If a web page listing is elevated into the featured snippet position, we no longer repeat the listing in the search results. This declutters the results & helps users locate relevant information more easily. Featured snippets count as one of the ten web page listings we show.

Implicațiile acestei decizii Google sunt pozitive pentru site-urile care NU beneficiau de acest feature (marea majoritatea), pentru că ”se eliberează” o poziție în organic SERP, pe care o pot astfel ocupa. Astfel, o pagină care ar fi stat pe poziția 11 înainte de acest update (prima poziție, în pagina 2), teoretic intră automat pe prima pagină, în condițiile în care pagina selectată pentru features snippet este eliminată de google din top 10.

Pentru site-urile care beneficiază deja de acest feature (Google a selectat conținutul lor pentru generarea răspunsurilor dinamice în SERP), pierderea de vizitatori unici este probabil nesemnificativă, pentru că oricum primesc majoritatea traficului unic prin intermediul featured snippet. De urmărit acest fenomen însă, pentru că este neclar ce se întâmplă cu un landing page eliminat pe acest considerent din prima pagină Google, dacă domeniul pierde selecția pentru featured snippet. Respectivul landing page revine automat la poziția inițială în SERPs?

De asemenea, landing page-urile eliminate pe acest considerent din prima pagină Google pot genera o scădere în instrumentele de tracking vizibilitate SEO, dat fiind că pagina efectiv nu mai apare în rezultatele clasice Google pentru setul respectiv de expresii cheie. Modificarea nu afectează însă datele din Google Search Console, care ”only log the topmost appearance of a URL as its position”.

#3. Feature nou în Google Search Console – Removals report

Google Search Console a primit un nou update în ianuarie: instrumentul Google oferă acum posibilitatea proprietarilor de site-uri de a elimina temporar anumite pagini din index. Detalii despre raport, precum și modul recomandat de utilizare sunt disponibile în articolul oficial de pe blogul Google pentru webmasteri.

Puteți accesa opțiunea în contul de Google Search Console > Index > Removals. Atenție, însă! Utilizarea incorectă a acestui instrument poate genera o dezindexare temporară masivă a site-ului, ceea ce va avea un impact semnificativ în traficul organic și în vânzările înregistrate prin acest canal. Dacă nu aveți o intenție clară pentru a opera în aceeastă secțiune a Google Search Console și nu înțelegeți implicațiile utilizării instrumentului, ar fi poate mai potrivit șă nu experimentați.

Raportul are trei secțiuni principale, fiecare dintre ele cu o destinație precisă:

  • Temporary removals. Paginile a căror eliminare din SERP este solicitată prin acest tool vor dispărea din rezultatele Google pentru aproximativ 6 luni și vor pierde cea mai recentă versiune de cache Google, până la următorul crawl.
  • Outdated content. Permite dezindexarea conținutului neactualizat din Google snippets (conținut care nu mai există în landing page).
  • SafeSearch filtering. Aici apar paginile din site-ul dvs. pe care utilizatori Google le-au raportat ca având conținut de tip adult. Este recomandat un review periodic al acestei secțiuni, astfel încât să puteți adresa eventualele situații neclare, înainte ca un review manual Google să penalizeze site-ul pe acest considerent.

#4. Google va elimina Data-Vocabulary în favoarea Schema, pe 6 aprilie, 2020

Pe 21 ianuarie, Google a anunțat că va sista suportul pentru datele structurate implementate prin sintaxa Data-Vocabulary (proprie Google) în favoarea standardului Schema.org (pe care îl respectă și restul motoarelor de căutare). Acest lucru urmează să intre în vigoare începând cu 6 aprilie, 2020, ceea ce oferă suficient timp proprietarilor de site-uri pentru a-și actualiza platformele.

Comunicatul Google menționează:

Starting April 6, 2020, Google will no longer support data-vocabulary.org structured data to enable rich results in Google Search. From January 20 until April 6, any data-vocabulary.org structured data on a web page will trigger a warning for the appropriate rich result type. After April 6, an error will be triggered.

La DWF, am inițiat un proces sistematic de verificare a campaniilor din portofoliu, imediat după anunțul Google. Obiectivul a fost acela de a identifica acest tip de implementări și de a le transmite clienților noștri recomandările necesare pentru corecție, în cel mai scurt timp posibil. Din cele 142 campanii SEO active, am găsit 28 de site-uri, care foloseau tehnologia veche, pentru care Google a anunțat renunțarea la suport.

Persoanele de contact aferente au fost anunțate, fiindu-le comunicate și detaliile de implementare pentru sintaxa agreată de Google. De asemenea, am setat o alertă în sistemele interne de monitorizare SEO DWF, astfel încât să verificăm din nou aceste site-uri, înainte ca Google să facă modificarea, pentru a vedea dacă au implementat sau nu recomandările sugerate.

#5. Modificări semnificative în documentația privitoare la mobile-first indexing

Google a anunțat pe twitter realizarea unor ”modificări semnificative” în documentația privitoare la ”mobile-first indexing”. La o analiză mai atentă, observăm însă că modificările vizează în special site-urile care încă mai folosesc URL-uri separate pentru versiunile de desktop și mobil (ex: m.domeniu.ro). Site-urile care folosesc URL-uri diferite, nu au o problemă în mod automat, doar că trebuie să fie atente la mai mulți parametri.

Site-urile care livrează conținut de tip Responsive nu sunt vizate de aceste modificări.

Documentația face referire acum în mod special la calitatea imaginilor (se doresc imagini cu rezoluție bună, însă optimiate din punct de vedere al dimensiunii fișierului). De asemenea, resursele necesare pentru afișarea corectă și completă a paginilor de mobil (JS, CSS etc.) trebui să fie accesibil pentru Googlebot, lucru specificat până acum în mod repetat pe zona de desktop.

Specialiștii SEO DWF încă studiază modificările din documentație, pentru a actualiza în consecință fiecare strategie SEO din portofoliul agenției.

#6. Video Google despre optimizarea imaginilor, pentru ranking în Google Images

Pe 20 ianuarie, John Mueller a publicat un nou video din seria #AskGoogleWebmasters, dedicat optimizării imaginilor, pentru un ranking cât mai bun în secțiunea Google dedicată acestui tip de căutări. Clipul are doar 1 minut și 37 de secunde, astfel încât nu vă așteptați la un set exhaustiv de recomandări pentru optimizarea imginilor 🙂

#7. Update-uri Google pentru zona de Local SEO – GMB

Google investește un efort considerabil pentru a furniza cele mai relevante rezultate utilizatorilor săi, motiv pentru care pune un accent deosebit pe componenta ”locală”. Știm deja că locația în care ești influențează în mod semnificativ rezultatele afișate pentru aceleași interogări.

În România, ca peste și în restul piețelor pe care Google activează, profilurile de Google My Business au o vizibilitate din ce în ce mai mare la căutările cu intenție locală. Apar astfel noi oportunități pentru branduri, de a câștiga vizibilitate în fața unei audiențe relevante, la momentul potrivit.

În luna ianuarie, 2020, Google a realizat o serie de update-uri sau acțiuni pe această direcție, dintre care menționăm:

  • Un val de suspendări care au vizat profiluri false de Google My Business, în SUA. Acest lucru denotă determinarea Google de a păstra acest loc cât mai ”curat” și relevant.
  • Google a lansat ”My Business Provider”, un program prin care invită organizații cu acces la companii locale (ca de exemplu, Camere de Comerț), să preia partea de validare conturi GMB, astfel încât acest proces să fie mult mai rapid. Mișcarea sugerează un efort al Google de a ajunge la mai multe business-uri, precum și de a facilita o integrare mai rapidă în sistemul My Business.
  • Au fost semnalate teste multiple Google, concentrate pe modul afisării imașinilor de pe profilul de Google My Business, în rezultatele organice Google. Pare să fie vizată o integrare mai bună cu SERP-ul clasic.
  • DWF a actualizat sistemul de preluare date pentru profilurile de Google My Business, conform celui mai recent update de API pe această zonă. Astfel, avem din nou acces la datele relevante de vizibilitate, trafic, comentarii, apeluri telefonice și restul acțiunilor din Google My Business.

#8. Google Shopping Ads… dar cu rezultate organice?

Google a prezentat ”un nou mod de a găsi haine, pantofi și altele în Search”. Sub acest titlu enigmatic, articolul postat pe blogul oficial Google, ne este arătat un mod foarte dinamic și vizual de rafinare a căutărilor pe anumite tipuri de produse, în rezultatele organice fiind afișate imagini reprezentative pentru acest lucru.

Spre exemplu, o căutare pentru ”jachetă ploaie” va putea integra direct în rezultatele organice Google anumite sugestii de filtrare, precum jachetă ploaie pentru femei, pentru bărbați”, de la brand X, din material Y etc. În demonstrație se pot observa și produse, afișate direct în rezultatele organice Google într-un mod similar Shopping Ads, doar că selectate pe criterii de relevanță / SEO.

Extinderea acestui sistem va genera în mod cert oportunități noi pentru creșterea vizibilității brandurilor (în special a magazinelor online) în rezultatele organice Google, fiind însă probabil necesară o schimbare de abordare în strategiile clasice de SEO.

#9. Google scoate serviciul Dataset Search din versiunea beta

Deși nu este o noutate strict legată de SEO la prima vedere, acest fapt reprezintă o veste bună nu doar pentru cercetători sau pasionații de statistică, ci și pentru specialiștii SEO aflați în căutarea unor idei pentru campanii de link building creative sau pentru surse de calitate în redactarea de conținut.

Prezentarea serviciului este disponibilă aici, accesul fiind gratuit.


Sperăm că ați găsit utilă această ediție din Cronica SEO. Ca de fiecare dată, ne puteți comunica prin email sau lăsând un comentariu la acest articol, dacă sunt lucruri pe care considerați că ar fi fost potrivit să le includem în acest review. Like & Share = Love

Până la următoarea cronică SEO, spor la optimizare!

Data articol: 12 februarie 2020

Peste 850 de companii își multiplică profitul cu noi

Hai să discutăm despre proiectul tău!

Formular contact

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.