Cronica SEO august, 2019

Conform traditiei DWF, publicam recenzia lunara dedicata celor mai importante noutati SEO si anunturi relevante Google din luna anterioara – august, 2019. Materialul face parte din Cronica SEO, serie inceputa inca din luna ianuarie, 2016.

Usoara intarziere de luna aceasta a fost cauzata de perioada super-aglomerata prin care trecem in cadrul DWF: participarea la Brighton SEO (cel mai mare eveniment de profil din Europa), conferinta CEARC 6 de la Cluj Napoca, intalnirea membrilor Blue Alliance din Croatia, pregatirea strategiilor SEO pentru Q4 si multe altele. Astfel, fara alte intarzieri, iata care sunt, in perspectiva DWF, principlele noutati SEO din august, 2019:

#1) Posibile update-uri Google la inceput si la sfarsit de luna

Conform instrumentelor de monitorizare volatilitate SERP, in jurul datei de 1 august si la finalul lunii anterioare s-au manifestat mai multe modificari la nivelul primelor doua pagini cu rezultate Google, ceea ce sugereaza update-uri de algoritm. Cu toate acestea, Google nu a confirmat oficial nici o modificare semnificativa.

Sistemele de tracking DWF (in care urmarim zilnic evolutia celor peste 150,000 cuvinte cheie din campaniile SEO active) nu indica update-uri de algoritm Google in aceasta perioada.

Pentru a identifica in mod corect daca site-ul dvs. a fost influentat in aceasta perioada, nu este suficient sa urmariti traficul organic pe care acesta il primeste din Google. O monitorizare SEO relevanta necesita calcularea zilnica a Scorului de Visibilitate SEO pe care site-ul il are, astfel incat sa puteti identifica fluctuatiile de ranking si sa izolati cauzele acestora.

#2) Google avertizeaza site-urile care permit generarea de continut pe subdomenii, din partea utilizatorilor

Prin intermediul unui mesaj postat pe contul de twitter Google pentru webmasteri, motorul de cautare atrage atentia site-urilor care gazduiesc subdomenii folosite de utilizatori pentru continut propriu. Mai exact, este vorba despre strategia prin care un site genereaza subdomenii (ex: nume.site.ro), in care le permite utilizatorilor sa posteze continut propriu.

In mod traditional, subdomeniile erau percepute de Google drept site-uri de sine statatoare si evaluate in mod complet independent de domeniul principal. Acest lucru era menit sa reduca impactul pe care un astfel de subdomeniu l-ar putea avea asupra vizibilitatii SEO a site-ului principal, in contextul in care existau numerosi furnizori de „free hosting” pe web, care ofereau oamenilor posibilitatea de a-si crea un site propriu, gratuit, pe subdomeniul lor.

Evident, in timp, metoda a fost folosita din ce in ce mai multe pentru SPAM. Mesajul Google pare sa indice o modificare de perspectiva din partea motorului de cautare, ce impune mai multa responsabilitate site-urilor, in a controla continutul de pe propriile subdomenii.

Ca si pana acum, recomandarea DWF este de a pastra blogul unui site in cadrul domeniului principal, adica „pe folder” (de forma site.ro/blog), nu pe subdomeniu. De asemenea, recomandam o verificare a propriului site cu tools precum DNSdumpster.com, care identifica subdomeniile existente pe orice site.

#3) Googlebot foloseste ultima versiune de Chrome pentru crawling si indexare: Chrome 76

Asa cum am scris si in trecut pe blogul DWF, in luna mai, Google a facut un pas major, asumandu-si faptul ca Googlebot, „robotelul” care identifica paginile web si le indexeaza, va rula permanent pe ultima versiune de browser Chrome, adica va fi „evergreen”. Prin comparatie, pana la acel moment, Googlebot era actualizat separat, ruland versiuni mai vechi de engine.

Ce inseamna acest lucru? Simplu spus, daca un site functioneaza corect pe ultima versiune de Google Chrome acum, este foarte posibil ca Google sa fie capabil, de asemenea, sa-l indexeze. In trecut, tehnologii mai noi de Javascript, care functionau in browser pentru utilizatori, nu erau insa suportate de versiunea de Chrome folosita de Google pentru brawling si indexare.

Foarte important: problema nu se pune astazi daca Google poate sau nu poate sa indexeze o pagina, construita cu o anumita tehnologie (presupunand ca nu exista o directiva de blocare, in robots.txt sau meta robots). Ideea este „cu ce cost” se face crawling-ul si indexare. Mai multe despre conceptul de crawl budget in articolul dedicat de pe blogul DWF – Ce inseamna Crawl Budget pentru Google?

De asemenea, Google a anuntat pe blogul oficial pentru webmasteri faptul ca versiunea evergreen de Googlebot este disponibila si pe instrumentele sale de testare, precum Google Mobile Friendly Test, Rich Results Test, PageSpeed Insights, AMP Test, Structurated Data Testing Tools si altele.

#4) Datele structurate & traficul pe site nu sunt factori in algoritmul de ranking

Informatie reconfirmata de John Mueller, intr-un thread pe reddit. Cu toate acestea, inginerul Google recomanda implementarea lor, ca mijloc prin care Google poate intelege mai repede si mai precis continutul unei pagini. Un efect secundar poate sa fie imbunatatirea modului de afisare in SERP, ceea ce are de obicei un impact pozitiv la nivel de CTR: mai multe vizite pe site, chiar daca site-ul ramane pe acelasi loc in Google.

La BrightonSEO s-a pus foarte mult accent pe utilizarea datelor structurate in site-uri, obiectivul fiind acela de a clarifica „entitatile” la care pagina face referire, precum si atributele acestora sau relatiile dintre ele. Mai multe despre insight-urile descoperite acolo, in articolul dedicat participarii DWF la eveniment.

Cu privire la traficul site-ului ca factor de ranking, avem o clarificare chiar de pe contul oficial de twitter Google pentru webmasteri: „No, traffic to a website isn’t a ranking factor. If you’re starting to get relevant traffic & users love your site, that’s a good start though!”. Pe marginea acestui topic au existat mai multe speculatii si teorii ale conspiratiei. Faptul ca mesajul este postat chiar pe contul oficial Google este un lucru neobisnuit.

#5) Continutul medical, verificat de doctori, trebuie semnalat cat mai clar in site

John Mueller a indicat o serie de actiuni concrete prin care un site poate semnala faptul ca textele dintr-o anumita pagina sunt verificate de un doctor, o persoana cu expertiza medicala. In acest sens, cele mai importante lucruri sunt:

  • in pagina trebuie sa existe o scurta prezentare a persoanei (Author Bio);
  • link spre pagina de profil a acelei persoane, in care sa se regaseasca o descriere cat mai ampla a expertizei pe care o are;
  • daca persoana are o pagina de Wikipedia, este bine sa includem un link direct catre respectivul URL, astfel incat sa intarim asocierea intre cele doua entitati;
  • orice alte elemente grafice sau de tip text, menite sa intareasca increderea unui om in respectiva informatie.

In acelasi context, amintim si lansarea celei mai recente versiuni de Google Quality Rater Guidelines, in care se regasesc multe informatii relevante pentru optimizarea site-urilor cu continut medical. Mai multe detalii in curand, pe blogul DWF.

#6) Implementarea Instagram images in site poate duce la dezindexarea paginilor.

Acelasi John Mueller a avertizat cu privire la faptul ca modul in care Instagram genereaza codul pentru integrarea imaginilor postate in cadrul retelei sale pe un alt site, poate duce in unele cazuri la dezindexarea tuturor imaginilor din paginile in care acestea au fost integrate. Fenomenul apare pentru ca sistemul Instagram genereaza un „meta robots” cu valoarea „noimageindex, noarchive”, care se insereaza automat in headerul paginilor.

Discutie este disponibila pe twitter. Daca aveti pe site imagini preluate automat din Instagram, recomandam verificarea existentei acestui tag html in ele, precum si vizibilitatea pe care o au imaginile dvs. in rezultatele Google Images.

#7) Google a lansat Question Hub: intrebari de la utilizatori, direct in pagina de rezultate

Momentan disponibil doar in anumite regiuni (India, Indonezia si Nigeria), instrumentul isi propune sa colecteze intrebari de la utilizatori, direct in pagina cu rezultate Google. Astfel, sunt identificate subiecte pentru care continutul existent este insuficient de bine dezvoltat, este de slaba calitate sau pentru care chiar nu exista continut.

Conform Google, insight-urile generate din aceste date for fi publice, astfel incat cei care doresc sa dezvolte continut relevant pentru intrebarile oamenilor, sa o poata face pe propriile site-uri. Pagina oficiala a proiectului este disponibila aici: Question Hub – Google. Pentru moment, nu este clar daca la informatii au acces doar anumiti publisheri.

Dintr-o anumita perspectiva, aceasta initiativa Google poate fi vazuta ca o amenintare la adresa site-urilor de tip Q&A si a forumurilor de discutii, care reprezinta in prezent destinatiile favorite pentru utilizator, cand nu gaseste o informatie suficient de buna despre un topic. Practic, prin acest serviciu, intrebarea se va putea adresa direct in pagina cu rezultate Google. In forma actuala, dezavantajul este acela ca utilizatorul nu este notificat atunci cand apare un raspuns la intrebarea sa, cu se intampla pe forumuri sau in site-urile de tip Q&A.

#8) Experimente la nivel vizual in rezultatele Google

Pe parcursul lunii august, Google a facut mai multe experimente in ceea ce priveste diferite elemente din interfata motorului de cautare. In functie de rezultatele obtinute, este posibil ca in viitor sa vedem in mod implicit unele dintre aceste modificari:

  • buton de „play”, direct in rezultatele Google pentru podcast-uri;
  • afisarea favicon-ului si a URL-ului aferent rezultatelor de cautare deasupra titlului, nu sub el;
  • scroll infinit in rezultatele Google; adio „pagina 2”?
  • variatii la modul de afisare a rezultatelor directe (answer box), oferite de Google pentru diferite tipuri de interogari.

#9) Update optiuni disponibile in Google My Business pentru anumite domenii

Google My Business este un instrument prin care orice brand are posibilitatea de a furniza direct catre Google, intr-un format structurat, informatii despre sine in general, precum si despre produsele sau serviciile pe care le ofera. In acest sens, periodic, asistam la update-uri in interfata GMB, prin intermediul carora brandurile pot spune mai multe lucruri relevante despre ele.

Recent, in conturile de Google My Business ale unor branduri care ofera servicii de instalatii, turism, gradinite, avocatura etc., au aparut optiuni specifice, prin care se pot indica mai precis serviciile oferite. Pentru moment, acestea nu sunt vizibile pentru branduri din Romania, insa ne putem astepta ca ele sa devina disponibile in curand.

La DWF, punem un accent deosebit pe optimizarea site-urilor pentru Local SEO, ca urmare a insight-urilor pe care le-am colectat din analiza a peste 800 de locatii la care avem acces. Practic, in ultimii ani am asistat la o crestere constanta a vizibilitatii acestui tip de rezultate in Google, fiind astazi industrii pentru care profilele de Google My Business inregistreaza mai mult trafic si interactiuni chiar si in comparatie cu site-urile de brand.

#10) Gestionare agregata a recenziilor in Google My Business

Una dintre provocarile majore ale unui brand cu locatii multiple, in relatie cu Google My Business, era gestionarea recenziilor. Pana acum, persoana responsabila trebuia sa acceseze individual fiecare locatie pentru a raspunde comentariilor lasate de utilizatori. In conditiile in care gestionam in prezent campanii de Local SEO pentru branduri cu 200+ locatii, stim din experienta proprie cat de mult timp consuma o astfel de activitate.

Din fericire, Google a lansat un update pe 15 august, care permite gestionarea agregata a recenziilor, pentru brandurile cu cel mult 500 de locatii. Modul de lucru este facil si operatiunea se poate realiza atat de pe desktop, cat si de pe mobil.

Daca ti-a placut Conica SEO de luna asta, asteptam un Like pe Facebook 🙂 In cazul in care consideri ca ne-a scapat ceva important, lasa un comentariu. Nu ne suparam.

O luna usoara!

Data articol: 15 septembrie 2019

Peste 850 de companii își multiplică profitul cu noi

Hai să discutăm despre proiectul tău!

Formular contact

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.