Cronica SEO 2019 – cele mai importante noutati SEO si update-uri Google
Din exterior, chiar si pentru un utilizator frecvent, Google pare ca se schimba foarte putin! In fond, avem aceeasi pagina simpla, cu un camp de cautare in centru, un logo usor modificat pentru a marca diferite ocazii speciale si un buton. Tastezi intrebarea care te framanta sau produsul despre care doresti informatii suplimentare, apesi „enter” si obtii rezultatele.
Pentru ca un lucru atat de simplu sa se poata insa realiza, Google are doua lucruri esentiale: o infrastructura hardware desprinsa din SF (sute de mii de servere) si un algoritm software, care verifica periodic tot internetul pentru a indexa fiecare pagina din fiecare site si a le ordona apoi, in functie de relevanta. In activitatea de SEO, avem ca obiectiv sa intelegem modul de functionare al acestui algoritm si sa ajutam brandurile sa fie mai usor descoperite de Google, crescandu-le astfel vizibilitatea in rezultatele organice.
Direct de la Google aflam ca, in 2018, au fost realizate 654,680 experimente care au vizat imbunatatirea rezultatelor Google, acestea concretizandu-se in nu mai putin de 3,234 modificari la algoritmul de ranking Google. Practic, au fost 3,234 de „update-uri”, dintre care, majoritatea au trecut neobservate, adica aproximativ 8 pe zi. Pentru anul 2019 nu avem inca date oficiale in acest sens, insa ne asteptam la o intensificare a activitatii.
Desi nu este un proces usor, la DWF am inteles ca este esential sa tinem pasul cu aceste lucruri, pentru a putea sa oferim performanta in campaniile SEO pe care le gestionam. Sincer vorbind, nu am descoperit inca „marele secret”. Nu avem solutia magica SEO pentru orice site, din orice industrie. Invatam permanent, din reusite si din esecuri.
Inca din 2016, am inceput sa consemnam (aproape) lunar cele mai importante noutati SEO si update-uri Google, in Cronica SEO. Filtram astfel o cantitate semnificativa de informatie, pentru a extrage acele lucruri despre care consideram ca pot avea un impact in munca noastra. In timp, seria de articole a ajuns din ce in ce mai apreciata, fiecare articol bucurandu-se astazi de o audienta formata din peste 10,000 de persoane. Acest lucru ne responsabilizeaza si va multumim!
Continut
- #Update-uri majore Google, 2019
- #Modificari display rezultate organice
- #Crawling, indexing si Ranking (Tehnic SEO)
- #1. Mobile First Indexing, incepand cu 1 iulie
- #2. GoogleBot devine evergreen
- #3. Google nu mai respecta indicatiile de noindex din robots.txt
- #4. Parametrii noi pentru linkuri: rel=”sponsored” si rel=”ugc”
- #5. Google retrage suportul pentru indexare continut Flash
- #6. Recomandari pentru migrarea cu succes a unui site
- #7. Site Speed Report in Google Search Console
- #8. Raport optimizare video, disponibil in Search Console
- #9. Update la datele structurate pentru afisarea recenziilor in rezultatele Google
- #SEO in 2020 – incotro?
Cele mai importante noutati SEO si update-uri Google din 2019:
#Update-uri majore Google, 2019
Pentru a evaluare cat mai corecta a impactului pe care l-au avut aceste update-uri in vizibilitatea site-ului dvs., este important sa aveti o infrastructura dedicata pentru monitorizare SEO. Principiile unei astfel de monitorizari sunt explicate in acest articol de pe blogul DWF (chiar daca este un articol mai vechi, elementele esentiale sunt actuale).
Doar in contextul unei evaluari corecte a impactului generat de fiecare update, se pot lua masuri de corectie, astfel incat site-ul sa isi recapete vizibilitatea in rezultatele Google si sa profite de noul context, pentru a creste si mai mult.
In cazul in care considerati ca site-ul dvs. a inregistrat scaderi semnificative de trafic organic in 2019 sau traficul este pe un trend general de scadere, contactati-ne acum pentru o evaluare SEO.
#1. Martie 2019 – Core Update
Luna martie a fost marcata de lansarea unui update Google de proportii, care a influentat pozitionarea site-urilor in rezultatele organice pe foarte multe domenii. Pe blogul DWF am documentat cele mai bune analize realizate pe marginea Update-ului Google la nivel international, precum si observatiile echipei DWF. Detalii in articolul Google Update: 13 martie, 2019 – ce stim pana in acest moment.
Incepand cu update-ul din Martie, Google a introdus o „denumire oficiala” pentru aceste evenimente, astfel incat ca fie mai usor de identificat. La nivel de industrie SEO, consensul a fost acela ca update-ul de tip core din Martie a fost o replica la Medic Update, din August, 2018. Ca si la update-urile ulterioare de acest tip, Google nu a oferit indicatii oficiale cu privire la aspectele vizate de modificare. Accentul s-a pus doar pe faptul ca obiectivul principal al motorului de cautare este relevanta rezultatelor oferite catre utilizatori.
#2. Iunie 2019 – Google Core Update
Pe 3 iunie, Google a anuntat un nou update de tip “core” (aceeasi categorie cu cel din martie, 2019). Pe blogul DWF am consemnat o serie de observatii in articolul dedicat acestui update Google. In esenta, consensul industriei SEO este ca acest update a adresat o serie de probleme pe care le-au generat modificarile anterioare la algoritmul Google (martie 2019, respectiv august 2018).
Astfel, mai multe site-uri care inregistrasera scaderi semnificative de trafic organic si-au recuperat vizibilitatea si chiar au inregistrat cresteri semnificative. Unul dintre site-urile aflate in portofoliul DWF a crescut „peste noapte” cu 10x la nivel de trafic organic, ajungand la aproximativ 1.5 mil. vizite pe luna.
Inedit pentru acest update este si faptul ca Google a oferit o notificare cu privire la implementarea lui, chiar daca nu a dat mai multe informatii cu privire la aspectele vizate.
#3. Iunie 2019 – Diversity Update
Pe 6 iunie, independent de update-ul de tip “core”, Google a anuntat pe twitter un alt update aflat in derulare: “site diversity”. Promisiunea Google este ca acest update sa limiteze cazurile in care, pe anumite cautari, sunt listate foarte multe pagini de la acelasi site. In trecut au mai existat astfel de initiative Google, insa problema nu a fost rezolvata in mod satisfacator.
Impactul acestui update este dificil de evaluat, dat fiind ca s-a suprapus peste Google Core Update din luna iunie (vezi mai sus).
#4. Iulie 2019 – Google Maverick Update (neconfirmat)
Modificari semnificative in SERP au fost inregistrate de majoritatea instrumentelor de tracking, in jurul datei de 18 iulie. Cu toate acestea, Google nu a confirmat oficial un update in aceasta perioada. Acest lucru poate insemna ca modificarile nu au fost de tip „Core Update” ori au fost mai degraba o „corectie” a unui update anterior.
Chiar si fara o confirmare oficiala Google, update-ul a produs efecte si in Romania, fiind confirmat de tools precum Cognitive SEO. De asemenea, infrastructura DWF de monitorizare SEO a sesizat acest update.
#5. Septembrie 2019 – Google Core update
Pe 24 septembrie, Google a anuntat ca va publica un nou update de tip Core, la nivel international. Mesajul a fost publicat pe twitter. Conform completarilor ulterioare din partea reprezentantilor Google, propagarea update-ului pe toate proprietatile Google dureaza cateva zile. In Romania modificarile s-au manifestat cel mai vizibil in zilele de 26, 27 si 28 septembrie.
Tinand cont ca Google a mentionat faptul ca va anunta update-urile majore in prealabil, iar acest update a fost unul anuntat, putem considera ca modificarile pe care le aduce in algoritmul de ranking sunt semnificative. Ca de fiecare data insa, Google insista pe faptul ca nu exista “greseli” punctuale, pe care acest update le adreseaza si care, odata corectate, ar duce la recuperarea vizibilitatii site-urilor afectate in mod negativ.
Acest update a vizat in mod preponderent site-urile de tip YMYL (servicii financiare si continut medical). Acestea sunt considerate „domenii sensibile” de Google, pentru ele fiind aplicate reguli mult mai stricte in evaluarea calitatii continutului (vezi E-A-T).
#6. Octombrie 2019 – BERT Update
Lansat pe 25 octombrie, algoritmul a fost prezentat drept cel mai important update Google din ultimii 5 ani si unul dintre cele mai importante din intreaga istorie a companiei: “…representing the biggest leap forward in the past five years, and one of the biggest leaps forward in the history of Search”. Detalii in comunicatul oficial Google.
BERT este un acronim, de la “Bidirectional Encoder Representations from Transformers”. Simplu spus, acest algoritm are ca obiectiv intelegerea mai corecta a sensului pe care cuvintele de legatura il confera unei interogari si implicit afisarea unui set de rezultate mai relevant, in relatie cu respectiva intentie. Conform Google, update-ul este capabil sa aplice lucrurile invatate pe limba engleza la interogarile formulate in alte limbi.
#7. Update Google Search Quality Raters guidelines
Desi nu este vorba despre un update efectiv de algoritm, notam aici si actualizarea facuta de Google pe ghidul pentru evaluatorii umani, folosit la clasificarea continutului pe criterii de calitate si relevanta. Anterior, cel mai recent update de acest fel a fost pe 16 mai, 2019. Versiunea actuala a documentului este disponibila aici.
#Modificari display rezultate organice
Dincolo de update-urile de algoritm, un factor care influenteaza in mod semnificativ cantitatea de trafic organic atrasa de un site este modul in care Google afiseaza rezultatele organice in SERP. Pe parcursul lui 2019 am asistat la continuarea tendintei Google de a furniza cat mai multe informatii direct in pagina de rezultate, ceea ce scade necesitatea accesarii site-urilor de pe care s-a extras informatia efectiva.
De asemenea, mai multe „features” Google, precum si cresterea numarului de reclame, contribuie la scaderea vizibilitatii rezultatelor organice in ansamblu. Astfel, pe anumite industrii sunt site-uri care inregistreaza scaderi de trafic „Year over Year”, desi pozitia medie SEO se imbunatateste.
#1. Studiu: 50% din cautarile Google nu se finalizeaza cu un click
Un studiu Jumpshot si SparkToro (compania specialistului SEO Rand Fishkin, fondatorul Moz) a relevant faptul ca peste jumatate din cautarile realizate pe Google in US nu se finalizeaza cu nici un click spre un site extern. Informatia oferita de Google in SERP este suficienta pentru ca utilizatorul sa ia decizia de care are nevoie. Din restul de cautari 90% este trafic ce ajunge pe rezultatele organice (SEO), in timp ce aproximativ 10% din click-uri se dau pe reclame:
Acest fenomen este mai putin pregnant in Romania, unde nu avem inca toate elementele de afisare in SERP disponibile pe piata din US. Cu toate acestea, notam ca este directia in care se indreapta Google. Studiul complet semnaleaza insa si faptul ca aceasta distributie este complet diferita in cazul in care ne referim la cautari de tip tranzactional vs. cautari de tip informational.
In acest context, este esential pentru un Brand sa-si dezvolte propria audienta, sa-si fidelizeze clientii si sa le ofere motive pentru a se intoarce pe site. Traim inca intr-o era a „traficului mult si ieftin”, pe car eun brand il poate atrage pe site fie prin SEO, fie prin PPC. Cu timpul insa, aceste canale vor fi din ce in ce mai aglomerate si mai competitive.
#2. Dublare pondere Rich Answers in SERPs
In linie cu studiul de mai sus, mentionam si analiza Perficient Digital, realizata pe 1.4 milioane cautari Google. Fata de anul anterior (2018), analiza releva o dublare a numarului de cautari pentru care Google afiseaza rezultate speciale, in incercarea de a oferi un raspuns relevant direct in SERP. De asemenea, a crescut semnificativ si numarul de „carusele” afisate in rezultatele Google: in cazul imaginilor, asistam tot la o dublare.
De notat este si introducerea datelor structurate pentru FAQs (intrebari frecvente), care duc la obtinerea unor rezultate de acest fel, direct in Google:
#3. Modificarea modului de semnalare Google Ads
Pe parcursul anului, Google a implementat mai multe „imbunatatiri” ale modului in care sunt semnalate rezultatele platite. Acest lucru a dus la o confuzie din ce in ce mai mare intre rezultatele platite si cele organice, in prezent diferenta fiind una foarte subtila, aproape imposibil de sesizat de catre un utilizator normal.
In special pe cautarile tranzactionale, consecinta directa a acestui fenomen este ca utilizatorii tind sa rafineze cautarea, dupa click pe primele 2-3 rezultate din Google, ne-ajungand astfel la listarile organice. Acestora din urma li se afiseaza in prezent favicon-ul in SERP, lucru care contribuie la confuzia cu semnul „Ad”, afisat in dreptul reclamelor.
Astfel, mai multe magazine online au inregistrat scaderi de trafic organic tranzactional. O solutie consta in dezvoltarea zonei de Blog, pentru a atrage audienta relevanta intr-o etapa de informare. Ulterior, aceasta audienta se poate remarketa prin Google Ads, Facebook Ads ori alte metode.
#4. Crestere semnificativa vizibilitate Google My Business
La DWF gestionam si campanii de Local SEO, ce au ca obiectiv cresterea vizibilitatii unui Brand in rezultatele locale Google. De obicei, este vorba despre companii care au puncte fizice de lucru, precum Carrefour (optimizam vizibilitatea celor 230+ magazine din tara), Eurolines (70+ agentii in Romania), Mathaus (15 locatii) etc.
In 2019, am observat o crestere semnificativa (aproape o dublare) a numarului de afisari pe care aceste locatii l-au inregistrat in Google Maps si in Google Local Pack. Acest lucru s-a datorat nu doar actiunilor de optimizare realizate de echipa DWF, ci si faptului ca Google a crescut frecventa cu care afiseaza acest tip de rezultate in SERP. Sunt branduri pentru care intarctiunile cu contul de Google My Business (telefoane, solicitari de oferta etc.) le depasesc numeric pe cele cu site-ul oficial.
In 2020, „Local SEO” este o directie strategica de dezvoltare pentru DWF. Astfel, vom accelera dezvoltarile asumate anii anteriori, cand am investit in construirea unui sistem propriu de tracking si raportare performanta SEO pe acest domeniu.
Daca aveti un brand cu cel putin 10 puncte fizice de lucru, putem explora oportunitatile generate de update-urile Google pe 2019 cu privire la Google My Business. Va stam la dispozitie.
#5. Extindere utilizare Google Shopping Ads
Lansat pe un esantion restrans de interogari la inceputul anului 2019, Google Shopping Ads a devenit in scurt timp un canal important de promovare pentru magazinele online. Disponibil deja in 16 tari, serviciul permite afisarea de produse relevante direct in rezultatele Google, prin intermediul unui feed, utilizand platforma Google Merchant Center.
O prezentare detaliata a modului de functionare gasiti pe site-ul agentuei Canopy: Ce este Google Shopping Ads și cum funcționează?
Din punct de vedere SEO, impactul general este unul de reducere CTR organic pe cautarile tranzactionale ce afiseaza acest tip de rezultate platite. Astfel, chiar si in conditiile unei imbunatatiri de pozitie, anumite site-uri au inregistrat o usoara scadere a traficului organic. Asa cum mentionam anterior, „batalia” pentru clicks in cazul cautarilor tranzactionale este din ce in ce mai intensa.
#Crawling, indexing si Ranking (Tehnic SEO)
Google si-a extins capabilitatile de crawling si indexing, astfel incat sa identifice mai mult continut pe web si sa-l inteleaga mai bine, pentru a-l putea organiza apoi in functie de relevanta. In relatie cu acest lucru, notam o serie de evenimente majore in 2019:
#1. Mobile First Indexing, incepand cu 1 iulie
La un an de la introducerea acestui concept, Google a anuntat ca toate site-urile vor fi indexate astfel. Practic, in evaluarea continutului siteurilor care apar dupa aceasta data, se va lua in calcul implicit modul de afisare pe echipamentele mobile, precum si experienta oferita utilizatorilor care acceseaza folosind acest tip de device.
Pentru domeniile mai vechi de aceasat data, Google precizeaza ca va continua sa monitorizeze starea lor, urmand ca migrarea catre mobile-first indexing sa fie realizata atunci cand acestea vor fi pregatite. Proprietarii de site-uri au fost notificati in Google Search Console de modificare.
Google reitereaza importanta vitezei de incarcare, ca factor de ranking.
#2. GoogleBot devine evergreen
Acest lucru inseama ca Google va utiliza ultima versiune de Chrome engine pentru rendering in procesul de crawling website. Informatia este deosebit de importanta, mai ales pentru site-urile care se bazeaza in mod intensiv pe JavaScript. Notam aici articolul detaliat scris de Ana Nicoara, SEO Strategy Lead in cadrul DWF: Cum facem SEO pentru un site cu conținut JavaScript.
#3. Google nu mai respecta indicatiile de noindex din robots.txt
Incepand cu 1 septembrie, Google a anuntat oficial ca nu va mai respecta indicatiile de blocare de la indexare, oferite prin fisierul robots.txt. Bineinteles, sunt oferite alternative, cea mai viabila fiind utilizarea meta tagului „robots”, cu valoarea „noindex”, in paginile dorite pentru blocare. Un beneficiu al metodei este si ca permite o granulare mia buna a permisiunilor de acest tip, la nivel de fiecare pagina in parte.
Site-urile care foloseau robots.txt pentru control indexare pot avea probleme majore in cazul in care nu isi actualizeaza sistemele in functie de aceasta modificare Google. Practic, GoogleBot poate avea „liber la indexare” pentru foarte multe pagini nerelevante, ceea ce va consuma in mod inutil Crawl Budget, in detrimentul paginilor relevante.
#4. Parametrii noi pentru linkuri: rel=”sponsored” si rel=”ugc”
Pe 10 septembrie, Google a anuntat introducerea a doua noi atribute pentru linkuri: rel=”sponsored” si rel=”ugc”. Acest update vine la mai bine de 15 ani dupa rel=”nofollow”, care a modificat in mod fundamental industria SEO:
- rel=”sponsored” – este menit sa semnaleze linkurile obtinute in baza unei relatii de sponsorizare, contra unei sume de bani, sau ca parte dintr-un contract comercial;
- rel=”ugc” – a fost gandit pentru semnalarea linkurilor adaugate de utilizatori (UGC este un acronim pentru “user generated content”); spre exemplu, linkurile din comentariile unui articol de blog sau de pe un forum;
- rel=”nofollow” – proprietarul site-ului adauga acel link in mod constient pe site, pentru ca este relevant in contextul respectiv, insa nu doreste sa trnasmita un semnal de raking catre Google.
#5. Google retrage suportul pentru indexare continut Flash
Postat pe 28 octombrie, anuntul Google nu surprinde, in contextul in care aceasta tehnologie prezenta numeroase probleme de securitate si de performanta. Google recomanda folosirea standardului HTML5 pentru migrarea continutului de acest tip, in cazul in care exista site-uri care inca il mai folosesc.
#6. Recomandari pentru migrarea cu succes a unui site
Daca lucrurile sunt implementate corect, Google va intelege migrarea unui site in cateva zile, conform lui John Mueller. Specialistii SEO DWF au asistat in migrare site-uri precum noriel.ro, f64.ro, tui-travelcenter.ro, epiesa.ro etc. Pe baza acestei experiente, am sintetizat pasii principali de urmat in contextul unei migrari de site, astfel incat autoritatea SEO acumulata sa fie transferata in mod corect pe noua structura de site: Ghid SEO pentru migrarea unui site.
#7. Site Speed Report in Google Search Console
Incepand cu 4 noiembrie, 2019, Google afiseaza date cu privire la timpul de incarcare pentru fiecare pagina din site, grupadu-le pe segmente in functie de viteza: Slow, Moderate, Fast. Vizualizarea datelor se poate face in mod separat, pentru desktop si mobil. Raportul este disponibil in sectiunea Enhancements > Speed (experimental) din Google Search Console.
Mai multe detalii in anuntul oficial Google.
#8. Raport optimizare video, disponibil in Search Console
Google a anuntat un raport nou, dedicat identificarii problemelor legate de integrare clipuri video in paginile unui site. Statisticile sunt disponibile in Google Search Console > Enhancements > Videos. In plus, video-urile apar acum si in Performance Report, cel mai des folosit raport fin GSC, pentru intelegerea intentiilor de cautare.
Tot in relatie cu acest raport, Google a inceput sa transmita notificari catre webmasteri, in care le sunt comunicate erori de integrare video in pagini. Mai multe sfaturi pentru optimizare continut video, gasiti in aceasta pagina cu resurse Google, sau in articole din blogul DWF: Cum sa-ti optimizezi filmuletele de pe site si de pe Youtube.
#9. Update la datele structurate pentru afisarea recenziilor in rezultatele Google
Google a lansat un update cu privire la modul in care afiseaza datele structurate despre recenzii in pagina cu rezultate. Articolul oficial subliniaza faptul ca acest tip de rezultate vor fi generate in continuare doar pentru anumite tipuri de date structurate.
Articolul face si precizari cu privire la ceea ce considera “self-reviewing”, interesant fiind ca abordari ce ar parea conforme, sunt indicate in mod contrar de Google. De exemplu: “What if I’m using a third-party widget to display reviews about my business? Google Search won’t display review snippets for those pages. Embedding a third-party widget is seen as controlling the process of linking reviews.”
Mai multe detalii in Cronica SEO din septembrie, 2019.
#SEO in 2020 – incotro?
La finalul unui lung articol recapitulativ, nu este probabil cel mai potrivit loc pentru plasarea ideilor cu privire la evolutia SEO in anul 2020. Am vazut de multe ori cum astfel de predictii pot aluneca in derizoriu sau in generalitati lipsite de o valoare reala. In mod evident, articole scrise in mod responsabil, precum The Definitive Guide To SEO In 2020, reprezinta o lectura mai mult decat interesanta si este de dorit sa fie citite de orice persoana cu preocupari in aceasta industrie.
Ce am observat insa in atatia ani de lucru pe campanii SEO, este ca „viitorul SEO” este deja aici. Este deja printre noi, doar ca il vedem distribuit inegal, in functie de TLD-ul Google.
Ce inseamna acest lucru? Simplificand lucrurile, putem spune ca pe google.com vedem deja lucruri care se vor intampla pe google.co.uk in cateva saptamani. Pe google.co.uk vedem cum va arata google.ro in cateva luni. Optiunile din SERP, modul de afisare al rezultatelor, chiar si ponderea anumitor criterii de ranking, in functie de industrie din alte tari, pot reprezenta indicatii cu privire la directia de dezvoltare SEO.
Este evident faptul ca Google „intelege” cel mai bine limba engleza, iar algoritmul sau de ranking este gandit sa satisfaca in primul rand aceasta piata. Pe masura de sistemele Google de traducere si intelegere a limbajului devin insa din ce in ce mai performante, ne putem astepta la un impact tot mai mare al unor update-uri de tipul BERT si in Romania. Ca piata in curs de dezvoltare, avem acest avantaj: putem sa vedem in viitor si sa ne adaptam startegia in functie de lucrurile observate.
Intelegand acest lucru, startegia DWF pune accentul si in 2020 pe invatare continua, schimb de experienta cu agentii SEO de top din UK, Cehia, Polonia si alte tari europene, astfel incat specialistii SEO DWF sa aiba acces la cel mai proaspat know-how din domeniu.
Speram sa urmariti si in 2020 blogul DWF, unde vom publica in continuare Cronica SEO, dar si studii de caz, recenzii instrumente SEO, interviuri cu specialisti SEO din tara si din strainatate etc.
Un an nou minunat, cu mult trafic organic relevant!