Conținutul curatoriat: Cum îl realizezi și cum te ajută din punct de vedere SEO

Conținutul curatoriat este un tip de conținut din ce în ce mai popular în mediul online. Atât de popular, încât ar trebui să fie prezent în proporție de 25% în orice strategie de content marketing eficientă [1]. Realizarea acestuia presupune costuri mai scăzute decât a conținutului original, creat de la zero de un content writer. 

Conceptul de „curatorie de conținut” (content curation) pare, însă, obscur și greoi când îl întâlnești prima dată. În jurul acestuia plutesc numeroase semne de întrebare, pornind chiar de la sensul verbului „a curatoria”. De găsit n-o să-l găsești în DEX, la fel cum n-o să găsești nici substantivul „curator” cu sensul de supraveghetor care are în grijă colecții culturale, prezentându-le privitorilor în narațiuni ce oferă perspective de ansamblu. Chiar și așa, fără girul Academiei Române, sigur ai auzit de curatorii de muzeu. Ei bine, curatoria de conținut online este similară muncii curatorilor de muzeu. 

Așadar, ce înseamnă conținut curatoriat? 

Pe scurt, este o selecție (îmbogățită cu insight-ul personal al curatorului și făcută în mod consecvent) a celor mai interesante și relevante informații și noutăți apărute în mediul online despre un anumit subiect, puse în context și organizate într-o manieră utilă cititorilor. Într-un mediu online suprapropulat cu conținut de calitate discutabilă, o triere atentă a informațiilor aduce valoare audienței și te recomandă drept o autoritate în domeniu. În plus, poate atrage backlinkuri

Ce este și ce nu este conținutul curatoriat?

Ce este conținutul curatoriat – Caracteristici

  • Conținutul curatoriat poate fi un articol de blog, o postare pe Facebook sau pe alte rețele de social media, un newsletter sau chiar un site dedicat unui anumit subiect. 
  • Cuprinde cele mai noi și folositoare informații și resurse despre un subiect de interes în industria în care activezi, bine organizate și prezentate într-un context adecvat – un fel de raport detaliat pe o anumită nișă. 
  • Fiecare informație preluată sau parafrazată din mediul online include atribuirea autorului, precum și link către sursă. 
  • Nu construiești conținutul curatoriat din considerente SEO, ci pentru a aduce valoare audienței. Totuși, chiar dacă nu te vor preocupa cuvintele cheie și volumele de căutare în realizarea acestui tip de content, dacă e făcut cum trebuie (o să vedem mai jos ce înseamnă acest „cum trebuie”), va fi afișat de motoarele de căutare pe poziții de top. 

Ce nu este conținutul curatoriat?

La prima vedere, ai putea fi tentat să confunzi conținutul curatoriat cu conținutul agregat (cel oferit de Feedly sau Rotten Tomatoes, de exemplu), cu „syndicated content” sau cu chiar cu conținutul plagiat ori piratat. Diferențele sunt, însă, consistente. 

Nu este conținut agregat

Conținutul curatoriat nu înseamnă conținut agregat. Conținutul agregat este realizat în mod automat, fără aport uman. Un agregator de conținut, însă, te poate ajuta să curatoriezi conținut de calitate, punându-ți la dispoziție toate informațiile/știrile despre un subiect într-un singur loc. 

Nu este Syndicated Content

Conținutul curatoriat nu este nici identic cu conceptul de syndicated content. Acesta presupune republicarea unui conținut pe mai multe platforme, cu un link către site-ul original, în scopuri publicitare. Totuși, conținutul curatoriat este o formă a conținutului syndicated – o formă din care este eliminată abordarea advertorială. 

Nu este plagiat

Conținutul curatoriat nu înseamnă nici conținut plagiat/piratat – cu condiția să respecți regulile etice. Arătăm mai jos cum se realizează într-un mod etic conținutul curatoriat. 

Cine și cum beneficiază de conținutul curatoriat?

Curatorierea conținutului este o practică benefică pentru toți actorii din mediul online: audiență, brand, echipa internă a companiei care realizează respectivul conținut și creatorii originali ai conținutului. 

Beneficii pentru audiență

  • Toată informația de care un user are nevoie despre un anumit subiect este disponibilă într-un singur loc. 
  • Acces la diverse abordări și o perspectivă amplă asupra subiectului de interes. 
  • Evitarea surselor discutabile și accesul la o sinteză calitativă a miriadelor de articole, videoclipuri, infografice și podcasturi de pe internet. 

Beneficii pentru brand

  • Brandul devine un lider de opinie și capătă autoritate în ochii audienței. 
  • Brandul arată că nu este preocupat doar de promovarea personală, ci și de educarea audienței sale.
  • Brandul nu este nevoit să investească resurse importante pentru o parte a strategiei de conținut, ca în cazul contentului creat de la zero. Din contră, oferă conținut relevant audienței, la un cost mai mic. 
  • Prin deschiderea arătată către surse și documentare externă, brandul va construi în timp relații bune cu terții, ce se pot concretiza în mențiuni, linkuri și trafic organic câștigat. 

Beneficii pentru echipa internă a companiei

  • Cercetând și sintetizând (aproape) toate informațiile și știrile referitoare la unul sau mai multe subiecte din nișă, se umplu golurile de cunoaștere și se educă echipa internă a companiei. 
  • Conținutul curatoriat vine în ajutorul audienței (cititori, prospecți și consumatori), dar la fel de bine poate fi dedicat părților interesate din companie, de la content writeri la echipa de vânzări, pentru învățare. 

Beneficii pentru creatorii originali de conținut

  • Prin includerea materialului unei terțe părți într-un conținut curatoriat de un brand, între cele două se formează o relație bazată pe respect și apreciere. Creatorul original obține expunere, un vot de încredere, linkuri naturale și trafic organic.

Curatorierea etică a conținutului: 5 reguli esențiale

Ce înseamnă, de fapt, să curatoriem conținut într-un mod etic?  Pe scurt, să respectăm următoarele reguli [2]: 

  1. Să folosim o varietate de surse, nu doar câteva din care să preluăm conținut în mod constant. Punctele de vedere diferite fac discuția mai interesantă, deschid noi perspective și lărgesc plaja de cunoștințe. Atenție la selectarea surselor: să fie de încredere și să aibă autoritate.
  2. nu reproducem sursele în întregime, ci atâta cât e necesar pentru a oferi câteva detalii relevante. 
  3. punem textul reprodus în context, explicând semnificația și adăugând comentarii personale. Atenție: textul reprodus trebuie să fie mai scurt decât comentariile noastre!
  4. atribuim în mod clar textele reproduse autorilor originali și să adăugăm linkuri către sursele acestora. 
  5. evităm tagurile nofollow

Cum curatoriezi conținut?

În online-ul românesc conținutul curatoriat nu este prea popular. Dar asta nu pentru că ar fi ineficient. Problema majoră o constituie principalul aspect etic al procesului de curatorie de conținut, și anume atribuirea sursei cu link

Realitatea este că, la noi, majoritatea creatorilor de conținut nu sunt (încă) familiarizați nici măcar cu prezentarea unei bibliografii complete la finalul unui articol exhaustiv despre acnee sau alimentația corectă în timpul sarcinii. 

Să pună cap la cap un articol curatoriat în care să contextualizeze zece sau mai multe surse cu abordări diferite ale unui subiect, să ofere atribuirile necesare și să vină cu propriile insight-uri în legătură cu topicul respectiv poate fi, pentru un creator de conținut neaoș, o activitate „peste mână”. Ne-am obișnuit să creăm conținut în funcție de niște cuvinte cheie, deseori fără să ne intereseze prea mult nivelul de satisfacție al cititorilor. 

Dar branduri mari, precum Xerox [3] sau IBM [4] au adăugat de mult timp conținutul curatoriat în strategia lor de content marketing și beneficiază de pe urma acesteia. 

Care sunt pașii pentru realizarea unui conținut curatoriat ca la carte? 

Identifică subiectul

Ține minte că să curatoriezi conținut este un proces continuu, nu o activitate unică. Scopul tău este să devii un reper, o autoritate în domeniul în care activezi, fie ca brand, fie ca antreprenor ori blogger, oferind în mod regulat și consecvent audienței tale o selecție bine organizată de informații și știri utile și relevante. 

Așadar, alegerea subiectului unui program de curatorie de conținut trebuie să îndeplinească trei cerințe [5]:

  1. Să fie de interes pentru audiență (folosește instrumentele de keyword research pentru a identifica rapid nivelul de interes al oamenilor pentru un anumit topic).
  2. Să nu fie deja acoperit de competitori care fac curatorie de conținut pe aceeași temă. 
  3. Să existe suficient material online pe acest subiect pentru ca tu să poți face o selecție relevantă, pe o perioadă lungă de timp. 

Găsește sursele

  • Cel mai bine e să alegi surse care oferă regulat conținut calitativ. Le poți căuta pe rețelele de socializare (Facebook, Twitter, Instagram), pot fi conturile unor formatori de opinie respectați sau pot fi diverse site-uri de știri ori publicații științifice.
  • Folosește unul sau mai multe agregatoare pentru a primi regulat o „dare de seamă” privind cele mai noi articole, știri sau videoclipuri dintr-un anumit domeniu sau despre un anumit subiect, altfel riști să aloci mai mult timp pentru conținutul curatoriat decât pentru cel original. Exemple de agregatoare: Alltop, Flipboard sau Feedly
  • Alege conținut proaspăt, relevant pentru audiență, credibil și divers. Include și conținut care oferă audienței tale șansa să iasă din bula proprie și să acceseze idei și concepte pe care altfel nu le-ar căuta. 
  • Cât despre numărul recomandat de surse pe care să le introduci într-un material curatoriat – acesta depinde de timpul tău și de capacitatea de consum a audienței tale. Prea puține surse dau impresia de superficialitate și riști să nu devii prea curând un expert în domeniu, dar prea multe surse și informații sufocă audiența. 

Organizează și editează materialul

Dacă realizezi săptămânal conținut curatoriat despre alimentația în timpul sarcinii, de exemplu, pentru un portal medical sau de parenting, nu te rezumi la o înșiruire a resurselor, alături de comentariile proprii. 

Pentru a fi cu adevărat util cititorilor, trebuie să organizezi materialul, să-l împarți pe categorii, să variezi formatul informațiilor (text, imagini, infografice, videoclipuri) și să te asiguri că va fi arhivat și accesibil audienței și la o dată ulterioară. 

Adaugă valoare

Fără adnotările și comentariile tale, toată selecția de informații rămâne o simplă compilație de resurse, ce poate fi făcută automat de unul dintre agregatoarele menționate mai sus. 

De exemplu, dacă strategia ta de curatoriat presupune publicarea zilnică pe blog a unei piese de conținut din altă sursă, nu uita să o adaptezi pentru site-ul tău: 

  • Schimbă titlul, în așa fel încât să evidențiezi mai bine subiectul vizat. 
  • Pune materialul original în context. 
  • Oferă un citat relevant (nu mai mult de câteva propoziții). 
  • Adaugă câteva comentarii personale care să explice câteva aspecte din textul sursă, poate niște termeni sau concepte netratate în materialul original. Poți adresa întrebări cititorului, ca să generezi conversații. Poți spune dacă ești sau nu de acord cu autorul. 
  • Adaugă linkul către articolul original. 

Publică și promovează

Experimentează cu mai multe canale online când publici conținutul curatoriat și vezi care performează cel mai bine. 

Dacă ai numeroși followeri pe rețelele sociale, orientează-te către Facebook, LinkedIn ș.a.m.d. Dacă ai mulți abonați la newsletter, adaugă și o secțiune de conținut curatoriat în acesta, alături de conținutul tău original. 

Întrebări frecvente despre curatoria de conținut

Q: Dacă realizez materiale în care introduc linkuri către alte site-uri și platforme, poate chiar către competitori de-ai mei, nu o să-mi pierd audiența? 

A: Cititorii se vor întoarce pe site-ul care îi ajută să vadă „the big picture”, pentru că știu că acolo găsesc ceea ce au nevoie: o resursă de încredere în domeniul lor de interes. Fii consecvent în realizarea conținutului curatoriat și fă-o având în minte nevoile audienței tale.

Q: Nu risc conținut duplicat când preiau fragmentul din sursa originală?

Atâta vreme cât nu folosești poza originală, ci doar un thumbnail, și păstrezi textul preluat la câteva propoziții, integrându-le în conținut original realizat de tine (insighturi, comentarii, păreri personale), motoarele de căutare vor diferenția materialul tău de conținutul original [6]. 

Q: Cum mă ajută conținutul curatoriat din punct de vedere SEO? 

Linkurile externe sunt apreciate de Google. Cu cât pui mai multe linkuri către alte resurse (credibile, nepărtinitoare), cu atât cresc șansele ca și acestea să trimită, la un moment dat, către site-ul tău, ceea ce îți va crește autoritatea domeniului.

Conținutul curatoriat îl faci pentru audiența ta, nu pentru motoarele de căutare. Păstrează ridicat standardul de calitate al acestui tip de materiale, iar cititorii vor reveni la tine pentru a-și satisface nevoia de informații bine organizate și credibile – da, chiar dacă nu tu le-ai realizat de la zero, ci doar le-ai identificat, le-ai pus în context și le-ai structurat. 

Cu Internetul poluat de mii de articole superficiale sau scrise prost, efortul curatorial devine obligatoriu pentru ca oamenii să aibă acces facil la date, statistici, studii, informații și opinii valoroase. Cererea de conținut curatoriat există, iar efortul implicat în realizarea acestuia este mai mic decât în cazul creării de conținut original. Dacă îl introduci în strategia ta de content, în timp, vei atrage mai mult trafic organic și îți vei putea atinge mai ușor obiectivele de business.

Referințe

[1] – The Ultimate Guide to Content Curation. www.curata.com/assets/sales/Curata_UltimateGuideToContentCuration_v1.pdf.

Pagina 12. Accesat în 13.10.2020.

[2] – Ibidem. Pagina 72.

[3] – Ibidem. Pagina 12. 

[4] – Ibidem. Pagina 14. 

[5] – Ibidem. Pagina 29. 

[6] – Content Curation & SEO: Do’s and Don’ts. http://www.curata.com/blog/content-curation-seo-dos-and-donts/. Accesat în 13.10.2020.

Data articol: 21 octombrie 2020

Peste 850 de companii își multiplică profitul cu noi

Hai să discutăm despre proiectul tău!

Formular contact

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.