Ce inseamna Native Advertising si ce rol ocupa intr-o campanie SEO?

Native advertising este un tip de promovare (advertising), in care mesajul publicitar este livrat intr-o forma similara (nativa) contextului in care apare. Spre exemplu, un articol publicat pe un site cu scopul de a promova un produs, poate avea aceeasi forma si stil ca un material editorial propriu respectivei platforme. Cuvantul “nativ” se refera astfel la coerenta intre mesajul publicitar si celelalte elemente de continut din contextul in care este publicat.

Pentru ca partea de native advertising este o componenta esentiala in campaniile de SEO pe care le derulam in cadrul DWF, am decis sa detaliem acest concept si sa explicam ce inseamna native advertising la nivel global, ce se poate realiza in Romania prin native advertising si cum se integreaza aceasta dimensiune intr-o campanie SEO.

In studiul The Native Advertising Playbook, IAB (Interactive Advertising Bureau) defineste 6 categorii principale de native advertising si statueaza o serie de principii pe care astfel de materiale promotionale trebuie sa le respecte:

  1. In Feed Ad Units – se refera la articolele de promovare publicate in acelasi format si locatie cu materialul editorial propriu site-ului. Articolele publicitare pot fi scrise fie de advertiser, fie de echipa editoriala a site-ului gazda.
  2. Search Ads – sunt reclamele contextuale, afisate deasura rezultatelor organice in motoarele de cautare. Spre exemplu, singurul indicator prin care Google mai diferentiaza astazi aceste anunturi (Adwords) de rezultatele organice este textul Screen Shot 2015-10-28 at 10.44.00.
  3. Recommendation Widgets – Desi nu fac parte din continutul editorial al site-ului, aceste recomandari apar in mod nativ/ natural la finalul articolelor, sub forma unor recomandari de “articole relevante”, sau “articole recomandate”.
  4. Promoted Listings – Sunt intalnite cel mai frecvent pe site-uri de afiliere in e-commerce sau comparatoare de preturi si se caracterizeaza prin includerea preferentiala in lista de produse a unor itemi alesi in mod special.
  5. In-Ad (IAB Standard) – din ce in ce mai putin asociat in mod curent cu conceptul de “native advertising”. Este vorba despre clasicele bannere, insa avand un continut cat mai relevant pentru contextul in care sunt afisate.
  6. Custom / Can’t be Contained – alte tipuri de native advertising, ce nu se incadreaza in categoriile de mai sus.

Pentru ca de cele mai multe ori notiunea de “nativ” sau “natural’ este una extrem de subiectiva, IAB a definit o metodologie (utilizata si in cadrul DWF) prin care se poate determina gradul de “nativitate” al unui insert publicitar. Acest set de criterii delimiteaza un cadru comun de discutie intre client/ agentie si publisher:

native-advertising-framework

Ce rol ocupa o campanie de native advertising in cadrul unei strategii SEO?

Prin native advertising se obtin 2 beneficii majore pentru client: trafic de calitate si back-links ce contribuie la o crestere a vizibilitatii SEO pe care site-ul acestuia o are in Google. Pentru a se ajunge aici, este insa nevoie de un plan de actiune si o serie de resurse. In campaniile de SEO realizate de DWF, procedura de lucru pe zona de native advertising este urmatoarea:

Pasul 1: Definim impreuna cu beneficiarul campaniei ce mesaj doreste sa transmita (ce produse doreste sa promoveze), pe baza strategiei sale de business si a analizei de oportunitate SEO  (ce cuvinte au un volum de cautare interesant, ce trenduri urmeaza sa creasca in piata etc.).

Pasul 2: In functie de caracteristicile beneficiarului (industrie, pozitionare) si de mesaj, stabilim cea mai potrivita forma de transmitere a informatiei, astfel incat aceasta sa genereze atat trafic relevant, cat si beneficiu SEO: putem opta pentru articole informationale, analize de piata, infografice, materiale video, prezentari etc.

Pasul 3: Alegem din Reteaua de parteneri media DWF acele site-uri care se potrivesc cel mai bine pentru diseminarea mesajului dorit. Spre exemplu, pentru un articol de tip informational putem alege sa postam pe Adevarul.ro, in timp ce pentru un client din zona de produse naturiste, mai potrivit este site-ul Clickpentrufemei.ro

Pasul 4: Promovam articolul si masuram beneficiul adus clientului, atat din punct de vedere al reach-ului (cati oameni u vizualizat mesajul), ci si al traficului atras pe site si al vanzarilor generate. De asemenea, masuram cu atentie influenta pe care linkul obtinut o are asupra landing-page-ului targetat si a vizibilitatii SEO a acestuia in Google.

Precizare: Native Advertising vs. Content Marketing

Cele doua notiuni sunt deseori folosite alternativ, insa fac referire la lucruri complet diferite. O analiza foarte edificatoare in acest sens este publicata de Joe Pulizzi, fondatorul Content Marketing Institute. Pe scurt, diferenta este aceasta:

“Content marketing” se refera la o strategie de marketing ce consta in crearea de continut valoros si publicarea lui in locuri controlate de advertiser (site-ul propiu, blogul companiei etc), cu scopul de a atrage o audienta specifica, de la care asteapta o anumita actiune. Obiectivul secundar este obtinerea de mentiuni in social media si referinte de pe alte site-uri, insa acestea nu sunt in control. Content marketing-ul este un proces de durata, ce se concentreaza pe construirea unei notorietati a Brandului in cadrul audientei sale.

Intr-o campanie de Native Advertising, practic inchiriezi/ cumperi un spatiu in cadrul unei platforme ce beneficiaza deja de o audienta si inserezi in acel spatiu referinta la propriul produs sau serviciu. Acest insert se face insa intr-un mod “natural”, adica in conformitate cu contextul existent si vine sa ofere informatii relevante (atunci cand este realizat corect) audientei. Native Advertising este si un mod prin care se poate face distributia materialelor rezultate in urma eforturilor de Content Marketing.

mm
Managing Partner & Crowdsourcing Specialist @ DWF