Ce este un URL?
Cu siguranță ai auzit și ai întâlnit termenul de URL pe internet. Pentru Google adresa URL este primul lucru pe care îl descoperă atunci când intră în contact cu un site. Pentru utilizatori, adresa URL reprezintă denumirea unui fișier de pe internet. Descoperă care este importanța unei adrese URL citind acest articol.
Continut
#Ce este o adresă URL?
URL este prescurtarea de la Uniform Resource Locator și reprezintă adresa documentelor și altor resurse de pe World Wide Web. Acest standard a fost impus de Tim Berners-Lee, programator englez și inventator al World Wide Web.
Pe scurt, atunci când vrei să vizitezi site-ul nostru, tu accesezi adresa URL https://www.dwf.ro.
#Schema adresei URL
Schema standard a adresei URL, impusă de Tim Berners-Lee este următoarea:
Împărțirea URL-ului se clasifică astfel:
Pe scurt, schema este compusă din protocol (http sau https), www (World Wide Web), nume (numele propriu al fiecărui site) și originea (ro- România).
Printre terminațiile cele mai populare care pot exista pe internet sunt:
- .com- commercial
- .org – organization
- .gov – guvernamental
- .edu – educațional
- .mil – militar
Deasemenea sunt și terminații în funcție de țara de origine:
- .ro- România
- .au- Austria.
- Etc..
#Componentele adresei URL:
#http:// or https://
HTTP este acronimul de la ”Hyper Text Transfer Protocol” și permite comunicarea pe bază de TCP/IP și este folosit pentru că permite furnizarea datelor de tip fișiere HTML, fișiere de timp imagini, rezultatele interogării, etc. de pe World Wide Web.
HTTPS este acronimul de la ”Hyper Text Transfer Protocol Secure” și reprezintă varianta criptată a protocolului de transfer Hipertext. Cu alte cuvinte, HTTPS este o combinație între HTTP standard plus câteva trăsături îmbunătățite care au scopul de a oferii protecție.
Securitatea mărită este alcătuită din două tehnici de protecție a site-ului web, iar acestea sunt: Transport Layer Security (TLS) și Secure Sockets Layers (SSL).
#WWW
WWW este prescurtarea de la World Wide Web și este o rețea mondială care conține toate site-urile, documentele și informațiile de tip hypertext legate între ele și care poate fi accesată de Internet.
Totuși, această prescurtare nu este obligatorie. Dacă scrii pe Google https://dwf.ro în loc de https://www.dwf.ro ajungi pe același site. De asemenea, această porțiune a adresei poate fi înlocuită și cu o altă pagină cunoscută ca și subdomeniu.
#DOMENIU
Domeniul este numele site-ului web. Ultima porțiune a domeniului, adică .ro, este cunoscută sub numele de sufix de domeniu sau TLD și este utilizată pentru a identifica tipul sau locația site-ului.
NOTA: Forma standard a unei adrese URL este:
https://url.[ro]/categorie/subcategorie/cuvant-cheie
Exemplu:
#Importanța adreselor URL
URL-ul unui website este un element semnificativ pentru că permite vizitatorilor să acceseze site-ul și crawlelilor Google să-l indexeze. Cu alte cuvinte, de URL depinde succesul sau eșecul site-ului tău.
Cele mai importante 3 aspecte pe care trebuie să le știi atunci când creezi un URL sunt: accesibilitatea, optimizarea și funcționarea.
Numele domeniului reprezintă adresa URL a site-ului. Acesta este introdus de către utilizatori în diverse motoare de căutare cu scopul de a ajunge la produsele sau serviciile tale.
Dacă nu ai avea un nume de domeniu, nici utilizatorii și nici Google nu ar putea localiza și accesa site-ul tău.
De asemenea, adresele URL ajută la îmbunătățirea experienței userilor.
Din punct de vedere SEO, URL-urile sunt un factor de ranking minor în SERP. Acestea sunt utilizate de către Google pentru determinarea relevanței unei pagini.
#Optimizarea SEO pentru adresele URL
Motoarele de căutare merg pe o premisă sigură: simplitate. Cu cât o adresa URL este mai simplă și ușor de citit pentru utilizatori, cu atât este mai ușor și pentru motoarele de căutare să o indexeze. Atunci când vrei să obții o adresă URL optimizată SEO este esențial să ai la bază o caracteristică primordială, și anume accesibilitate. Acest lucru îl ajută pe Google să identifice site-urile care sunt mai accesibile și facilitează interacționarea cu utilizatorii.
Ține cont de aceste specificații atunci când vrei să obții o adresă URL optimizată din punct de vedere SEO:
#Cuvinte cheie în adresa URL
Atunci când lansezi un site sau implementezi o pagină nouă este esențial ca acesta să aibă un scop. Fie că scopul tău are caracter tranzacțional, informațional sau administrativ, acesta trebuie să fie clar și concret încă de la început.
Pagina site-ului tău trebuie să fie descoperită atât de utilizatori cât și de crawlere, așadar este important să incluzi cuvinte cheie în adresa URL.
Reține că termenul care descrie cel mai bine scopul paginii sau site-ului tău trebuie să fie cuvântul cheie inclus în URL și să fie proporționat cât mai aproape de domeniul principal.
Un exemplu foarte relevant sunt magazinele online. Dacă site-ul tău vinde jucării, atunci adresa URL trebuie să arate așa: https://www.magazinjucarii.ro. Dacă cuvântul cheie stabilit pentru pagina de produs este ”păpuși” atunci adresa URL trebuie să arate astfel: https://www.magazinjucarii.ro/jucarii/papusi.
În cazul în care, pagina este de tipul https://www.magazinjucarii.ro/123 acest lucru este irelevant atât pentru utilizatori cât și pentru Google pentru că nu-I ajută să identifice care este rolul terminației.
Pe scurt, este recomandat să folosești cuvinte cheie în adresa URL!
#Lungimea adresei URL
Lungimea adresei URL reprezintă o problemă pentru deținătorii site-urilor. Scopul principal al acestui criteriu este ca experiența userilor să fie cât mai plăcută. Așadar, Google sau orice alt motor de căutare pot citi și adrese URL lungi.
Specialiștii SEO recomandă ca adresa URL să aibă între 60 și 70 de caractere pentru a putea fi lizibilă, dar și pentru a fi afișată în SERP (Search Engine Results Page) în totalitate.
#Diacriticele în adresa URL
Ei bine, diacriticile nu sunt recomandate în adresa URL. Chiar dacă site-ul tău are terminatia ”.ro”, va putea fi vizitat și de persoane străine. Mai mult decât atât, atunci când vei da share în aplicațiile social media sau îl vei porta într-un document word, diacriticele se vor transforma în caractere precum $, @, &, etc.
De altfel, un studiu realizat de GPEC arată că doar 3% dintre utilizatori fac căutări folosind diacritice.
#Folosirea cuvintelor de legătură într-o adresă URL
Cuvintele ”și”, ”a”,”ai”,”ale” sunt considerate ca fiind cuvinte de legătură care cresc șansele paginii tale să fie considerată spam de către motoarele de căutare. Tendința de a folosi astfel de cuvinte în crește datorită dorinței de a crea URL-uri clare și ușor de reținut, dar și pentru că algoritmii Google deosebesc optimizarea făcute pentru utilizatori de cele făcute pentru motoarele de căutare.
În general, Google nu penalizează site-urile care au cuvinte de legătură în structură, dar prin nefolosirea lor URL-ul va fi scurtat, ceea ce înseamnă creșterea șanselor de afișare în pagina de rezultate.
Această situație se aplică și în cazul URL-urilor care conțin numere.
Nota: Specialiștii SEO recomandă evitarea folosirii în componența adreselor URL cuvintele de legătură, numerele și diacriticele.
#Reguli simple de urmat pentru optimizarea adresei URL:
- Separați cuvintele cu ajutorul cratimelor (-), ci nu a liniilor se subliniere ( _ )
- Dacă nu ai un site în rusă sau chineză, evită folosirea caracterelor speciale
- Creează un mesaj descriptiv simplu pe care utilizatorul să îl memoreze
- Evită să folosești cuvinte cheie în exces ( keyword stuffing)
- Evită parametrii dinamici precum sortBy, sessionID, etc.
- Creează adrese URL perfect funcționale care să încarce același conținut indiferent de unde, cine și când accesează site-ul.
#SiteMap cu toate adresele URL
Crearea unui Sitemap cu toate adresele URL este necesar atât pentru utilizatori cât și pentru motoarele de căutare. Sitemap-ul este fișierul în care sunt incluse toate URL-urile existente într-un website. Acesta te ajută să ai o privire de ansamblu asupra structurii de link-uri și sortează conținutul după relevanță.
Cele mai folosite sitemap-uri sunt cele de timp XML și HTML.
SiteMap.xml este folosit pentru a informa motoarele de căutare în privința paginilor unui site, iar Google îl privește ca pe o metodă de indexare completă.
SiteMap-ul HTML informează utilizatori cu privire la structura site-ului. Pentru că nu există garanția indexării tuturor paginilor, SiteMap-ul HTML este mai puțin recomandat decât cel XML. Scopul unui SiteMap HTML este acela de a ghida vizitatorii ajutându-i să navigheze mai ușor pe site.
#Concluzii
Adresa URL este foarte importantă atât pentru utilizatori cât și pentru motoarele de căutare. Crează o adresă URL simplă, definitorie pentru site-ul tău și optimizată pentru motoarele de căutare.