Ce este SEO si cum iti poate ajuta brand-ul
Continut
- #1. Ce inseamna SEO sau search engine optimization pentru branduri
- #2. Cum functioneaza SEO pentru branduri
- #3. Diferenta dintre SEO, reclame Google si reclame social media
- #4. Ce inseamna trafic direct sau branded si trafic organic sau non-branded
- #5. Cum iti promovezi site-ul prin SEO
- #6. Cat costa serviciile SEO
- #Concluzie
Inca de la inceput, mentionez cu mandrie ca munca mea de zi cu zi este aceea de account manager in una din cele mai mari companii de Seo din Romania, iar portofoliul meu de clienti e format din foarte multe branduri.
Asa ca m-am gandit ca ar fi util atat pentru brand ownerii cu care interactionez, dar si pentru altii care cocheteaza cu ideea de SEO, sa povestesc ce este SEO si cum ajuta acesta brandurile.
Legatura mea cu domeniul de Search Engine Optimization s-a conturat in urma cu 5 ani cand faceam link building pentru site-uri din USA si incepusem sa urmaresc si eu rock starurile industriei, pe Rand Fishkin si Neil Patel – ca toata lumea – si sa citesc articolele de pe Search Engine Journal.
Si partea foarte misto a acestui periplu e ca influencerii din State si armatele din spatele lor intelesesera foarte bine mecanismul rankarii si incepusera chiar cu multi ani inainte sa ofere informatii moca despre cum sa oferi algoritmului de la Google ceea ce cauta pentru a te pozitiona sus in motorul de cautare. Incet-incet, incepeam sa inteleg si eu ce inseamna de fapt continut branded.
Dupa ani de zile in care am testat impreuna cu colegii mei ce merge si ce nu merge pentru branduri, la inceput in USA si apoi in Romania, iata concluziile pe care le-am tras despre ce e SEO si cum iti poate ajuta brandul tau.
#1. Ce inseamna SEO sau search engine optimization pentru branduri
Tradus literalmente, seo sau “search engine optimziation” inseamna optimizarea site-ului pentru rezultatele din motoarele de cautare. Motorul de cautare e ca o retea uriasa de informatii, iar linkurile reprezinta legaturile dintre aceste informatii.
E o diferenta foarte mare intre reclamele platite (Google Ads) prin care site-ul tau ajunge ca anunt la inceput intr-o pagina Google si pozitionarea naturala sau organica in primele rezultate care apar datorita optimizarii SEO.
Google face eforturi constante prin “Google updates” (pe care noi le urmarim si documentam aici: https://dwf.ro/topic/cronica-seo/) pentru a oferi utilizatorilor cele mai relevante informatii. Iar aceasta optimizare presupune o serie de actiuni sau bune practici (pe baza update-urilor) care sa faciliteze pozitionarea site-ului in primele rezultate.
Sa faci SEO pentru branduri, mai ales pentru cele mari, inseamna sa ajuti un site cu expunerea, sa obtina reach, sa comunice expertiza de brand, si sa genereze lead-uri.
Un brand este o identitate unica si foarte clara a unui produs sau serviciu. Dar aceasta identitate nu se reduce doar la simbolurile diferentiatoare (nume, logo), ci inglobeaza si notiunea de “sentiment” (incredere sau loialitate) pe care consumatorii o au fata de acel produs sau serviciu.
Hai sa vedem cum SEO de calitate ajuta la constructia unui sentiment pozitiv fata de brandul tau.
#2. Cum functioneaza SEO pentru branduri
E bine de stiut ca optimizarea seo se face atat “on-page”, adica in interiorul site-ului, cat si “off-page”, adica in afara lui, prin construirea de mentiuni sau linkuri relevante.
Si acest lucru nu e tocmai simplu.
Desi brandurile au tendinta sa influenteze mult mai natural si bine pozitionarea superioara in motorul de cautare decat site-urile generice pentru ca:
-
- brandurile se muleaza mai bine pe cum functioneaza in teorie algortimul de rankare de la Google (ofera o identitate clara, calitate si “uzabilitate”),
- adera la bunele practici de SEO (ofera relevanta si context cautarilor),
- investesc in afinitatea fata de brand (iar datele de la utilizatori arata acest lucru in cum si cat interactioneaza cu website-ul),
- si, nu in ultimul rand, obtin linkuri de mai buna calitate (desi nu neaparat mai multe),
sa faci seo pentru branduri, necesita multa analiza si planificare.
Cu experienta pe care a acumulat-o agentia noastra de-a lungului anilor, am invatat foarte bine cum sa facem strategii de optimizare si promovare organica. Citeste mai multe aici despre ce este si cum se construieste o strategie Seo.
Atat SEO, cat si PPC-ul (PPC – pay per click, reclamele platite in Google si social media), au la baza un algoritm de rankare. Exista, de exemplu, algoritm pentru pozitionarea anuntului si punctajul lui general al reclamelor Google si algoritmul de la Facebook.
Insa, cum spuneam mai sus, Seo se diferentiaza de reclamele Google si reclamele de social media prin faptul ca pentru cele doua din urma platesti activ pentru click-ul imediat al utilizatorului, expunerea si reach-ul sunt mult mai rapide, dar daca acesta plata se opreste, vizibilitatea ta dispare imediat. Problema cu PPC-ul e ca nici macar nu e de ajuns sa pompezi bani in PPC sa obtii leaduri si conversii deoarece ad-urile pot iesi in pierdere cand audienta ta “nu a auzit de tine, nu te cunoaste, nu are incredere in tine”.
In ceea ce priveste rankarea unui brand in rezultatele organice prin SEO, vorbim de o serie de actiuni al caror rezultat se vede in timp, iar rezultatele nu dispar.
Astfel, solutia in orice fel de actiune de promovare ai intreprinde, de fiecare data, este sa fii relevant. Daca lucrezi la a fi relevant prin SEO si nu numai, acest lucru inseamna pentru brandul tau cresterea autoritatii, castigarea audientei potrivite produsului sau serviciului tau, inseamna lead-uri care convertesc, inseamna rezultate pe termen lung.
Dar sa intram in mai multe detalii.
#4. Ce inseamna trafic direct sau branded si trafic organic sau non-branded
Traficul direct sau branded este traficul care vine din cautarile din Google cand utilizatorii stiu deja de tine si te cauta direct pe Google, fie printr-o combinatie de cuvant cheie + brand ca in imaginea de mai sus, fie accesandu-ti direct url-ul site-ului. Traficul non-branded sau organic este cel care vine din cautari specifice care nu includ si numele brandului.
Dupa cum vedeti, cand caut o crema hidratanta de la Cerave, e pentru ca am auzit de acest brand si vreau de la Google sa ma duca direct la site-ul brandului Cerave unde gasesc produsul respectiv.
Dar, cum spuneam mai devreme, nu e de ajuns sa ai un site cu numele tau pentru ca Google sa te afiseze inaintea altor rezultate. Pentru Google, dar pana la urma si pentru fiecare dintre noi, cand accesam un site, e important ca experienta sa fie eficienta, simpla si placuta. Adica e important ca site-ul sa ofere:
-
- “Uzabilitate”: Continutul sa fie relevant si util;
- Accesabilitate si navigatie: Site-ul sa fie usor de accesat de catre orice tip de utilizator, sa aiba o arhitectura usor de parcurs si inteles, iar cautarile in site sa nu fie la prea multe click-uri distanta;
- Design: Designul sa fie atragator, mai ales pentru audienta targetata;
- Credibilitate: Nu in ultimul rand, site-ul tau trebuie de demonstreze ca e de incredere.
In plus, probabil brandul tau nu e singurul care face aceste lucruri de baza bine, si atunci vrei sa fii in topul vizibilitatii si pentru expresia “crema hidratanta”, fara ca userul sa fi stiut de tine si sa te caute direct utilizand si brandul. Si mai ales, vrei sa fii in topul vizibilitatii nu cu 7 zile inainte de o sarbatoare nationala mare sau un eveniment precum Black Friday, ci cu cel putin 45 de zile inainte.
Din nou, nu as vrea sa repet foarte mult continutul despre care noi am mai scris, asa ca fac trimitere la un articol foarte bun scris de Sorin aici si mentionez mai jos esenta.
Sunt o serie de metode de crestere a traficului organic de tip non-branded printre care: punerea la punct a site-ului din punct de vedere tehnic, eliminarea paginilor care trag CTR-ul in jos, implementarea schema.org pentru afisarea de rich snippets in SERPs, mentinerea continutului din site actual, fresh, orientat catre problemele specifice ale publicului tau tinta, si altele pe care le vom aborda mai jos.
#5. Cum iti promovezi site-ul prin SEO
Prin SEO, te asiguri ca aceasta valoare pe care ar trebui sa o aiba site-ul tau, nu se opreste la stadiul de potential si nu pierde bani care teoretic ar trebui sa converteasca rapid (vezi mai sus problema cu PPC-ul).
Astfel, folosing tehnicile de promovare SEO adecvate iei toate masurile necesare realizarii strategiei prin care site-ul tau sa raspunda nevoilor utilizatorilor cand cauta ceva pe Google.
Aceste tehnici presupun:
-
- folosirea in paginile tranzactionale si de tip blog a cuvintelor cheie relevante,
- optimizarea site-ului din punct de vedere tehnic tehnic (coduri de raspuns http si redirectionari; utilizare corecta in directive meta robots; titluri, meta descriptions & H1; continut duplicat din ratiuni tehnice sau nu; canonicalizare pagini; semnalare corecta a paginatiei, etc),
- construirea de continut relevant in articole de blog,
- obtinerea de linkuri din articole de presa de la publicatii al caror domenii au autoritate recunoscuta, etc.
Dar acestea sunt doar o parte din metodele de promovare prin care brandul tau poate fi ajutat si deal ar fi sa te asiguri ca celelalte strategii de marketing pe care le implementezi sunt coordonate cu strategia de SEO.
#6. Cat costa serviciile SEO
The short answer e ca nu exista a short answer cand vorbim de costurile SEO intr-o agentie unde ai o echipa de specialisti cu experienta care sa se asigure ca site-ul tau e bine pozitionat.
Noi am mai scris despre cat costa o campanie SEO si doar dand scroll, nici macar citind articolul, va dati seama ca nu e tocmai simplu si ieftin sa faci SEO de calitate.
Costul serviciilor SEO depinde de complexitatea proiectului, a platformei site-ului, a acuratetii datelor site-ului colectate, a numarului de specialisti implicati, a uneltelor seo folosite, si a multor altor detalii care trebuie urmarite constant, iar pretul poate sa ajunga de la 50 la 1000 la peste 5000 de euro pe luna, in Romania.
Dar cand beneficiile angajarii unei agentii care sa se asigure ca site-ul tau e constant functional si adaptat la ultimele cerinte de la Google sunt asa de mari, ca nu sunt putini cei care apeleaza la aceste servicii.
Important e sa iti dai seama cum sa alegi cea mai buna oferta SEO pentru tine, sa amesteci putina intuitie si rabdare si apoi sa te bucuri de rezultate din ce in ce mai profitabile.
#Concluzie
Concluzionand, SEO nu e some kind of magic, e strategie migaloasa, progresiva, bazata pe bune practici si conectarea continua la motorul care calculeaza cat factorii de rankare ai brandului tau.
Noi ti-am povestit ce insemna SEO pentru brandul tau, de la eliminarea problemelor de bani aruncati pe fereastra cu PPC la momentul sau audienta nepotrivita, pana la identificarea si rezolvarea problemelor care sa permita crawler-ului de la Google sa te vada corespunzator. Dar daca vrei sa vezi foarte specific ce inseamna search engine optimization pentru brandul tau, hai sa ne cunoastem, sa iti trecem site-ul printr-o serie de unelte de auditare performante, customizate, si sa vedem ce putem face pentru tine.