Ce considera Google ca trebuie sa stim cu privire la update-urile de tip „Core”
Danny Sullivan a postat un articol pe blogul oficial Google pentru webmasteri, in care precizeaza lucruri pe care „webmasterii ar trebui sa le stie cu privire la update-urile Google de tip core”. Ideile principale sunt urmatoarele:
- Desi „mici update-uri Google” se intampla in fiecare zi, „de cateva ori pe an”, motorul de cautare implementeaza modificari semnificative la nivelul intregului algoritm de ranking, la care se face referire prin „core updates”.
- In general, „core updates” nu vin sa „penalizeze” anumite lucruri pe care un site le face in mod gresit, ci „reevalueaza valoarea si relevanta continutului” (the changes are about improving how our systems assess content overall).
- In articol se foloseste o exprimare „pozitiva”, adica site-urile care scad nu sunt penalizate, ci sunt depasite de site-uri cu un continut mai bun. Conform Google, acesta este un lucru care se intampla natural in timp, pentru ca apar permanent resurse mai bune in relatie cu un anumit topic. Teza nu este tocmai valida, dat fiind ca inca din 2010 (odata cu Google Caffeine Update), informatia este procesata in index-ul Google foarte rapid, fara a mai fi nevoie sa treaca zile intregi, saptamani sau chiar luni, pana la „indexarea” unei pagini si integrarea cesteia in SERPs.
- Conform Google, paginile care scad in urma unui astfel de update, „don’t have anything wrong to fix”. Cu toate acestea, sfatul Google catre proprietarii de site-uri este de a se asigura ca ofera cel mai bun continut pe topic-ul vizat, acesta fiind elementul pe care algoritmul se straduieste sa-l identifice si sa-l rasplateasca.
Pentru o auto-evaluare a calitatii continutului din site, reprezentantul Google sugereaza fiecarui proprietar de site sa isi adreseze anumite intrebari, la care sa raspunda in mod sincer. Acestea sunt grupate in 4 categorii principale: continutul in sine, expertiza autorului, modul de prezentare si raportarea la competitori. Intreaga lista de intrebari este disponibila in articolul de pe blogul oficial Google. Redam aici doar cateva dintre acestea:
- Continutul include informatii originale, o cercetare proprie interpretarea unor date (analize)?
- Articolul acopera in mod exhaustiv (holistic) subiectul propus?
- Titlul si subtitlurile din articol ofera informatie relevanta si sunt corelate cu continutul?
- Sunt evitate formularile exagerate sau socante in titlu si in subtitluri?
- Consideri ca acest articol ar putea fi inclus intr-o enciclopedie?
- Exista link spre o pagina de autor sau catre pagina „despre noi” a site-ului?
- Autorul este un expert in domeniu sau un pasionat, care demonstreaza ca stapaneste subiectul?
- Ai fi confortabil sa urmezi sfaturi de la acest site, in legatura cu sanatatea sau banii tai?
- Este continutul scris corect (fara greseli gramaticale sau de ortografie)?
- Se afiseaza bine pe mobil? Este inconjurat de multe reclame, ce distrag atentia vizitatorului?
- Ofera acest articol o valoare mai mare, comparativ cu alte articole pe acelasi subiect?
- Continutul raspunde unei probleme concrete a utilizatorului?
In articol se recomanda evaluarea punctuala a paginilor care au inregistrat cele mai mari scaderi in urma unui astfel de update, din perspectiva acestor intrebari. Pentru o evaluare corecta, este insa important sa corelati date din Google Search Console si din Google Analytics, astfel incat sa nu obtineti concluzii gresite. In cadrul DWF, am dezvoltat o metodologie proprietara de analiza a datelor, special conceputa pentru aceste situatii.
In continuare, Google recomanda analiza Search Quality Rating Guidelines, document a carui ultima actualizare a fost analizata in detaliu pe blogul DWF: Google Search Quality Rating Guidelines Update – 16 mai, 2019. Sunt indicate in mod special partile despre E-A-T (Expertiza – Autoritate – Incredere). Ca lucru inedit pentru un articol oficial pe blogul Google, observam faptul ca sunt oferite cateva exemple concrete de articole (publicate de specialisti SEO pe alte site-uri) cu referire la E-A-T, despre care se mentioneaza ca ofera informatii foarte bune.
#Recuperarea vizibilitatii SEO in urma unui „Core Update”
Idei principale din acest articol, cu privire la recuperarea traficului organic si a vizibilitatii SEO, pentru site-urile care au fost afectate in mod negativ de un update de acest tip:
- desi aceste update-uri apar la fiecare cateva luni, recuperarea se poate face si gradual, pe masura ce continutul este imbunatatit; asadar, nu este necesara asteptarea unui nou update, care sa „recompenseze” eforturile depuse;
- in articol se subliniaza faptul ca „Google do not understand content the way human beings do”; in schimb, motorul de cautare cauta anumite „semnale”, pentru a intelege continutul si a calcula relevanta acestuia in relatie cu o anumita interogare;
- desi mentioneaza ca algoritmul Google foloseste foarte multe semnale, articolul specifica in mod clar importanta linkurilor: „How pages link to each other is one well-known signal that we use;” (in lipsa unei mentiuni mai precise, consideram ca se refera aici deopotriva la linkurile externe si la cele din arhitectura interna a site-ului);
- inainte de lansarea publica a unui algoritm de tip „core”, Google mentioneaza ca testeaza impactul cu ajutorul unor evaluatori umani; din pacate, evaluarea este in mod cert destul de limitata la set restrans de interogari si probabil doar pe limba engleza;
- data fiind natura unui astfel de update, rezulta ca un site isi poate recupera vizibilitatea SEO initiala la un update viitor, chiar daca nu face nimic in acest sens; practic, este modul Google de a spune ca pot sa apara si greseli, pe care incearca insa sa le corecteze in update-urile ulterioare;
#Ce fac specialistii SEO DWF, cand apare un nou update Google?
Contrar vizualului de mai sus, am stabilit ca in primul rand trebuie sa ne pastram calmul si sa nu luam decizii pripite, pe baza speculatiilor care insotesc in mod normal un astfel de eveniment. Suntem constienti de impactul pe care il pot avea update-urile Google de tip core asupra oricarui site (indiferent de tipologie sau industrie), pentru ca am avut ocazia sa analizam sute astfel de situatii.
Cu ajutorul infrastructurii de monitorizare SEO de care dispunem si prin intermediul careia verificam zilnic pozitia a peste 700 de site-uri in rezultatele Google, pentru 150,000 de cuvinte cheie si expresii comerciale relevante, putem sesiza foarte rapid daca update-ul despre care se vorbeste se manifesta deja in Romania. Daca da, deschidem intern un „caz” aferent update-ului si intram intr-o faza de „colectare date relevante”, de la toate site-urile monitorizate, cu focus special pe impactul acestui update Google.
De obicei, in aprox. 7 zile concluzionam partea de colectare date, pe baza carora vom lua apoi deciziile. Pentru acest lucru, este insa necesara procesarea lor, activitate care implica instrumente precum PowerBI, Google Sheets, multe zeci de ore si cafea. Multa cafea!
Motivul pentru care nu ne hazardam sa venim rapid cu „solutii” este acela ca, asa cum mentioneaza si Google in articolul analizat mai sus, de cele mai multe ori nu exista actiuni punctuale pe care un site la poate lua, pentru a se redresa in cateva zile. Este un proces de durata, care presupune identificarea paginilor afectate si intelegerea aspectelor care ar fi putut atrage aceasta scadere. De obicei, cecrcetarea implica inclusiv analiza competitorilor care au crescut in urma update-ului, pentru a corela caracteristici ale acestora, cu cresterile inregistrate.
De obicei, dupa un update de tip core, toate campaniile SEO DWF intra intr-un proces de reevaluare, pentru a ne asigura ca strategia pe care mergem este cea potrivita „noilor reguli” Google.
Ulterior, dupa ce finalizam activitatile interne provocare de un astfel de update, dupa ce ne asiguram ca am inteles ce s-a intamplat si ca am invatat ceva util din asta, impartasim pe blogul DWF descoperirile realizate… sau nu. Desi credem foarte mult in oferirea de informatii, lucru pe care l-am demonstrat in multe randuri prin articolele publicate, exista uneori informatii, pe care le deducem si pe care preferam sa le pastram ca si „avantaj competitiv” fata de alte agentii SEO sau freelanceri.
Unul dintre motive este ca reusim astfel sa obtinem rezultate mai bune pentru brandurile care au incredere in noi. In acelasi timp insa, nu este de ignorat nici faptul ca pentru a avea acces la toate instrumentele care ne permit sa realizam analizele necesare si sa extragem aceste concluzii, suntem nevoiti sa suportam un cost semnificativ.
Credem cu tarie ca prin fiecare update, Google incearca sa ofere rezultate organice mai bune, mai relevante, care sa raspunda mai bine intentiei pe care utilizatorul o are atunci cand face o cautare. In acest sens, treaba noastra ca agentie SEO este simpla: trebuie doar sa le ajutam pe brandurile cu care lucram sa cunoasca mai bine modurile in care clientii lor cauta pe Google si sa vina mai bine in intampinarea acestor cautari.