Care sunt “costurile ascunse” ale unei campanii SEO?

Pe blogul DWF sunt deja publicate mai multe articole care trateaza subiecte precum costul unei campanii SEO sau modul in care se poate face comparatia intre doua oferte SEO. Daca nu ati citit aceste materiale, va incurajam sa o faceti, pentru ca in ele sunt expuse in detaliu atat costurile pe care le implica o campanie SEO profesionala, cat si elementele la care trbuie sa acordati atentie cand sunteti in stadiul de a lua o decizie cu privire la furnizorul cu care doriti sa lucrati.

Acest articol isi propune sa atinga subiectul “costurilor ascunse” pe care le presupune o campanie SEO. La ce se refera aceste costuri si de ce este vital sa le avem in vedere la inceputul campaniei de promovare?

Intr-o definitie larg acceptata, un cost este denumit ascuns daca nu apare in mod explicit in propunerea comerciala (oferta de pret) pe care furnizorul de servicii SEO o face catre potentialul client. Motivul pentru care titlul articolului are sintagma “costuri ascunse” in ghilimele este ca ne referim la costuri complementare campaniei SEO, a caror existenta trebuie avuta in vedere de la inceput, pentru a putea fi bugetate.

Ele sunt “ascunse”, in sensul ca nu sunt incluse in bugetul campaniei SEO, dar apar pe parcurs, in functie de modul in care evolueaza campania. In cazul in care nu se tine cont de aceste costuri la inceputul unei campanii SEO, eficienta acesteia este redusa in mod semnificativ, chiar daca cei care se ocupa de optimizare isi fac treaba in mod perfect, conform contractului semnat.

1. Costuri de programare (interventii tehnice website)

O componenta importanta in campania SEO este auditarea tehnica a site-ului. In cadrul acesteia, site-ul este analizat cu diverse instrumente, printre care programe ce simuleaza modul de indexare al unui motor de cautare, astfel incat sa fie identificate probleme tehnice ale platformei, care impiedica site-ul sa fie corect si complet indexat de Google.

Auditarea site-ului se concretizeaza intr-un set de recomandari tehnice, care de cele mai multe ori presupun interventii la nivel de programare in platforma pe care este construit site-ul. Fie ca beneficiarul campaniei este inca intr-o relatie de colaborare cu firma care a realizat site-ul si le poate implementa cu ajutorul acesteia, fie ca este nevoie de identificarea unui programator nou care sa realizeze respectivele interventii, acest lucru presupune costuri.

Din experienta campaniilor derulate pana in prezent in cadrul DWF, putem spune ca pentru un site de eCommerce realizat pe o platforma opensource comuna (PrestaShop, OpenCart, Magento etc.) sunt necesare 30-40 ore de programare intr-un an de zile, pentru rezolvarea problemelor tehnice de SEO pe care acestea le au in mod implicit. Unele astfel de probleme se pot rezolva prin instalarea unor module, insa pentru altele este nevoie de programare personalizata.

La un cost mediu de 25 Euro/ ora, acest necesar echivaleaza cu aproximativ 750 – 1.000 Euro, buget pentru dezvoltare, care trebuie sa fie disponibil in vederea implementarii pe site a observatiilor din analizele tehnice care se realizeaza pe parcursul campaniei SEO.

2. Costuri de realizare continut nou

Obiectivul principal intr-o campanie SEO este atragerea de trafic relevant pe site, prin cresterea vizibilitatii SEO a domeniului pe cuvintele cheie folosite de persoanele interesate de produsele sau serviciile oferite de beneficiarul campaniei. Pentru a realiza acest lucru, pe langa aspectele tehnice care trebuiesc puse la punct in site, un rol esential il are existenta efectiva a continutului care sa raspunda respectivelor interogari.

Practic, pentru a obtine trafic relevant pe “mobila de bucatarie”, poti concentra eforturile SEO exclusiv pe aceasta expresie (lucru care se putea face cu succes acum cativa ani). Astazi, intr-o campanie SEO focusul nu mai este pe cuvinte cheie individuale, ci pe domenii, pe topicuri. Astfel, pe langa cuvantul cheie principal sunt identificate alte moduri in care oamenii cauta informatii pe Internet pentru a-si rezolva respectiva problema (in acest caz, mobilarea bucatariei).

In functie de aceste moduri de cautare, specialistul SEO care gestioneaza campania poate identifica necesitatea crearii unor noi pagini in site, care sa raspunda respectivelor interogari. Aceste pagini pot sa fie categorii sau subcategorii in structura existenta a site-ului sau postari pe blogul acestuia. In cazul in care contractul SEO nu include si realizarea acestui continut, activitatea se traduce intr-un cost suplimentar pentru beneficiar.

In mod normal, o propunere SEO trebuie sa includa si realizarea de continut, exprimata in od cantitativ si calitativ. De exemplu: 4 articole pe luna pentru blogul site-ului, pe teme alese conform unei metodologii transparente de identificare a oportunitatilor de trafic relevant.

3. Costuri generate de oportunitati linkbuilding

Fiecare campanie SEO include prin definitie o componenta de linkbuilding. Spre exemplu, in cadrul agentiei noastre, aceasta activitate se realizeaza prin native advertising, in cadrul retelei de parteneri media DWF.

Totusi, analiza profilului de linkuri al competitorilor semnaleaza deseori site-uri pe care acestia au mentiuni/ linkuri, insa beneficiarul campaniei nu are. In cazul in care prezenta pe respectivele site-uri este oportuna, fie din punct de vedere SEO, fie pentru beneficiul pe care l-ar aduce la nivel de vizibilitate, agentia va realiza prospectarea necesara si va aduce la cunostina clientului costul unor advertoriale in respectivele site-uri.

Tot la nivel de linkbuilding, poate aparea in timp, de obicei din partea clientului, dorinta de a obtine mentiuni in anumite contexte, pe site-uri de specialitate in domeniul in care activeaza, sau pe bloguri cu influenta in industrie. Acest lucru implica de obicei costuri semnificative.

4. Costuri legate de intarirea brandului

Un diferentiator major intre doua sau mai multe site-uri care concureaza pentru o mai buna vizibilitate SEO in Google este puterea brandului. Motorul de cautare are la dispozitie mai multi indicatori prin intermediul carora poate “deduce” cat de poopular este un website si brandul pe care il reprezinta, tinand cont de acest lucru in algoritmul de ranking.

Un brand puternic se construieste in timp, prin calitatea produselor, servicii ireprosabile acordate clietilor, dar si campanii inteligente de marketing. Campania SEO este un element in acest mix, alaturi de activitati de Pay per Click, display advertising, content marketing si altele. De asemenea, eforturile de construire a unui brand se extind si in mediul offline, prin participarea la evenimente sau targuri din domeniu, chiar si in cazul in care firma face doar vanzari online, fara existenta unui magazin fizic.

Aceste eforturi se vor concretiza in cresterea traficului de tip Google organic brand si a proportiei de accesari directe din totalul vizitelor inregistrate pe site. Un brand puternic duce de asemenea si la cresterea ratei de conversie, decizia de achizitie fiind cele mai multe domenii bazata pe un act de incredere din partea cumparatorului in faptul ca site-ul de pe care face achizitia ii va satisface in mod complet nevoia.

5. Timpul dvs., ca beneficiar al campaniei SEO

Poate cel mai neglijat cost dintre toate cele de mai sus pentru client este acela presupus de implicarea sa in campania SEO. Bineinteles, nu discutam de o implicare operationala, in sensul de participare efectiva la analize si la celelalte activitati, ci de “un interes” activ pentru campanie, concretizat in lucruri precum: participarea la intalnirile propuse de agenia de SEO, raspunsul la intrebari, oferirea de feedback etc.

In cazul in care beneficiarul unei campanii SEO se asteapta ca aceasta sa aibe rezultate excelente fara a se implica deloc, in mod sigur va avea surprize neplacute. De cele mai multe ori, “energia” clientului se transmite si persoanelor implicate in proiect, care vor depunde eforturi mai mari pentru atingerea obiectivelor asumate.

Concluzii

Campania SEO este o activitate complexa, ce trebuie integrata corect in strategia de marketing a unui website. Este important de inteles ca dincolo de bugetul dedicat activitatii efective din cadrul campaniei, pot aparea de cele mai multe ori costuri suplimentare, fara de care obiectivelede crestere a business-ului nu se pot atinge.

O campanie SEO monitorizata corect poate releva insight-uri valoroase de business, care sa duca la cresterea cifrei de afaceri, chiar daca presupun costuri suplimentare. In cazul unei afaceri sanatoase, construita pe termen lung, nu costul unei actiuni trebuie sa fie elementul central, ci beneficiul pe care acea activitate il ofera companiei.

P.S. Nu am discutat in acest articol despre costurile pe care le genereaza o campanie SEO prost implementata. Acestea sunt mult mai mari si depasesc de multe ori bugetul efectiv al campaniei, atat prin efectele negative pe care le pot avea asupra business-ului, cat si prin neatingerea obiectivelor de crestere.