Analiza Searchmetrics: factori de ranking ce tin de profilul de linkuri

Acest articol face parte din seria Searchmetrics: Cei mai importanti factori de SEO, editia 2015, alaturi de alte articole, dedicate factorilor tehnici de ranking, factorilor de tin de experienta utilizatorului, elementelor de social-media etc.

Inca de la inceputurile Google, linkurile au fost elementul principal in calcularea popularitatii unui site si implicit in determinarea vizibilitatii acestuia in motorul de cautare. Acesta a fost si motivul pentru care manipularile de ranking devenisera foarte facile, pozitia unui site putand fi usor influentata de achizitia unui volum mare de linkuri, intr-un timp scurt.

Aceste vremuri au trecut, Google facand progrese deosebite in zona de semantic web si identificarea linkurilor de tip SPAM. Cu toate acestea, analiza Searchmetrics confirma faptul ca exista o corelatie puternica intre profilul de linkuri (atat din punct de vedere calitativ, cat si cantitativ) si un ranking bun in Google.

Searchmetrics atrage insa atentia asupra urmatoarelor 2 aspecte:

  1.  Odata cu introducerea optiunii de disavow, practic o analiza externa asupra profilului de linkuri al unui site nu poate spune ce linkuri sunt inca luate in considerare de Google;
  2. Pe masura ce utilizarea terminalelor mobile pentru accesul la Internet devine mai raspandita, se modifica modul in care oamenii fac referire la continut, de la linking la share.

Conform studiului Searchmetrics, realizat pe 100.000+ site-uri, cei mai importanti factori de ranking in 2015 ce tin de profilul de linkuri al unui site sunt urmatorii (ca si in articolele anterioare, lista nu este in ordinea importantei, ci la fiecare factor este specificata corelatia, cu ajutorul unui interval intre -2 si 2, unde 2 inseamna corelatie foarte puternica intre factor si un ranking bun):

1. Numarul de linkuri

Corelatia acestui factor ramane foarte mare, desi este in scadere usoara fara de anii trecuti. Acest lucru inseamna doar ca s-au micsorat diferentele dintre site-urile aflate pe prima pagina si cele din paginile 2 si 3 din acest punct de vedere. Cu toate acestea, numarul mediu de linkuri al site-urilor care rankeaza este in crestere fata de anul trecut.

backlinks_number-of-backlinks

2. Numarul de comenii diferite de pe care site-ul primeste link (referring domains)

Ca valoare absoluta, numarul de domenii diferite ce fac trimitere spre un site a crescut in 2015 fata de anul trecut, trend mult mai vizibil in cazul site-urilor ce rankeaza in prima pagina. Primele 3 pozitii sunt influentate de efectul de brand, conform studiului Searchmetrics. Mai precis, aceste site-uri rankeaza independent de numarul de domenii care fac link spre ele, pentru ca Google le percepe drept branduri.

backlinks_referring-domains

Pentru informatii complete cu privire la profilul de linkuri al unui site, recomandam serviciile Majestic si Ahrefs. Aceste instrumente sunt contra cost, insa ofera o imagine foarte detaliata asupra linkurilor pe care le are un site. Cu ajutorul lor se pot studia atat propriul site, cat si site-uri concurente. In cadrul agentiei DWF, toate proiectele de optimizare SEO sunt analizate in mod constant din aceste puncte de vedere, iar strategia de optimizare se adapteaza in consecinta.

Ambele dimensiuni la care s-a facut referire pana acum sunt de natura cantitativa (numar, volum), insa nu trebuie ignorata componenta calitativa. Cu ajutorul instrumentelor de mai sus este posibila analiza profilului de linkuri al unui site si din acest punct de vedere. Evolutia unor indicatori precum Trust Flow (de la Majestic) sau Domain/ Page Authority (Moz) trebuie monitorizata in cadrul unei campanii de linkbuilding, astfel incat acumularea de linkuri/ domenii sa nu afecteze in mod negativ calitatea generala a profilului de linkuri.

3. Linkuri ce contin cuvinte cheie in ancore

Desi in ansamblu numarul de linkuri catre un domeniu este in crestere, observam o scadere a procentului reprezentat de cele care contin cuvinte cheie in ancora. Concret, ponderea acestui tip de linkuri a scazut anul aceste de la aproximativ 30% in 2014, la 26%.  Aceasta evolutie nu este surprinzatoare, in conteztul eforturilor Google de a penaliza linkurile nenaturale, eforturi concretizate sub forma suitei de update-uri Penguin.

backlinks_keyword-in-anchortext

4. Linkuri cu ancore ce contin numele domeniului

Proportia linkurilor care contin numele domeniului in ancora a crescut comparativ cu anul trecut, conform graficului de mai jos. Acest lucru denota o adaptare a strategiilor de linkbuilding la modificarile de algoritm Google de anul acesta: linkurile ce au ancore de tip brand (nume domeniu, url, brand, cuvinte de tip call-to-action) sunt mult mai naturale decat cele cu ancore exacte, pe cuvinte cheie comerciale, pe care site-ul isi doreste sa rankeze.

Ca importanta, studiul Searchmetrics plaseaza acest factor pe acelasi nivel cu numarul de linkuri (vezi mai sus) si cu obtinerea de linkuri din site-uri de stiri/ continut. In plus, analiza face referire si la importanta in continua crestere a mentiunilor unui domeniu web, chiar si fara link.

backlinks_anchor-is-domain

5. Vechimea linkurilor

Se pastreaza tendinta anilor trecuti, potrivit careia site-urile din prima pagina tind sa beneficieze de linkuri mai vechi, lucru ce sugereaza o anumita stabilitate. Linkurile cu vechime sunt de cele mai multe ori naturale, fiind incluse in mod organic in continutul in care sunt pozitionate. Contrar, linkurile platite au de obicei o durata limitata de valabilitate, fiind sterse cand cumparatorul inceteaza sa mai plateasca pentru ele.

Exista mai multe patente Google ce sugereaza ca motorul de cautare foloseste datele despre vechimea unui item (domeniu, pagina, link, mentiune) in algoritmul sau de ranking. Avantajul unui astfel de factor este imposibilitatea de falsificare.

6. Raportul intre linkurile catre prima pagina si paginile interne ale unui site

Site-urile ce rankeaza in prima pagina Google au un procent mai mic de linkuri spre homepage, comparat cu linkurile ce fac trimitere spre pagini interne. De la aceasta tendinta face exceptie locul 1 in motorul de cautare (ocupat in cele mai multe cazuri de branduri). Fata de anul trecut, trendul este similar.

7. Procentul de linkuri de tip nofollow

Proportia linkurilor cu atribut nofollow este in crestere fata de anul trecut, de la o medie de 6% (pentru site-urile din prima pagina), la 9%. Conform declaratiilor Google, aceste linkuri nu transmit „link-juice”, adica nu sunt luate in calcul atunci cand se stabileste PageRank-ul unui site.

Cu toate acestea, comunitatea internationala SEO este in consens referitor la faptul ca existenta acestor linkuri in profilul unui site denota credibilitate pentru motorul de cautare (este nenatural ca un site sa aibe doa linkuri do-follow) si transfera un anumit tip de autoritate, ce contribuie la cresterea vizibilitatii SEO a site-ului.

backlinks_ratio-nofollow

Concluzii:

Din punct de vedere statistic, elementele ce tin de profilul de linkuri prezinta o corelatie pozitiva cu un ranking bun in Google. Pe baza datelor analizate, Searchmetrics considera ca relevanta acestor factori va scadea in viitor, ei fiind mai degraba un efect al pozitionarii bune in Google, decat o cauza a acesteia, intr-un mod similar semnalelor sociale.

Odata cu introducerea optiunii de disavow, este imposibil de spus ce linkuri din profilul unui site sunt luate in calcul de Google pentru stabilirea relevantei acestuia. Mai concret: putem observa ca vizibilitatea SEO a unui site creste, insa acest lucru se poate datora fie acumularii de linkuri noi, fie unui demers de disavow asupra linkurilor de slaba calitate pe care site-ul le are.

Mentiunile, adica referintele la un domeniu/ url chiar si in absenta unui link propriuzis, au o influenta din ce in ce mai mare ca factor de ranking. Acelasi efect este vizibil si in cazul linkurilor cu ancore de tip brand: nume domeniu, url, brand, cuvinte de tip call-to-action etc. Proportia linkurilor cu atribut nofollow, este in crestere.

Conform studiului Searchmetrics, cel mai important factor de ranking in 2015, care tine de profilul de linkuri al unui website, este numarul de domenii diferite ce fac referire la acesta:

factori-ranking-linkuri

Acest articol face parte din seria Searchmetrics: Cei mai importanti factori de SEO, editia 2015. Pentru o campanie avansata de optimizare SEO, cu obiective concrete si rezultate masurabile, ne puteti contacta folosind datele de pe site. 

Data articol: 14 octombrie 2015

Peste 850 de companii își multiplică profitul cu noi

Hai să discutăm despre proiectul tău!

Formular contact

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.