9 actiuni SEO concrete pentru mai multi vizitatori de Black Friday

Black Friday este un eveniment comercial, introdus in Romania acum 4 ani (in 2011), cand eMag a initiat pentru prima data in tara noastra o campanie de reduceri dedicata acestui eveniment. In 2015, data oficiala pentru Black Friday la nivel international este 21 noiembrie. Totusi, practica ultimilor ani demonstreaza ca majoritatea magazinelor din Romania „fura startul”, incepand campaniile de reduceri mai devreme.

La DWF ne plac foarte mult datele! Ne place sa le colectam, sa le analizam, sa le intelegem si apoi sa luam decizii de business ori sa actualizam dinamic strategia de SEO pe care o livram clientilor nostri. Pentru ca Black Friday este un eveniment punctual, ce se desfasoara intr-un cadru de timp limitat, majoritatea magazinelor online nu depun de obicei accentul pe partea de SEO in strategia de marketing dedicata acestor zile.

Am dorit sa aflam cat de important este acest canal (SEO – google organic) pentru un magazin online de Black Friday. In acest sens, am analizat vanzarile inregistrate de 17 magazine online romanesti, fiecare cu peste 200 de comenzi in Black Friday-ul de anul trecut. Magazinele sunt din domenii diferite, de la electronice, electrocanice, accesorii pentru telefoane mobile, fashion, pana la jucarii sau produse naturiste.

Distributia comenzilor pe surse de trafic (in perioada 21 noiembrie 2014 – 23 noiembrie 2014) pe cele 17 magazine online analizate:

sursa-comenzi-black-friday2

De mentionat ca in cadrul comenzilor finalizate prin accesare din Google organic din analiza de mai sus nu se face diferenta intre traficul brand si cel non-brand. Pentru detalii in acest sens, va recomandam articolul dedicat modului in care se face o monitorizare SEO corecta. Iata care sunt insa cele 10 actiuni SEO pe care le puteti face inainte de Black Friday, pentru mai multi vizitatori pe site in ziua evenimentului:

1. Analizati situatia SEO actuala a site-ului

Inainte de orice actiune de SEO, trebuie sa intelegeti foarte bine situatia actuala a site-ului: ce trafic primeste din motoarele de cautare, ce pondere din acest trafic vine pe cuvinte cheie de tip brand si non-brand, ce pozitii ocupa site-ul in Google pe principalele cuvinte cheie de interes, etc.

Fara o cunoastere detaliata a starii actuale este greu de spus ulterior daca actiunile realizate au produs un efect pozitiv. De asemenea, in lipsa informatiilor legate de starea initiala, nu se poate determina eficienta bugetului alocat. Pe blogul DWF exista mai multe articole cu privire la modul in care se face aceasta analiza SEO initiala a unui site.

2. Aflati care sunt cuvintele cheie specifice perioadei

In mod normal, cunoasteti deja cele mai importante cuvinte cheie ce definesc domeniul dvs. de business. Pe blogul DWF exista un articol in care am detaliat metodologia de alegere a cuvintelor cheie intr-o campanie de SEO. Pentru Black Friday, puteti utiliza Google Trends ori alte intrumente, in vederea identificarii anumitor cautari specifice perioadei.

Spre exemplu, in 2014 au fost 6.600 de cautari pe sintagma „ceasuri black friday”si 5.400 de cautari pe „anvelope black friday”. Cifrele se pot obtine din Google Keyword Planner. Sinatagmele cu un volum semnificativ de cautari sunt de retinut pentru actiunile de realizat in pasii urmatori.

Un instrument foarte util in identificarea trendurilor din jurul unui eveniment precum Black Friday este Google Shopping Insights. Desi informatiile sunt limitate la US, se pot extrage date foarte relevante si pentru piata din Romania:

google-shopping-insights

3. Publicati continut nou, specific Black Friday

Pe baza analizei de cuvinte cheie din pasul anterior, realizati un calendar editorial pentru blogul magazinului online (sau sectiunea de articole din cadrul acestuia). Este foarte important sa incepeti publicarea materialelor cu cel putin 45 de zile inainte de eveniment, pentru a lasa suficient timp motoarelor de cautare sa identifice continutul, sa-l indexeze si sa-l pozitioneze cat mai bine in rezultate.

Ca teme pentru Blog puteti opta pentru: Ghid pentru achizitia [nume produs] de Black Friday (ce vindeti dvs.); Lista magazinelor online ce ofera [produs complementar] de Black Friday; O analiza a volumului de vanzari pentru [nume produs] cu ocazie Black Friday; etc. Important este ca aceste materiale sa aduca valoare, pentru a putea fi utilizate in actiunile prezentate la punctele urmatoare.

Atentie: nu folositi ani in URL-uri, ci doar in titlurile materialelor, pentru a putea utiliza respectivele resurse si in anii urmatori.

4. Oferiti indicii cu privire la promotiile de Black Friday

Puteti publica paginile care vor contine ofertele de Black Friday, cu un numar limitat de produse, mentionand insa in mod vizibil faptul ca in ziua evenimentului pe aceasta pagina vor aparea toate ofertele. Aceasta actiune trezeste pe de o parte interesul vizitatorilor din site, care pot sa fie incurajati sa se aboneze la o lista speciala, pentru a fi primii anuntati cand se publica ofertele, sau pot sa fie preluati intr-o campanie de Remarketing.

Important este insa faptul ca Google indexeaza pagina si aceasta incepe sa rankeze pentru combinatii specifice de cuvinte. In al doilea rand, aceste pagini pot fi utilizate (asemenea postarilor de la punctul anterior) pentru linkbuilding.

5. Obtineti linkuri in mod inteligent

linkbuilding

Profilul de linkuri al uni site ste in continuare un factor de ranking determinant in vizibilitatea SEO pe care domeniul respectiv o are. De asemenea, linkuri provenind din site-uri cu autoritate contribuie si la cresterea increderii clientilor intr-un magazin online, fiind nu de putine ori medii prin care este atras trafic de calitate.

Paginile interne dintr-un site ce beneficiaza de un profil de linkuri sanatos, au o autoritate mai mare, din care transfera la randul lor spre paginile catre care contin linkuri. Astfel, la nivel de linking intern, includeti in astfel de pagini legaturi spre landing-pages-urile dedicate promotiilor Black Friday.

In al doilea rand, paginile cu promotii de Black Friday pot sa constituie oportunitati bune de obtinere linkuri externe, pe bloguri, forumuri sau in comunitati specializate. Trebuie insa ca ofertele respective sa fie bine alese si sa depuneti o activitate de popularizare a lor in mediile respective. Spre exemplu, daca aveti cateva oferte foarte bune de Black Friday la anumite modele de telefoane, le puteti trimite o notificare unor bloggeri specializati, care sa scrie despre acest lucru.

6. Formatul tehnic de publicare al Landing-Page-urilor

Cand realizati landing-page-urile pentru campaniile de Black Friday sau continutul dedicat acestui eveniment (vezi punctul 3 din acest ghid), folositi o structura de directoare, in locul uneia bazata pe subdomenii. Practic, este mai avantajos din punct de vedere SEO sa optimizati o pagina de forma website.ro/ceasuri-black-friday decat ceasuri-black-friday.website.ro

Acest lucru se datoreaza faptului ca Google percepe subdomeniile drept site-uri diferite, de sine statatoare, care nu beneficiaza deloc (sau doar intr-o mica masura) de autoritatea domeniului sub care sunt publicate. De cealalta parte, cand un landing-page este postat in cadrul site-ului, ca pagina sau director, beneficiaza de autoritatea SEO a domeniului, acumulata pe baza profilului de linkuri existent.

Bineinteles, aceste landing-page-uri trebuie sa indeplineasca parametrii tehnici de baza din punct de vedere SEO. Un articol detaliat in acest sens gasiti pe blogul DWF: Cei mai importanti 7 Factori Tehnici (on-page) de ranking Google in 2015.

7. Atentie la timpul de incarcare al paginilor

Desi in general trebuie sa aveti in vedere un timp de incarcare cat mai mic al paginilor din magazinul online pe care il administrati, pe perioada unor evenimente precum Black Friday, acest factor poate sa faca diferenta intre cateva sute de comenzi si…. un site indisponibil. Un studiu publicat in US afirma ca fiecare secunda de intarziere la incarcarea paginii reduce rata de satisfactie a potentialului client cu 16%.

De Black Friday nu mai vorbim insa de o simpla scadere a ratei de conversie, ci ne putem afla in situatia in care site-ul devine efectiv indisponibil atunci cand un numar mare de vizitatori il acceseaza. Timpul de incarcare crescut este cauzat de factori tehnici ce tin de serverul pe care ruleaza magazinul, dar si de programarea acestuia (spre exemplu, modul in care comunica cu baza de date).

Pentru a simula traficul pe care il veti inregistra de Black Friday, puteti utiliza instrumente specializate, precum loadimpact.com, care va permit sa vedeti ce timp de incarcare va avea site-ul cand este accesat de un anumit numar de persoane. De asemenea, viteza de incarcare se poate optimiza si cu ajutorul Google PageSpeed Insights, instrument gratuit oferit de motorul de cautare:

emag-speed

8. Masuri de urgenta – eroare 503 personalizata

In cazul in care foarte multi vizitatori acceseaza magazinul online de Black Friday (sau cu oricare alta ocazie), pot sa apara diverse erori din partea serverului. Una dintre cele mai frecvent intalnite este 503 – Serviciu Temporar Indisponibil. Este foarte important in primul rand ca site-ul dvs. sa genereze acest cod de eroare in mod corect si sa nu emita o eroare de tip 404 sau 200. Pentru mai multe detalii despre semnificatia acestor erori, consultati articolul DWF dedicat acestui subiect: Utilizarea corecta a codurilor HTTP din punct de vedere SEO.

Lucrurile pot fi insa imbunatatite si mai mult. Cu ajutorul unei secvente de cod se poate livra o pagina personalizata cand se genereaza aceasta eroare. Pagina poate contine o indicatie cu privire la indisponibilitatea momentana a site-ului, precum si informatii de contact (telefon, email), prin care vizitatorul sa poata intra in legatura cu dvs. Codul pentru obtinerea acestui efect tine de configuratia serverului dvs.

black-friday-1-live-text-sarbatoarea-reducerilor-incepe-la-miezul-noptii_10

domo-picat

9. Nu uitati de vizitatorii de pe mobil

Intr-un studiu dedicat obiceiurilor de cumparare, Google spune ca 53% din cei care au achizitionat in 2014 produse online in perioada sarbatorilor de iarna (inclusiv Black Friday) au folosit un smartphone sau o tableta. Procentul este in crestere de la 41%, nivelul corespondent anului 2013. Mai multe detalii despre comportamentul cumparatorilor de Black Friday, in acest Ghid publicat de Google.

Conform datelor publicate de eMag, 15% din comenzile pe care magazinul le-a inregistrat in Black Friday 2014 au fost plasate de pe telefoane mobile. Pentru a afla care este volumul de trafic pe care magazinul dvs. online il primeste in acest moment, puteti verifica datele din Google Analytics.

Concluzii ghid

Black Friday este un eveniment major in ecommerce, atat la nivel internationat, cat si in Romania. Desi sunt in mod traditional preferate actiuni de marketing cu un raspuns mai rapid, precum campanii de e-mail marketing, facebook ads ori google adwords, traficul potential de atras din Google organic nu este de ignorat. Prin aplicarea celor 9 actiuni concrete prezentate in acest articol, veti atrage mai multi vizitatori din Google in aceasta perioada, ceea ce se traduce intr-un numar crescut de comenzi.

Aceste activitati punctuale nu pot substitui o campanie de SEO full-service, derulata pe o perioada mai lunga de timp si in cadrul careia se foloseste o metodologie SEO corecta. Pentru o astfel de strategie, in urma careia vizibilitatea online a magazinul dvs. sa cresca in Google, sunt necesare mai multe actiuni concertate. Rezultatele sunt insa pe masura.

Data articol: 11 noiembrie 2015

Peste 850 de companii își multiplică profitul cu noi

Hai să discutăm despre proiectul tău!

Formular contact

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.