Ghid SEO – 7 actiuni concrete pentru cresterea traficului organic din Google!

Cu totii ne dorim mai mult trafic organic relavant pe site-urile pe care le administram. Fie ca discutam despre magazine online, site-uri de prezentare servicii sau site-uri de publishing, in fiecare dintre aceste cazuri un volum mai mare de trafic relevant se reflecta in cresterea numarului de comenzi, a cifrei de afaceri sau a incasarilor din publicitate.

Daca site-ul dvs. are deja o vizibilitate decenta in Google, exista metode prin care puteti creste numarul de vizitator atrasi din acest motor de cautare, chiar si fara a imbunatati pozitiile cuvintelor chiei aflate deja in top-ul motoarelor de cautare. Oportunitatea despre care discutam in continuare se refera la cuvintele cheie relevante, cu volume semnificative de cautari, dar pentru care aveti o pozitie in partea inferioara a primei pagini Google sau chiar pe pagina a doua.

Ce este CTR-ul organic si cum se masoara?

CTR este prescurtarea de la Click Through Rate si desemneaza raportul dintre numarul de click-uri valide inregistrate de o anumita resurse si numarul de afisari al acesteia. De exemplu, daca un banner este afisat de 100 de ori pe un site si 3 oameni dau click pe el, inseamna ca acesta are un CTR de 3%. In programul AdWords, acest KPI este unul dintre cei mai importanti indicatori folositi de Google pentru calcularea relevantei unei reclame.

In Google Search Console, la raportul „Search Traffic > Search Analytics”, Google ofera informatii despre CTR-ul inregistrat de landing page-urile unui site, in rezultatele organice in care acestea au aparut. Practic, din acest raport putem afla de cate ori a fost afisata o anumita pagina din site-ul nostru in rezultatele organice Google si cati oameni au dat click pe aceasta:

google-search-console-ctr

In exemplul de mai sus putem observa ca pe intervalul de timp selectat (ascuns, din motive de confidentialitate), pagina de pe locul 1 a fost afisata in Google de 47,863 ori, inregistrand un numar de 761 click-uri, in timp ce pagina de pe locul 2 a avut doar 3.083 afisari si 300 de click-uri. Privind insa informatiile de pe coloanele 3 si 4, putem sesiza doua oportunitati specifice:

  1. pagina de pe primul rand din tabel are o pozitie medie in Google destul de buna (locul 5), dar un CTR foarte slab: 1.59%. Asta inseamna ca din 1,000 de oameni care vad aceasta pagina in rezultatele organice Google, doar 15 dau click pe ea. O imbunatatire a acestui parametru (deci nu neaparat a pozitiei din Google) va duce la cresterea semnificativa a traficului atras.
  2. articolul de blog are un CTR foarte bun (9.73%), chiar daca se afla in medie pe pozitia 17.8 (in pagina a doua de rezultate Google). O imbunatatire a rankingului acestei pagini pe cuvintele cheie relevante, adica o intrare a sa in prima pagina Google, ar duce in mod sigur la atragerea pe site a unui numar foarte mare de vizitatori.

Avem asadar doua pagini diferite, cu oportunitati diferite de crestere a traficului organic. Metodele pe care le vom discuta in acest articol se concentreaza pe paginile aflate in primul caz.

Atentie: Google Search Console nu permite descarcarea unui numar mai mare de 1,000 landing page-uri prin interfata web. Pentru a extrage informatii despre toate landing page-urile sie-ului dvs., urmariti instructiunile din acest tutorial DWF: Cum sa descarci toate landing page-urile din Google Search Console.

7 actiuni concrete pentru cresterea traficului organic din Google, fara o campanie SEO:

Pentru implementarea unora dintre aceste recomandari sunt necesare cunostinte tehnice. Nu incercati sa aplicati lucrurile pe care considerati ca nu le-ati inteles suficient de clar, fara a consulta un specialist.

1. Scrieti meta-titluri care raspund in mod natural cautarilor pe care le targetati.

Acesta este definit in tagul <title> din fiecare pagina si apare in rezultatele Google forma unui link albastru. In cazuri exceptionale, Google poate afisa un titlu diferit de cel definit de dvs., in cazul in care acesta este foarte putin relevant pentru pagina in cauza. Sunt frecvente situatiile in care motorul de cautare adauga in mod automat brandul in titlu, daca acesta lipseste.

rezultat-google-t

Ce este corect la acest meta-titlu?

  • include sintagma targetata („sejur grecia”);
  • plaseaza cautarea in context (toti oamenii cauta de fapt „oferte”);
  • subliniaza faptul ca informatia este actuala („2016”);
  • trezeste o emotie si imaginatia vizitatorului („pentru o vacanta de vis”);
  • include brandul, ca element de incredere.

In plus, titlul se incadreaza in limita de caractere ce permite afisarea sa completa in rezultatele de cautare (aprox. 70 de semne). Pentru imbunatatire, titlul putea sa includa un numar orientativ de ofere disponibile (ex: „Peste 100 Oferte Sejur Grecia…”). Nu recomandam afisarea exacta si dinamica a numarului, pentru ca meta-titlul sa nu se modifice ori de cate ori este adaugata sau eliminata o oferta, ci sa aibe o stabilitate.

Ca exemplu negativ de titlu pentru aceeasi cautare („sejur grecia”), sesizam rezultatul de mai jos. Prin comparatie cu elementele pozitive enumerate anterior, puteti observa diferentele.

rezultat-google-t-nu

Atentie: in procesul de optimizare al titlurilor meta pentru cresterea CTR-ului organic, sa NU eliminati cuvintele cheie principale, ce corespund cautarii pentru care pagina este optimizata.

2. Adaugati informatii relevante si un call-to-action in meta description

Meta description este o descriere scurta a paginii (aprox. 160 de caractere), pe care Google o afiseaza in cele doua randuri de text pe culoare inchisa ce compun fiecare rezultat. Informatia apare asadar sub title (textul albastru) si URL sau breadcrumb (textul verde).

Acest text are un impact foarte mare in decizia unei persoane de a da sau nu click pe rezultat, pentru ca este in esenta un rezumat a ceea ce se gaseste in pagina respectiva. Acesta este si motivul pentru care (mai frecvent decat in cazul titlurilor) Google modifica de multe ori acest text, ne-tinand neaparat cont de informatia pe care ati introdus-o in campul „meta description”.

Iata cateva bune practici pentru realizarea unei descrieri meta cu o rata cat mai buna de click (puteti identifica o parte din ele in exemplul pozitiv dat la punctul anterior):

  • includeti o descriere „pentru oameni”, pentru ca acest text, chiar daca nu se afiseaza efectiv in pagina, este primul element de continut pe care il vor vedea cei care se afla in pozitia de a va accesa sau nu site-ul din rezultatele Google;
  • folositi cuvintele cheie targetate in text, pentru ca se vor afisa cu un font ingrosat, atragand astfel atentia vizitatorului;
  • dezvoltati ideea din titlu, adaugand eventual un beneficiu in plus (ex: „la preturi competitive” vine in continuarea „vacanta de vis”);
  • adaugati in call to action, cu un „sense of urgency”, ca de exemplu „cumpara acum la pret redus” sau „ultimele 3 locuri disponibila”;
  • incercati sa faceti apel la o emotie sau sa treziti curiozitatea.

Nu folositi enumerari de cuvinte cheie sau variatii de tipul singular/ plural ale sintagmelor pe care le targeteaza pagina respectiva. In cazul in care algoritmul Google considera drept spammy meta descrierea dvs., o va odifica in mod automat, pentru a afisa informatii relevante in SERPs.

3. Implementati schema.org pentru afisarea rich snippets in SERPs

La cautarea „reteta placinta cu mere” sunt afisate rezultatele de mai jos. Pe care ati da click?

google-result-ok

sau

google-result-no

In mod evident, primul exemplu atrage mult mai bine atentia, inregistrand astfel un numar mai mare de click-uri organice. Chiar daca „arata mai bine”, in rezultatele efective Google, acesta poate sa ocupe o pozitie mai slaba decat al doilea, din motive variate de tin de optimizarea site-ului. Acum discutam nu despre cum putem schimba acest lucru, ci despre ce putem face la un site aflat pe o pozitie data, pentru ca acesta sa atraga mai multe click-uri.

Elementele ce tine de structurarea datelor, care apar in primul exemplu, sunt urmatoarele:

  • „Retete Video > Dulciuri”: breadcrumb in loc de URL, ce releva sectiunea din site in care se afla pagina in cauza;
  • „Evaluare: 4,4”: rating continut (si sub forma grafica, de stelute); element de incredere, indica faptul ca informatia de pe aceasta pagina a fost deja apreciata;
  • „76 de voturi”: numarul de voturi pe care le-a primit aceasta reteta (si pe baza carora a fost calculata nota) – din nou, un element de incredere;
  • „1 ora”: element specific schemei de tip Recipe, pentru indicarea timpului de preparare;
  • „15 ian. 2015”: data publicarii articolului.

In functie de tipul de continut existent in pagina (ex: categorie de produse, pagina detalii produs, eveniment, serviciu medical etc), cu ajutorul datelor structurate puteti afisa informatii specifice direct in rezultatele Google, precum pret, disponibiitate produs, lista evenimente, ore in care aveti program, numarul de calorii pe care il contine un produs etc. Pentru detalii suplimentare, consultati site-ul oficial Schema.org.

Atentie: pot exista cazuri de spam prin date structurate, daca acestea sunt folosite in mod neconform destinatiei pentru care au fost create. De obicei Google semnaleaza aceasta suspiciune in Search Console, caz in care este bine sa raspundeti prompt, prin corectarea implementarii. Puteti verifica daca aveti datele structurate implementate corect in site folosind acest instrument Google.

4. Reactualizarea informatiilor, pentru modificarea datei de publicare

Google iubeste continutul proaspat. Aveti cu siguranta in site (pe blog, in sectiunea de articole sau chiar la stiri) informatii pe care le puteti actualiza si republica intr-o forma imbunatatita. Daca paginile deja existente au o anumita autoritate acumulata, puteti seta tagul rel canonical spre noua pagina, astfel incat aceasta sa beneficieze de profilul de inluri (intern si extern) al paginii vechi.

Noua resursa va aparea in Google cu o data de publicare mai recenta, care va atrage mai multe click-uri. Atentie: daca pagina noua este foarte similara cu cea veche, nu uitati de realizarea canonicalizarii, pentru ca in caz contrar pot aparea probleme de continut duplicat.

5. Publicati continut orientat catre probleme concrete, specifice domeniului de activitate

In primul rand, este necesar obligatoriu sa intelegeti cine sunt persoanele pe care le targetati si ce nevoi au ele. Cautati in acest sens mai multe informatii despre conceptul de buyer persona si cum se integreaza el intr-o cmapanie de marketing (nu doar) online.

Pasul urmator este sa intelegeti modul in care aceste perosne folosesc internetul pentru a se informa sau a face o achizitie. In acest sens, puteti utiliza instrumente de keyword research sau idei oferite direct de Google, prin intermediul optiunii Auto Sugest. In final redactati materialul, tinand cont de sugestiile formulate anterior, dar si de specificul tipului de continut pe care il alegeti: articol, ghid, infografic, whitepaper etc.

Iata exemple de continut cu un CTR bun, care atrag trafic semnificativ din reultatele organice pentru cautarea „cadouri pentru bunici”, chiar daca nu sunt in primele pozitii Google:

Screen Shot 2016-08-22 at 11.53.46

Screen Shot 2016-08-22 at 11.53.40

Observam ca desi aceste pagini raspund in mod natural cautarii efectuate si au un titlu atragator (vezi mai sus), exista in continuare numeroase aspecte pe care ar putea sa le imbunatateasca:

  • afisarea de breadbrumbs in loc de url (prin schema.org);
  • o descriere meta optimizata cu care sa includa un call-to-action;
  • un rating al materialului, pe baza voturilor de la vizitatori;
  • o data de publicare mai actuala.

Un instrument foarte util in identificarea celui mai apreciat tip de continut pe un anumit domeniu este BuzzSumo. Serviciul nu este gratuit, insa puteti sa-l testati timp de 2 saptamani, timp suficient pentru creionarea unui plan editorial pe o perioada de cateva luni.

6. Daca nu le puteti optimiza, eliminati din Google paginile care va „distrug” CTR-ul

Pot exista situatii in care o pagina din site-ul dvs. rankeaza pentru un termen nerelevant, dar care are un volum foarte mare de cautari. In acest caz, de cele mai multe ori pagina in cauza nu primeste nici un click, in conditiile in care este afisata de foarte multe ori in rezultatele Google (are un CTR care tinde spre zero).

Astfel de situatii apar in mod frecvent atunci cand aveti pagini ce au o pozitie buna in Google pe sintagme ce reprezinta branduri ale altor companii. Spre exemplu: la cautarea „flanco”, pe locul 4 in Google apare urmatorul rezultat:

Screen Shot 2016-08-22 at 18.05.36

In mod evident, persoanele care cauta „flanco” doresc sa ajunga pe site-ul oficial al magazinului. Conform Google Keyword Planner, sunt in fiecare luna 368,000 de cautari (in medie) pentru acest cuvant. Asta inseamna tot atatea afisari pentru rezultatul emag, raportate la un numar de (cel mai probabil) zero clickuri. Astfel, CTR-ul global al site-ului emag este diminuat.

Ce se poate face in aceasta situatie? Bineinteles, trebuie verificat daca acesta este cazul real, prina naliza datelor din Google Search Console. Daca totusi se confirma ca pe aceasta pagina nu se primeste trafic organic, o actiune logica este oprirea ei de la indexare.

Pentru a identifica aceste situatii pe site-ul dvs., exportati datele din Google Search Console in Excel sau Google SpreadSheets, ordonati landing page-urile descendent dupa numarul de afisari si plasati un filtru care sa afiseze doar liniile cu un CTR sub medie.

7. Realizati si alte actiuni de marketing, pentru cresterea Brandului

Un factor care influenteaza foarte mult CTR-ul organic (dar si pe cel din PPC) este notorietatea brandului propriu. Cu cat un site este mai cunoscut unui utilizator, cu atat cresc sansele ca acesta sa-l identifice in rezultatele Google si sa dea click pe el, chiar daca nu ocupa cea mai buna pozitie.

Notorietatea brandului se poate creste printr-o activitate sustinuta de marketing, pe toate canalele disponibile (sau cel putin pe cele mai relevante pentru publicul tinta al companiei dvs.). Google a publicat recent un studiu in care introduce conceptul de micro-momente. Toate aceste micro-momente sunt posibile puncte de interactiune intre consumator si brandul dvs. (fie prin articole pe blog, materiale video, reclame platite, prezenta in rezultatele organice, social media si altele).

Cu cat un vizitator interactioneaza mai frecvent cu un band, cu atat acesta ii devine mai familiar si mai usor de reperat in pagina cu rezultate organice Google. Pentru stabilirea strategiei de marketing online a unui magazin online, astfel incat sa se obtina si o crestere a autoritatii brandului, recomandam studiul DWF publicat de colegul nostru Sorin Draghici: Strategia de marketing a unui magazin online.

Cum puteti masura cresterea popularitatii unui brand? Un indicator este numarul mediu de persoane care-l cauta lunar pe internet si trendul acestor cautari. Cu ajutorul Google Keyword Planner se poate obtine o astfel de statistica (in tabel sunt comparate datele aferente ultimelor 12 luni cu cele din perioada anterioara):

Screen Shot 2016-08-22 at 19.30.47

* Update-urile recente Google Keyword Planner fac din ce in ce mai dificila o astfel de analiza. Consultati articolele DWF in care sunt prezentate aceste actualizari si solutiile existente pentru accesarea datelor de care aveti nevoie.

Concluzii finale

Traficul organic non-brand este deosebit de valoros pentru un business, oricare ar fi domeniul sau de activitate. Bineinteles, acesta poate creste prin intermediul unei campanii SEO, in care sunt rezolvate probleme tehnice de crawling si indexare a site-ului, actiune dublata de construirea unui profil de linkuri pe site-uri relevante.

Dupa cum ati vazut insa in acest articol, exista numeroase actiuni care se pot face (in completarea unei campanii SEO), pentru ca un site sa atraga mai mult trafic organic relevant. Ne-am concentrat pe cresterea CTR-ului organic, prezentand 7 metode concrete de realizare a acestui obliectiv.

Exista numeroase discutii cu privire la influenta CTR-ului organic asupra performantei generale a site-ului in Google. Este CTR-ul un factor social de ranking? Analize realizate de agentii precum Moz sau Searchmetrics sunt in favoarea acestei ipoteze. DWF a publicat un eBook SEO in care analizeaza pe larg aceste indicii Nu am discutat insa despre aceste lucruri, data fiind incertitudinea care planeaza in jurul lor.

Actiunile prezentate in acest articol pot aduce cresteri semnificative de trafic, doar daca site-ul dvs. are deja o vizibilitate SEO decenta. In cazul in care aveti foarte multe pagini care nu sunt indexate in Google sau nu rankeaza macar in pagina a doua de rezultate, efectele acestor masuri vor fi foarte limitate. Intr-o astfel de situatie. ele vor produce rezultate semnificative doar conexate cu o campanie SEO completa, pe termen lung.

Site-ul dvs. primeste suficient de mult trafic organic din Google? Care sunt primele actiuni pe care doriti sa le implementati acum pe site pentru cresterea vizibilitatii acestuia?

Data articol: 25 august 2016

Peste 850 de companii își multiplică profitul cu noi

Hai să discutăm despre proiectul tău!

Formular contact

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.