5 motive pentru care un CEO trebuie sa aiba grija de reputatia sa online

In contextul usurintei cu care informatia este accesibila astazi si a multitudinii de instrumente care fac deosebit de facila distributia de continut, persoanele care administreaza o companie, la nivel de CEO sau middle-management, sunt foarte vizibile. Reputatia online a unui CEO este strans legata de a companiei pe care o gestioneaza si invers, ceea ce face ca orice eveniment care afecteaza una dintre cele doua parti sa produca efecte nedorite si asupra celeilalte. Cand cineva cauta pe Google numele unei companii sau al unor persoane din conducerea acesteia, informatiile pe care le gaseste in prima pagina il fac sa-si formeze o parere, intr-un timp foarte scurt. Iata 5 motive pentru care un CEO trebuie sa aibe grija de reputatia sa online si sa faca managementul reputatiei online (ORM):   1Persoanele interesate de produsele sau serviciile companiei (potentialii clienti) ar putea lua in calcul reputatia CEO-ului in decizia de cumparare. Acest lucru este cu atat mai probabil, cu cat vorbim de produse sau servicii mai scumpe, mai putin standardizate, pe termen lung sau a caror buna livrare depinde multe de oamenii implicati in proces. Cu o simpla cautare pe Google, un potential client poate afla daca exista persoane nemultumite de firma cu care doreste sa lucreze sau de directorul acesteia. 2Un investitor poate lua in calcul reputatia CEO-ului inainte de a face o propunere. In cazul in care compania cauta un investitor, orice persoana cu un minim de interes va face cel putin cateva cautari simple pe Google, dupa numele companiei, al administratorului dar si al unor manageri mai vizibili, pentru a vedea care este imaginea acestora in media. Din rezultatele aflate pe primele pagini in Google se poate afla foarte usor daca fondatorul a fost implicat in alte companii si care a fost activitatea lui acolo; se poate vedea care este gradul de multumire al clientilor existenti. 3 Prin reputatia online si vizibilitatea pe care o are, un CEO se poate pozitiona ca expert in domeniu, ceea ce se reflecta in modul in care este perceput de piata in care lucreaza. Acest lucru atrage dupa sine un capital de brand atat personal, dar si pentru companie. Metode prin care se poate obtine acest rezultat includ: postarea de articole pe bloguri de specialitate sau pe blogul companiei; participarea la conferinte din domeniu; implicarea in forumuri unde se discuta probleme relevante etc. 4Reputatia unui CEO influenteaza modul in care acesta este prezentat in media. Jurnalistii pot lua in calcul reputatia unui CEO in momentul in care doresc sa publice un interviu dintr-un anumit domeniu de activitate. Vor evita cu siguranta persoane controversate sau despre care exista opinii negative puternice pe Internet. Reputatia unui CEO poate influenta chiar tonul articolului sau al interviului. Daca persoana este recunoscuta drept un vizionar sau ca avand o puternica influenta in domeniu, materialul poate sa depaseasca granitele unui simplu articol si sa se transforme intr-un vehicul de PR pozitiv. 5Rezultatele din Google la o cautare dupa numele CEO-ului sau al companiei pot sa determine succesul sau insuccesul unei importante achizitii de talent. Specialistii si oamenii cu experienta sunt greu de gasit, in orice domeniu. Nu de putine ori insa, acestia migreaza de la o companie la alta in cadrul aceleiasi industrii. In momentul in care un om cu expertiza, de care ar fii nevoie in cadrul companiei, gaseste pe Google lucruri negative despre CEO sau firma, cu siguranta se va gandi de doua ori inainte sa accepte un job.   Ce poate face insa un CEO pentru a-si proteja reputatia online, atat personala, cat si cea a companiei pe care o administreaza? Evident, sunt pe de o parte elementele ce tin de etica si onestitate in business, dar pe care le vom considera insa realizate by default. Dincolo de asta, se pot face urmatoarele actiuni:

  1. Monitorizare – ce putin la un nivel elementar, prin alerte Google;
  2. Crearea de profile pe site-uri generale si in comunitati relevante in domeniu;
  3. Postarea periodica de continut pe aceste profile sau in forumuri;
  4. Emiterea de comunicate de presa pentru a semnala evenimente din companie;
  5. Acordarea de interviuri in publicatii de specialitate;
  6. Postarea de articole in bloguri relevante, sub forma de guest-post;
  7. Publicarea de comentarii si implicarea in discutii relevante, pe bloguri sau in alte contexte.

Cea mai mare si costisitoare greseala in controlul reputatiei online este reactivitatea. In momentul in care acest domeniu primeste atentie doar pentru ca este o criza de PR sau au aparut focare de pareri negative, efortul pentru contrabalansarea acestora este foarte mare. Pot exista astfel perioade destul de lungi de timp in care CEO-ul si compania sunt expusi, adica prima pagina din Google contine informatii negative.

mm
Managing Partner & Crowdsourcing Specialist @ DWF
Comentarii: